Kulturudvalget 2016-17
L 148 Bilag 1
Offentligt
1751748_0001.png
1(1
[email protected]
NOTAT
Til Folketingets Kulturudvalg
Dato 24. april 2017
Sags 10 SAG-2017-0 1869
Dok. lD 2343742
Svar på henvendelse fra Folketingets Kulturudvalg af
15. marts 2017.
Folketingets Kulturudvalg har med skrIvelse af 15. marts 2017 anmodet om
evt, bemærkninger til et forslag til lov om ændring af lov om
bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer, som er fremsat af
Dansk Folkeparti.
Indledende bemærkes, at KL principielt kun afgiver høringssvar til lovforslag
fremsat af regeringen. KL skal på denne baggrund begrænse sit svar, der
derfor ikke er at opfatte som et høringssvar på henvendelsen, til følgende
overordnede input til udvalgets videre drøftelse af emnet.
KL har deltaget i et Collective lmpact-projekt “Kulturmiljøer i landdistrikterne”,
igangsat af Realdania. Her har der været bred enighed blandt mange
interessenter om, at der i forbindelse med de truede kulturmiljøer ikke kun
bør indgå vurderinger af æstetiske og kulturhistoriske aspekter, men også
bygningers potentiale i forhold til fremadrettede formål og dermed
anvendelse af bygningerne.
Denne tankegang kunne tale for, at ministeren får hjemmel til at af-frede
museumsbygninger, hvis væsentlige samfundsmæssige hensyn i øvrigt taler
herfor.
Med venlig hilsen
Email [email protected]
Direkte 33703170
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 Københsan 5
www kl dk
Side i al i
Eske Groes
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0002.png
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0003.png
Aicha Esdam
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede fler:
Aicha Esdam
19.
april 2017 14:38
Aicha Esdam
VS:
Høringssvar L148 DOCOMOMO
Høring over forslag til lov om ændring af lov om bygningsfredning L148,
DOCOMOMO Danmark.pdf
Fra:
Ola Wedebrunn [mailto:[email protected]]
Sendt: 19. april 2017 11:45
Til: KUU Kulturudvalget <[email protected]>
Emne: Høringssvar L148 DOCOMOMO
Sender her høringssvar fra DOCOMOMO Danmark vedr L148
Med venlig hilsen
Ola Wedebrunn
Formand DOCOMOMO Danmark
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0004.png
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0005.png
I
Høring over forslag til lov om ændring af lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer
(Bevaring af særlige kulturarvsmæssige samlinger) L 14$
Svar fra DOCOM OMO Danmark:
DOCOMOMO er en international NGO-organisation, der rådgiver UNESCO i spørgsmål vedrørende nyere kulturarv.
Foreningens primære opgave er at bidrage til øget viden om samt forståelse og beskyttelse af modernismens bygninger.
DOCOMOMO Danmark vil på denne baggrund gøre indsigelse mod lovforslaget.
Lovforslaget udspringer af en aktuel sag om Vikingeskibshallen i Roskilde. Denne sag er så enestående og så speciel at
den ikke bør danne grundlag for en lovændring. Der kan ikke råde nogen tvivl om at hallen er et originalt værk, hvor
tusindårig historie er forenet med det moderne. Samtidig bidrager den til en æstetisk, teknisk og pædagogisk fortolkning
af kulturarven, videnskabeligt og poetisk.
Første del af lovforslaget, har til hensigt at styre den faglige sammensætning af Det Særlige Bygningssyn,. Den er
dybest set overflødig, idet den gældende lov allerede rummer mulighed for forandring af bygningssynets
sammensætning. En nuanceret faglig rådgivning er altid relevant, men da Det Særlige Bygningssyn varetager en
rådgivende funktion i forhold til spørgsmål vedrørende bygningsfredning, forekommer det indlysende at den
arkitektfaglige ekspertise er centralt repræsenteret i synet.
Sidste del af lovforslaget introducerer en fast tidsgrænse, 1. verdenskrig, efter hvilken periode en helt særlig gruppe
bygninger kan nedrives ene og alene efter Kulturministerens beslutning. Dette kan på ingen måde komme vor eftertid til
gode.
