Skatteudvalget 2016-17
L 183 Bilag 6
Offentligt
1747100_0001.png
L 183 - 2016-17 - Bilag 6: Henvendelse af 21/4-17 fra FSR-danske revisorer
1747100_0002.png
komplekse finansielle
cirkulærerne.
værdiansættelsesmetoder
er
teoretisk
rigtigere
end
Side 2
FSR beder endvidere skatteministeren bekræfte, at det ligeledes er hensigten, at
SKAT ikke skal kunne afvise anvendelsen af cirkulærerne med henvisning til, at
SKAT
skønner,
at
anvendelse
af
de
komplekse
finansielle
værdiansættelsesmetoder vil give en højere værdi, medmindre dette konkret kan
begrundes i særlige forhold i virksomheden.
FSR anmoder endeligt skatteministeren bekræfte, at det ligeledes er hensigten, at
SKAT ikke skal kunne afvise anvendelsen af 2000-cirkulærerne alene med
henvisning til, at virksomheden har haft stigende omsætning eller overskud de
seneste år. Det bemærkes, at der i 2000-goodwillcirkulæret beregningsteknisk
tages højde for, at vækstvirksomheder skal værdiansættes højere end
virksomheder uden vækst.
Det bør ikke være sådan, at SKAT ikke alene ved selv at foretage deres egne
beregninger efter værdiansættelsesvejledningen, kan tilsidesætte korrekte
beregninger efter 2000-cirkulærerne. Det må være begrundet i konkrete forhold
hos virksomheden.
Passiv kapitalanbringelse
Et generationsskifte af virksomheden til næste generation med skattemæssig
succession samt reduceret gave-/boafgift vil ofte være en helt afgørende for en
videreførelse af virksomheden med familien som ejer.
FSR finder det derfor vigtigt,
at begrebet ”passiv kapitalanbringelse” er klart
defineret, således det ikke er forbundet med fortolkningsusikkerhed, hvilke
aktiver, der vil blive anset for ”passiv kapitalanbringelse”.
FSR finder, at der ikke i L183 eller bemærkningerne hertil er foretaget en klar
definition af begrebet ”passiv kapitalanbringelse”, herunder hvor dette begreb
anses for en udvidelse i forhold til ”udlejning af fast ejendom eller besiddelse af
kontanter, værdipapirer el.lign.”
Vi forstår lovforslaget og Skatteministerens kommentarer til høringssvarene
således, at afgrænsningen af pengetankaktiver i forhold passiv kapitalanbringelse,
alene skal forstås som et nyt kriterie i forhold til ”fast ejendom, kontanter,
værdipapirer el. lign”. FSR beder Skatteministeren bekræfte,
at andre aktiver end
L 183 - 2016-17 - Bilag 6: Henvendelse af 21/4-17 fra FSR-danske revisorer
1747100_0003.png
”fast ejendom, kontanter, værdipapirer el. lign” (f.eks. driftsmidler) således ikke
vil skulle bedømmes ud fra kriteriet passiv kapitalanbringelse.
Af bemærkninger til L183 (side 12) fremgår:
”…
I dag anses ubebyggede grunde og ejendomsprojekter ifølge praksis fra
Skatterådet for erhvervsaktiver i forhold til pengetankreglen, selv om disse aktiver
reelt kan sidestilles med udlejningsejendomme. Selskaber, hvis virksomhed består
i udlejning af ejendomme, vil ofte besidde ubebyggede grunde og
ejendomsprojekter og bl.a. disse selskaber skal således i dag ikke medregne
værdien af ubebyggede grunde og ejendomsprojekter under pengetankreglen,
men alene eventuelle udlejningsejendomme.
Forslaget indebærer, at kriteriet for, om der er tale om pengetanksaktiver er, at
der er tale om passiv kapitalanbringelse. Opregningen i bestemmelsen af, hvilke
aktiver, der anses for pengetankaktiver, er tilsvarende efter gældende regler ikke
udtømmende. Aktiver, der må sidestilles med de udtrykkeligt nævnte aktiver (fast
ejendom, kontanter og værdipapirer) medregnes således også ved vurderingen af,
om virksomheden i overvejende grad består i passiv kapitalanbringelse.
Desuden justeres bestemmelsen, således at det udtrykkeligt fremgår, at
besiddelse af fast ejendom, herunder også ubebyggede grunde og
ejendomsprojekter, medregnes ved opgørelsen af, om pengetankreglen er opfyldt.
Omvendt skal fast ejendom, der ikke har karakter af passiv kapitalanbringelse,
ikke medregnes som et pengetankaktiv. Det vil f.eks. være tilfældet for
virksomhedens domicilejendom og et typehusfirmas midlertidige udlejning af
nyopførte boliger.”
Af bemærkningerne fremgår, at et selskabs domicilejendom uanset selskabets
aktiviteter altid skal anses for et driftsaktiv, og derfor ikke er passiv
kapitalanbringelse. FSR skal anmode om en præcisering af, om dette tillige er
gældende, såfremt et selskab erhverver en grund til brug for opførelse af et
domicil, uanset at selskabet i en periode kan have et domicil og en grund/nyt
domicil under opførelse.
