Retsudvalget 2016-17
L 215 Bilag 1
Offentligt
1765428_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. juni 2016
Strafferetskontoret
Selina Rosenmeier
2017-731-0087
2327645
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Skærpelse af straffen for utryghedsskabende tiggeri)
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1052 af 4. juli 2016, som senest
ændret ved lov nr. 494 af 22. maj 2017, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 197
indsættes som
stk. 2
og
3:
Stk. 2.
Kravet om advarsel gælder ikke, når forholdet er begået i gågade,
ved stationer eller i offentlige transportmidler.
Stk. 3.
Ved fastsættelse af straffen skal det indgå som en skærpende om-
stændighed, at forholdet er begået et af de steder, der er nævnt i stk. 2.”
§2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 215 - 2016-17 - Bilag 1: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for utryghedsskabende tiggeri)
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Hovedpunkter i lovforslaget
2.1. Betleri
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Regeringens overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen ønsker at sætte ind mod udenlandske tilrejsende, som slår lejr
på offentlige steder, f.eks. i parker og på offentlige veje, og som ved deres
ophold skaber utryghed og gener for både omkringboende og forbipasse-
rende. Det er afgørende, at borgerne kan færdes trygt i det offentlige rum,
og det, som vi aktuelt er vidne til i bl.a. København, hører på ingen måde
hjemme i vores samfund. Regeringen har derfor allerede taget en række
skridt til at komme disse forhold til livs, men det er vurderingen, at der er
behov for hurtigt at kunne styrke indsatsen yderligere.
En del af de personer, som opholder sig i de utryghedsskabende lejre, er-
nærer sig ved bl.a. flaskesamling og tiggeri, og det foreslås på denne bag-
grund, at der også sættes ind over for utryghedsskabende tiggeri. Forslaget
målrettes tiggeri i gågader, ved stationer og i offentlige transportmidler, da
det her i almindelighed må anses for særligt generende for andre personer
at blive udsat for tiggeri, og da der på sådanne steder i dag ofte forekom-
mer tiggeri.
2
L 215 - 2016-17 - Bilag 1: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for utryghedsskabende tiggeri)
Det foreslås, at kravet om forudgående advarsel fra politiet som betingelse
for straf afskaffes i disse tilfælde. Det foreslås endvidere, at det ved fast-
sættelse af straffen kommer til at indgå som en skærpende omstændighed,
at tiggeriet er begået de nævnte steder. Det forudsættes i den forbindelse,
at straffen for sådant tiggeri fremover fordobles og gøres ubetinget, hvilket
betyder, at udgangspunktet vil blive 14 dages ubetinget fængsel i første-
gangstilfælde.
Formålet med forslaget er således at sikre, at politiet får bedre muligheder
for en mere effektiv indsats mod tiggeri af den nævnte karakter. Samtidig
sendes der et signal til potentielle tilrejsende og andre om, at utrygheds-
skabende tiggeri fører til fængselsstraf.
2. Hovedpunkter i lovforslaget
2.1. Betleri
2.1.1. Gældende ret
Efter straffelovens § 197 straffes den, der imod politiets advarsel gør sig
skyldig i betleri, eller som tillader, at nogen under 18 år, der hører til hans
husstand, betler, med fængsel indtil 6 måneder. Under formildende om-
stændigheder kan straffen bortfalde.
Straf for betleri efter bestemmelsens 1. led forudsætter således, at den på-
gældende først er meddelt en advarsel fra politiet.
Strafferammen giver som udgangspunkt ikke mulighed for bødestraf.
Medmindre der er grundlag for at lade straffen bortfalde, er straffen i før-
stegangstilfælde så vidt ses i almindelighed 7 dages betinget fængsel.
2.1.2. Regeringens overvejelser og den foreslåede ordning
Der er behov for yderligere at styrke indsatsen mod udenlandske tilrejsen-
de, som slår lejr på offentlige steder og skaber utryghed.
Der er i den forbindelse også behov for at sætte ind over for utryghedsska-
bende tiggeri (betleri). Det gælder tiggeri i gågader, ved stationer og i of-
fentlige transportmidler, da det her i almindelighed må anses for særligt
generende for andre personer at blive udsat for tiggeri, og da der på sådan-
ne steder i dag ofte forekommer tiggeri.
