Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 176 Bilag 1
Offentligt
1738094_0001.png
Enhed
Udsatte Voksne og
Civilsamfund
Sagsbehandler
Mie Henriette
Eriksen
Sagsnr.
2017 - 1329
Doknr.
453845
Dato
20-03-2017
Kommenteret høringsnotat over forslag til lov om forsøg
med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte
borgere
Hørte myndigheder og organisationer
3F, Advokatrådet, Akademikerne, Ankestyrelsen, BL – Danmarks Almene Boliger, Blå
Kors, Brugerforeningen for aktive stofmisbrugere, Brugernes Akademi, Børne- og
kulturchefforeningen, Center for Rusmiddelforskning, Dansk Erhverv, Dansk Psykolog
Forening, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Røde Kors, Dansk Socialrådgiverfor-
ening, Danske Advokater, Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer,
Danske Regioner, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Den Sociale Udviklings-
fond (SUF), FOA - Fag og Arbejde, Foreningen af Danske Døgninstitutioner, Frelsens
Hær, FTF, Gadejuristen, HK Kommunal, Institut for Menneskerettigheder, KFUK’s
Sociale Arbejde, KFUM’s Sociale Arbejde, Kirkens Korshær, KL, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Kriminalforsorgen, Landsforeningen af Kvindekrisecentre, Lands-
foreningen af Socialpædagoger (LFS), Landsforeningen LEV, Landsforeningen af
nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen af væresteder for
stofafhængige og tidligere stofafhængige (LVS), Landsforeningen Bedre Psykiatri,
Landsforeningen for Pårørende til Stofmisbrugere, LO, LOS – De private tilbud, Rigs-
revisionen, Rådet for Socialt Udsatte, SAND – De Hjemløses Landsorganisation,
Selveje Danmark, SIND, Socialt Lederforum, Socialpædagogernes Landsforbund.
Børne- og Socialministeriet har modtaget svar fra:
Aarhus Kommune, Ankestyrelsen, som ikke har bemærkninger, Dansk Socialrådgiver-
forening, Danske Regioner, Direktoratet for Kriminalforsorgen, FTF, Institut for Men-
neskerettigheder, som ikke har bemærkninger, Kirkens Korshær, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, der ikke har bemærkninger, Landsforeningen af Væresteder, LAP,
LOS, Rådet for Socialt Udsatte, SAND.
Generelle bemærkninger
Der er blandt høringsparterne generel stor opbakning til lovforslaget og det kommende
forsøg med personlige borgerstyrede budgetter, herunder forventninger til at forsøget
kan være med til at belyse nye måder at understøtte udsatte borgeres mulighed for
positivt at ændre på egen livssituation.
Flere høringsparter peger på, at det er afgørende for successen af forsøget, at der er
tale om reel medindflydelse for den enkelte borger i forhold til såvel budgettet som
tilrettelæggelsen af selve forløbet.
Flere høringsparter vil gerne følge resultaterne af forsøget.
L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
Børne- og Socialministeriet bemærkninger
Der er med initiativet i satspuljeaftalen for 2017-2020 på social- og indenrigsområdet
om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borger afsat midler til, at
Socialstyrelsen kan understøtte kommunernes indførelse af ordningen samt evalue-
ring heraf. Forsøgsperioden strækker sig fra 2017 til og med 2019.
Høringsparternes øvrige bemærkninger centrerer sig om følgende konkrete elemen-
ter:
1. Målgruppen
2. Borgerens indflydelse på den tilknyttede socialfaglige medarbejder
3. Anvendelsesområdet for det personlige budget
4. Krav til anvendelse og forløbet
5. Forholdet til andre sociale ydelser
6. Klagemuligheder
7. Løn og administration
Ad 1) Målgruppen
Danske Regioner
efterspørger nærmere kriterier for vurderingen af, hvorvidt en borger
kan profitere af tilbuddet.
Kriminalforsorgen
er optaget af, hvorvidt kriminalitet i sig selv kan betyde, at en bor-
gers problemstillinger er så komplekse, at borgeren ikke vurderes at kunne profitere af
tilbuddet.