FSR skal tillige anmode om en afklaring af, om de ubebyggede grunde til videresalg
før og under byggemodningen kan anses for et driftsaktiv, der ikke skal anses for
passiv kapitalanbringelse.
Side 3
L 183 - 2016-17 - Bilag 6: Henvendelse af 21/4-17 fra FSR-danske revisorer
1747100_0004.png
I bilag 1 til L183 (side 14) fremgår som svar til Dansk Byggeri:
”Ifølge forslaget skal fast ejendom som udgangspunkt medregnes som
pengetanksaktiver. Det gælder imidlertid ikke fast ejendom, der ikke har karakter
af passiv kapitalanbringelse. Som det ligeledes fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, kan det f.eks. være tilfældet for virksomhedens domicilejendom og
et typehusfirmas midlertidige udlejning af nyopførte boliger. Tilsvarende vil kunne
gælde projektejendomme, hvis besiddelsen af ejendommene efter en konkret
vurdering ikke kan anses for passiv kapitalanbringelse. Der er således ikke tale
om, at typehuse og projektejendomme skal behandles forskelligt.”
Da
begrebet ”projektejendomme” ikke nærmere er defineret i bemærkningerne,
har FSR nedenfor anført en række eksempler, hvor det ønskes afklaret, om den
faste ejendom i ejerperioden kan anses for et driftsaktiv eller skal anses for passiv
kapitalanbringelse.
Eksempel 1
Et selskab erhverver et grundareal. Der foretages byggemodning mv. af arealet,
hvorefter der sker salg af nogle af grundene til byggeri af parcelhuse mv. På andre
grunde opfører selskabet parcelhuse mv., hvorefter ejendommene sælges.
Selskabet er næringsskattepligtig med fast ejendom.
FSR anmoder om en afklaring af, om den faste ejendom i eksemplet i hele
selskabets ejerperiode kan anses for et driftsaktiv, der ikke skal anses for passiv
kapitalanbringelse.
Eksempel 2
Et selskab erhverver et grundareal, som er byggemodnet. Der opføres et
etagebyggeri, og ejerlejlighederne ønskes solgt enkeltvis i takt med færdiggørelse
af byggeriet. Det lykkedes imidlertid ikke at sælge alle lejlighederne, hvorfor nogle
af disse udlejes på tidsbegrænsede lejeaftaler indtil salg. Selskabet er
næringsskattepligtig med fast ejendom.
FSR anmoder om en afklaring af, om den faste ejendom i eksemplet i hele
selskabets ejerperiode kan anses for et driftsaktiv, der ikke skal anses for passiv
kapitalanbringelse.
Eksempel 3
Et selskab erhverver et grundareal, som er byggemodnet. På arealet kan opføres
et etagebyggeri med lejligheder. Forud for igangsætning af byggeriet, indgås der
Side 4
L 183 - 2016-17 - Bilag 6: Henvendelse af 21/4-17 fra FSR-danske revisorer
1747100_0005.png
en aftale med en pensionskasse, som efter færdiggørelse og fuldt udlejet vil
overtage ejendommen. Pensionskassen har en række krav til byggeriet om
lejlighedernes størrelse, materialevalg, udearealer, lejekontrakter etc. Selskabet
opfører etagebyggeriet og får i byggeperioden samtlige lejligheder udlejet. Efter
færdiggørelse af byggeriet overdrages ejendommen til pensionskassen. Selskabet
er næringsskattepligtig med fast ejendom.
FSR anmoder om en afklaring af, om den faste ejendom i eksemplet i hele
selskabets ejerperiode kan anses for et driftsaktiv, der ikke skal anses for passiv
kapitalanbringelse.
Herudover hører FSR gerne, om det har betydning, hvornår aftalen om
overdragelse til pensionskassen sker? Før/Efter byggeriet påbegyndes/afsluttes?
Eksempel 4
Et selskab erhverver et grundareal, som er byggemodnet. På arealet må opføres
en butik. Selskabet indgår lejeaftale med en detailkæde. Selskabet har til hensigt
at sælge ejendommen efter færdiggørelse og udbyder denne som et K/S-projekt.
En række investorer giver tilsagn om erhvervelse af alle K/S-andele. Selskabet
færdiggør byggeriet og detailbutikken åbner. Investorerne erhverver K/S-andele
mv. Selskabet er næringsskattepligtig med fast ejendom.
FSR anmoder om en afklaring af, om den faste ejendom i eksemplet i hele
selskabets ejerperiode kan anses for et driftsaktiv, der ikke skal anses for passiv
kapitalanbringelse.
Det fremgår af bemærkningerne til L183 (side 12), at ”…
Opregningen i
bestemmelsen af, hvilke aktiver, der anses for pengetankaktiver, er tilsvarende
efter gældende regler ikke udtømmende. Aktiver, der må sidestilles med de
udtrykkeligt nævnte aktiver (fast ejendom, kontanter og værdipapirer) medregnes
således også ved vurderingen af, om virksomheden i overvejende grad består i
passiv kapitalanbringelse.”
FSR anmoder om en afklaring
gerne med eksempler - af, hvilke aktiver, der kan
sidestilles med fast ejendom, kontanter og værdipapirer, og dermed vil anses for
passiv kapitalanbringelse, jf. nedenstående eksempler, Og bedes herunder
bekræfte, at andre materielle anlægsaktiver
fx driftsmidler
ikke kan sidestilles
med fast ejendom, likvider og værdipapirer, og derfor ikke kan anses for passiv
kapitalanbringelse i relation til pengetankreglen.
