Kulturudvalget 2016-17
L 148 Bilag 6
Offentligt
1760847_0001.png
Til lovforslag nr.
L 148
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 24. maj 2017
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om bygningsfredning og bevaring af
bygninger og bymiljøer
(Bevaring af særlige kulturarvsmæssige samlinger)
[af Alex Ahrendtsen (DF) m.fl.]
1. Ændringsforslag
Kulturministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. marts 2017 og var til 1.
behandling den 9. maj 2017. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Kulturudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring den 15. marts 2017
umiddelbart efter fremsættelsen. De indkommende hørings-
svar og et notat herom er omdelt som bilag 1 på lovforsla-
get.
2. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
[Et
flertal
i udvalget (S, DF, V og LA) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
kulturministeren,
tiltrådt af [ et
flertal
(S, DF, V og LA)]:
Til titlen
1)
Undertitlen affattes således:
»(Det Særlige Bygningssyns sammensætning og kompe-
tencer)«.
[Præcisering af lovforslagets undertitel]
Af
kulturministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
2)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 22, stk. 1,
affattes således:
»Det Særlige Bygningssyn består af indtil 13 medlemmer,
der beskikkes af kulturministeren. Der skal blandt medlem-
merne være repræsenteret faglige kompetencer inden for ar-
kitektur og kulturhistorie.««
[Udvidelse af antal medlemmer fra 12 til 13 og præcisering
af faglige kompetencer]
3)
Nr. 2
og
3
udgår, og i stedet indsættes:
»2.
§ 23, stk. 2, 2. pkt.,
ophæves.«
[Ophævelse af Bygningssynets vetoret]
DokumentId
Journalnummer
L 148 - 2016-17 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1760847_0002.png
2
Bemærkninger
Til nr. 1
Undertitlen på lovforslaget foreslås ændret til ”Det Særli-
ge Bygningssyns sammensætning og kompetencer”, da dette
mere præcist beskriver indholdet af lovforslaget med de ne-
denfor foreslåede ændringer.
Til nr. 2
Lovforslagets § 1, nr. 1 udgår, idet der foreslås en udvi-
delse af Det Særlige Bygningssyn fra 12 til 13 medlemmer
samt en mere præcis angivelse af, hvilke fagligheder der
lægges vægt på.
Bygningsfredningsloven giver mulighed for at frede byg-
ninger og selvstændige landskabsarkitektoniske værker af
væsentlig arkitektonisk eller kulturhistorisk værdi. Til vur-
dering af arkitektonisk henholdsvis kulturhistorisk værdi er
det af betydning, at begge disse fagligheder er til stede
blandt Det Særlige Bygningssyns medlemmer.
¬Med bestemmelsen udvides det maksimale antal med-
lemmer af Det Særlige Bygningssyn fra 12 til 13 for at styr-
ke den kulturhistoriske fagkompetence. Samtidig bestemmes
det, at der blandt bygningssynets medlemmer skal være re-
præsenteret faglige kompetencer inden for både arkitektur
og kulturhistorie. Blandt medlemmerne kan der derudover
være andre faglige kompetencer repræsenteret.
I bekendtgørelse nr. 826 af 1/7 2011 er fastsat nærmere
regler for Det Særlige Bygningssyn. Heraf fremgår det, at
følgende organisationer hver indstiller et medlem til udval-
get: Arkitektskolen i Århus og Det Kongelige Danske
Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konserve-
ring indstiller i fællesskab, Akademiraadet, Akademisk Ar-
kitektforening, Det Faglige Råd for Nyere Tids Kulturhisto-
rie under Kulturarvsstyrelsen, Nationalmuseet, Dansk By-
planlaboratorium, Miljøministeriet, Landsforeningen for
Bygnings- og Landskabskultur, Bygnings Frednings For-
eningen, sammenslutningen af ejere, administratorer og bru-
gere af fredede ejendomme (BYFO), Danske Landskabsar-
kitekter og Kommunernes Landsforening og kulturministe-
ren.
