Skatteudvalget 2016-17
L 211
Offentligt
1760454_0001.png
22. maj 2017
J.nr. 2017 - 1440
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 211 - Forslag til ejendomsvurderingsloven
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 16. maj 2017.
Karsten Lauritzen
/ Morten Jensen
L 211 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelsen af 16/5-17 fra Landbrug & Fødevarer, til skatteministeren
1760454_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. maj 2017 fra Landbrug & Fødevarer,
jf. L 211
bilag 5.
Svar
Landbrug & Fødevarer (L&F) rejser fire spørgsmål.
1. Fremtidige samlede ejendomsvurderinger vedr. landbrug
L&F finder det problematisk, at der efter lovforslaget ikke længere skal ansættes samlede
ejendomsværdier for landbrugsejendomme. Dette skyldes ikke mindst hensynet til genera-
tionsskifte, hvor der kan opstå usikkerhed på grund af manglende løbende ansættelser.
Der vil ifølge L&F være en betydelig risiko for, at vurderinger i forbindelse med generati-
onsskifte vil ske på et skønsmæssigt og mere uigennemsigtigt grundlag og derved ud fra et
andet princip end det statistiske princip, der vil blive anvendt ved den løbende vurdering
af andre ejendomme. Dette kan efter L&F’s opfattelse føre til højere vurderinger.
L&F
finder yderligere, at den foreslåede ordning, hvorefter der kan foretages særskilte ansættel-
ser af ejendomsværdier til brug ved boafgiftsberegning, er tids- og omkostningskrævende.
L&F foreslår, at det præciseres, at principperne for en samlet vurdering af landbrugsejen-
domme ikke ændres ved overgang til nyt ejendomsvurderingssystem, således at der fortsat
opereres med en stuehusværdi, en værdi af jorden (efter ”bondegårdsreglen”), en tillægs-
parcelværdi og en værdi af driftsbygningerne.
Videre foreslår L&F, at der indføres en overgangsordning, således at virksomhedsejere,
der er i færd med at planlægge generationsskifte, får udtrykkelig mulighed for at vælge ge-
nerationsskifte med værdiansættelse efter værdiansættelsescirkulæret til de nuværende
ejendomsvurderinger plus/minus 15 pct. frem til den 31. december 2020.
Hertil bemærkes:
Formålet med ejendomsvurderingerne er at tilvejebringe et grundlag for den løbende be-
skatning af fast ejendom. Det er grundlæggende ikke hensigtsmæssigt, at vurderingsmyn-
digheden og klagemyndigheden anvender ressourcer på at foretage vurderinger, der ikke
tjener et beskatningsmæssigt formål. Det foreliggende lovforslag er derfor udarbejdet
med disse formål for øje.
Lovforslaget indeholder dog bestemmelser om, at der kan ansættes ejendomsværdier af
landbrugsejendomme, når dette er nødvendigt for ansættelsen af boafgift, dvs. ved gene-
rationsskifte m.v.
Vurderingen af landbrugsejendommen til dette særskilte formål vil skulle ske inden for
rammerne af den almindelige vurderingsnorm, dvs. som den forventelige kontantværdi i
fri handel for en sådan ejendom. Her vil vurderingsmyndigheden på samme måde som
ved vurderingen af andre ejendomstyper have metodefrihed. Der skal som nævnt findes
Side 2 af 4
L 211 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelsen af 16/5-17 fra Landbrug & Fødevarer, til skatteministeren
1760454_0003.png
en forventelig kontantværdi, dvs. en markedsværdi, og her vil vurderingsmyndigheden ge-
nerelt skulle anvende markedskonforme vurderingsmetoder på samme måde som ved
vurderingen af (andre) erhvervsejendomme.
For boliger beboet af ejere på landbrugsejendomme (stuehuse) findes der allerede en
ejendomsværdi, idet der efter lovforslaget skal ansættes en sådan ejendomsværdi til brug
for ejendomsværdibeskatning af ejeren. Denne ejendomsværdi skal efter lovforslaget an-
sættes på samme måde, som hvis den pågældende bolig havde været en frit omsættelig
bolig beliggende det pågældende sted med de mulige ulemper, der er forbundet med be-
liggenhed tæt på en landbrugsbedrift og en evt. atypisk stor størrelse af boligen. Den be-
regnede ejendomsværdi reduceres dog med 5 pct., da de pågældende boliger netop ikke er
frit omsættelige.
