Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
L 15 Bilag 6
Offentligt
1681099_0001.png
Fra:
Torben Anderen [mailto:[email protected]]
Sendt:
23. oktober 2016 18:40
Emne:
Re: Transport- og bygningsministerens kommentar til din henvendelse vedr. L 15
Tak for mailen angående min henvendelse af 6. oktober 2016 om alternativ placering af
togstationen ved Aalborg Lufthavn.
Banedanmark´s svar antyder, at de ikke har modtaget forslag om en alternativ placering. I
april/maj måned 2013 sendte jeg et forslag, hvor jeg foreslog at anlægge stationen ved den
eksisterende længdebane. Jeg sendte forslaget til Banedanmark ([email protected]),
Aalborg Lufthavn ([email protected]) samt til Nordjyske Medier (nordjyske@nordjyske).
Det virkede ikke til, at forslaget havde nogen interesse. Der var ingen svar fra Lufthavnen. Måske
jeg har overset det, men jeg fandt heller ingen omtale i Nordjyske. Fra Banedanmark kom der et
svar. Det var en sekretær, der oplyste mig om, at forslaget ikke kunne bruges, fordi en banegård,
som jeg har foreslået det, ville genere pendlerne. Hvis ikke alle tog skal stoppe, er det almindeligt
at anlægge et vigespor. Desværre har jeg ikke længere en kopi af hverken min mail eller den jeg
modtog fra sekretæren, så jeg kan ikke oplyse den nøjagtige dato. Det vedhæftede brev var
skrevet i april/maj 2013. På grund af skift til fiberbånd har jeg skiftet mail adresse, og de gamle
mails røg ud samtidig. Den gamle mailadresse var:
[email protected].
Dengang kendte jeg ikke til PRT løsningen, men foreslog en traditionel lufthavnsfinger med
rullende fortov og sammenlignede den med afstandene i Kastrup Lufthavn.
Jeg har ingen tilknytning til transportbranchen, alligevel faldt jeg over PRT løsningen i
Heathrow. Man har der valgt en løsning med plads til kun 4 passagerer pr. vogn. Der findes andre
og større vogne på markedet. For øvrigt mener jeg, at rådgivere, under skitseprojekteringen,
burde oplyse bygherren om eventuelle alternative løsninger.
Angående infrastrukturen i Nordjylland har jeg sendt mange henvendelser til politikerne langs den
nordjyske længdebane, til Regionsrådet, til Erhverv Norddanmark. En stor del har været trykt som
læserbreve i Nordjyske. I flere af disse henvendelser foreslår jeg en ”vandret elevator” i lighed den
PRT bane, de har i Heathrow.
Der findes en del lufthavne, som er tilsluttet en jernbane. Banen ved flere af dem er under jorden,
så passagerer skal benytte en rullende trappe eller en elevator. Jeg ser ikke den store forskel på at
blive løftet et par etager op eller blive fragtet vandret nogle få hundrede meter i en
”elevatorkabine”.
Jeg håber, at transportudvalget udskyder beslutningen om det nuværende projekt. Inden et
endeligt valg bør der udføres et skitseforslag, hvor længdebanen, den kommende tredje
limfjordsforbindelse, et af de manglende vigespor i Vendsyssel og betjeningen af kunder fra
Vendsyssel indarbejdes i løsningen.
Banedanmark frygter, at en ”vandret elevator” vil få nogle passagerer fra syd til at fravælge
togtransport til Aalborg Lufthavn. Mon ikke passager potentialet fra Vendsyssel kan opveje det
”tab”?
L 15 - 2016-17 - Bilag 6: Henvendelse af 23/10-16 fra Torben Leenhart Andersen, Støvring
Med venlig hilsen
Torben Andersen
NB! Vedhæftet er det brev, der var med mailen fra april/maj 2013.