LOS
peger på, at målgruppen er bredt defineret, og at det derfor ikke er tydeligt, hvor-
når en borger kan komme i betragtning til et personligt budget.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger
Af satspuljeaftalen for 2017 fremgår det, at den overordnede målgruppe for personlige
budgetter er socialt udsatte borgerere ramt af hjemløshed, med et misbrug og/eller
psykiske lidelser, der fx ønsker at forbedre eget helbred, få og bevare en bolig, få et
job eller komme i uddannelse, genoptage kontakten med familie og venner eller ned-
strappe misbruget. Med lovforslaget er der lagt op til, at målgruppen defineres ved at
være i målgruppen for eller modtage hjælp og støtte efter servicelovens afsnit V (vok-
senbestemmelser) samt ved at kunne profitere af tilbuddet i forhold til formålet om at
kunne opnå større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet.
Det fremgår i overensstemmelse med satspuljeaftalen af bemærkningerne til lov-
forslaget, at kommunerne i forbindelse med ansøgning til Socialstyrelsen om deltagel-
se i forsøg med personlige borgerstyrede budgetter skal definere og beskrive den
konkrete målgruppe, som kommunen ønsker at tilbyde et personligt budget. Kommu-
nalbestyrelsen skal herunder overveje, hvordan forsøgsordningen med personlige
budgetter kan supplere kommunens øvrige indsatser til målgruppen.
Kommunen skal i beskrivelsen af den konkrete målgruppe vurdere, om målgruppen
generelt vil kunne profitere af tilbuddet i forhold til at kunne opnå større grad af selv-
bestemmelse, rehabilitering og livskvalitet. Ligeledes skal kommunen i afgørelsen af,
hvorvidt en borger skal tilbydes et personligt budget, konkret vurdere, hvorvidt borge-
ren vil kunne profitere af tilbuddet i form af at opnå større grad af selvbestemmelse,
rehabilitering og livskvalitet.
Ad 2) Borgerens indflydelse på den tilknyttede socialfaglige medarbejder
Danske Regioner
spørger til, hvilke konsekvenser det får, hvis der opstår uenighed
mellem borger og den tilknyttede medarbejder.
2
L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
Kirkens Korshær
bemærker, at borgerens relation til den tilknyttede medarbejder har
stor betydning for forløbet med et personligt budget, og peger på, at det kan være
hensigtsmæssigt, at også medarbejdere hos Kirkens Korshær, som borgeren kender i
forvejen, kan komme i betragtning til funktionen som støtte under forløbet.
Landsforeningen af Væresteder
finder det relevant, at borgeren kan tilknyttes en med-
arbejder, der kendes i forvejen.
Rådet for Socialt Udsatte
foreslår, at borgerne og de organisationer, der repræsente-
rer dem, inddrages i valget af den tilknyttede medarbejder.
SAND
påpeger, at det vil have betydning for, at et forløb lykkes, at borgeren har med-
indflydelse på valget af den tilknyttede medarbejder.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger
Som det fremgår af bemærkningerne lovforslaget, er det formålet med at tilknytte bor-
geren en socialfaglig medarbejder under forløbet, at medarbejderen kan støtte borge-
ren i at opnå de af borgeren definerede målsætninger for budgettet. Det vil være den
enkelte kommunes ansvar at sikre, at såvel den generelle forsøgsordning som de
konkrete støtteforløb gennemføres i overensstemmelse med satspuljeaftalen om ini-
tiativet og med formålet med forsøgsordningen.
Ligeledes vil det være den enkelte kommune, der får ansvar for at tilrettelægge ord-
ningen hensigtsmæssigt i forhold til den konkrete målgruppe for ordningen, herunder i
forhold til at sikre sammenhæng til øvrige indsatser og samarbejde med eventuelle
relevante lokale aktører. Kommuner, der ønsker at deltage i forsøgsordningen, vil i
deres ansøgning til Socialstyrelsen skulle uddybe nærmere, hvordan forsøget tænkes
organiseret og gennemført.
Det vil i bemærkningerne til lovforslaget blive udfoldet, at kommunerne - udover at
sikre en hensigtsmæssig sammenhæng til øvrige tilbud til målgruppen - ud fra lokale
forhold og ønsker kan etablere samarbejde med private foreninger og organisationer,
der har kontakt til målgruppen, herunder også om støtten til borgen under forløbet
med et personligt budget.