Side 5
L 183 - 2016-17 - Bilag 6: Henvendelse af 21/4-17 fra FSR-danske revisorer
1747100_0006.png
Side 6
Egentlige udlån mellem koncernselskaber
Egentlige udlån mellem koncernselskaber, f.eks. et udlån fra et moderselskab til
et 100% ejet datterselskab, anses efter nuværende praksis for et pengetankaktiv
på linje med egentlige værdipapirer. Dette gælder uanset hvordan datterselskabet
har anvendt lånebeløbet og uanset at datterselskabets aktiver ved
pengetankopgørelsen medregnes hos moderselskabet.
FSR anmoder om en bekræftelse på, at de foreslåede regler medfører, at
fremover konkret skal vurderes om udlånet fra moderselskabet må anses
”passiv kapitalanbringelse”,
hvorfor udlånet ikke skal medregnes som
pengetankaktiv, i det omfang midlerne er anvendt til finansiering
driftsrelaterede aktiver i datterselskabet.
det
for
et
af
Passiv kapitalanbringelse i forhold til finansiel virksomhed
I ABL § 34, stk. 5, 2. pkt. indsættes der med lovforslaget efter
finansieringsvirksomhed…., ”og
er omfattet af lov om finansiel virksomhed”.
Det
er således en ny objektiv betingelse, at undtagelsen til pengetanksreglen alene
finder anvendelse, hvis selskabet omfattes af
lov om finansiel virksomhed.
I bemærkningerne til den ændring anføres:
”Pengetankreglen
finder ikke anvendelse, hvis der er tale om aktier i et selskab,
som driver næring med køb og salg af værdipapirer eller finansieringsvirksomhed,
jf. aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 5, 2. pkt. Det foreslås, at undtagelsen
gøres betinget af, at selskabet er undergivet lov om finansiel virksomhed.
Undtagelsen forbeholdes herefter pengeinstitutter og fondsmæglerselskaber m.v.,
hvis besiddelse af kontanter og værdipapirer m.v. indgår som led i selskabets
primære erhvervsvirksomhed.
Herved sikres, at pengetankreglen ikke kan omgås ved, at et selskab eksempelvis
ud over den primære aktivitet driver næring med køb og salg af aktier, hvorved
hele selskabet kan overdrages med skattemæssig succession og nedsat afgift,
uanset at virksomheden overvejende består i passiv kapitalanbringelse.”
L 183 - 2016-17 - Bilag 6: Henvendelse af 21/4-17 fra FSR-danske revisorer
1747100_0007.png
I overensstemmelse med ordlyden skal vi bede skatteministeren om at bekræfte,
at der alene er tale om en objektiv juridisk vurdering af selskabet. Dvs. det
afgørende er alene hvorvidt selskabet
f.eks. pengeinstituttet eller
fondsmæglerselskabet
definitorisk er omfattet af lov om finansiel virksomhed
eller ej?
Med forslaget til ABL § 34, stk. 1, nr. 3 foretages en justering af ordlyden til ”passiv
kapitalanbringelse”.
Bestemmelsen i ABL § 34, stk. 6 indebærer fortsat, at der skal ske en indregning
af indtægter og aktiver i datterselskaber, hvori selskabet direkte eller indirekte
ejer mindst 25 % af aktiekapitalen (”konsolideringsreglen”).
Bedømmelsen af, om
holdingselskabets virksomhed i overvejende grad består af passiv
kapitalanbringelse foretages således for holdingselskabet og datterselskabet under
ét. Det er således fortsat ikke afgørende, hvor i en koncern aktiverne ejes ved
anvendelse af konsolideringsreglen.
Hvis f.eks. et holdingselskab ejer 30 % af kapitalen i et pengeinstitut, så skal der
bortses fra selve kapitalandelen og i stedet medregnes 30 % af indtægter og
aktiver i pengeinstituttet ved vurdering af pengetanksreglen. Pengeinstituttet
driver pr. definition finansieringsvirksomhed - omfattet af lov om finansiel
virksomhed - hvorfor de indtægter og aktiver, der skal indregnes forholdsmæssigt
i holdingselskabet ikke anses for passiv pengeanbringelse efter ABL § 34, stk. 1,
nr. 3. Vi skal bede skatteministeren om at bekræfte vores opfattelse?
Side 7
1-års ejertidskrav før overdragelse:
I forhold til overdragelse af virksomhed i selskabsform, foreslås det, som en
betingelse for nedsat afgift, at afdøde eller gavegiver det seneste år har ejet aktier
i et selskab, der har ejet virksomheden.
FSR beder skatteministeren bekræfte, at denne betingelse anses for opfyldt, hvis
afdøde eller gavegiver har ejet aktier i et selskab, der indirekte ejer virksomheden,
f.eks. via et holdingselskab.
Af bemærkningerne til L183 (side 21) fremgår, at det er muligt at omdanne
afdødes personlige virksomhed til et selskab, hvis blot afdødes samlede ejertid af
virksomheden (som personlig ejet virksomhed eller gennem et selskab) opfylder
betingelsen.
