Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
L 213 Bilag 1
Offentligt
1751546_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
3. maj 2017
J nr. 2017 - 1505
Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om
varmeforsyning, lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Forhøjelse af
procenten for modregning i den enkelte kommunes statstilskud ved
overførsel af midler fra kommunale varmeforsyningsvirksomheder m.v.).
Til udvalgets orientering fremsendes hermed høringsbrev og forslag til lov om
ændring af varmeforsyningsloven, elforsyningsloven, naturgasforsyningsloven og
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (herefter
”udligningsloven”) i høring.
Jeg ved, at udvalget er bekendt med, at det uafhængige Energitilsyn den 31. januar
2017 i en konkret sag traf afgørelse om, at EnergiGruppen Jylland Varme A/S i
priserne for varme kan indregne forrentning af indskudskapital for årene 2011 til
2017 på i alt 172 mio. kr. på nærmere fastsatte vilkår. En række andre
virksomheder har tilsvarende ansøgt om en forrentning af indskudskapital svarende
til et beløb på samlet ca. 3,4 mia. kr.
Det er Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets vurdering, at Energitilsynets
afgørelse kan føre til uhensigtsmæssige prisstigninger for de tilsluttede
varmeforbrugere, hvis varmeforsyningsvirksomhederne indregner forrentning af
indskudskapital efter tilsvarende principper, som Energitilsynet har anvendt i sin
afgørelse af EnergiGruppen Jylland Varme A/S’ ansøgning om tilladelse til at
indregne forrentning af indskudskapital.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet vurderer på den baggrund, at det er
nødvendigt at foretage ændringer i lovgivningen, der begrænser kommunernes
incitament til at udtage midler fra varmeforsyningsvirksomhederne, hvis
kommunerne ansøger om at indregne forrentning af indskudskapital i
varmepriserne.
Det forventes, at ændringerne vil medføre, at en kommune som i dag kan udtage
midler fra sin varmeforsyningsvirksomhed, der hidrører fra forrentning af
indskudskapital, vil have et meget begrænset incitament til at udtage midlerne til
kommunen.
Formålet med forslaget til ændring af udligningsloven
er at begrænse
kommunernes incitament til at udtage midler fra varmeforsyningsvirksomhederne,
hvis kommunerne via sin varmeforsyningsvirksomhed ansøger om at indregne
forrentning af indskudskapital i varmepriserne.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
L 213 - 2016-17 - Bilag 1: Orientering om høring fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1751546_0002.png
Baggrunden er, at staten vil modregne kommunen krone for krone i statstilskuddet,
såfremt kommunen har modtaget midler fra sine forsyningsvirksomheder, og
midlerne hidrører fra forrentning af indskudskapital, der indregnes i varmepriserne.
Det er imidlertid ikke hensigten at forhindre forsyningsvirksomhederne i at anvende
midler fra forrentning af indskudskapital til andre aktiviteter på forsyningsområdet,
og der ændres ikke med lovforslaget på gældende ret i forhold til at anvende midler
indenfor forsyningssektoren.
Formålet med forslaget til ændring af varmeforsyningsloven
er i forhold til reglerne
om kommunal modregning at sidestille varmeproduktionsanlæg og
varmefremføringsanlæg.
Som følge af lovforslaget vil også uddelinger m.v., der hidrører fra
varmeproduktionsanlæg, blive omfattet af registreringspligten og den efterfølgende
modregning i den enkelte kommunes statstilskud, jf. § 23 l. Baggrunden for
udvidelsen er, at en del af værdierne i sektoren vurderes at ligge i
produktionsleddet, herunder midler som hidrører fra forrentning af indskudskapital.
Formålet med forslaget til ændring af elforsyningsloven og naturgasforsyningsloven
er at foretage enkelte konsekvensrettelser, der skyldes ændringerne i
udligningsloven.
Herudover kan jeg oplyse udvalget om, at jeg i tillæg til lovforslaget vil udstede
bekendtgørelser, der i videst muligt omfang skal skærme varmeforbrugerne mod
lignende sager. Disse bekendtgørelser udstedes med hjemmel i den gældende
varmeforsyningslov.
Jeg skal samtidig fremhæve, at loven forventes at få virkning fra fremsættelsen
den.
3. maj 2017.
Lovforslaget sendes i høring den 3. maj 2017 med frist for afgivelse af høringssvar
den 8. maj 2017 kl 12. Høringsfristen er fastsat med henblik på, at høringssvarene
kan tages i betragtning inden lovforslaget skal 1. behandles.
Jeg vil herefter sende høringssvar og høringsnotat til udvalgets orientering.
Jeg skal samtidig beklage den korte høringsfrist, men det er nødvendigt at forkorte
denne, hvis reglerne skal nå at træde i kraft inden udmeldingen af det kommende
statstilskud, og Folketinget kan få den fornødne tid til at behandle lovforslaget.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2