Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
L 15
Offentligt
1689961_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. november 2016
2016 - 4963
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 2. november 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L15 – Forslag til lov om etablering af en ny jern-
bane til Aalborg Lufthavn med tilhørende anlæg, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 3:
Hvis den oprindelige tidsplan for ibrugtagning af jernbanen i 2019 ønskes op-
retholdt, således at jernbanen ikke skal afvente udrulningen af Signalpro-
grammet, hvad vil det i givet fald betyde af meromkostninger i forhold til efter-
følgende at koble jernbanen til Signalprogrammet?
Svar:
Jeg har forelagt henvendelsen for Banedanmark, som har følgende bemærk-
ninger:
”Strækningen Hobro-Frederikshavn udrustes med det nye signalsystem frem
mod 2020. Det er en forudsætning for tidsplanen og for Signalprogrammets
kontrakt med leverandøren, at der ikke i installations- og testperioden ændres
på den eksisterende banestrækning.
Hvis den ny jernbane til Aalborg lufthavn skal kobles på den eksisterende ba-
nestrækning og ibrugtages i 2019, vil det forsinke og fordyre signalsystemets
udrulning i Nordjylland. En sådan forsinkelse vil også have afledte effekter på
en række øvrige projekter i området, herunder elektrificeringen af strækningen
Fredericia-Aalborg, som ligeledes vil blive forsinket.
Ibrugtagning af jernbanen til Aalborg Lufthavn i 2019 vil samtidig kræve, at
jernbanen i første omgang udrustes med det nuværende signalsystem, hvilket
vil være dyrt og risikofyldt, idet der er tale om teknologi, der længe har været
under udfasning. Signalsystemet vil kort tid herefter skulle udskiftes med det
nye signalsystem.
Der vil således både være økonomiske og tidsmæssige konsekvenser for en
række projekter i Nordjylland ved at ibrugtage jernbanen til Aalborg Lufthavn i
2019. De samlede meromkostninger for projekterne i Nordjylland vurderes at
L 15 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvis den oprindelige tidsplan for ibrugtagning af jernbanen i 2019 ønskes opretholdt, således at jernbanen ikke skal afvente udrulningen af Signalprogrammet, hvad vil det så i givet fald betyde af meromkostninger i forhold til efterfølgende at koble jernbanen til Signalprogrammet, til transport- og bygningsministeren
1689961_0002.png
blive markante. Henset til den korte tidsfrist for besvarelse af spørgsmålet har
det dog ikke været muligt for Banedanmark at estimere disse.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt