Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 204
Offentligt
1759065_0001.png
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 15. maj 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 til L 204 efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1 til
L 204:
Vil ministeren redegøre for, hvilke tilsynsforpligtelser og hvilket ansvar der efter
lovforslagets vedtagelse vil påhvile en kommune, på hvis område der
uden at
kommunen er driftsoperatør
ligger et børneasylcenter, i forhold til centret og de
enkelte børn på centret?
Svar:
1.
Udlændingestyrelsen forestår den overordnede planlægning vedrørende
etablering og drift af asylcentre i Danmark. Den daglige drift af asylcentrene
varetages af indkvarteringsoperatørerne. Udlændingestyrelsen indgår årligt
kontrakter med indkvarteringsoperatørerne, hvoraf det fremgår, hvilke opgaver
operatørerne skal løse.
Udlændingestyrelsen fører som følge heraf tilsyn med, om opgaven løses i
overensstemmelse med kontrakterne. Udlændingestyrelsens samlede tilsyn med
operatørerne omfatter faglige tilsyn, økonomiske tilsyn, bygningstilsyn,
inventartilsyn og informationssikkerhedstilsyn. Det faglige tilsyn omfatter tilsyn
med, at de uledsagede mindreårige udlændinge modtager den omsorg og de
ydelser, som indkvarteringsoperatørerne ifølge kontrakterne er forpligtede til at
levere.
Efter servicelovens § 146 skal kommunalbestyrelsen føre tilsyn med de forhold,
hvorunder børn og unge under 18 år samt vordende forældre i kommunen lever.
Kommunens tilsynsforpligtelse omfatter således også børn og unge, uanset
opholdsgrundlag, der opholder sig på indkvarteringsstederne efter
udlændingeloven.
Der kan om indholdet af en kommunalbestyrelses tilsynsforpligtelse henvises til
Social- og Indenrigsministeriets (nu Børne-
og So ial i isteriet) ”Meddelelse o
18. maj 2017
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 7907
237672
Side
1/3
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke tilsynsforpligtelser og hvilket ansvar der efter lovforslagets vedtagelse vil påhvile en kommune m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
servicelovens anvendelsesområde i forhold til asylansøgere og udlændinge uden
lovligt ophold”, hvoraf der l.a. fre går følge de:
”Ko
u e s tilsy spligt efter servi elove s § 146 ed de forhold,
hvorunder børn og unge under 18 år samt vordende forældre i kommunen
lever, gælder alle børn og unge under 18 år uanset deres opholdsgrundlag
og uanset, om barnet eller den unge har lovligt ophold eller ej. Kommunens
tilsynspligt omfatter således også børn og unge i kommunen, der ikke
opholder sig lovligt her i landet i servicelovens forstand. Kommunens
tilsynspligt gælder også, når barnet eller den unge opholder sig på et
asylcenter.
Det forhold, at kommunens tilsynspligt også omfatter børn og unge i
kommunen, der ikke opholder sig lovligt her i landet i servicelovens
forstand, indebærer ikke i sig selv, at sociale foranstaltninger i medfør af
servi elove ka iværksættes over for de e perso gruppe.”
I tilknytning hertil har personer, der udøver offentlig tjeneste eller offentligt
hverv, en skærpet underretningspligt, hvis de under udøvelsen af tjenesten får
kendskab til at antage, at et barn eller en ung har brug for hjælp og støtte, jf.
servicelovens § 153. Personer, som gennem deres arbejde er i tæt kontakt med
børn og unge, herunder f.eks. ansatte på børnecentre, har således en skærpet
underretningspligt om en eventuel bekymring for et barns eller en ungs trivsel.
2.
Lovforslaget ændrer ikke ved, at Udlændingestyrelsen har en forsørgelsespligt
over for uledsagede mindreårige udlændinge på processuelt ophold eller med
ulovligt ophold. Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt omfatter underhold og
nødvendige sundhedsmæssige ydelser, herunder nødvendige sociale
foranstaltninger, hjælp og støtte.
Lovforslaget indebærer dog, at adgangen til tvangsmæssig anbringelse af
uledsagede mindreårige udlændinge på processuelt ophold eller med ulovligt
ophold fremover reguleres i udlændingeloven i stedet for i serviceloven eller efter
principperne i serviceloven. Det vil dog fortsat henhøre under børn og unge-
udvalget at træffe afgørelse om anbringelse uden for indkvarteringsstedet. Der
henvises nærmere herom til det foreslåede kapitel 9 b i lovforslagets § 1, nr. 14.
Bliver en kommunalbestyrelse opmærksom på, at en uledsaget mindreårig
udlænding, der opholder sig på et indkvarteringssted efter udlændingelovens § 42
a, stk. 5, kan have behov for en social foranstaltning, vil kommunalbestyrelsen
som hidtil kunne rette henvendelse til udlændingemyndighederne med henblik
på, at der bliver taget hånd om den pågældende.
Som hidtil skal kommunerne ikke iværksætte sociale foranstaltninger, hjælp eller
støtte over for asylansøgere og udlændinge uden lovligt ophold i det omfang,
udlændingemyndighederne inden for asylsystemet selv kan imødekomme
eventuelle behov. I helt akutte situationer, hvor kommunen er nødt til at handle
straks, kan kommunen dog efterfølgende hurtigst muligt forelægge sagen for
Side
2/3
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke tilsynsforpligtelser og hvilket ansvar der efter lovforslagets vedtagelse vil påhvile en kommune m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Udlændingestyrelsen. Alle sociale foranstaltninger, hjælp eller støtte, der
iværksættes af kommunerne, skal som hidtil være afpasset den midlertidige
status, den uledsagede mindreårige udlænding har på processuelt eller med
ulovligt ophold i Danmark.
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
3/3