Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 175 Bilag 7
Offentligt
1759508_0001.png
Til lovforslag nr.
L 175
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 00. maj 2017
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge
m.fl. og forskellige andre love
(Mere virksomhedsrettet danskuddannelse til voksne udlændinge, krav om mellemkommunal aftale ved midlertidig
boligplacering af flygtninge i en anden kommune m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet et æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2017 og var til 1.
behandling den 27. april 2017. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Udlændinge- og Integrati-
onsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 6. februar 2017 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del – bilag 119. Den 31. marts 2017 sendte udlændin-
ge- og integrationsministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse fra De Danske Sprogcentre.
Udlændinge- og integrationsministeren har over for ud-
valget kommenteret den skriftlige henvendelse og præsenta-
tion fra foretræde til udvalget.
Deputationer
Endvidere har De Danske Sprogcentre mundtligt over for
udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 17 spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har
besvaret. ]
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
[Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV, SF, KF) indstil-
ler lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsfor-
slag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller forslaget
til…]
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af .....
DokumentId
Journalnummer
L 175 - 2016-17 - Bilag 7: 1. udkast til betænkning
1759508_0002.png
2
Til § 1
5.
§ 5 affattes således:
Ȥ 5
Udlændinge, som på tidspunktet for lovens ikrafttræ-
den er indplaceret på et modul, færdiggør det igangværende
modul i overensstemmelse med fagbeskrivelserne i bilag 1
til bekendtgørelse nr. 981 af 28. juni 2016 om danskuddan-
nelse til voksne udlændinge m.fl. udstedt i medfør af den
hidtil gældende danskuddannelseslovs § 3, stk. 9.
Stk. 2.
Følgende S-kursister har ret til danskuddannelse i
op til 3 år, efter den pågældende første gang kunne påbegyn-
de danskuddannelsen, jf. dog stk. 3 og 4:
1) S-kursister, som på tidspunktet for lovens ikrafttræden
deltager i en danskuddannelse.
2) S-kursister, som i perioden fra lovens ikrafttræden og
frem til den 1. januar 2018 henvises til en danskuddan-
nelse.
3) S-kursister, som på tidspunktet for lovens ikrafttræden
modtager tilbud om 250 timers arbejdsmarkedsrettet
danskundervisning i højst 1 år og 6 måneder og i for-
bindelse med lovens ikrafttræden indplaceres på en
danskuddannelse.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen tilbyder S-kursister, jf. stk.
2, som på grund af sygdom, barsel m.v. i en periode ikke har
haft mulighed for at benytte sig af tilbuddet om danskuddan-
nelse, undervisning i en periode svarende til det tidsrum,
hvor de har været afskåret fra at benytte sig af tilbuddet.
Kommunalbestyrelsen tilbyder endvidere danskuddannelse
efter 1. pkt. til udlændinge, der er eller har været i ustøttet
beskæftigelse på mindst 30 timer om ugen, hvis udlændin-
gens beskæftigelse og forhold i øvrigt har indebåret, at ud-
lændingen i en periode ikke har haft mulighed for at benytte
sig af tilbuddet om danskuddannelse.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at S-kursister,
jf. stk. 2, som ikke har påbegyndt eller afsluttet danskuddan-
nelsen inden for uddannelsesperioden, fortsat skal have til-
bud om danskuddannelse.
Stk. 5.
For S-kursister, som den 1. januar 2018 er påbe-
gyndt en danskuddannelse, finder denne lovs § 1, nr. 2,
danskuddannelseslovens § 2 f, som affattet ved denne lovs §
1, nr. 3, og § 1, nr. 14, anvendelse ved henvisning til et nyt
modul.
Stk. 6.
