Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 151
Offentligt
1737346_0001.png
Edel og Bjarne Aarkrogh
[email protected]
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2017 - 1711
Doknr.
460347
Dato
28-03-2017
Kære Edel og Bjarne Aarkrogh
Tak for jeres henvendelse af 20. februar 2017, som handler om lovforslag om tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse til ferier, som jeg fremsatte den 15. marts 2017.
Lovforslaget udmønter dele af aftalen om revision af servicelovens voksenbestemmel-
ser, som blev indgået den 4. november 2016. Aftalen - og dermed også lovforslaget -
har til formål at skabe mulighed for, at borgere i døgntilbud skal kunne få lov til at købe
det kendte personale med på ferie, som det har været praksis i nogle kommuner før i
tiden.
I skriver, at det bør fremgå af lovforslaget, at kommunen
skal
tilbyde fem dages soci-
alpædagogisk ledsagelse til ferie, før der kan blive tale om tilkøb. Jeg vil gøre op-
mærksom på, at der ikke er et sådant minimum af ledsagelse indeholdt i den visitere-
de ydelse efter servicelovens § 85.
Ankestyrelsen har i en principafgørelse (nr. 60-15) fastslået, at borgere med betydeligt
nedsat psykisk eller fysisk funktionsevne eller særlige sociale problemer kan have ret
til at modtage socialpædagogisk støtte under kortere ophold/ferieophold af 4-5 dages
varighed uden for døgntilbuddet. Det afgørende er imidlertid, at borgeren altid ud fra
en konkret og individuel vurdering bliver kompenseret for sit hjælpebehov, således at
borgeren så vidt muligt bliver i stand til at leve og udfolde sig som andre, der ikke har
en funktionsnedsættelse. Lovforslaget ændrer ikke på indholdet af principafgørelsen.
Det fremgår tydeligt af lovforslaget, at tilkøb skal ligge udover den ydelse, som beboe-
ren er visiteret til efter servicelovens § 85. Det fremgår også tydeligt af lovforslaget, at
kommunalbestyrelsen ikke i forbindelse med vurderingen af borgerens behov for
hjælp og støtte efter servicelovens § 85, herunder behovet for socialpædagogisk led-
sagelse, må lægge vægt på, at borgeren har mulighed for at tilkøbe socialpædagogisk
ledsagelse.
I skriver også, at unge førtidspensionister ikke vil have råd til at benytte tilkøbsordnin-
gen. Muligheden for at foretage tilkøb efter lovforslaget afhænger både af, om borge-
ren ønsker at tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse, og om borgeren har råd til det.
Tilkøbsordningens element af brugerbetaling er en del af den politiske aftale, der er
indgået af aftalepartierne. Det er vigtigt at understrege, at muligheden for tilkøb er
indrettet således, at flere borgere vil kunne tage sammen på ferie og dermed dele
udgiften til den socialpædagogiske ledsagelse.
L 151 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at kommentere henvendelsen af 20/2-17 fra Edel og Bjarne Aarkrogh, til børne- og socialministeren
I skriver endvidere, at det er sjældent, at det forholder sig sådan, at der bruges to
medarbejdere til hver beboer. Jeg vil gøre opmærksom på, at det ikke i lovforslaget er
angivet, hvor meget personale, der skal bruges til hver beboer på et døgntilbud. Dette
skal nemlig bero på en konkret og individuel vurdering, som skal foretages af det en-
kelte døgntilbud.
Endeligt skriver I, at den manglende klageadgang i lovforslaget er bekymrende. Det er
vigtigt at understrege, at lovforslaget ikke ændrer på, at man som udgangspunkt altid
kan klage over kommunens afgørelser efter serviceloven til Ankestyrelsen. Det, der
ikke vil kunne klages over, er døgntilbuddets beslutning om at tilbyde eller ikke at til-
byde tilkøb. Det er således vigtigt, at mulighed for tilkøb besluttes og tilrettelægges i
beboerens døgntilbud, fordi døgntilbuddet har de bedste forudsætninger for at tage
stilling til, hvorvidt et ønske om tilkøb af ledsagelse til ferier vil kunne imødekommes,
og såfremt ønsket kan imødekommes, hvordan tilkøbet af ferie kan organiseres. Hvis
en beboer enten er utilfreds med døgntilbuddets levering af tilkøb til ferie eller mangel
på samme, vurderes det mest hensigtsmæssigt, at dette afklares gennem dialog med
døgntilbuddet, fremfor gennem klage til en myndighed. Derfor lægges der ikke op til,
at beslutninger om tilkøb skal være myndighedsafgørelser, som der kan klages over.
Lovforslaget er nu under behandling i Folketinget, og jeg håber, at det bliver vedtaget,
så vi kan give borgere med betydelig nedsat psykisk funktionsevne mulighed for at
tage deres kendte personale med på ferie.
Jeg ved godt, at mange ønsker, at dette skal være gratis for borgerne, men realiteten
er, at det vil koste mange penge for det offentlige. Jeg synes, at vi i lovforslaget har
taget alle de forholdsregler, vi kan, for at sikre, at tilkøbsordningen ikke vil medføre
forringelser for borgerne. Men derudover har vi også besluttet at iværksætte en evalu-
ering i 2019, for netop at se på, om ordningen kommer til at fungere efter hensigten.
Tak fordi I tog jer tid til at skrive til mig.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2