3
L 215 - 2016-17 - Bilag 1: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for utryghedsskabende tiggeri)
En afskaffelse af kravet om forudgående advarsel fra politiet i disse tilfæl-
de vil give politiet bedre muligheder for en effektiv indsats mod tiggeri i
medfør af straffelovens § 197, idet straf efter bestemmelsen ikke længere
vil være betinget af, at politiet først har udstedt og registreret en advarsel
og herefter har konstateret et nyt tilfælde af tiggeri.
Det foreslås derfor at afskaffe kravet om forudgående advarsel fra politiet,
når tiggeriet er begået i gågade, ved stationer eller i offentlige transport-
midler.
Det foreslås endvidere, at det ved fastsættelse af straffen skal indgå som en
skærpende omstændighed, at tiggeriet begås et af de nævnte steder. Der er
herved lagt op til, at straffen i førstegangstilfælde som udgangspunkt fast-
sættes til ubetinget fængsel i 14 dage.
Ud over fravigelsen af kravet om en forudgående advarsel ved tiggeri, der
er begået i gågade, ved stationer eller i offentlige transportmidler, er der
ikke med forslaget lagt op til ændringer af det strafbare område for tiggeri.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at indebære en merudgift på op til ca. 8,0 mio. kr.
årligt fra 2018 og frem.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
4
L 215 - 2016-17 - Bilag 1: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for utryghedsskabende tiggeri)
1765428_0005.png
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. juni 2017 til den 9. juni
2017 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Advokatrådet, Amnesty International, Dansk Detail, Dansk Erhverv,
Dansk Flygtningehjælp, Dansk Røde Kors, DI, Dansk Socialrådgiverfor-
ening, Danske Advokater, Danske Regioner, Den Danske Dommerfor-
ening, Det Kriminalpræventive Råd, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Ar-
bejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Offentlige Anklagere, Fre-
deriksberg Kommune, HORESTA, Institut for Menneskerettigheder, Justi-
tia, KFUK’s
sociale arbejde, KL, Københavns Kommune, Landsforenin-
gen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Politidirektørforenin-
gen, Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rådet for So-
cialt Udsatte, Rigspolitiet, samtlige byretter, SAND, Vestre Landsret og
Østre Landsret.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven- Negative konsekven-
ser/mindreudgifter
ser/merudgifter
Økonomiske
konse- Ingen
Lovforslaget vurderes
kvenser for stat, kom-
at indebære en mer-
muner og regioner
udgift på op til ca. 8,0
mio. kr. årligt fra
2018 og frem.
Administrative konse-
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Økonomiske
konse-
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse-
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse-
Ingen
Ingen af betydning.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
5
L 215 - 2016-17 - Bilag 1: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for utryghedsskabende tiggeri)
1765428_0006.png
kvenser for borgerne
Miljømæssige
konse- Ingen
kvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af
EU-retlige minimums-
forpligtigelser (sæt X)
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspek-
ter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
§1
Til nr. 1
Efter straffelovens § 197 straffes den, der imod politiets advarsel gør sig
skyldig i betleri, eller som tillader, at nogen under 18 år, der hører til hans
husstand, betler, med fængsel indtil 6 måneder. Under formildende om-
stændigheder kan straffen bortfalde.
Det foreslås at ændre straffelovens § 197, således at kravet om forudgåen-
de advarsel som betingelse for straf udgår, når tiggeri (betleri) begås i gå-
gade, ved stationer eller i offentlige transportmidler, jf. det foreslåede
stk.
2.
Ved gågade forstås en butiksgade, der primært er indrettet til gående, idet
biltrafik som udgangspunkt er forbudt, i det mindste i butikkernes åbnings-
tid. Udtrykket omfatter ikke butiksgader i overdækkede butikscentre.
Ved stationer forstås togstationer, herunder stationer til letbaner (metro
mv.), og rutebilstationer. En rutebilstation er det samme som en bustermi-
nal, dvs. et trafikalt knudepunkt med anlæg til at betjene forskellige buslin-
jer. Udtrykket omfatter ikke busstoppesteder, der ikke ligger i tilknytning
til en togstation eller en rutebilstation. Forslaget rammer tiggeri, der fore-
går ”ved stationer”. Forslaget
omfatter således både tiggeri, der foregår på
perroner, i stationsbygninger, ventesale, læskure mv., og tiggeri, der fore-
går på steder, der naturligt hører til stationen, herunder forpladser, bushol-
depladser og parkeringsarealer i tilknytning til stationen.