L 183 - 2016-17 - Bilag 6: Henvendelse af 21/4-17 fra FSR-danske revisorer
1747100_0008.png
FSR anmoder om en præcisering af, om det ved opgørelse af perioden for ejerskab
har betydning, om omstruktureringen er sket skattefri eller skattepligtig.
For erhvervsdrivende kan det ofte være vanskeligt at vurdere, om der drives en
eller flere virksomheder, hvorfor det er væsentligt at få afklaret, om den
selvstændige erhvervsdrivende skal have ejet hver enkelt virksomhed i mindst et
år forud for overdragelsen.
Eksempel 5
Landmand Hansen driver sin egen gård med jordbrug og svinedrift. Hansen køber
naboejendommen med tilhørende jord og bygninger. Naboen har jordbrugsdrift og
driver tillige en maskinstation, hvilket fortsætter uændret efter Hansens køb.
FSR anmoder om en præcisering af, om ejerskabet for personligt erhvervsdrivende
på mindst et år forud for overdragelsen skal opfyldes for hver enkelt virksomhed,
eller om det er tilstrækkeligt, at den personligt erhvervsdrivende i mindst et år
forud for overdragelsen har ejet en personlig virksomhed.
Side 8
Deltaget aktivt i driften af virksomheden
Tilsvarende foreslås det, som betingelse for nedsat afgift ved overdragelse af
virksomhed i selskabsform, at afdøde henholdsvis gavegiver eller dennes
nærtstående i mindst et år har deltaget i selskabets ledelse.
FSR beder om en præcisering ved besvarelse af følgende spørgsmål:
Hvorledes kan en aktionær, der via et holdingselskab ejer 30% af et dansk
koncernmoderselskab, der igen ejer danske og udenlandske driftsselskaber
opfylde betingelsen?
Vil deltagelse i ledelsen i et af følgende selskaber være tilstrækkeligt:
Det øverste holdingselskab (30% aktionæren)?
Koncernmoderselskabet?
Et dansk eller udenlandsk driftsselskab?
Det forudsættes, at aktiviteten i datterselskaberne ikke er af uvæsentligt omfang
i forhold til den koncernens samlede aktivitet.
Hvis en aktionær ejer et aktieselskab, og selskabet driver virksomhed som f.eks.
50% ejer af et interessentskab eller sameje, der har det civilretlige ejerskab, vil
L 183 - 2016-17 - Bilag 6: Henvendelse af 21/4-17 fra FSR-danske revisorer
1747100_0009.png
aktionæren så skulle opfylde 1-års kravet ved at deltage i ledelsen af enten
aktieselskabet eller interessentskabet?
For personligt erhvervsdrivende med flere virksomheder ønskes afklaret, om aktiv
deltagelse skal ske i hver enkelt virksomhed, eller om det er tilstrækkeligt, at den
selvstændige har deltaget aktivt i driften for en eller flere af virksomhederne.
FSR ønsker skatteministerens stillingtagen til følgende eksempler:
Eksempel 6:
Hansen ejer to landbrug (”Stor gård A” og ”Lille gård B”). Ingen af gårdene er
bortforpagtede. Det antages, at ejeren igennem hele ejertiden har haft en
månedlig arbejdsindsats på 200 timer vedr. ”Stor gård A” og ca. 40 timer vedr.
”Lille gård B”.
Vil overdragelse af de to gårde, enkeltvis eller samlet, kunne ske med nedsat
afgiftssats?
Eksempel 7
Hansen og Nielsen er begge landmænd med egne gårde. Hansen og Nielsen stifter
et interessentskab med alle maskiner til brug for jordbrugsdriften. Herefter
bortforpagtes jorden til interessentskabet og drives samlet for de to gårde. Der
udøves tillige maskinstationsvirksomhed for andre. Interessentskabet har ansat
personer til jordbrugsdriften, og Hansen og Nielsen deltager stort set ikke i
interessentskabets daglige drift, men tager beslutninger om investeringer, større
reparationer o. lign. Hansen og Nielsen er derimod dagligt beskæftiget med
pasning af deres svinebesætninger.
FSR anmoder om en præcisering af, om deltaget aktivt i driften skal ske for hver
enkelt virksomhed, eller om det er tilstrækkeligt, at ejeren har deltaget aktivt i
driften af en af flere virksomheder. Kan Hansen i eksemplet overdrage
virksomheden til reduceret sats?
Side 9
Grundlaget for bo- og gaveafgift med reduceret sats
Grundlaget for bo- og gaveafgift efter boafgiftslovens § 1 a, stk. 1 og § 23 a, stk.
1. er de overdragne aktiver med fradrag af gæld mv.
For en personlig drevet virksomhed har overdrageren forud for overdragelsen
udarbejdet regnskaber for virksomheden, som indeholder virksomhedens aktiver
L 183 - 2016-17 - Bilag 6: Henvendelse af 21/4-17 fra FSR-danske revisorer
1747100_0010.png
og forpligtelser. På selvangivelsen gives en række oplysninger om virksomhedens
indkomst, aktiver, forpligtelser og formue, og ved beskatning efter
virksomhedsskatteloven angives en række supplerende oplysninger.