Der kan ikke herske tvivl om, at nyere kulturarv, herunder moderne arkitektur, er, og fortsat vil være, identitetsskabende
og vedkommende, for Danmark nationalt og internationalt.
Der bør altid ske en afvejning mellem en bygning og dens anvendelse, så de bærende fredningsværdier ikke
kompromitteres. På samme måde bør samlinger af betydning bevares og gøres tilgængelige under de absolut bedste
forhold, hvor også formidlingen er central.
Vikingeskibshallen er et markant, vedkommende og fredet bygningsværk. Den forener det moderne med historien om de
tusindårige vikingeskibe i en unik sammenhang der ikke må opløses.
Ola Wedebrunn
Formand DOCOMOMO Danmark
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0006.png
I
b
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0007.png
t<
MINISTERIET
Folketinget
Kulturudvalget
[email protected]
Kulturministeriet
Nybrogade
2
1203
København
K
Tel
Fax
E-mail
Web
: 33923370
: 33913388
: [email protected]
: www.kum.dk
19. april 2017
Horingssvar til forslag til lov om ændring af lov om bygningsfredning og
bevaring af bygninger og bymiljøer (Bevaring af særlige kulturarvsmæssige
samlinger) L 148
Lovforslaget har to formål: For det første at ændre sammensætningen af Det Særlige
Bygningssyn, så der tages hensyn til andre fagligheder end den arkitektfaglige. For det
andet at give kulturministeren mulighed for at tillade nedrivning af en fredet bygning
mod Det Særlige Bygningssyns indstilling, hvis bygningen er opført efter første
verdenskrig og samtidig fungerer som et statsligt eller statsanerkendt museum og at
hensynet til museets samling vurderes at have større kulturarvsmæssig værdi end
selve bygningen.
Kulturministeriet finder det relevant, at der tilgodeses flere fagligheder i Det Særlige
Bygningssyn. Det vil dog være hensigtsmæssigt at præcisere i bestemmelsen, at
bygningssynet udvides til 13 medlemmer, og at det ekstra medlem udpeges af en
museumsfaglig organisation.
Kulturministeriet finder det relevant at justere proceduren for tilladelse til nedrivning
af fredede bygninger, så bygningssynet får indstillingsret og ikke vetoret. Således
skabes der en parallelitet med proceduren for ansøgning om affredning af fredede
bygninger, hvor bygningssynet ikke kan afvise en ansøgning. Kulturministeriet mener,
at en ændring af proceduren bør gælde for alle fredede bygninger og ikke kun for
bygninger opført efter første verdenskrig, som samtidig fungerer som et statsligt eller
statsanerkendt museum.
Med venlig hilsen
Martin Bork
Speciallconsulent
Dok nr.
17/00987-14
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0008.png
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0009.png
Aiçha Esdam
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede fler:
Torben Holm <[email protected]>
19. april 2017 16:37
[email protected]
Aicha Esdam; Torben Holm
RKU: Høring over L 148 forslag til lov om ændring af lov om bygningsfredning og
bevaring af bygninger og bymiljøer (Bevaring af særlige kulturarvmæssige samlinger)
2017-04-06 AAA_høringssvaLbygningsfredning.pdf; 2017-04-18 KADK-lnternt oplæg
til Høringssvar bygningsfredning..doc
-
-
Til Folketingets Kulturudvalg
Om I 148: Bevaring af særlige kulturarvmæssige samlinger
Arkitektskolen Aarhus og Kunstakademiets Skoler for Arkitektur, Design og Konservering sender hermed sine
bemærkninger til Høring over L 148 forslag til lov om ændring af lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og
bymiljøer (Bevaring af særlige kulturarvmæssige samlinger).
-
Med venlig hilsen
Torben
Torben Holm
Sekretariatschef
Rektorkollegiet for de Kunstneriske og
Kulturelle Uddannelser (RKU)
c/o KADK, Philip de Langes Alle 10
1435 København K. Mob.nr.: +45 4170 1781
E-mail: [email protected]
Fra: Aicha Esdam [mailto:[email protected]]
Sendt: 15. marts 2017 16:28
Til: Torben Holm <[email protected]>
Emne: Høring over L 148 forslag til lov om ændring af lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer
(Beva ring af særlige kulturarvmæssige samlinger)
Prioritet: Høj
-
(som aftalt)
Vedlagt fremsendes forslag til lov om ændring af lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer
(bevaring af særlige kulturarvsmæssige samlinger), som er fremsat af Dansk Folkeparti den 14. marts 2017.