For flygtninge, som kommunen har anvist et mid-
lertidigt opholdssted i en anden kommune inden den 1. juli
2017, har denne lovs § 2, nr. 1, virkning fra og med den 1.
januar 2018.«
[Præcisering af overgangsbestemmelsen, således at retstil-
lingen vedrørende uddannelsesperiode og evt. forlængelse
heraf, der gælder for S-kursister i perioden fra den 1. juli
2017 til den 1. januar 2018, fremgår tydeligt. ]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslaget som fremsat er det anført i overgangsbe-
stemmelsen i § 5, at de hidtil gældende bestemmelser om
forlængelse af retten til danskuddannelse finder anvendelse
for kursister, der har påbegyndt en danskuddannelse eller i
forbindelse med lovens ikrafttræden overgår fra arbejdsmar-
kedsrettet danskundervisning til danskuddannelse. Der er i
den fremsatte version ikke taget højde for, at også kursister,
der i perioden fra lovens ikrafttræden og frem til den 1. ja-
nuar 2018 henvises til danskuddannelse, skal være omfattet
af de hidtidige forlængelsesmuligheder, ligesom det ikke ud-
trykkeligt fremgår, at de pågældende har ret til 3 års dansk-
uddannelse efter de hidtidige regler.
På den baggrund foreslås det, at lovforslagets § 5 i sin
helhed nyaffattes, således at det udtrykkeligt fremgår, hvilke
regler om uddannelsesperiode og forlængelse der gælder i
overgangsperioden fra den 1. juli 2017 til den 1. januar
2018.
Det foreslås i
§ 5, stk. 1,
at udlændinge, som på tidspunk-
tet for lovens ikrafttræden er indplaceret på et modul, fær-
diggør det igangværende modul i overensstemmelse med
fagbeskrivelserne i bilag 1 til bekendtgørelse nr. 981 af 28.
juni 2016 om danskuddannelse for voksne udlændinge m.fl.
udstedt i medfør af den hidtil gældende danskuddannelses-
lovs § 3, stk. 9.
Fagbeskrivelserne for danskuddannelserne i bilag 1 i den
nævnte bekendtgørelse indeholder bl.a. en beskrivelse af
mål og indhold af undervisningen på de enkelte moduler.
Undervisningen på danskuddannelserne finder sted på bag-
grund af disse fagbeskrivelser.
Det foreslås, at udlændinge, som på tidspunktet for lo-
vens ikrafttræden er midt i et modulforløb, vil blive under-
vist efter de hidtil gældende fagbeskrivelser for danskuddan-
nelserne, jf. bilag 1, ligesom de vil blive modultestet efter
disse fagbeskrivelser. Bestemmelsen omfatter såvel I- som
S-kursister. De pågældende kursister bliver således ikke om-
fattet af de foreslåede bestemmelser om begynderundervis-
ning og den generelle erhvervsretning af danskuddannelser-
ne, før de – efter lovens ikrafttræden den 1. juli 2017 - påbe-
gynder et nyt modul.
Det foreslås i
§ 5, stk. 2,
at følgende S- kursister i en
overgangsperiode har ret til danskuddannelse i op til 3 år,
efter den pågældende første gang kunne påbegynde dansk-
uddannelsen, jf. dog stk. 3, og stk. 4. Det drejer sig om S-
kursister, som på tidspunktet for lovens ikrafttræden allerede
deltager i en danskuddannelse, jf. stk. 2,
nr. 1,
om S-kursi-
ster, som i perioden fra lovens ikrafttræden og frem til den
1. januar 2018 henvises til en danskuddannelse, jf. stk. 2,
nr.
2,
og om S-kursister, som på tidspunktet for lovens ikraft-
træden modtager tilbud om 250 timers arbejdsmarkedsrettet
danskundervisning i højst 1 år og 6 måneder og i forbindelse
med lovens ikrafttræden indplaceres på en danskuddannelse,
jf. stk. 2,
nr. 3.
Nr. 1 vedrører således S-kursister, som på tidspunktet for
lovens ikrafttræden allerede deltager i en danskuddannelse.
