Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
L 213 Bilag 1
Offentligt
1751547_0001.png
Til høringsparterne
Kontor/afdeling
Center for Forsyning
Dato
3. maj 2017
Høring over forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning, lov om
elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner (Forhøjelse af procenten for modregning i den
enkelte kommunes statstilskud ved overførsel af midler fra kommunale
varmeforsyningsvirksomheder m.v.).
Energistyrelsen sender hermed vedlagte lovforslag til lov om ændring af
varmeforsyningsloven, elforsyningsloven, naturgasforsyningsloven og lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (herefter ”udligningsloven”) i
høring.
Baggrund og indhold
Den 31. januar 2017 traf det uafhængige Energitilsyn i en konkret sag afgørelse
om, at EnergiGruppen Jylland Varme A/S i priserne for varme kan indregne
forrentning af indskudskapital for årene 2011 til 2017 på i alt 172 mio. kr. på
nærmere fastsatte vilkår.
Derudover har Energitilsynet oplyst, at 57 andre varmeforsyningsvirksomheder har
ansøgt om en tilsvarende forrentning af indskudskapital svarende til et beløb på
samlet ca. 3,4 mia. kr. En del af disse ansøgninger kommer fra virksomheder, der
ejes af kommuner.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets vurderer, at Energitilsynets afgørelse kan
føre til uhensigtsmæssige prisstigninger for de tilsluttede varmeforbrugere, hvis
forrentning af indskudskapital kan indregnes efter tilsvarende principper, som
Energitilsynet har anvendt i sin afgørelse af EnergiGruppen Jylland Varme A/S’
ansøgning om tilladelse til at indregne forrentning af indskudskapital.
Det er ministeriets vurdering, at der samlet set kan være tale om anseelige beløb,
som kan indregnes over en relativ kort periode.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet vurderer på den baggrund, at det er
nødvendigt at foretage ændringer i lovgivningen, der begrænser kommunernes
incitament til at udtage midler fra varmeforsyningsvirksomhederne, hvis
kommunerne indregner forrentning af indskudskapital i varmepriserne.
Det forventes, at ændringerne vil medføre, at en kommune, som i dag kan udtage
midler fra sin varmeforsyningsvirksomhed, der hidrører fra forrentning af
indskudskapital, fremover vil have et meget begrænset incitament til at udtage
midlerne til kommunen.
J nr.
2017-2446
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
L 213 - 2016-17 - Bilag 1: Orientering om høring fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1751547_0002.png
Udligningsloven:
Formålet med forslaget til ændring af udligningsloven er at begrænse
kommunernes incitament til at udtage midler fra varmeforsyningsvirksomhederne,
hvis kommunerne via sin varmeforsyningsvirksomhed ansøger om at indregne
forrentning af indskudskapital i varmepriserne.
Det skyldes, at staten vil modregne kommunen krone for krone i statstilskuddet,
såfremt kommunen har modtaget midler fra sine forsyningsvirksomheder, og
midlerne hidrører fra forrentning af indskudskapital, der indregnes i varmepriserne.
Det er dog ikke dermed hensigten at forhindre forsyningsvirksomhederne i at
anvende midler fra forrentning af indskudskapital til andre aktiviteter på
forsyningsområdet. Der ændres derfor ikke med lovforslaget på gældende ret i
forhold til at anvende midler indenfor forsyningssektoren.
Varmeforsyningsloven:
Formålet med forslaget til ændring af varmeforsyningsloven er i forhold til reglerne
om kommunal modregning at sidestille varmeproduktionsanlæg og
varmefremføringsanlæg.
Som følge af lovforslaget vil også uddelinger m.v., der hidrører fra
varmeproduktionsanlæg, blive omfattet af registreringspligten og den efterfølgende
modregning i den enkelte kommunes statstilskud, jf. § 23 l.
Baggrunden for denne udvidelse af anvendelsesområdet for modregningsreglerne
er, at en del af værdierne i sektoren vurderes at ligge i produktionsleddet, herunder
i form af midler som hidrører fra forrentning af indskudskapital.
Elforsyningsloven og Naturgasforsyningsloven:
Formålet med forslaget til ændring af elforsyningsloven og naturgasforsyningsloven
er at foretage enkelte konsekvensrettelser, der skyldes ændringerne i
udligningsloven.
Herudover kan det oplyses, at Energi-, Forsynings- og Klimaministeren i tillæg til
lovforslaget vil udstede bekendtgørelser, der i videst muligt omfang skal skærme
varmeforbrugerne mod effekten af lignende sager. Disse bekendtgørelser udstedes
med hjemmel i den gældende varmeforsyningslov.
Loven forventes at
få virkning fra den 3. maj 2017,
dvs. fra
fremsættelsestidspunktet, og loven får således virkning forud for vedtagelsen.
Høringsfrist
Samtidig med fremsættelsen sendes lovforslaget i høring. Høringssvar vedrørende
lovforslaget kan fremsendes pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til Celia Ardal eller
Lotte Bjergaard Jensen på e-mail:
[email protected] og [email protected].
Side 2/3
L 213 - 2016-17 - Bilag 1: Orientering om høring fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1751547_0003.png
senest mandag den 8. maj 2017, kl. 12.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets skal beklage den korte høringsfrist.
Høringsfristen er fastsat med henblik på, at høringssvarene kan tages i betragtning
inden lovforslaget skal 1. behandles, men senere modtagne høringssvar vil
selvfølgelig også blive overvejet.
Spørgsmål kan rettes til Lotte Bjergaard Jensen, tlf.nr. 33 92 76 09 eller Thomas
Bjerring Qvist, tlf.nr. 33 92 68 26.
Det bemærkes, at eventuelle høringssvar vil blive oversendt til Folketingets Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalg.
Med venlig hilsen
Lotte Bjergaard Jensen
Side 3/3