6
L 215 - 2016-17 - Bilag 1: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for utryghedsskabende tiggeri)
Ved offentlige transportmidler forstås transportmidler, der benyttes til of-
fentlig personbefordring, herunder tog, letbaner, busser og færger. Forsla-
get rammer tiggeri, der foregår ”i offentlige transportmidler”. Tiggeri fo-
regår
”i” et offentligt transportmiddel,
når blot enten gerningsmanden eller
en forurettet (en person, gerningsmanden henvender sig til) befinder sig
inde i transportmidlet. Forslaget omfatter således også tilfælde, hvor en
gerningsmand, der befinder sig uden for transportmidlet (f.eks. en bus),
henvender sig til en person, som befinder sig inde i transportmidlet. For-
slaget omfatter derimod ikke tilfælde, hvor både gerningsmanden og foru-
rettede befinder sig uden for transportmidlet, medmindre forholdet falder
under et af de øvrige led i den foreslåede bestemmelse (”i gågader” eller
”ved stationer”).
Tiggeri kan efter forslaget straffes uden forudgående advarsel, når det fo-
regår et af de nævnte steder. Dette gælder, uanset om tiggeriet i det kon-
krete tilfælde har skabt utryghed.
Det foreslås endvidere i et nyt
stk. 3,
at det ved straffens fastsættelse skal
indgå som en skærpende omstændighed, at tiggeri begås et af de steder,
der er nævnt i det foreslåede stk. 2. Dette gælder, både når gerningsman-
den er ansvarlig efter bestemmelsens 1. led (fremover stk. 1, 1. pkt., 1. led,
jf. stk. 2), og når gerningsmanden tillader, at nogen under 18 år, der hører
til den pågældendes husstand, tigger et af de steder, der er nævnt i det fore-
slåede stk. 2.
Der er herved lagt op til, at straffen i førstegangstilfælde som udgangs-
punkt fastsættes til ubetinget fængsel i 14 dage, når tiggeri begås et af de
nævnte steder.
Strafudmålingen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det
enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne straf-
niveau vil derfor kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder,
jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens
kapitel 10.
Er lovovertrædelsen således af organiseret karakter, herunder begået af
flere i forening eller som led i omfattende kriminalitet, vil det
ligesom i
dag
kunne indgå som en (yderligere) skærpende omstændighed ved straf-
fens fastsættelse, jf. straffelovens § 81, nr. 2 og 3. Det gælder efter om-
7
L 215 - 2016-17 - Bilag 1: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for utryghedsskabende tiggeri)
stændighederne også, hvis der er tale om personer, der kommer til Dan-
mark med det formål at tigge de steder, der er nævnt i det foreslåede stk. 2.
Under formildende omstændigheder kan straffen omvendt udmåles lavere,
og der er også mulighed for at lade straffen bortfalde, jf. bestemmelsens 2.
pkt. (fremover stk. 1, 2. pkt.) (som ikke foreslås ændret) og straffelovens §
83, 2. pkt., samt § 82.
Til § 2
Der er behov for hurtigt at sætte ind over for utryghedsskabende tiggeri.
Det foreslås derfor, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Det følger af straffelovens § 3, at spørgsmålet om straf for handlinger, som
er foretaget før lovens ikrafttræden, efter lovens ikrafttræden skal afgøres
efter de nye regler, men at afgørelsen dog ikke må blive strengere end efter
de tidligere regler.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed og fast-
slår, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
strafferetlige område. For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der er
derfor ikke foreslået hjemmel til at sætte lovforslaget i kraft for Færøerne
og Grønland.
8
L 215 - 2016-17 - Bilag 1: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for utryghedsskabende tiggeri)
1765428_0009.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørel-
se nr. 1052 af 4. juli 2016, som
senest ændret ved lov nr. 494 af
22. maj 2017, foretages følgende
§ 197
.
Den, der imod politiets ad- ændring:
varsel gør sig skyldig i betleri,
eller som tillader, at nogen under
18 år, der hører til hans husstand,
betler, straffes med fængsel indtil
6 måneder. Under formildende
omstændigheder kan straffen bort-
falde. Advarsel efter denne be-
1.
I
§ 197
indsættes som
stk.
2 og
stemmelse har gyldighed for 5 år.
3:
”Stk. 2.
Kravet om advarsel gælder
ikke, når forholdet er begået i gå-
gade, ved stationer eller i offentli-
ge transportmidler.
Stk. 3.
Ved fastsættelse af straffen
skal det indgå som en skærpende
omstændighed, at forholdet er be-
gået et af de steder, der er nævnt i
stk. 2.”
§2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
9