Det vil sige kursister, som før den 1. juli 2017 har afsluttet
arbejdsmarkedsrettet danskundervisning og i umiddelbar
forlængelse heraf har påbegyndt en danskuddannelse, jf. den
hidtil gældende danskuddannelseslovs § 2 c, stk. 3. S-kursi-
ster, som forud for tidspunktet for lovens ikrafttræden den 1.
juli 2017 har påbegyndt en danskuddannelse, og som i for-
bindelse med lovens ikrafttræden den 1. juli 2017 f.eks. er
syge eller på barsel, er omfattet af bestemmelsen.
L 175 - 2016-17 - Bilag 7: 1. udkast til betænkning
1759508_0003.png
3
Nr. 2 vedrører S-kursister, som i perioden fra lovens
ikrafttræden og frem til den 1. januar 2018 henvises til en
danskuddannelse, jf. danskuddannelseslovens § 6. Der er her
tale om S-kursister, som endnu ikke har deltaget i et dansk-
uddannelsestilbud.
Nr. 3 vedrører S-kursister, som på tidspunktet for lovens
ikrafttræden modtager tilbud om 250 timers arbejdsmar-
kedsrettet danskundervisning i medfør af den hidtil gælden-
de bestemmelse i danskuddannelseslovens § 2, stk. 1, og i
forbindelse med lovens ikrafttræden indplaceres på en
danskuddannelse. Sprogcentrene skal således i forbindelse
med lovens ikrafttræden foretage en indplacering på dansk-
uddannelse af S-kursister, der modtager arbejdsmarkedsret-
tet danskundervisning. Indplaceringen skal ske på baggrund
af en pædagogisk vurdering af den enkelte udlændings for-
udsætninger og mål med uddannelsen, jf. danskuddannelses-
lovens § 6, stk. 3.
Efter gældende regler har udenlandske arbejdstagere, stu-
derende m.v. indledningsvis ret til danskuddannelse i form
af et tilbud om arbejdsmarkedsrettet danskundervisning,
som skal gennemføres inden for en periode på 1�½ år, jf. den
hidtil gældende danskuddannelseslovs § 2 c, stk. 1. I hen-
hold til § 2 c, stk. 1, gælder tilbuddet om arbejdsmarkedsret-
tet danskundervisning fra det tidspunkt, hvor udlændingen
første gang kan påbegynde undervisningen. Såfremt de på-
gældende gennemfører undervisningen inden for denne peri-
ode, har de i umiddelbar forlængelse heraf ret til op til 3 års
danskuddannelse på en af de ordinære danskuddannelser 1,
2 eller 3, jf. den hidtil gældende danskuddannelseslovs § 2
c, stk. 3. Dette betyder, at denne gruppe samlet vil kunne
modtage op til 4�½ års danskundervisning.
Det følger af gældende ret, at uddannelsesperiodens start
regnes fra det tidspunkt, hvor udlændingen første gang kan
påbegynde undervisningen, jf. danskuddannelseslovens § 2,
stk. 1, jf. § 2 c, stk. 1. Dette skal ses i sammenhæng med
danskuddannelseslovens § 5, stk. 1, hvoraf det fremgår, at
danskuddannelse skal kunne påbegyndes senest en måned
efter, at kommunalbestyrelsen har overtaget ansvaret for den
pågældende udlænding, jf. integrationslovens § 4. Det skal
videre ses i sammenhæng med integrationslovens § 21, stk.
1, 1. pkt., jf. § 24 d, hvoraf det fremgår, at kommunalbesty-
relsen inden 1 måned efter at have overtaget ansvaret for en
udlænding, jf. integrationslovens § 4, skal henvise den på-
gældende til danskuddannelse. Det er uden betydning for
fastsættelsen af starttidspunktet om udlændingen rent faktisk
benytter sig af tilbuddet.
