Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 175 Bilag 5
Offentligt
Udlændinge- og Integrationsministeriet,
j.nr. 2016-12098.
Ændringsforslag
til
bilag
Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. og forskellige
andre love
(Mere virksomhedsrettet danskuddannelse til voksne udlændinge, krav om mellemkommunal aftale
ved midlertidig boligplacering af flygtninge i en anden kommune m.v.)
L 175
1.
§ 5 affattes således:
Ȥ 5.
Udlændinge, som på tidspunktet for lovens ikrafttræden er indplaceret på et modul, færdiggør
det igangværende modul i overensstemmelse med fagbeskrivelserne i bilag 1 til bekendtgørelse nr.
981 af 28. juni 2016 om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. udstedt i medfør af den hidtil
gældende danskuddannelseslovs § 3, stk. 9.
Stk. 2.
Følgende S-kursister har ret til danskuddannelse i op til 3 år, efter den pågældende første
gang kunne påbegynde danskuddannelsen, jf. dog stk. 3 og 4:
1) S-kursister, som på tidspunktet for lovens ikrafttræden deltager i en danskuddannelse.
2) S-kursister, som i perioden fra lovens ikrafttræden og frem til den 1. januar 2018 henvises til
en danskuddannelse.
3) S-kursister, som på tidspunktet for lovens ikrafttræden modtager tilbud om 250 timers
arbejdsmarkedsrettet danskundervisning i højst 1 år og 6 måneder og i forbindelse med
lovens ikrafttræden indplaceres på en danskuddannelse.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen tilbyder S-kursister, jf. stk. 2, som på grund af sygdom, barsel m.v. i
en periode ikke har haft mulighed for at benytte sig af tilbuddet om danskuddannelse, undervisning
i en periode svarende til det tidsrum, hvor de har været afskåret fra at benytte sig af tilbuddet.
Kommunalbestyrelsen tilbyder endvidere danskuddannelse efter 1. pkt. til udlændinge, der er eller
har været i ustøttet beskæftigelse på mindst 30 timer om ugen, hvis udlændingens beskæftigelse og
forhold i øvrigt har indebåret, at udlændingen i en periode ikke har haft mulighed for at benytte sig
af tilbuddet om danskuddannelse.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at S-kursister, jf. stk. 2, som ikke har påbegyndt eller
afsluttet danskuddannelsen inden for uddannelsesperioden, fortsat skal have tilbud om
danskuddannelse.
Stk. 5.
For S-kursister, som den 1. januar 2018 er påbegyndt en danskuddannelse, finder denne lovs
§ 1, nr. 2, danskuddannelseslovens § 2 f, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, og § 1, nr. 14,
anvendelse ved henvisning til et nyt modul.
Stk. 6.
For flygtninge, som kommunen har anvist et midlertidigt opholdssted i en anden kommune
inden den 1. juli 2017, har denne lovs § 2, nr. 1, virkning fra og med den 1. januar 2018.«
L 175 - 2016-17 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
[Præcisering af overgangsbestemmelsen, således at retstillingen vedrørende uddannelsesperiode og
evt. forlængelse heraf, der gælder for S-kursister i perioden fra den 1. juli 2017 til den 1. januar
2018, fremgår tydeligt.]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslaget som fremsat er det anført i overgangsbestemmelsen i § 5, at de hidtil gældende
bestemmelser om forlængelse af retten til danskuddannelse finder anvendelse for kursister, der har
påbegyndt en danskuddannelse eller i forbindelse med lovens ikrafttræden overgår fra
arbejdsmarkedsrettet danskundervisning til danskuddannelse. Der er i den fremsatte version ikke
taget højde for, at også kursister, der i perioden fra lovens ikrafttræden og frem til den 1. januar
2018 henvises til danskuddannelse, skal være omfattet af de hidtidige forlængelsesmuligheder,
ligesom det ikke udtrykkeligt fremgår, at de pågældende har ret til 3 års danskuddannelse efter de
hidtidige regler.
På den baggrund foreslås det, at lovforslagets § 5 i sin helhed nyaffattes, således at det udtrykkeligt
fremgår, hvilke regler om uddannelsesperiode og forlængelse der gælder i overgangsperioden fra
den 1. juli 2017 til den 1. januar 2018.
Det foreslås i
§ 5, stk. 1,
at udlændinge, som på tidspunktet for lovens ikrafttræden er indplaceret på
et modul, færdiggør det igangværende modul i overensstemmelse med fagbeskrivelserne i bilag 1 til
bekendtgørelse nr. 981 af 28. juni 2016 om danskuddannelse for voksne udlændinge m.fl. udstedt i
medfør af den hidtil gældende danskuddannelseslovs § 3, stk. 9.
