Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 200
Offentligt
1756206_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017 - 2478
Doknr.
465070
Dato
14-05-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 9. maj 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 2 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 2:
”Hvordan vil ministeren sikre, at der
ikke sker et skred i brugen af overvågning i
medfør af lovforslagets § 14, og kunne man evt. inddrage en tredje
myndighedsinstans i de situationer, hvor den udsatte borger ikke har en værge
eller en pårørende, der kan tage stilling til en evt. overvågning?”
Svar:
Det er en forudsætning for at iværksætte overvågning efter lovforslagets § 14, at bor-
geren ikke modsætter sig, og at det samlet set vurderes som den mest hensigtsmæs-
sige måde at drage omsorg for borgeren på. Herudover kræves det, at der indhentes
samtykke fra nærmeste pårørende eller en værge. Forsøget kan altså ikke iværksæt-
tes over for en borger, der hverken har pårørende eller en værge.
Forslaget indeholder kun mulighed for overvågning i nærmere afgrænsede situationer
og tidsperioder. Overvågningen må ikke foregå i længere tidsstræk - karakteriseret
som stræk på alt over 15 minutter - medmindre tungtvejende faglige grunde taler for
det, samt at kommunalbestyrelsen har truffet beslutning herom. Kommunalbestyrel-
sen skal foretage en konkret og individuel vurdering af hensigtsmæssigheden og tilret-
telæggelsen af overvågningen i den enkelte situation.
I den udstrækning anvendelsen af de omfattede teknologier er at betragte som magt-
anvendelse eller indgreb i den enkeltes selvbestemmelsesret, skal anvendelsen be-
grænses til det absolut nødvendige, herunder ved at være så kortvarig som muligt.
Kommunalbestyrelsen skal løbende påse, at dette er tilfældet. Det er et krav, at kom-
munalbestyrelsen senest 8 måneder efter beslutning om en foranstaltning tager stilling
til, om den pågældende foranstaltning fortsat er nødvendig, herunder om mindre ind-
gribende foranstaltninger kan tages i anvendelse, jf. bekendtgørelse om magtanven-
delse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten mv., § 8, stk. 1.
Hvis en borger hverken har pårørende eller en værge, kan Statsforvaltningen anmo-
des om at beskikke en værge til den pågældende borger.
Det bemærkes, at det før den eksterne høring indgik i lovforslaget, at der
for borge-
re, der hverken havde pårørende eller værge - kunne træffes afgørelse om anvendel-
se af teknologier efter lovforslagets § 14 på baggrund af indstilling fra to medarbejdere
med kendskab til borgeren og faglig indsigt i området. Denne mulighed for afgørelser
på baggrund af indstilling fra medarbejdere er imidlertid taget ud af lovforslaget efter
høringssvar fra bl.a. Institut for Menneskerettigheder om, at denne mulighed kunne
L 200 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at sikre, at der ikke sker et skred i brugen af overvågning i medfør af lovforslagets § 14, til økonomi- og indenrigsministeren
1756206_0002.png
være problematisk. For borgere, der ikke har en værge eller pårørende, vil det således
være nødvendigt at beskikke en værge, for at borgerne vil kunne modtage situations-
bestemt overvågning efter lovforslaget § 14.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
2