Efter gældende regler har kommunalbestyrelsen pligt til
at forlænge uddannelsesretten for udlændinge, som på grund
af sygdom, barsel m.v. i en periode ikke har haft mulighed
for at benytte sig af tilbuddet om danskuddannelse, jf.
danskuddannelseslovens § 2, stk. 5. I disse tilfælde forlæn-
ges uddannelsesretten i en periode svarende til det tidsrum,
hvor de har været afskåret fra at benytte sig af tilbuddet. På
tilsvarende vis tilbyder kommunalbestyrelsen danskuddan-
nelse til udlændinge, der er eller har været i ustøttet beskæf-
tigelse på mindst 30 timer om ugen, hvis udlændingens be-
skæftigelse og forhold i øvrigt har indebåret, at udlændingen
i en periode ikke har haft mulighed for at benytte sig af til-
buddet om danskuddannelse, jf. § 2, stk. 5, 2 pkt.
Herudover har kommunalbestyrelsen efter gældende reg-
ler mulighed for at forlænge uddannelsesretten for udlæn-
dinge, som ikke har påbegyndt eller afsluttet danskuddan-
nelsen inden for uddannelsesperioden, jf. danskuddannelses-
lovens § 2, stk. 6. Bestemmelsen giver kommunalbestyrel-
sen mulighed for at beslutte, at udlændinge, som af andre
grunde end dem nævnt i den gældende § 2, stk. 5, ikke har
lært dansk i den nævnte periode, kan modtage undervisnin-
gen. Det vil sige, at der skal være tale om andre grunde end
sygdom, barsel m.v. Der vil f.eks. kunne være tale om en
person, der har opholdt sig i Danmark i en årrække og ikke
har modtaget tilbud om danskundervisning og ikke i øvrigt
har lært sproget. I sådanne tilfælde kan kommunalbestyrel-
sen beslutte, at den pågældende skal have tilbud om dansk-
uddannelse.
Kommunalbestyrelsen kan dog ikke forlænge uddannel-
sesperioden efter § 2, stk. 5 eller 6, hvis udlændingen har
bestået den prøve, der afslutter undervisningen på det prøve-
bærende modul på den relevante danskuddannelse.
Med den foreslåede overgangsregel har de nævnte S-kur-
sister i § 5, stk. 2, ret til danskuddannelse i op til 3 år efter
den pågældende første gang kunne påbegynde danskuddan-
nelsen. Herved videreføres den gældende retsstilling, hvor-
efter arbejdstagere, studerende m.v. efter den hidtil gælden-
de danskuddannelseslovs § 2 c, stk. 3, har ret til op til 3 års
danskuddannelse, for disse specifikke grupper. Starttids-
punktet for uddannelsesperioden beregnes som hidtil.
Der henvises i den foreslåede overgangsbestemmelse i §
5, stk. 2, til stk. 3 og 4. I stk. 3 og 4 videreføres § 2, stk. 5 og
6, i den hidtil gældende danskuddannelseslov i en over-
gangsperiode. Henvisningen tager hånd om den situation, at
en S-kursist, som har fået eller får sin 3-årige uddannelses-
periode forlænget på baggrund af bestemmelserne i stk. 3 og
4 (tidligere danskuddannelseslovens § 2, stk. 5 og 6) og som
følge deraf samlet set har mere end 3 års danskuddannelse,
som hidtil får forlængelsesperioden medregnet i den samle-
de uddannelsesperiode. Det betyder fx, at en S-kursist, som
har været syg og på baggrund af sygdommen har fået for-
længet sin uddannelsesret med 5 måneder, har ret til op til 3
år og 5 måneders danskuddannelse beregnet fra det tids-
punkt, hvor den pågældende første gang kunne påbegynde
undervisningen.
Det foreslås i
§ 5, stk. 3,
at kommunalbestyrelsen i en
overgangsperiode tilbyder S-kursister, jf. stk. 2, som på
grund af sygdom, barsel m.v. i en periode ikke har haft mu-
lighed for at benytte sig af tilbuddet om danskuddannelse,
undervisning i en periode svarende til det tidsrum, hvor de
har været afskåret fra at benytte sig af tilbuddet. Kommunal-
bestyrelsen tilbyder endvidere danskuddannelse efter 1. pkt.
til udlændinge, der er eller har været i ustøttet beskæftigelse
på mindst 30 timer om ugen, hvis udlændingens beskæfti-
gelse og forhold i øvrigt har indebåret, at udlændingen i en
periode ikke har haft mulighed for at benytte sig af tilbuddet
om danskuddannelse.