Side 10
Konkret vurdering af om et aktiv eller passiv skal anses for
at indgå i virksomheden
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at der skal foretages en konkret
vurdering om et aktiv eller passiv skal indgå i virksomheden og dermed omfattes
af afgiftsnedsættelsen. Dette omfatter f.eks. likvide beholdninger, der ligger ud
over nødvendig driftskapital.
Skatteministeren bedes bekræfte, at dette alene gælder personligt ejede
virksomheder, idet aktier i selskaber, hvis aktiver overvejende er passiv
kapitalanbringelse ikke kan overdrages med succession, og dermed heller ikke kan
overdrages med nedsat afgiftssats, jf. dog nedenfor om kapitalforhøjelse i
tilknytning til arv eller gave.
De fleste personlige erhvervsdrivende anvender virksomhedsordningen, der
indeholder virksomhedens aktiver og forpligtelser, herunder opsparing i form af
ikke hævet overskud fra tidligere år. Det ikke hævede overskud kan i
virksomhedsordningen være placeret i likvide beholdninger, børsnoterede
obligationer samt andele i investeringsselskaber, hvorimod det ikke er tilladt at
have børsnoterede aktier i virksomhedsordningen. Når det ikke hævede overskud
senere hæves i virksomhedsordningen, skal der betales skat, hvilket reducerer de
likvide beholdninger, børsnoterede obligationer mv.
Af bemærkninger til L183 (side 20) fremgår: ”Endvidere
kan likvide beholdninger
mv. der ligger ud over nødvendig driftskapital, ikke anses for at indgå i
virksomheden ved afgiftsberegningen.”
FSR anmoder om afklaring af, om likvide beholdninger mv. anses for at ligge ud
over nødvendig driftskapital, såfremt disse er mindre end den udskudte skat af det
opsparede overskud.
Gældsbreve
I høringsfasen har en række høringsparter anført, at senere betaling af bo- og
gaveafgift
af
gældsbreve
udstedt
i
forbindelse
med
overdragelse
erhvervsvirksomhed tillige bør ske til den reducerede afgiftssats frem for med 15
pct.
L 183 - 2016-17 - Bilag 6: Henvendelse af 21/4-17 fra FSR-danske revisorer
1747100_0011.png
Side 11
Baggrunden herfor er, at mange generationsskifter i levende live gennemføres
ved, at virksomheden overdrages til næste generation, hvor en del af
overdragelsesprisen berigtiges med et anfordringsgældsbrev og resten gives som
gave. Fordelingen mellem anfordringsgældsbrev og gave fastsættes, så
overdrageren har sikkerhed for, at der er tilstrækkelige midler at leve af i den
forventede restlevetid. Der foretages afdrag på anfordringsgældsbrevet i takt med,
at overdrager anmoder herom. Ved overdragerens død vil anfordringsgældsbrevet
ofte ikke være afdraget fuldt ud.
I bilag 1 til L183 (side 18) anføres:
”Hvis afgiftsnedsættelsen også skulle omfatte
gældsbreve, vil det indebære, at det vil blive muligt i levende live at overdrage til
den lavere afgiftssats på 5 pct. allerede fra 2016, hvilket vil øge mindreprovenuet
i de år, hvor afgiftsnedsættelsen ikke er fuldt indfaset.
FSR anbefaler, at det genovervejes, om afgiftsnedsættelsen ikke tillige bør omfatte
gældsbreve udstedt i forbindelse overdragelser, hvor gaveafgiften er berigtiget
med reduceret sats. Hvis afgiftssatsen fastsættes til satsen i året, hvor gaven er
givet, vil der ikke ske en fremrykning til den lavere afgiftssats på 5 pct., idet alene
gældsbreve udstedt i forbindelse med en gaveoverdragelse i 2020 eller senere vil
have en afgiftssats på 5 pct.
Beregning af afgift
I boafgiftslovens § 23, stk. 3 er anført:
”Ved beregning af gaveafgift af gaver
omfattet af stk. 1 og gaver omfattet af § 22, stk. 1, fordeles grundbeløbet, jf. §
22, stk. 1 og 2, forholdsmæssigt mellem henholdsvis den del af gaverne, hvoraf
der skal betales gaveafgift efter stk. 1, og den del af gaverne, hvoraf der skal
betales afgift efter § 23, stk. 1.”
Når en person i løbet af et indkomstår giver flere gaver til en gaveafgiftspligtig
person, vil bundbeløbet modregnes i den første gave. Et eventuelt resterende
bundbeløb modregnes herefter i den følgende gave osv. Bundbeløbet anvendes
således efter et FIFO-princip.
FSR anmoder om en afklaring af, om bundbeløbet ved gaver fortsat anvendes efter
et FIFO-princip, og fordelingen af bundbeløbet i boafgiftslovens § 23, stk. 3 derfor
kun er gældende, hvis den enkelte gaveoverdragelse for en dels vedkommende
udløser en gaveafgift på 15 pct., medens andre dele har en reduceret
gaveafgiftssats.
L 183 - 2016-17 - Bilag 6: Henvendelse af 21/4-17 fra FSR-danske revisorer
1747100_0012.png
Side 12
FSR gør opmærksom på, at hvis FIFO-princippet ikke længere er gældende, og
boafgiftslovens § 23, stk. 3 skal omfatte alle gaver ydet i et kalenderår, kan der
opstå efterbetaling af afgift, når gaveafgiften er betalt af allerede indberettede
gaver.