Kulturudvalget skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest onsdag den 19. april 2017.
Eventuelle bemærkninger bedes sendt til udvalgets sekretariat på e-mail: [email protected]
Bedste hilsner
Aicha Esdam
Kontorfuldmægtig
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0010.png
FOLKETINGET
Udvalgssekretariatet
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Dir. +45 33 37 55 48
www.ft.dk
2
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0011.png
ARKlTKISKOtEN AARHIIS
HØRING OVER FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AF LOV
OM BYGNINGSFREDNING OG BEVARING AF
BYGNINGER OG BYMILJØER
Dato: 06.04.2017
Side
i
af 2
Jer.
####i##-##
BS
Høringssvar fra Arkitektskolen Aarhus
Arkitektskolen Aarhus takker for mutigheden for at afgive høringssvar til
tovforslaget om ændring af lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger
og bymiljøer, som er sendt
i
høring 14. marts 2017 af Kutturministeriet.
lndledningsvist er det med meget stor beklagelse, at Arkitektskoten Aarhus
konstaterer, at tonen i Lovforslaget ikke synes at anerkende og respektere
arkitektfaglige kompetencer.
Det er Arkitektskolen Aarhus’ overordnede vurdering, at lovforslaget strider
markant imod ånden i den nuværende tov, hvor armslængdeprincippet er et
centralt element. Armlængdeprincippet skat sikre, at det politiske system på
den ene side træffer beslutninger om overordnede formål. På den anden side
træffes de konkrete besLutninger af sagkyndige råd og nævn. Derved sikres
det, at beslutningerne træffes på et fagligt grundlag, og man undgår
mistanke om partipolitisk styring.
Armstængdeprincippet btiver omgået, hvis kulturministeren får mulighed for
at gå imod en indstilling fra Det Særlige Bygningssyn, som består af landets
faglige eksperter på området. Heri ligger en betydelig fare for, at mere eller
mindre tilfældige politiske særhensyn vil komme til at vægte højere end
faglig viden.
Det strider ligeledes mod armslængdeprincippet, hvis de
indstillingsberettigede organisationers udpegning af medlemmer til Det
Særlige Bygningssyn ikke anerkendes. Det er de indstillingsberettigede
organisationers ret at udpege personer, som efter deres vurdering
repræsenterer dem bedst. At 8 ud af 12 medlemmer i det nuværende
Aikitektskolen Aarhus I Nørreport 20 I 8000 Aarhuo C
8936 0000 I a@aarch,dk
www.aarch.dk
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0012.png
ARKITEKTSKOCEN
MRKIJS
Bygningssyn har en arkitektfagtig baggrund er et hett tilfæLde, der kan ændre
sig i den efterføLgende periode.
Arkitektskoten Aarhus er herudover principiett af den opfattetse, at det vil
være uhensigtsmæssigt, hvis Landets Lovgivning bygges op omkring en specifik
sag som i dette tilfælde med Vikingeskibsmuseet i Roskitde. Der er her tate
om en fredet bygning, som desværre ikke har været vedligeholdt i
tilstrækkelig grad, hvorfor der opleves konkrete problemer med bygningen.
Det er på tiLsvarende vis yderst uhensigtsmæssigt med en tov, som
udelukkende har fokus på, om bygningen fungerer som et statsligt eller
statsanerkendt museum. Der bør efter Arkitektskotens overbevisning være de
samme regter for såvel statslige som private bygninger.
Det er heller ikke reLevant at skelne metlem bygninger før og efter første
verdenskrig. Det er en vurdering af selve bygningens kutturhistoriske og
arkitektoniske kvatitet, som bør være afgørende for, om en bygning er
fredningsværdig og ikke byggetidspunktet.