I tillæg hertil bemærkes det, at kommunerne i forbindelse med, at der træffes afgørel-
se om tilbud om et personlig budget efter den foreslåede ordning, skal iagttage de
gældende regler om borgerens mulighed for at lade sig bistå efter forvaltningslovens §
8.
Ad 3) Anvendelsesområdet for det personlige budget
FTF
ønsker tandpleje tilføjet i lovforslagets bemærkninger til budgettets anvendelses-
område.
LOS
mener, det bør præciseres, hvorvidt borgerens ønske til det personlige budget
skal fremsættes før tildelingen.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger
Der er i overensstemmelse med satspuljeaftalen lagt op til, at den enkelte borger, der
får tilbudt et forløb med et personligt budget, kan anvende budgettet efter eget ønske
til forskellige aktiviteter og andre mindre udgifter i det omfang, det vurderes at ske i
overensstemmelse med formålsbeskrivelsen om at understøtte realiseringen af borge-
rens egne ønsker og målsætninger gennem større grad af selvbestemmelse, rehabili-
tering og livskvalitet.
Konkret nævnes som eksempler udgifter til personlig hygiejne, transportudgifter, udgif-
ter forbundet med sociale aktiviteter, uddannelse, sport eller mindre udgifter til indret-
3
L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
ning af bolig mv. Der er ikke opstillet en udtømmende liste over udgifter, som det per-
sonlige budget kan anvendes til at dække, eller fastsat nærmere regler for, hvornår
borgeren skal beslutte sig for, hvad budgettet skal dække, da det vil være op den en-
kelte borger at anvende trækningsretten efter eget ønske og målsætninger.
Vurderer kommunen, at borgeren ønsker at anvende sin trækningsret til udgifter, der
ligger uden for formålet med ordningen, kan kommunen, som det fremgår af bemærk-
ningerne til lovforslaget, afvise at betale, og det må på ny drøftes med borgeren, hvor-
dan budgettet kan anvendes til at opnå borgerens målsætninger. Den socialfaglige
medarbejder kan under forløbet rådgive og støtte borgeren.
Ad 4) Krav til anvendelse og forløbet
Dansk Socialrådgiverforening (DS)
påpeger, at det vil bureaukratisere ordningen, så-
fremt der stilles krav om egentlige planer for forløbet med et personligt budget.
Danske Regioner
foreslår, at en kommune, som en borger flytter til under et forløb
med et personligt budget, skal kunne ansøge om at videreføre forløbet.
FTF
mener ikke, det er rimeligt, at et forløb ophører, såfremt borgeren flytter til en
anden kommune.
Kriminalforsorgen
spørger til, om indsættelse i kriminalforsorgens institutioner medfø-
rer, at et forløb med personlige budgetter afbrydes.
LOS
peger på, at det bør fremgå, hvorledes formålet med et igangsat forløb kan un-
derstøttes efter de 12 måneder, som et forløb kan vare.
LOS
peger endvidere på, at
betingelserne for anvendelsen af det personlige budget bør være formidlet til borgeren
inden tildelingen, ligesom en borgers eventuelle støtte-kontaktperson med fordel kan
inddrages i forløbet.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at der som led i den socialfaglige støt-
te i forbindelse med et personligt budget eksempelvis
kan
udfærdiges en plan, hvor
borgerens mål for budgettet samt de konkrete tiltag, budgettet skal anvendes til, frem-
går, så borgeren og medarbejderen har en fælles forståelse af, hvad formålet med
budgettet for den enkelte borger er. Der stilles ikke krav om, at der udfærdiges en
sådan plan, men en skriftlig plan for det personlige budget kan være en af flere måder
at opstille en fælles forståelsesramme for forløbet mellem kommune, borger og med-
arbejder.
Såfremt borgeren har en handleplan efter servicelovens § 141, kan forløbet med et
personligt budget med fordel tage med afsæt heri. Dertil kommer, at der igennem for-
løbet generelt skal sikres sammenhæng til de øvrige sociale indsatser, som borgeren
måtte modtage.
Da der er tale om en forsøgsordning, hvor 3-4 kommuner kan gennemføre forsøg med
personlige budgetter til udsatte borgere, er det er den enkelte kommune, som deltager
i forsøget, der efter ansøgning er blevet tildelt midler. Borgeren kan på den baggrund
ikke tage det personlige budget med til en ny bopælskommune.
