Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 204 Bilag 8
Offentligt
1760642_0001.png
Ændringsforslag
til
forslag til lov om ændring af
udlændingeloven, lov om voksenansvar for anbragte børn og unge og lov om
socialtilsyn (Ro og orden på indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige
udlændinge m.v.).
Af
udlændinge- og integrationsministeren
Inger Støjberg , tiltrådt af […]:
22. maj 2017
Humanitært ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Freia Kirkeskov-Hansen
Til § 1
1)
Efter
nr. 11
indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 46 e, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§
42 f, stk. 7,«til:
Ȥ
42 f, stk. 8,«.
[Konsekvensrettelse]
2)
I den under
nr. 14
foreslåede
§ 62 l
ændres i
stk. 5, 1. pkt.,
»til gennemførelse
af« til: »vedrørende ophold i delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede
afdelinger, sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger som led i en«.
[Præcisering af Udlændingestyrelsens pligt til at betale for selve opholdet]
3)
I den under
nr. 14
foreslåede
§ 62 l
indsættes som
stk. 9:
»Stk.
9.
Børne- og socialministeren kan efter forhandling med udlændinge- og
integrationsministeren fastsætte nærmere regler om Udlændingestyrelsens beta-
ling for uledsagede mindreårige udlændinges ophold i delvis lukkede døgninstitu-
tioner og delvis lukkede afdelinger, sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede
afdelinger, når opholdet er led i en anbringelse efter stk. 1.«
[Indsættelse af en bemyndigelsesbestemmelse]
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
61 98 34 43
[email protected]
2016 - 12986
241556
Side
1/5
L 204 - 2016-17 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Til § 3
4)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»02. I § 23, stk. 6, der bliver stk. 7, ændres »stk. 5« til: »stk. 6 «.
[Teknisk ændring]
Til § 4
5)
I § 4, stk. 1, indsættes efter »ikrafttrædelse«: », jf. dog stk. 2«.
6)
I § 4 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Lovens § 1, nr. 5-10 og 01, træder i kraft den 1. juli 2017.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
[Ny ikrafttrædelsesbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 7, indsættes i udlændingelovens § 42 f efter stk. 4 et nyt
stk. 5, hvorefter stk. 5-9 bliver stk. 6-10.
Udlændingelovens § 42 f, stk. 7, bliver således med lovforslagets § 1, nr. 7, til § 42
f, stk. 8.
Det foreslås, at henvisningen til § 42 f, stk. 7, i udlændingelovens § 46 e, stk. 1, 1.
pkt., på den baggrund ændres til § 42 f, stk. 8.
Den foreslåede ændring er en lovteknisk tilpasning.
Til nr. 2
Med den i lovforslagets § 1, nr. 14, foreslåede § 62 l er der fastsat regler om, at
børn og unge-udvalget i den kommune, hvor et indkvarteringssted ligger, kan
træffe afgørelse om at anbringe uledsagede mindreårige udlændinge, som er om-
fattet af Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt efter udlændingelovens § 42 a,
stk. 1, 1. pkt. (asylansøgere) og stk. 2 (udlændinge uden lovligt ophold), på delvis
lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger, sikrede døgninstitutioner
og særligt sikrede afdelinger. Med ændringsforslagets nr. 1 foreslås det i § 62 l,
stk. 5, at præcisere Udlændingestyrelsens pligt til at betale for disse anbringelser,
således det klart fremgår, at det alene er selve opholdet, Udlændingestyrelsen
betaler for, og ikke de administrative omkostninger, som kommunen har i forbin-
delse med kommunens behandling af sagen.
Side
2/5
L 204 - 2016-17 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Til nr. 3
Det følger af servicelovens § 66, stk. 1, nr. 6, at døgninstitutioner, herunder delvis
lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på døgninstitutioner samt
sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger, kan være anbringelsesste-
der for børn og unge. Anbringelse af børn og unge på disse døgninstitutioner sker
efter servicelovens § 52, stk. 3, nr. 7, jf. § 52, stk. 1.
Det følger af servicelovens § 173, at kommunerne endeligt afholder udgifterne
efter serviceloven. Ydelser og tilbud efter serviceloven finansieres som hovedregel
ved takstbetaling. Reglerne om takstfastsættelsen, herunder om grundlaget for
beregningen, fremgår af finansieringsbekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr.
1674 af 16. december 2016, som ændret ved bekendtgørelse nr. 83 af 23. januar
2017.
Taksterne fastsættes af leverandøren af ydelsen eller tilbuddet på baggrund af
samtlige budgetterede, direkte og indirekte langsigtede omkostninger ved leve-
ring af ydelsen eller drift af tilbuddet.
De delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på døgninstituti-
oner finansieres efter gældende regler af kommunerne ved ren takstbetaling.
De sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger finansieres i dag ved en
kombination af takstbetaling, en særlig kriminalpræventiv takst, som kommuner-
ne betaler, hvis opholdet træder i stedet for varetægtsfængsling eller er led i af-
soning, og objektiv finansiering.