Fagbeskrivelserne for danskuddannelserne i bilag 1 i den nævnte bekendtgørelse indeholder bl.a. en
beskrivelse af mål og indhold af undervisningen på de enkelte moduler. Undervisningen på
danskuddannelserne finder sted på baggrund af disse fagbeskrivelser.
Det foreslås, at udlændinge, som på tidspunktet for lovens ikrafttræden er midt i et modulforløb, vil
blive undervist efter de hidtil gældende fagbeskrivelser for danskuddannelserne, jf. bilag 1, ligesom
de vil blive modultestet efter disse fagbeskrivelser. Bestemmelsen omfatter såvel I- som S-kursister.
De pågældende kursister bliver således ikke omfattet af de foreslåede bestemmelser om
begynderundervisning og den generelle erhvervsretning af danskuddannelserne, før de
efter
lovens ikrafttræden den 1. juli 2017 - påbegynder et nyt modul.
Det foreslås i
§ 5, stk. 2,
at følgende S- kursister i en overgangsperiode har ret til danskuddannelse i
op til 3 år, efter den pågældende første gang kunne påbegynde danskuddannelsen, jf. dog stk. 3, og
L 175 - 2016-17 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
stk. 4. Det drejer sig om S-kursister, som på tidspunktet for lovens ikrafttræden allerede deltager i
en danskuddannelse, jf. stk. 2,
nr. 1,
om S-kursister, som i perioden fra lovens ikrafttræden og frem
til den 1. januar 2018 henvises til en danskuddannelse, jf. stk. 2,
nr. 2,
og om S-kursister, som på
tidspunktet for lovens ikrafttræden modtager tilbud om 250 timers arbejdsmarkedsrettet
danskundervisning i højst 1 år og 6 måneder og i forbindelse med lovens ikrafttræden indplaceres
på en danskuddannelse, jf. stk. 2,
nr. 3.
Nr. 1 vedrører således S-kursister, som på tidspunktet for lovens ikrafttræden allerede deltager i en
danskuddannelse. Det vil sige kursister, som før den 1. juli 2017 har afsluttet arbejdsmarkedsrettet
danskundervisning og i umiddelbar forlængelse heraf har påbegyndt en danskuddannelse, jf. den
hidtil gældende danskuddannelseslovs § 2 c, stk. 3. S-kursister, som forud for tidspunktet for
lovens ikrafttræden den 1. juli 2017 har påbegyndt en danskuddannelse, og som i forbindelse med
lovens ikrafttræden den 1. juli 2017 fx er syge eller på barsel, er omfattet af bestemmelsen.
Nr. 2 vedrører S-kursister, som i perioden fra lovens ikrafttræden og frem til den 1. januar 2018
henvises til en danskuddannelse, jf. danskuddannelseslovens § 6. Der er her tale om S-kursister,
som endnu ikke har deltaget i et danskuddannelsestilbud.
Nr. 3 vedrører S-kursister, som på tidspunktet for lovens ikrafttræden modtager tilbud om 250
timers arbejdsmarkedsrettet danskundervisning i medfør af den hidtil gældende bestemmelse i
danskuddannelseslovens § 2, stk. 1, og i forbindelse med lovens ikrafttræden indplaceres på en
danskuddannelse. Sprogcentrene skal således i forbindelse med lovens ikrafttræden foretage en
indplacering på danskuddannelse af S-kursister, der modtager arbejdsmarkedsrettet
danskundervisning. Indplaceringen skal ske på baggrund af en pædagogisk vurdering af den enkelte
udlændings forudsætninger og mål med uddannelsen, jf. danskuddannelseslovens § 6, stk. 3.
Efter gældende regler har udenlandske arbejdstagere, studerende m.v. indledningsvis ret til
danskuddannelse i form af et tilbud om arbejdsmarkedsrettet danskundervisning, som skal
gennemføres inden for en periode på 1�½ år, jf. den hidtil gældende danskuddannelseslovs § 2 c, stk.
1. I henhold til § 2 c, stk. 1, gælder tilbuddet om arbejdsmarkedsrettet danskundervisning fra det
tidspunkt, hvor udlændingen første gang kan påbegynde undervisningen. Såfremt de pågældende
gennemfører undervisningen inden for denne periode, har de i umiddelbar forlængelse heraf ret til
op til 3 års danskuddannelse på en af de ordinære danskuddannelser 1, 2 eller 3, jf. den hidtil
gældende danskuddannelseslovs § 2 c, stk. 3. Dette betyder, at denne gruppe samlet vil kunne
modtage op til 4�½ års danskundervisning.
Det følger af gældende ret, at uddannelsesperiodens start regnes fra det tidspunkt, hvor udlændingen
første gang kan påbegynde undervisningen, jf. danskuddannelseslovens § 2, stk. 1, jf. § 2 c, stk. 1.