Kulturministeren forventes at udmønte den udvidede
hjemmel til at fastsætte regler om, at det ekstra medlem ind-
stilles af en organisation, som organiserer kulturhistoriske
museer for at øge disse fagsynspunkter i Det Særlige Byg-
ningssyn. Ændringen bliver gennemført som en ændring af
bekendtgørelse nr. 826 af 1. juli 2011 om Det Særlige Byg-
ningssyn.
Til nr. 3
Nr. 2 og 3 udgår, idet der foreslås en mere generel be-
stemmelse om Det Særlige Bygningssyns kompetence i ned-
rivningssager om fredede bygninger.
Med bestemmelsen ophæves Det Særlige Bygningssyns
vetoret over for ansøgning om nedrivning af en fredet byg-
ning.
I den gældende lovgivning kan en ejer, der ønsker sin fre-
dede bygning nedrevet, søge kulturministeren om tilladelse
til nedrivning eller om ophævelse af fredning jf. §§ 8 og 11.
I begge tilfælde vurderes det, om bygningens fredningsvær-
dier er gået tabt eller ikke kan opretholdes, før der træffes
afgørelse. I sager om ophævelse af fredning har bygningssy-
net en indstillingsret jf. § 23 stk. 3. I nedrivningssager har
bygningssynet en vetoret jf. § 23, stk. 2.
Har ejeren fået afslag på ansøgning om nedrivning på
grund af bygningssynets veto, kan ejeren søge om ophævel-
se af fredning af ejendommen, hvorefter bygningssynet ikke
kan nedlægge veto, men skal komme med udtalelse. Gives
der medhold i ansøgningen om ophævelse af fredning kan
bygningen herefter nedrives uden kulturministerens tilladel-
se, da den ikke længere er fredet.
Med ophævelsen af bygningssynes vetoret i nedrivnings-
sager skabes en ensartet og mere gennemskuelig ansøg-
ningsprocedure for affredning og nedrivning af fredede byg-
ninger. Ændringen forventes ikke at øge eller mindske antal-
let af fredede bygninger, som nedrives, idet samme resultat
allerede kan opnås i den eksisterende lovgivning, jf. oven-
for.
Ændringsforslaget skaber en mere ensartet behandlings-
proces mellem afgørelser om affredning og nedrivning af
fredede bygninger, idet Det Særlige Bygningssyn med æn-
dringsforslaget får ansøgninger om nedrivning til udtalelse
forud for en afgørelse, ligesom det i dag sker inden afgørel-
se om affredning.
Administrationen af loven er uddelegeret til Slots- og
Kulturstyrelsen. Afgørelser truffet af styrelsen om ophævel-
se af fredning og nedrivning af fredede bygninger kan på-
klages til kulturministeren, jf. bekendtgørelse nr. 1442 af 12.
december 2010 om henlæggelse af opgaver og beføjelser til
Kulturarvsstyrelsen.
Alex Ahrendtsen (DF) Morten Marinus (DF) Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Kristian Thulesen Dahl (DF) Peter Skaarup (DF)
Søren Espersen (DF) Britt Bager (V) Jan E. Jørgensen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Eva Kjer Hansen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Bertel Haarder (V) Christina Egelund (LA) Leif Mikkelsen (LA) Naser Khader (KF)
Annette Lind (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Flemming Møller Mortensen (S) Jan Johansen (S) Mogens Jensen (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Søren Søndergaard (EL) Christian Juhl (EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Zenia Stampe (RV)
Marianne Jelved (RV) Carolina Magdalene Maier (ALT) Jacob Mark (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
L 148 - 2016-17 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1760847_0003.png
3
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 148 - 2016-17 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1760847_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 148
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
Titel
Høringssvar og høringsnotat
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag , fra kulturministeren
1. udkast til betænkning