Skatteudvalget 2016-17
L 194
Offentligt
1764116_0001.png
31. maj 2017
J.nr. 2017 - 531
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 194 - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Kvalifikation af selv-
stændig erhvervsvirksomhed ved deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 26. maj 2017.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 194 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelse af 26/5-17 fra FSR - danske revisorer, til skatteministeren
1764116_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 26. maj 2017 fra FSR - danske revisorer, jf.
L 194 - bilag 10.
Svar
FSR tilslutter sig, at det ikke skal være muligt for personer, der reelt er lønmodtagere, at
blive selvstændigt erhvervsdrivende blot ved at erhverve en minimal kapitalandel i det sel-
skab, hvor de er ansat. FSR tilslutter sig ligeledes, at der er behov for en lovændring.
FSR er imidlertid bekymret for, at lovforslaget vil ramme videre end tiltænkt, og særligt at
deltagerne i større partnerselskaber kan blive ramt af lovforslaget, hvilket skaber betydelig
usikkerhed. FSR finder behov for, at der inden lovens vedtagelse foretages en præcisering
af lovforslagets rækkevidde for bl.a. revisionspartnerselskaber.
I henvendelsen gennemgår FSR en række forhold, der er særligt kendetegnende for større
partnerdrevne revisionsselskaber. Disse forhold medfører efter FSRs opfattelse, at part-
nerne i disse virksomheder som altovervejende udgangspunkt må anses for selvstændigt
erhvervsdrivende.
FSR giver udtryk for, at
der er en ”formel” ledelse og en ”uformel” ledelsesstruktur. Alle
partnerne
og ikke kun den formelle ledelse
deltager i beslutningsprocessen, da det er
afgørende for at knytte og fastholde de rigtige partnere til virksomheden, at den enkelte
partner inddrages og bakker op om beslutningerne.
FSR anfører, at partnere i partnerdrevne virksomheder
modsat lønmodtagere
normalt
påtager sig en betydelig risiko i form af kapitalindskud, hæftelse og indestående over-
skudsandele, og at partnerne ikke får noget vederlag, hvis virksomheden er underskudsgi-
vende.
Hertil bemærkes:
Med lovforslaget skal der fremadrettet ses på de konkrete forhold for at vurdere, om den
enkelte deltager i fx et revisionspartnerselskab kan anses for at være selvstændigt er-
hvervsdrivende. Disse forhold er nærmere beskrevet i lovforslagets bemærkninger, herun-
der at vurderingen i særlig grad må koncentreres om omfanget af den enkelte deltagers
økonomiske risiko og indflydelse i virksomheden. De forhold, som FSR peger på, vil na-
turligvis skulle indgå i denne vurdering.
Når man går fra en ordning, hvor det eneste afgørende er at have en ejerandel i virksom-
heden, til en ordning, hvor andre relevante forhold også skal inddrages, kan det ikke und-
gås, at der opstår visse afgrænsningsvanskeligheder.
Et flertal i skatteudvalget har i betænkningen til lovforslaget udtrykt ønske om en evalue-
ring, så det efter en periode på 3 år kan vurderes, om lovændringen i praksis virker efter
hensigten. Jeg kan fuldt ud tilslutte mig en sådan evaluering, således at også eventuelle af-
grænsningsvanskeligheder vil blive vurderet.
Side 2 af 3
L 194 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelse af 26/5-17 fra FSR - danske revisorer, til skatteministeren
1764116_0003.png
For så vidt angår lovforslagets indvirkning på deltagere i større skattemæssigt transpa-
rente selskaber såsom større revisionspartnerselskaber, kan der henvises til svaret på
spørgsmål 1.
Side 3 af 3