Af de særlig bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 2 fremgår:
”Selv
om ejertidskravet formelt set er opfyldt, kan der i særlige tilfælde være
grundlag for at bortse fra dispositioner op til eller under bobehandlingen. Er der
tilført virksomheden midler fra virksomhedsejerens eller boets øvrige formue, som
f.eks. ved en kapitalforhøjelse i selskabet, uden at dette kan anses for
erhvervsmæssigt begrundet, skal værdien heraf henføres til den del af
arvebeholdningen, hvoraf der skal betales 15 pct. i boafgift.”
Tilsvarende er anført i forhold til gaver, jf. bemærkningerne til lovforslaget § 1, nr.
10.
FSR finder,
at afgrænsningen ”erhvervsmæssigt begrundet”, i praksis kan give
anledning til stor usikkerhed om, hvilke dispositioner, som omfattes af
bestemmelsen. FSR beder derfor Skatteministeren bekræfte, at kapitalforhøjelser,
hvor provenuet anvendes til investering i erhvervsaktiver eller til nedbringelse af
erhvervsmæssig gæld, skal anses for ”erhvervsmæssigt begrundet”.
Efterfølgende overdragelser inden for de første 3 år
FSR finder det uhensigtsmæssigt, at det ikke klart fremgår af lovgivningen,
hvornår en efterfølgende overdragelse inden for de første 3 år af enkelte aktiver,
virksomhedsandele mv. medfører en forhøjelse af den betalte bo- eller gaveafgift,
som skal anmeldes af arving, legatar eller gavemodtager.
Af bemærkningerne til L183 (side 7) fremgår:
”Desuden
foreslås visse værnsregler, der skal sikre, at det ikke er muligt at opnå
nedsættelse af bo- og gaveafgiften ved en kortvarig (proforma) omlægning af
passiv formue til en erhvervsvirksomhed i forbindelse med arv eller gave. Det
foreslås således, at der stilles krav om, at overdrageren skal have ejet
virksomheden i mindst 1 år forud for overdragelsen, og at erhververen skal
opretholde ejerskabet i mindst 3 år….”
L 183 - 2016-17 - Bilag 6: Henvendelse af 21/4-17 fra FSR-danske revisorer
1747100_0013.png
De indsatte værnsregler, herunder reglen vedrørende efterfølgende overdragelser,
skal således sikre, at det ikke er muligt at opnå en reduktion af bo- og gaveafgiften
fra den generelle sats på 15 pct. ved en midlertidig omlægning af passiv formue.
Hvis formålet med værnsreglen er, at midlertidig omlægning af passiv formue ikke
skal give en reduceret afgiftssats, så bør overdragelser være mulige, såfremt disse
ikke medfører, at formuen efter overdragelsen ikke er passiv formue.
Hvis formålet er som anført i bemærkningerne, anbefaler FSR at værnsreglen
indsnævres til at omfatte direkte overdragelser samt alene sådanne indirekte
overdragelser, som medfører, at arvingen, legataren eller gavemodtageren ejer
aktier i selskab, hvis virksomhed i overvejende grad anses for passiv
kapitalanbringelse. Boafgiftslovens § 1 b, stk. 1 kan eventuelt omformuleres til:
”Foretager
arvingen eller legataren inden udløbet af en periode på 3 år fra
udlodningen direkte en hel eller delvis overdragelse af aktier eller virksomheder,
der er omfattet af § 1 a, forhøjes boafgiften efter § 1 a, stk. 1 til 15 pct., idet
forhøjelsen dog reduceres forholdsmæssigt til den andel af 3-årsperioden, som
ikke er udløbet ved overdragelsen. 1. pkt finder endvidere anvendelse ved
indirekte overdragelse af aktier eller virksomheder, der er omfattet af § 1 a,
såfremt arvingens eller legatarens aktier i det selskab, hvori der direkte ejes aktier,
og som er omfattet af § 1 a, efter overdragelsen er aktier i et selskab, hvis
virksomhed
anses
for
passiv
kapitalanbringelse
efter
aktieavancebeskatningslovens § 34 stk. 1, nr. 3. Afgiftspligten efter 1. og 2. pkt.
påhviler arvingen eller legataren.”
Enslydende formulering
boafgiftslovens § 23 b.
med
de
fornødne
tilpasninger
skal
indsættes
Side 13
Såfremt reglerne om forhøjelse af bo- og gaveafgift ved efterfølgende
overdragelser ikke alene skal være en værnsregel, men tillige være gældende ved
efterfølgende overdragelser, uanset at der ikke er opnået afgiftsmæssige fordele,
anmoder FSR om, at dette uddybes yderligere, idet det skal være fuldstændig
klart for en arving, legatar eller gavemodtager, hvornår vedkommende er pligtig
til at anmelde en overdragelse, således at vedkommende ikke senere pålægges
renter mv. ved manglende eller for sent anmeldelse.
L 183 - 2016-17 - Bilag 6: Henvendelse af 21/4-17 fra FSR-danske revisorer
1747100_0014.png
FSR anmoder om en afklaring af, om både en skattefri og en skattepligtig
virksomhedsomdannelse ikke anses for en overdragelse, og at den resterende
ejerperiode overføres på de modtagne aktier.