Der er ikke fastsat særskilte regler om takst eller betaling, når anbringelsen vedrø-
rer et barn eller en ung, som er omfattet af Udlændingestyrelsens forsørgelses-
pligt, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 1. Når kommunen i dag i samarbejde med
udlændingemyndighederne anbringer en uledsaget mindreårig udlænding med
processuelt ophold på delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelin-
ger på døgninstitutioner samt sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelin-
ger, sker dette efter de almindelige regler i serviceloven, herunder reglerne om
betaling ved takst. Udlændingestyrelsen betaler imidlertid kommunen for den
hjælp, der iværksættes, jf. Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt. Udlændinge-
styrelsens forsørgelsespligt omfatter også udlændinge uden lovligt ophold, jf.
udlændingelovens § 42 a, stk. 2. Udlændinge uden lovligt ophold i Danmark er
imidlertid ikke omfattet af servicelovens regler, og kommunen kan derfor over for
disse udlændinge ikke iværksætte foranstaltninger, hjælp eller støtte med hjem-
mel i serviceloven. I særlige tilfælde kan kommunen dog med henvisning til prin-
cipperne i serviceloven iværksætte sociale foranstaltninger, herunder træffe afgø-
relse om tvangsmæssig anbringelse.
Med ændringen af udlændingeloven skabes klar hjemmel til, at kommunernes
børn og unge-udvalg efter udlændingelovens § 62 l, jf. §§ 62 m-62 o, kan anbringe
Side
3/5
L 204 - 2016-17 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
uledsagede mindreårige udlændinge på delvis lukkede, sikrede og særligt sikrede
institutioner efter en særlig procedure og uden den uledsagede mindreårige ud-
lændings samtykke. Den foreslåede adgang for børn og unge-udvalget til at an-
bringe uledsagede mindreårige udlændinge på døgninstitutioner omfattet af ser-
vicelovens § 66, stk. 1, nr. 6, gælder både i forhold til uledsagede mindreårige
udlændinge med processuelt ophold, og i forhold til uledsagede mindreårige ud-
lændingemed ulovligt ophold.
Udgifterne til ophold som led i anbringelsen afholdes efter forslaget til § 62 l, stk.
5, af Udlændingestyrelsen.
De gældende regler i finansieringsbekendtgørelsen er bygget op om, at anbringel-
serne har i hjemmel serviceloven. Ændringen af udlændingeloven indebærer der-
for et behov for at ændre finansieringsbekendtgørelsen, således at det klart frem-
går, at Udlændingestyrelsen køber pladser i de pågældende tilbud, og at Udlæn-
dingestyrelsens betaling indgår i den samlede finansiering af tilbuddene.
Det foreslås derfor med ændringsforslagets nr. 2 at indsætte en bemyndigelses-
bestemmelse, hvorefter børne- og socialministeren efter forhandling med udlæn-
dinge- og integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om Udlændinge-
styrelsens betaling ved anbringelse af uledsagede mindreårige udlændinge, når
denne sker efter udlændingelovens § 62 l, jf. §§ 62 m-62 o.
Bemyndigelsesbestemmelsen forventes udmøntet med en ændring af finansie-
ringsbekendtgørelsen, således at det fastslås, at Udlændingestyrelsens betaling
for anbringelser efter udlændingelovens regler indgår i den samlede finansiering
af tilbuddene. Det forventes, at finansieringen ved takstbetaling vil blive videre-
ført, og at dette skal gælde, uanset om anbringelsen af barnet eller den unge sker
efter servicelovens regler (§§ 63 a, 63 b, stk. 2, nr. 1-3, eller § 63 c, stk. 2) eller
efter udlændingelovens regler (§ 62 l, jf. §§ 62 m-62 o). Udlændingestyrelsen vil
således skulle betale den samme takst, som kommunen betaler for anbringelser
efter servicelovens regler. Denne takst skal gælde, uanset om anbringelsen vedrø-
rer en uledsaget mindreårig udlænding, der har processuelt ophold eller ulovligt
ophold. I forhold til gældende ret betyder det for så vidt angår de uledsagede
mindreårige udlændinge på processuelt ophold, at takstbetalingen ikke længere
sker via kommunen, som tidligere har truffet afgørelse over for denne person-
gruppe efter servicelovens regler, men at driftsherren løbende vil opkræve tak-
sten direkte hos Udlændingestyrelsen, hvilket svarer til gældende afregningsmo-
del for kommunerne.
Til nr. 4
Ved lovforslagets § 3, nr. 2, er foreslået indsat et nyt stk. 5 i § 23 i lov om socialtil-
syn. Forslaget indebærer, at stk. 5 og 6 bliver til stk. 6 og 7.
I § 23, stk. 6, i lov om socialtilsyn henvises til stk. 5. Denne henvisning er ved en
fejl ikke ændret i lovforslaget. Med ændringsforslaget korrigeres henvisningen.
Side
4/5
L 204 - 2016-17 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Der er alene tale om en teknisk ændring.
Til nr. 5 og 6
Med lovforslagets § 4, stk. 1, foreslås det, at udlændinge- og integrationsministe-
ren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Den foreslåede ikrafttrædelsesbestemmelse skal navnlig ses på baggrund af, at
der som led i udmøntningen af store dele af lovforslaget skal udarbejdes et til-
synskoncept for tilsynet med indkvarteringsoperatørerne.
Lovforslagets § 1, nr. 5-10 og 01, vedrører imidlertid bortfald af voksenundervis-
ning og aktivering på modtagecentre, jf. pkt. 6 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger, samt undervisning i overgangsfasen, jf. pkt. 7 i lovforslagets alminde-
lige bemærkninger.
Det foreslås på den baggrund, at lovforslagets § 1, nr. 5-10 og 01, træder i kraft
den 1. juli 2017.
Side
5/5