For så vidt angår indsættelse i kriminalforsorgens institutioner under et forløb med et
personligt budget, vil det være op til den enkelte kommune, der har ansvaret for at
gennemføre forsøgsordningen inden for rammerne af satspuljeaftalen, at afgøre,
hvorvidt indsættelsen medfører, at et konkret forløbet ikke kan gennemføres inden for
formålet.
4
L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
Endelig bemærkes det, at kommunen efter et endt forløb med et personligt budget
fortsat er forpligtet til at yde hjælp og støtte efter serviceloven i det omfang, borgeren
har behov herfor.
Ad 5) Forholdet til andre sociale ydelser
Dansk Socialrådgiverforening (DS)
ser gerne, at det i lovforslaget uddybes, hvordan et
forløb med et personligt budget skal koordineres med fx et beskæftigelsesrettet forløb.
Kirkens Korshær
forudsætter, at et personligt budget ikke træder i stedet for de tilbud,
borgeren allerede er omfattet af.
LOS
ønsker, at det adresseres i lovforslaget, at det personlige budget ikke må få ind-
flydelse på borgerens egenbetaling for ophold i botilbud- og former efter serviceloven,
ligesom det ikke findes rimeligt, hvis borgerens eventuelle bostøtte må stå i stedet for
den støtte, der skal tildeles sammen med et personligt budget.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforsaget, skal den tilknyttede medarbejder
være med til at sikre sammenhæng mellem forløbet med et personligt budget og
eventuelle øvrige sociale indsatser, som den pågældende borger modtager. I tillæg
hertil vil interesserede kommuner, som ønsker at ansøge om midler til at gennemføre
forsøg med personlige budgetter, skulle overveje nærmere, hvordan forsøgsordningen
med personlige budgetter kan supplere kommunens øvrige indsatser til målgruppen.
Det vil blive præciseret i lovforslagets bemærkninger, at der med indsatserne menes
såvel de eventuelle sociale som de beskæftigelsesrettede indsatser, som borgeren
modtager samtidig med, at borgeren gennemgår et forløb med et personligt budget.
Med lovforslagets § 6 foreslås det, at et personligt budget, og herunder den tilknyttede
socialfaglige medarbejder, ikke må erstatte støtte og tilbud til borgeren, som kommu-
nen er forpligtet til at yde efter reglerne i lov om social service, lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats og anden relevant lovgivning. Heri ligger også, at den tilknyttede
medarbejder ikke erstatter eller kan erstattes af borgerens eventuelle støtte- kontakt-
person eller bostøtte. Heri ligger dog ikke, at opgaven med at støtte borgeren under
forløbet ikke kan forankres hos en medarbejder, borgeren allerede modtager støtte
fra.
For så vidt angår egenbetaling for et ophold i et botilbud/en boform efter servicelovens
bestemmelser samt for udslusningsboliger efter lov om almene boliger vil det blive
tilføjet i lovteksten, at et personligt budget ligeledes ikke vil indgå i beregningen heraf.
Ad 6) Klagemuligheder
Landsforeningen af Væresteder
finder det uklart, hvorvidt en borger kan klage over et
afslag på et personligt budget.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger
Der er tale om en forsøgsordning i perioden fra 2017 til og med 2019, hvor 3-4 kom-
munerne får mulighed for at tilbyde borgere i målgruppen et personligt budget som
supplement til deres øvrige indsatser til målgruppen. Afgørelser om et personligt bud-
get kan i forsøgsperioden ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Ad 7) Løn og administration
Dansk Socialrådgiverforening (DS)
finder det betænkeligt, såfremt der ikke er afsat
midler til kommunernes administration af ordningen.
5
L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
Kirkens Korshær
forudsætter, at det personlige budget ikke begrænses af afholdelsen
af udgifter til administration mv.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger
Der er med satspuljeaftalen for 2017 afsat i alt 10 mio. kr. i perioden 2017-2019 til
forsøgsordningen med personlige budgetter. Herunder er der for hvert individuelle
støtteforløb afsat op til 45.000 kr. i lønkroner.
6