Dette skal ses i sammenhæng med danskuddannelseslovens § 5, stk. 1, hvoraf det fremgår, at
danskuddannelse skal kunne påbegyndes senest en måned efter, at kommunalbestyrelsen har
overtaget ansvaret for den pågældende udlænding, jf. integrationslovens § 4. Det skal videre ses i
sammenhæng med integrationslovens § 21, stk. 1, 1. pkt., jf. § 24 d, hvoraf det fremgår, at
kommunalbestyrelsen inden 1 måned efter at have overtaget ansvaret for en udlænding, jf.
L 175 - 2016-17 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
integrationslovens § 4, skal henvise den pågældende til danskuddannelse. Det er uden betydning for
fastsættelsen af starttidspunktet om udlændingen rent faktisk benytter sig af tilbuddet.
Efter gældende regler har kommunalbestyrelsen pligt til at forlænge uddannelsesretten for
udlændinge,
som på grund af sygdom, barsel m.v. i en periode ikke har haft mulighed for at benytte
sig af tilbuddet om danskuddannelse, jf. danskuddannelseslovens § 2, stk. 5. I disse tilfælde
forlænges uddannelsesretten i en periode svarende til det tidsrum, hvor de har været afskåret fra at
benytte sig af tilbuddet. På tilsvarende vis tilbyder kommunalbestyrelsen danskuddannelse til
udlændinge, der er eller har været i ustøttet beskæftigelse på mindst 30 timer om ugen, hvis
udlændingens beskæftigelse og forhold i øvrigt har indebåret, at udlændingen i en periode ikke har
haft mulighed for at benytte sig af tilbuddet om danskuddannelse, jf. § 2, stk. 5, 2 pkt.
Herudover har kommunalbestyrelsen efter gældende regler mulighed for at forlænge
uddannelsesretten for udlændinge, som ikke har påbegyndt eller afsluttet danskuddannelsen inden
for uddannelsesperioden, jf. danskuddannelseslovens § 2, stk. 6.
Bestemmelsen giver
kommunalbestyrelsen mulighed for at beslutte, at udlændinge, som af andre grunde end dem nævnt
i den gældende § 2, stk. 5, ikke har lært dansk i den nævnte periode, kan modtage undervisningen.
Det vil sige, at der skal være tale om andre grunde end sygdom, barsel m.v. Der vil fx kunne være
tale om en person, der har opholdt sig i Danmark i en årrække og ikke har modtaget tilbud om
danskundervisning og ikke i øvrigt har lært sproget. I sådanne tilfælde kan kommunalbestyrelsen
beslutte, at den pågældende skal have tilbud om danskuddannelse.
Kommunalbestyrelsen kan dog ikke forlænge uddannelsesperioden efter § 2, stk. 5 eller 6, hvis
udlændingen har bestået den prøve, der afslutter undervisningen på det prøvebærende modul på den
relevante danskuddannelse.
Med den foreslåede overgangsregel har de nævnte S-kursister i § 5, stk. 2, ret til danskuddannelse i
op til 3 år efter den pågældende første gang kunne påbegynde danskuddannelsen. Herved
videreføres den gældende retsstilling, hvorefter arbejdstagere, studerende m.v. efter den hidtil
gældende danskuddannelseslovs § 2 c, stk. 3, har ret til op til 3 års danskuddannelse, for disse
specifikke grupper. Starttidspunktet for uddannelsesperioden beregnes som hidtil.
Der henvises i den foreslåede overgangsbestemmelse i § 5, stk. 2, til stk. 3 og 4. I stk. 3 og 4
videreføres § 2, stk. 5 og 6, i den hidtil gældende danskuddannelseslov i en overgangsperiode.
Henvisningen tager hånd om den situation, at en S-kursist, som har fået eller får sin 3-årige
uddannelsesperiode forlænget på baggrund af bestemmelserne i stk. 3 og 4 (tidligere
danskuddannelseslovens § 2, stk. 5 og 6) og som følge deraf samlet set har mere end 3 års
danskuddannelse, som hidtil får forlængelsesperioden medregnet i den samlede uddannelsesperiode.
Det betyder fx, at en S-kursist, som har været syg og på baggrund af sygdommen har fået forlænget
sin uddannelsesret med 5 måneder, har ret til op til 3 år og 5 måneders danskuddannelse beregnet
fra det tidspunkt, hvor den pågældende første gang kunne påbegynde undervisningen.
Det foreslås i
§ 5, stk. 3,
at kommunalbestyrelsen i en overgangsperiode tilbyder S-kursister, jf. stk.