Fokus på bygningens funktion kan naturLigvis være et relevant, men langt de
fleste bygningers funktioner vil typisk ændre sig over tid. I den aktuelle sag er
der imidlertid ikke noget tit hinder for, at den nuværende bygning kan bevare
sin funktion, der er skræddersyet tit at formidLe vikingeskibene på bedst
mulig vis.
Det kan optyses, at Arkitektskoten Aarhus har søgt aktindsigt hos Slots- og
Kulturstyretsen på vikingeskibsmuseets byggesag. Styretsen har i fortængetse
heraf oplyst, at der kun er afgivet et enkelt afslag på ansøgning om
bygningsarbejder et omfang, der ikke giver anledning til at iværksætte en
særlig indsats.
-
Dato: 06.04. 2017
Side 2 af 2
J.nr.
RS
Afslutningsvist skal det oplyses, at det er arkitektskolernes opfatteLse, at
Vikingeskibsmuseet har taget godt imod den seneste udmetding fra Det
Særlige Bygningssyn og at der ved Slots- og Kutturstyrelsens meltemkomst
arbejdes positivt sammen om at tilvejebringe et grundlag, der kan sikre, at
den enestående bygning ved Roskilde Fjord kan bevares for eftertiden som
det ideelle udstittingssted for de unikke vikingeskibe.
ntig hilsen
-
/
Torben’Nieten
rektor
/-\
Arkitektskoten Aarhus I Norrepoit 20 I 8000 Aarhu5 C I 45 8936 0000
aaarch.dk
www.aarchdk
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0013.png
I
Det Kongelige Danske Kunstakademiets Skoler
for Arkitektur, Design og Konservering
Arkitektskolen
Institut for Bygningskunst og Kultur
Margretheholmsvej
2
DK-1432 Copenhagen K
Denmark
Tel. +45
4170 1500
2017-04-18
Høringssvar til forslag til ændring af lov om bygnïngsfred
ning og bevaring at bygninger og bymiljøer.
Kunstakademiets Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KADK) takker for muligheden
for at afgive høringssvar over forslag til ændring af lov om bygningsfredning og bevaring af
bygninger og bymiljøer.
Ændringsforslaget tager udgangspunkt i den aktuelle situation omkring den fredede vikinge
skibshal i Roskilde og er fokuseret p sammensætningen af fagligheder i Det Særlige Bygnings-
syn samt hjemmel til, at Kulturministeren kan g i mod Det Særlige Bygningssyns indstilling ud
fra tre kriterier:
1. At en bygning samtidig fungerer som et statsanerkendt museum,
2. At bygningen er bygget efter første verdenskrig,
3. At ministerens indstilling til nedrivning skal i offentlig høring i fire uger, inden ministeren
træffer endelig afgørelse.
KADK er helt opmærksom p, at Vikingeskibshallens forfald skaber et alvorligt dilemma:
Hensynet til at bygningsrammen for vikingeskibene sikrer denne enestående kulturarv mod
vandskader mv. og
Hensynet til et bygningsværk, der er fredet p grund af dets fremragende kulturhistoriske
og arkitektoniske værdier
-
KADK har
som arkitektskole med ansvar for bl.a fagomrdet Kulturarv, Restaurering og
Transformation samt som Konservatorskole følgende kommentarer til forslaget:
-
Udpegning og sammensætning af Det Særlige Bygningssyn
Det Særlige Bygningssyn er et godt udtryk for Kulturministeriets armslængdeprincip. De 12
medlemmer af Bygningssynet repræsenterer en række forskellige kompetencer, idet bekendt
gørelsen for Bygningssynet fastlægger, at arkitektstanden, museumsverdenen og kommunale
interesser skal være repræsenteret.
Den politiske indflydelse p Det Særlige Bygningssyn ligger i udpegning af de medlemmer, der
repræsenterer landets kommuner og i det særlige forhold, at det er ministeren, der udpeger
Bygningssynets formand. Formanden leder Bygningssynets møder og har ved stemmelighed i
afgørelser den afgørende stemme.
Det Særlige Bygningssyn har siden sin etablering i 1918 fungeret som kulturministerens øver
ste rådgiver i sagen, der vedrører Bygningsfredningsloven. Der star i dag meget stor respekt
om Bygningssynets uvildige og sagkyndige bidrag til forvaltning af vor bygningskultur.
