Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 151
Offentligt
1749165_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2016 - 8264
Doknr.
468524
Dato
27-04-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 4. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 10 (L 151) til børne- og socialministeren, som hermed besvares ende-
ligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 10:
”Kan ministeren oplyse, hvilke muligheder borgere har for at klage over mangelfuld le-
vering af tilkøbt socialpædagogisk ledsagelse, og hvilke omkostninger kan der være
forbundet med en sådan klageproces?”
Svar:
Som anført i mit foreløbige svar af 19. april 2017, har jeg indhentet bidrag til besvarel-
sen fra Erhvervsministeriet, da spørgsmålet vedrører lovgivning på Erhvervsministeri-
ets område. Erhvervsministeriet har oplyst følgende:
”Erhvervsministeriet har ansvaret for forbrugerklageloven, som regulerer det offentlige
forbrugerklagesystem. Det følger af forbrugerklageloven, at forbrugere kan indbringe
klager for det offentlige forbrugerklagesystem, der udspringer af en aftale mellem en
forbruger og en erhvervsdrivende om køb af en vare eller en tjenesteydelse. I forbru-
gerklagesystemet vil der først blive foretaget en mediation mellem forbrugeren og den
erhvervsdrivende. Det følger endvidere af loven, at forbrugere kan indbringe klager for
Forbrugerklagenævnet, hvis der ikke er fundet en mindelig løsning ved mediationen.
Det vil altid bero på en konkret vurdering, om en tjenesteydelse er omfattet af loven.
Tjenesteydelser leveret af en offentlig virksomhed er omfattet, hvis den udbudte
ydelse har et erhvervsmæssigt præg. Der skal således være tale om en ydelse, som
er mulig at sidestille med en ydelse fra en privat erhvervsdrivende.
Forbrugeren skal betale et gebyr på 100 kr. for at få medieret en klage og et gebyr på
400 kr. for at få behandlet klagen ved Forbrugerklagenævnet. Forbrugeren får uanset
udfaldet ikke tilbagebetalt gebyret for mediationen, men kan få tilbagebetalt gebyret
for klagen til Forbrugerklagenævnet, hvis forbrugeren får medhold”.
Med venlig hilsen
Mai Mercado