Forslaget indebærer, at de hidtil gældende regler i dansk-
uddannelseslovens § 2, stk. 5, om forlængelse på baggrund
L 175 - 2016-17 - Bilag 7: 1. udkast til betænkning
1759508_0004.png
4
af sygdom og barsel m.v. videreføres i en overgangsperiode
fra lovens ikrafttræden den 1. juli 2017. Forlængelsesmulig-
heden gælder frem til, at S-kursisten efter den 1. januar 2018
indplaceres på et nyt modul eller den pågældende afslutter
det prøvebærende modul eller ikke har mere danskuddannel-
sesret.
Det bemærkes, at denne forlængelsesmulighed bortfalder
for S-kursisters vedkommende, når klippekortsordningen
m.v. den 1. januar 2018 træder i kraft.
Det foreslås i
§ 5, stk. 4,
at kommunalbestyrelsen kan be-
slutte, at S-kursister, jf. stk. 2, som ikke har påbegyndt eller
afsluttet danskuddannelsen inden for uddannelsesperioden,
fortsat skal have tilbud om danskuddannelse. Der er tale om
en videreførelse af § 2, stk. 6, i den hidtil gældende dansk-
uddannelseslov. For S-kursister omfattet af overgangsbe-
stemmelserne, jf. § 5, stk. 2, gælder forlængelsesmuligheden
frem til, at S-kursisten efter den 1. januar 2018 indplaceres
på et nyt modul eller den pågældende afslutter det prøvebæ-
rende modul eller ikke har mere danskuddannelsesret.
Det bemærkes, at kommunalbestyrelsen også efter den 1.
januar 2018 vil have denne mulighed for forlængelse af
danskuddannelsesperioden, idet bestemmelsen videreføres i
§ 2 f, stk. 2, som træder i kraft den 1. januar 2018.
Det foreslås i
§ 5, stk. 5,
at for S-kursister, som den 1. ja-
nuar 2018 er påbegyndt en danskuddannelse, finder denne
lovs § 1, nr. 2, danskuddannelseslovens § 2 f, som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 3, og § 1, nr. 14, anvendelse ved hen-
visning til et nyt modul.
De nævnte bestemmelser vedrører klippekortsordningen
og bestemmelser om S-kursisters uddannelsesperiode og
forlængelsesmuligheder.
Forslaget indebærer, at S-kursister, der den 1. januar
2018 er på en danskuddannelse, i perioden efter den 1. janu-
ar 2018 vil blive omfattet af klippekortsordningen og de til-
knyttede bestemmelser, i forbindelse med henvisning til et
nyt modul. Det forventes, at alle S-kursister vil være tildelt
et klippekort medio 2018. Det må dog også forventes, at der
vil være enkelte kursister, som ikke består en modultest i
første halvår af 2018 og dermed overgår til et nyt modul.
Disse S-kursister kan støtte ret på overgangsbestemmelserne
i § 5, stk. 2-4, indtil deres uddannelsesperiode inklusiv even-
tuel forlængelse ophører eller de overgår til et nyt modul, jf.
stk. 5.
Det bemærkes, at S-kursisternes adgang til danskuddan-
nelsen efter § 5, stk. 2, og forlængelse efter § 5, stk. 3 og 4,
desuden ophører i de tilfælde, hvor en kursist ikke overgår
til et nyt modul, jf. § 5, stk. 5, fordi den pågældende afslut-
ter sin danskuddannelse med en afsluttende danskprøve eller
ikke har mere uddannelsesret.
Det foreslås i
§ 5, stk. 6,
at for flygtninge, som kommu-
nen har anvist et midlertidigt opholdssted i en anden kom-
mune inden den 1. juli 2017, har integrationslovens § 12,
stk. 6, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 1, virkning fra og
med den 1. januar 2018.