Bygningsfredningsloven griber ind i den private ejendomsret. Det er derfor helt afgørende, at
disse indgreb og reguleringer af dele af samfundets bygningsmasse sker p et velfunderet og
velargumenteret fagkyndigt grundlag. KADK tilslutter sig derfor den opfattelse af Det Særlige
Bygningssyn, som fremgr af Kulturministeriets rapport om Bygningsbevaring fra 2009:
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0014.png
The Royal Danish Academy of fine Arts
Schools of Architecture, Design and Consetvation
School ofArchitecture
“Det Særlige Bygningssyns sammensætning og rådgivning af Kulturarvsstyrelsen bidrager i væ
sentligt omfang til at sikre en kvaliticering at den faglige bedømmelse at de sager og sagskom
plekser, som er til afgørelse i styrelsen.” (Rapport om Bygningsbevaring, Kulturministeriet
2009,
5.
58).
Det er KADK5 vurdering at det fremsatte lovforslag vil føre til en svækkelse at Bygningssynets
faglige kompetence og uvildighed, til skade for den sagkyndige tundering at lovens forvaltning.
Lovforslaget er således ikke alene til skade for etablering at saglighed i forbindelse med forvalt
ning at Byg ningstredningsloven. Hvis lovforslaget bliver gennemført, vil der efter vor opfattelse
ligeledes ske en svækkelse af den generelle tillid til den statslige forvaltning at samfundets tæl
les kulturarvsværdier.
Særlig lovgivning for statsanerkendte museer, der har til huse i fredede bygninger
opført efter første verdenskrig
KADK finder det uforsvarligt og i modstrid med bygningsfredningslovens formål, hvis byg nings
tredningsloven begrundet i en konkret problemstilling giver en særlig periodes bygninger
(bygninger opført efter første verdenskrig) en særstatus fagligt.
-
-
Bygningstredningsloven har netop til formgl at “at værne landets ældre bygninger at arkitekto
nisk, kulturhistorisk eller miljømæssig værdi, herunder bygninger, der belyser bolig-, arbejds-,
og produktionsvilkr og andre væsentlige træk at den samfundsmæssige udvikling”.
KADK finder det ligeledes betænkeligt, at en særlig gruppe bygninger, som f.eks. de bygninger,
der huser de statsanerkendte museer, bliver behandlet anderledes end øvrige bygninger. Det
gælder for en lang række at de fredede bygninger, at man skal opnå den rette balance mellem
bygningens fredningsværdier og bygningens funktion, hvilket også er en del at lovens forml.
Bevaring af vikingeskibene og af Vikingeskibshallen
Vi har noteret os at Bygningssynet ikke har imødekommet Vikingeskibsmuseets ansøgning om
at affrede bygningen. Bygningssynet er i stedet åbent over for, at Vikingeskibshallen kan blive
transtormeret inden for rammerne at fredningsværdierne. Et kommende projekt skal således
tilgodese museets berettigede ønsker om modernisering, bedre tilgængelighed, beskyttelse
mod vandstigninger og indsats mod fremskredet forfald.
Bygningssynet udtaler at “de normalt restriktive, bærende tredningsværdier, i denne ganske
usædvanlige situation, m udfordres gennem en granskning at de basale arkitektoniske prin
cipper som dannede udgangspunkt for Erik Christians Sørensens formgivning at Vikingemuse
et”.
Med en sådan indstilling fra Det Særlige Bygningssyn er vi ikke i tvivl om, at man i et samar
vil kunne
bejde mellem Slots- og Kulturstyrelsen, Vikingeskibsmuseet og dygtige rådgivere
løse denne opgave inden for rammerne af den eksisterende bygningsfredningslov. Vi mener
derfor ikke, at den igangværende sag om Vikingeskabshallen kan begrunde de toreslede æn
dringer at bygningsfredningsloven.