FSR anmoder om en afklaring af, om både en skattefri og en skattepligtig
omstrukturering (aktieombytning, fusion og spaltning) ikke anses for en
overdragelse, og at den resterende ejerperiode overføres på de modtagne aktier.
FSR anmoder om en bekræftelse på, at den resterende ejerperiode overføres på
de modtagne aktier i følgende situation:
Eksempel 8
En arving, legatar eller gavemodtager af aktier lader efter 1 års ejertid selskabet
indfusionere med et fremmed fortsættende selskab som led i et joint venture
(udvikling/ekspansion). Som vederlag modtager arving, legatar eller
gavemodtager udelukkende nyudstedte aktier, 10%, i fortsættende selskab.
FSR anmoder om en bekræftelse på, at følgende situation ikke anses for en
overdragelse indenfor 3 års perioden:
Eksempel 9
En arving, legatar eller gavemodtager af aktier lader sig efter 1 års ejertid
udvande, idet en ny investor indtræder ved nytegning af aktier, i alt 60%.
Side 14
Betaling af gaveafgift ved efterregulering
Ved gaveoverdragelser er det sædvanligt, at gavegiver betaler gaveafgiften. Hvis
der sker et salg indenfor de første 3 år, vil der ske en forhøjelse af gaveafgiften til
15 pct. for den resterende del af 3 års perioden. Den forøgede gaveafgift opkræves
hos gavemodtageren.
FSR anmoder om en bekræftelse på, at såfremt gavegiver har betalt gaveafgiften
og har forpligtet sig hertil i gaveoverdragelsesaftalen, kan gavegiver tillige betale
den forhøjede gaveafgift, uden at gavemodtageren anses for at have modtaget en
yderligere gave.
Forslag til yderligere justering af ABL § 34
Lovforslagets § 2 indeholder forslag til forskellige ændringer af
”pengetankreglen” i ABL § 34. I forlængelse heraf skal FSR foreslå en yderligere
tilpasning af denne regel, idet den i visse tilfælde stiller sig hindrende i vejen for
L 183 - 2016-17 - Bilag 6: Henvendelse af 21/4-17 fra FSR-danske revisorer
1747100_0015.png
L 183 - 2016-17 - Bilag 6: Henvendelse af 21/4-17 fra FSR-danske revisorer
1747100_0016.png
L 183 - 2016-17 - Bilag 6: Henvendelse af 21/4-17 fra FSR-danske revisorer
1747100_0017.png
Hvis ikke man måler ejerskabet led for led, vil den ene gren af familien kunne
generationsskifte med succession til næste generation (person 4 og 5), mens den
anden gren af familien ikke kan generationsskifte med succession (person 1-3).
Dette skyldes, at
person 4’s og person 5’s personlige holdingselskaber hver
indirekte ejer 25% af aktierne i Drift, mens person 1’s person 2’s og person 3’s
personlige holdingselskaber hver indirekte kun ejer 16,67% af aktierne i Drift.
Det bør imidlertid ikke være antallet af børn/ejere i en familie, der influerer på
successionsspørgsmålet, når man har at gøre med en i øvrigt utvivlsomt aktiv
koncern.
Denne usikkerhed løses i praksis i dag ved, at selskaberne ejet af person 1-3
fusioneres inden en successionsoverdragelse, og så spalter man efterfølgende
igen (efter 3 års ejertid). FSR finder det uhensigtsmæssigt med sådanne
naturligvis lovlige omstruktureringer, der alene er drevet af hensyn til succession
for at undgå kapitaldræn af virksomheden. Dette kan undgås ved en tilpasning af
pengetank bestemmelsen når man nu alligevel justerer andre
uhensigtsmæssigheder i denne bestemmelse.
FSR skal derfor foreslå at det enten:
1) præciseres, at 25% kravet skal måles i hvert ejerled, og ikke i forhold til
et underliggende datterdatterselskab, eller:
2) der indføres en regel, efter hvilken der ved målingen af, om
moderselskabet ejer mindst 25% af aktierne i et underliggende
datterdatterselskab kan medregnes ejerandele direkte og indirekte ejet af
familiemedlemmer, inklusive søskende og disses børn og børnebørn
(svarende til den udvidede gaveafgiftskreds i den foreslåede § 23 a, stk.
1, 2. pkt. i boafgiftloven), eller:
3) at der uden, at der indføres en ny regel, præciseres, at aktierne i de
mellemliggende holdingselskaber under alle omstændighed skal vurderes
konkret i forhold til, om der er tale om passiv kapitalanbringelse, og at
dette ikke skal anses for tilfældet i en situation som beskrevet ovenfor
Værnshensyn kan muligvis tale for, at målingen bør foretages i forhold til et
underliggende datterdatterselskab. Der bør i så fald indføres en regel om, at der
ved målingen bliver mulighed for at medregne aktier ejet i familiekredsen, og
denne kreds kunne passende fastsættes således, at den omfatter søskende og
søskendes børn og børnebørn, jf. ovenstående eksempel.