Det indebærer, at allerede anviste indkvarteringer på
midlertidige opholdssteder i en anden kommune ikke kan vi-
dereføres fra den 1. januar 2018, medmindre kommunerne
forinden har indgået aftale herom De berørte kommuner har
således en indretningsperiode på minimum seks måneder til
enten at finde en permanent bolig eller et andet midlertidigt
opholdssted til de pågældende flygtninge, eller indgå aftale
om fortsat indkvartering med den kommune, hvor opholds-
stedet er beliggende.
Martin Henriksen (DF)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF)
Morten Marinus (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V) Jakob Engel-Schmidt (V)
Erling Bonnesen (V) Jan E. Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA) Naser Khader (KF)
Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Jan Johansen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S)
nfmd.
Mattias Tesfaye (S)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Rune Lund (EL) Roger Matthisen (ALT) Josephine Fock (ALT) Lotte Rod (RV)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 175 - 2016-17 - Bilag 7: 1. udkast til betænkning
1759508_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 175
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministe-
ren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Henvendelse af 10/5-17 fra De Danske Sprogcentre
5
Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
6
De Danske Sprogcentres præsentation fra deres fortræde den 16. maj
2017.
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 175
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om en flygtning sideløbende med 37 timers ugentlig virksom-
hedspraktik skal lære dansk i yderligere et antal timer hver uge, til ud-
lændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil tage initiativ til en præcisering af integrati-
onslovens bestemmelser m.v., til udlændinge- og integrationsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om svarene på spm. 1 og 2 skal forstås sådan, at flygtninge, der
er i gang med et virksomhedsrettet tilbud samt danskundervisning,
som til sammen udgør mere end 37 timer pr. uge, har en rådighedsfor-
pligtelse, der går ud over den 37 timers rådighedsforpligtelse, der nor-
malt er gældende på beskæftigelsesområdet, til udlændinge- og inte-
grationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om der er lovhjemmel til – ved træk i ydelser eller andet – at
sanktionere personer, der udebliver fra dele af deres virksomhedsrette-
de tilbud eller danskundervisning i et omfang, så de fortsat til sammen
deltager i de nævnte aktiviteter i 37 timer om ugen, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilken vejledning kommunerne vil få med hensyn til at sik-
re, at flygtninge, der er i gang med et virksomhedsrettet tilbud samt
danskundervisning, som til sammen udgør mere end 37 timer pr. uge,
møder op til både det fulde timetal på det virksomhedsrettede tilbud
og det fulde timetal i relation til danskundervisningen, til udlændinge-
og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om starttidspunkt for klippekortet, til udlændinge- og integrati-
onsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om kommunernes pligt til at informere nytilkomne udenlandske
borgere om deres ret til at modtage danskuddannelse, til udlændinge-
og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan det sikres, at gruppen af grænsependlere modtager
information om deres ret til danskuddannelse, til udlændinge- og inte-
grationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan det sikres, at klippekortets gyldighedsperiode på 5
år fra en S-kursist kan påbegynde en danskuddannelse, ikke uretmæs-
2
3
4
5
6
7
8
9
L 175 - 2016-17 - Bilag 7: 1. udkast til betænkning
1759508_0006.png
6
10
11
12
13
14
15
16
17
sigt kommer til at løbe, uden den pågældende kursist er klar over det,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om den præcise dato for klippekortets første klip, til udlændin-
ge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om kommunen fortsat skal henvise til hvert modul på danskud-
dannelse, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om konsekvensen af at indføre et depositum for S-kursister, der
skal betales ved uddannelsesstart og ved hvert modul, til udlændinge-
og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om tilbagebetalelse af depositum, til udlændinge- og integrati-
onsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 10/5-17 fra De Danske Sprog-
centre, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om kommentar til illustrationerne fra De Danske Sprogcentre
om forenkling af bureaukratiet i klippekortordningen, og om ministe-
ren er villig til at forenkle administrationen af ordningen, til udlændin-
ge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan det sikres, at borgeren kender til sin ret til danskun-
dervisning m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om ministeren er villig til at forenkle bureaukratiet i klippekort-
ordningen m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministe-
rens svar herpå