-
-
Med venlig hilsen
Lene Dammand Lund
Rektor
2/2
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0015.png
Aicha Esdam
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede fler:
Aicha Esdam
19. april 2017 14:38
Aicha Esdam
VS: Bemærkning til lovforslag L 148
BYFO og Historiske Huses høringssvar vedr L148.pdf
Fra: Nana Weien Okholm [mailto:[email protected]
Sendt: 19. april 2017 13:14
Til: KUU
I
Kulturudvalget <[email protected]>
Cc: Karsten Due <[email protected]>
Emne: Bemærkning til lovforslag L 148
Til Kulturudvalgets sekretariat
Venligst kvitter for modtagelsen af BYFO og Historiske Huses høringssvar til lovforslag L 148.
Med venlig hilsen
Nana Weien Okholm
Projektleder, Cand, mag. I +45
2191 8481
Historiske Huse
Borgergade 111
1300 København K
Telefon 45 57 12 22
Historiske Huse er et formaliseret samarbejde mellem Bygnings Frednings Foreningen BYFO og Foreningen Bevaringsværdige
Bygninger
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0016.png
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0017.png
HISTORISKE
HUSE
Att:
Folketingets kulturudvalg
KUU©ft.dk
Historiske Huse
Borgergade 171
1300 København K
Tlf. 45577222
sekreta riat©historiskehuse.dk
www.historiskehuse.d k
HØringssvar vedrørende lovforslag L 148
79. april 2017
Formålet med lovforslaget er, med udgangspunkt i en konkret
sag, at sikre en ny og mere
varieret sammensætning af Det Særlige Bygningssyn og samtidig skabe en mere fleksibel
adgang til affredning og dermed nedrivning af fredede bygninger.
Det Særlige Bygningssyns formand har indsendt et for synets medlemmer fælles
høringssvar. BYFO/Historiske Huse tilslutter sig konklusionen i hØringssvaret og er således
enig i, at lovforslaget er unØdvendigt.
Dog finder BYFO/Historiske Huse behov for, at rollefordelingen mellem Det Særlige
Bygningssyn og Kulturministeriet præciseres. Synet skal ikke kun i teorien, men også i
praksis, udelukkende tage stilling til bygningernes arkitektoniske, kulturhistoriske og
miljØmæssige værdier. Alle andre interesser, herunder funktion, Økonomi, ejerforhold etc.,
der også har betydning ved lovens administration, bØr alene varetages af Kulturministeriet.
Det er BYFO/Historiske Huses opfattelse, at det allerede i dag indirekte er muligt, at
kulturministeren, imod Det Særlige Bygningssyns indstilling, kan tillade nedrivning afen
bygningsfredet bygning. Her tænkes på den situation, at ejeren af en fredet bygning ansøger
kulturministeren/Slots- og Kulturstyrelsen om ophævelse affredningen. Efter den
eksisterende bygningsfredningslovs § 23, stk. 3, skal ansøgningen forelægges Det Særlige
Bygningssyn til udtalelse. Slots- og Kulturstyrelsen, og ved en efterfølgende klagesag
kulturministeren, kan ophæve en fredning, når fredningsværdierne er gået tabt eller ikke
længere kan opretholdes, jf. lovens § 8, stk. 2.
Beslutningen om fredningsophævelse kan ske imod Det Særlige Bygningssyns udtalelse, da
synets udtalelse alene er rådgivende. Dette er også tilfældet i den situation, hvor ejerens
Ønske om ophævelse af bygningsfredningen entydigt er med henblik på en efterfØlgende
nedrivning af bygningen.
Endelig skal BYFO/Historiske Huse ikke undlade at gøre opmærksom på at store og
kvantitativt omfattende nyfredninger af nyere modernistiske bygninger. feks.
velfærdssamfundets bygninger er meget problematiske. dels på grund af bygningernes
Historiske Huse er etformatiseret samarbejde mellem
Bygnings Frednings foreningen BYFO
(cYr
88628411) og foreningen Bevaringsværdige Bygninger (cvr 25010078)
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0018.png
HISTORISKE
HUSE
kvalitet og dels på grund af kvantiteten. For ejerne følger ofte uforudsigelige udgifter til
vedligeholdelse og istandsættelse. Vikingeskibsmuseet i Roskilde er et udmærket eksempel
herpå.