2, som på grund af sygdom, barsel m.v. i en periode ikke har haft mulighed for at benytte sig af
L 175 - 2016-17 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
tilbuddet om danskuddannelse, undervisning i en periode svarende til det tidsrum, hvor de har været
afskåret fra at benytte sig af tilbuddet. Kommunalbestyrelsen tilbyder endvidere danskuddannelse
efter 1. pkt. til udlændinge, der er eller har været i ustøttet beskæftigelse på mindst 30 timer om
ugen, hvis udlændingens beskæftigelse og forhold i øvrigt har indebåret, at udlændingen i en
periode ikke har haft mulighed for at benytte sig af tilbuddet om danskuddannelse.
Forslaget indebærer, at de hidtil gældende regler i danskuddannelseslovens § 2, stk. 5, om
forlængelse på baggrund af sygdom og barsel m.v. videreføres i en overgangsperiode fra lovens
ikrafttræden den 1. juli 2017. Forlængelsesmuligheden gælder frem til, at S-kursisten efter den 1.
januar 2018 indplaceres på et nyt modul eller den pågældende afslutter det prøvebærende modul
eller ikke har mere danskuddannelsesret.
Det bemærkes, at denne forlængelsesmulighed bortfalder for S-kursisters vedkommende, når
klippekortsordningen m.v. den 1. januar 2018 træder i kraft.
Det foreslås i
§ 5, stk. 4,
at kommunalbestyrelsen kan beslutte, at S-kursister, jf. stk. 2, som ikke har
påbegyndt eller afsluttet danskuddannelsen inden for uddannelsesperioden, fortsat skal have tilbud
om danskuddannelse. Der er tale om en videreførelse af § 2, stk. 6, i den hidtil gældende
danskuddannelseslov. For S-kursister omfattet af overgangsbestemmelserne, jf. § 5, stk. 2, gælder
forlængelsesmuligheden frem til, at S-kursisten efter den 1. januar 2018 indplaceres på et nyt modul
eller den pågældende afslutter det prøvebærende modul eller ikke har mere danskuddannelsesret.
Det bemærkes, at kommunalbestyrelsen også efter den 1. januar 2018 vil have denne mulighed for
forlængelse af danskuddannelsesperioden, idet bestemmelsen videreføres i § 2 f, stk. 2, som træder i
kraft den 1. januar 2018.
Det foreslås i
§ 5, stk. 5,
at for S-kursister, som den 1. januar 2018 er påbegyndt en
danskuddannelse, finder denne lovs § 1, nr. 2, danskuddannelseslovens § 2 f, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 3, og § 1, nr. 14, anvendelse ved henvisning til et nyt modul.
De nævnte bestemmelser vedrører klippekortsordningen og bestemmelser om S-kursisters
uddannelsesperiode og forlængelsesmuligheder.
Forslaget indebærer, at S-kursister, der den 1. januar 2018 er på en danskuddannelse, i perioden
efter den 1. januar 2018 vil blive omfattet af klippekortsordningen og de tilknyttede bestemmelser, i
forbindelse med henvisning til et nyt modul. Det forventes, at alle S-kursister vil være tildelt et
klippekort medio 2018. Det må dog også forventes, at der vil være enkelte kursister, som ikke
består en modultest i første halvår af 2018 og dermed overgår til et nyt modul. Disse S-kursister kan
støtte ret på overgangsbestemmelserne i § 5, stk. 2-4, indtil deres uddannelsesperiode inklusiv
eventuel forlængelse ophører eller de overgår til et nyt modul, jf. stk. 5.
L 175 - 2016-17 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Det bemærkes, at S-kursisternes adgang til danskuddannelsen efter § 5, stk. 2, og forlængelse efter
§ 5, stk. 3 og 4, desuden ophører i de tilfælde, hvor en kursist ikke overgår til et nyt modul, jf. § 5,
stk. 5, fordi den pågældende afslutter sin danskuddannelse med en afsluttende danskprøve eller ikke
har mere uddannelsesret.
Det foreslås i
§ 5, stk. 6,
at for flygtninge, som kommunen har anvist et midlertidigt opholdssted i
en anden kommune inden den 1. juli 2017, har integrationslovens § 12, stk. 6, som affattet ved
denne lovs § 2, nr. 1, virkning fra og med den 1. januar 2018.
Det indebærer, at allerede anviste indkvarteringer på midlertidige opholdssteder i en anden
kommune ikke kan videreføres fra den 1. januar 2018, medmindre kommunerne forinden har
indgået aftale herom De berørte kommuner har således en indretningsperiode på minimum seks
måneder til enten at finde en permanent bolig eller et andet midlertidigt opholdssted til de
pågældende flygtninge, eller indgå aftale om fortsat indkvartering med den kommune, hvor
opholdsstedet er beliggende.