Efter lovforslaget indgår stuehuset med den allerede fastsatte ejendomsværdi, når der skal
ansættes en samlet ejendomsværdi af en landbrugsejendom til brug ved generationsskifte
m.v.
Efter lovforslagets ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser foretages der en vurdering
af bl.a. landbrugsejendomme pr. 1. oktober 2018. Dette sker i form af en videreførelse af
de hidtidige vurderinger. Denne vurdering kan anvendes til overdragelser efter værdian-
sættelsescirkulæret frem til den 31. august 2019. Første vurdering af landbrugsejendomme
efter den nye lov foretages pr. 1. september 2019.
Den præcise overgangsordning mellem værdiansættelsescirkulæret og det nye ejendoms-
vurderingssystem vil blive fastsat i forbindelse med den kommende revision af det gæl-
dende værdiansættelsescirkulære. Revisionen af værdiansættelsescirkulæret vil ske efter
inddragelse af L&F og andre relevante parter.
2. Vurdering af jord tilhørende medarbejderboliger
L&F ønsker den hidtidige praksis fortsat, hvorefter grundarealet tilhørende medarbejder-
boliger vurderes efter ”bondegårdsreglen”, og hvor grundarealet tilhørende
boliger udlejet
til tredjemand vurderes efter en markedsnorm. Kan dette ikke lade sig gøre, foreslår L&F,
at grundarealet i alle tilfælde vurderes efter ”bondegårdsreglen”.
Hertil bemærkes:
Det er ikke muligt i en automatiseret vurderingsordning at skelne mellem udlejede og ikke
udlejede boliger på landbrugsejendomme, da sådanne forhold ikke er registreret. Reglerne
foreslås derfor ensrettet således, at grundarealet tilhørende såvel medarbejderboliger som
udlejede boliger beliggende på landbrugsejendomme og skoveejendomme vurderes efter
en markedsnorm. Dermed bliver reglerne fremadrettet mere administrerbare.
Det er ikke muligt, at vurdere grundarealet under alle de nævnte boliger
efter ”bonde-
gårdsreglen”,
da grundarealet under udlejede boliger ikke kan anses som produktionsjord,
der kan vurderes under markedsværdien.
Side 3 af 4
L 211 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelsen af 16/5-17 fra Landbrug & Fødevarer, til skatteministeren
1760454_0004.png
Det kan endvidere tilføjes, at landbrugsejendomme vil være omfattet af skatterabatord-
ningen, som er aftalt mellem partierne bag forliget om tryghed om boligbeskatningen.
3. Grænse for ændring af ejendomsvurdering i forbindelse med klager
L&F anfører, at en ufravigelig +/- 20 pct.-regel vil medføre, at selv store nominelle afvi-
gelser fra ejendomsvurderingen ikke vil kunne ændres af klagemyndigheden. L&F fore-
slår, at en vurdering skal kunne ændres, hvis ændringen er på mere end 2 mio. kr. Alterna-
tivt kunne spændet nedsættes til 10 pct. for ejendomme mellem 10 og 20 mio. kr. og til 5
pct. for ejendomme over 20 mio. kr.
Hertil bemærkes:
Der ses ikke at være nogen særlig markedsmæssig begrundelse for, at usikkerheden ved
vurdering af landbrugsejendomme skulle være lavere end for andre ejendomme. Det fore-
slåede spænd på +/- 20 pct. vil således skulle gælde for alle kategorier af ejendomme, så-
ledes at der er samme proportionalitetsforhold for spændet på tværs af ejendomskatego-
rier.
4. Fagligt indspil til metodeudvikling
L&F stiller sin ekspertise til rådighed for Danmarks Statistik i arbejdet med at udvikle de
indeks, der skal lægges til grund for den fremtidige indeksering af landbrugsjord. Det kan
fx være ved deltagelse i en følgegruppe.
Hertil bemærkes:
De indeks, der skal anvendes ved fremskrivningerne, skal efter lovforslaget udarbejdes af
Danmarks Statistik med anvendelse af de statistiske principper og metoder, som Dan-
marks Statistik vælger at anvende. Der ses positivt på, at L&F vil stille sin ekspertise til rå-
dighed, hvorfor deltagelse i en følgegruppe vil blive drøftet nærmere med Danmarks Sta-
tistik.
Side 4 af 4