Det bør derfor overvejes, om nyfredninger af disse repræsentanter for vores historie skal
vægtes på en større tidsafstand eller endnu bedre, optages på fred ningslisten som en
facadefredning i en fremtidig differentieret fred ningslovgivning.
Med venlig hilsen
ii%
4e
Birthe luel
Formand Bygnings Frednings Foreningen BYFO
Mobil: +45 4085 3739
Mail: birthe©birtheiuel.dk
2/2
Historiske Huse er etformaliseret samarbejde mellem
Bygnings Frednings foreningen BYFO (cvr 88628411) og foreningen Beuaringsværdige Bygninger (cvr 25010078)
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0019.png
Aicha Esdam
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede
filer:
malthe nordentoft <[email protected]>
18. april 2017 23:33
KUU
I
Kulturudvalget
Høringssvar vdr. L148
Hzrringssvar L148.pdf
Hej Ane Elemose
Her vedhæftet et et høringssvar til lovforslag L
148.
Vi er oprigtigt glade for at have den priviligerede mulighed at kunne give vores vurdering af et lovforslag som
civilpersoner. Vi håber at vores svar vil komme i betragtning.
Med venlig hilsen
Malthe Skytte Nordentoft Nielsen
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0020.png
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0021.png
Vedr. høring vedr. Lov om ændring af lov om bygningsfredning og bevaring af
bygninger og bymiljøer
Vi er glade for muligheden for som privatpersoner at kunne tilgå denne høring via
høringsportalen og give vores svare på det fremsendte materiale vedr. Lov om ændring af
lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.
Vi håber, at vores svar bliver vel modtaget i den demokratiske ånd, det er skrevet i. Det erjo
lidt atypisk, at private afgiver høringssvar, men det erjo også atypisk, at
folketingsmedlemmer stiller lovforslag.
Generelle bemærkninger
Vi er generelt negativt stemt over lovforslagets generelle hensigter. Vi finder det kritisabelt at
lovforslaget virker til at være blevet til på baggrund af en enkeltsag, i delle tilfælde
spørgsmålet om Vikingeskibsmuseet i Roskilde. Her finder vi det især kritisabelt at en af de
seks MF’ere, der har fremsat lovforslaget tidligere har været i medierne og kritiseret museet
for at være æstetisk grimt. Her er det MF Alex Ahrendtsen (DE) der i Fyens Stiftstidende 27.
December 2016 har udtalt at:
“Til alles forundring er den rædselsvækkende betonklods fredet. Så før man overhovedet
kan gøre noget, skal bygningen affredes, og det er noget, som kulturministeren kan gøre”
Her tænker vi at lovforslaget udelukkende er fremsat med hensigt på at kunne rive det
eksisterende museum ned grundet en personligt holdning til selvsamme museum. Her
mener vi, at det ikke er politikernes opgave som folkevalgte repræsentanter at lovgive ud fra
enkeltsager, som tilfældet er her. Vi mener, at det ikke er i befolkningens interesse at
folkevalgte politikere agerer som smagsdommere over hvad der er æstetisk flot.
Der savnes også en begrundelse for hvorfor at skellet skal sættes for bygningsværker opført
efter afslutningen på første verdenskrig (1918), da der ingen arkitektonisk begrundelse er for
at sætte skellet ved netop denne begivenhed.
Ydermere finder vi det kritisabelt at lovforslaget lægger op til at kulturministeren har enerådig
magt over hvem der skal sidde i Det Særlige Bygningstilsyn. Her finder vi den nuværende
udvælgelsesproces for rimelig og med tværfaglig appel for at vælge relevante aktører ind
som beslutningstagere. Lovforslaget giver for meget magt til kulturministeren til at være
smagsdommer over hvad ministeren finder æstetisk og relevant passende: “Med den
foreslåede ordning får kulturministeren mulighed for at tillade en fuldstændig nedrivning af
en fredet bygning mod Det Særlige Bygningssyns indstilling.”
Vi støtter op om at der skal tages højde for de respektive museers genstande af særlig
kulturel værdi, og de skal beskyttes efter alle kunstens regler, men mener, at bygningerne,
der ofte er opført i en tidstypisk stil for byggeperioden, kan have en bevaringsværdi der er på
højde med selve museumsgenstandene den beskytter. Her er Vikingemuseet i Roskilde et
eksempel på modernistisk arkitektur der har bevaringsværdige kvaliteter for fremtidige
generationer.