Side 17
L 183 - 2016-17 - Bilag 6: Henvendelse af 21/4-17 fra FSR-danske revisorer
1747100_0018.png
I sidste ende kan skatter og afgifter ofte kun betales ved kapitaldræn af den
underliggende driftskoncern, og det har aldrig været lovgivers hensigt for ikke-
pengetankselskaber. Generationsskifte kan oftest alene finansieres med midler fra
familievirksomheden. Dette er stik i mod successionstanken, hvor man netop skal
undgå at skattebyrden bliver så stor, at man bliver nødt til at afhænde dele eller
hele selskabet.
FSR har set mange variationer af ovenstående, og skal opfordre til, at problemet
løses som anført ovenfor.
Side 18
Ikrafttrædelse vedrørende balanceposter - kommentar
til lovforslagets § 9, stk. 6 og 7
Det foreslås, at ændringerne i skatteforvaltningsloven for så vidt angår
balanceposter, jf. forslagets §6, nr. 3, 4 og 5, har virkning for skatteansættelser
for indkomståret 2017 eller senere indkomstår. Det tilføjes, at dette gælder selvom
det tidligste indkomstår inden for fristerne for §§ 26 og 27 er et tidligere
indkomstår end 2017.
Det er FSR’s opfattelse, at bestemmelserne
efterlader usikkerhed med hensyn til
ikrafttrædelse. Det fremgår af bemærkningerne i L183, jf. side 30, at der tilsigtes
en
præcisering
af
genoptagelsesbestemmelserne
som
følgende
af
Landsskatterettens kendelser SKM2015.124 og SKM2014.860. Rettens kendelser
er ikke i overensstemmelse med intentionerne bag de nugældende bestemmelser
i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27 omkring balanceposter. Det må derfor være
udgangspunktet, at man med præciseringen i lovforslagets § 6, nr. 3, 4 og 5
ønsker at bringe retstilstanden i overensstemmelser med intentionerne.
FSR noterer sig da også skatteministerens svar til Danske Advokater, hvorefter
”Der vil således fra indkomståret 2017 kunne ske genoptagelse efter de nye regler,
hvis den skattepligtige f.eks. har anvendt realisationsprincippet i stedet for
lagerprincippet, således at værdipapirets anskaffelsessum med tillæg af gevinst og
fradrag for tab medregnet i tidligere indkomstår anvendes som værdien primo
indkomståret i det tidligste indkomstår, der kan genoptages. På den måde sikres
det, på samme måde som for balanceposterne, at genoptagelse ikke kan føre til
dobbeltbeskatning eller dobbeltfradrag.”
Det bør efter FSR’s opfattelse præciseres, at skatteydere med lovforslagets § 9,
stk. 6 og 7 ikke vil kunne komme i klemme:
L 183 - 2016-17 - Bilag 6: Henvendelse af 21/4-17 fra FSR-danske revisorer
1747100_0019.png
Eksempel 10:
En skatteyder (SKY) har for indkomst 2008 erhvervet en valutaswap for nul kr.,
Swap’en er fejlagtigt selvangivet efter realisationsprincippet. Udviklingen i swap’en
har været, at værdien er faldet i 2008, 2009, 2010, 2011 (til minus 750 t.kr.),
hvorefter den er steget i de efterfølgende indkomstår, så værdien ved udgangen
af 2012 er minus 700 t.kr. og ved udgangen af 2015 har en værdi på minus 100
t.kr.
Det bliver SKY opmærksom på i juni 2016, hvor han derfor beder om genoptagelse
af skatteansættelserne ordinært for 2013, 2014 og 2015. SKAT anvender ikke
jf. landsskatteretskendelserne
skatteforvaltningslovens bestemmelser om
balanceposter, hvorfor SKY får genoptaget de 3 indkomstår med en indgangsværdi
på swap’en på minus 700 t.kr.
SKY bliver således skattepligtig af i alt 600 t.kr. for
de tre indkomstår, idet han ikke får fradrag for tabet på 700 t.kr. Ved
selvangivelsen for 2016 er swap’en nu korrekt selvangivet med en primoværdi på
minus 100 t.kr., som videreføres til 2017, da der ikke er værdiudsving i 2016 på
swap’en. For indkomståret 2017
- hvor de foreslåede præciseringer skal have
virkning
vil SKY ikke kunne få genoptagelse, hvis 2017 anses for selvangivet
korrekt, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2
FSR anmoder om skatteministerens bekræftelse på, at lovforslagets § 9, stk. 6 og
7 giver SKY i eksemplet adgang til at få genoptagelse for indkomståret 2017 med
anvendelse af de nye bestemmelser i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7, 2. pkt.,
idet der med denne bestemmelse gives hjemmel til at fastsætte indgangsværdien
på swap’en primo 2017 til anskaffelsessummen 0 med tillæg af gevinst og fradrag
for tab, der er medregnet i tidligere indkomstår (600t.kr.). Således vil SKY for
2017 få skattemæssigt fradrag på 700 t.kr. og dermed netto have opnået et
skattemæssigt fradrag for de 100tkr., som swap’en er negativ med ved udgangen
af 2017.
FSR-danske revisorer står gerne til rådighed, såfremt ovenstående giver anledning
til spørgsmål mv.
Side 19
Med venlig hilsen
Bjarne Gimsing
Formand for skatteudvalget
Mette Bøgh Larsen
Skattechef