1
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0022.png
t
I
2. Lovforslagets baggrund og formål
Her argumenteres det at museets væsentligste formål er at udstille og bevare
vikingeskibene. Her finder vi, at der ikke tages højde for den arkitektoniske og
landskabsmæssige værdier museet bidrager med i Roskilde Havns fremtoning.
Vi undrer os også over lovforslaget fremfører kritik over for Det Særlige Bygningstilsyn, for at
have et tunnelsyn grundet deres faglige sammensætning. En kritik vi ikke forstår, da der
netop er flere fagligheder repræsenteret.
3.1 Det Særlige Bygningssyns sammensætning
I lovforslaget hedder det sig, at “ministeren (skal) sørge for at sammensætningen af Det
Særlige Bygningssyn afspejler flere fagligheder end den arkitektfaglige”. Vi finder det
problematisk, at ministeren kan bestemme de indstillede berettigede organisationer uden at
henvise til kulturministerens nærmere regler om Det Særlige Bygningssyns
sammensætning. I stedet lægger lovforslaget op til, at ministeren bliver enerådig på området
ved at ministeren direkte kan ændre de indstillede berettigede organisationer.
3.2.1 Gældende ret
Bevaringen af Vikingeskibsmuseet og dets museumsgenstande, skal selvfølgelige prioriteres
højt for at sikre deres fortsatte beskyttelse. Her vil det i den pågældende sag være vigtigt at
kunne klimasikre museet. Her er der i lovforslaget argumenteret, at det med nuværende
lovgivning ikke vil være muligt. Dette finder vi ukorrekt jvf. gældende lov: “Ministeren kan dog
mod bygningssynets indstilling tillade en delvis nedrivning af en fredet bygning, feks. i
forbindelse med bygningsarbejdet.”, hvorfor det burde være muligt at klimasikre
Vikingeskibsmuseet i Roskilde uden implementeringen af dette lovforslag. Lovforslagets
baggrund og formål, som omtales som en
“en konkret problemstilling med
Vikingeskibsmuseet i Roskilde”
virker derfor formålsløst.
Med venlig hilsen
Mads Kampmann
Marcus Fenger Sættem Mandal
Malthe Skytte Nordentoft Nielsen
2
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0023.png
Aicha Esdam
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede fler:
Aicha Esdam
19. april 2017 11:23
Aicha Esdam
VS: Høringssvar vedr, lov om ændring af lov om bygningsfredning og bevaring af
bygninger og bymiljøer L 148
20170418 Høringssvar fra Det Særlige Bygningssyn.pdf
Fra: Lars Juel Thiis [mailto:[email protected]]
Sendt: 18. april 2017 17:33
Til: KUU
I
Kulturudvalget <[email protected]>
Cc: Ane Elmose <[email protected]>
Emne: Høringssvar vedr, lov om ændring af lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer L 14$
Kære Orla Hav
Hermed fremsendes høringssvar fra Det Særlige Bygningssyn vedr, ovennævnte lovændring.
Venlig hilsen
Lars Juel Thiis
Adj Professor
AAU
Partner Arkitekt MAA
Formand for Det Særlige Bygningssyn
Cubo Arkitekter
Frederiksgade 72 B
DK 8000 Aarhus C
-
Tel +45 8693 9400
Dir +45 8693 9488
Mo +45 2066 7788
www cu bo d k
.
.
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0024.png
*
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0025.png
Til Folketingets Kulturudvalg
Høringssvaret fra Det Særlige Bygningssyn til lovforslaget om ændring af lov om
bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer, er formuleret jf. den historik som
lovforslaget er opstået ud fra. Dansk Folkeparti har ønsket en nedrivning og dermed
affredning af Vikingeskibshallen i Roskilde, og idet Synet har modsat sig denne affredning
og efterfølgende nedrivning har DF ønsket at ændre Synets person sammensætning.
Der er altså tale om en ændring af lovgivningen der vil påvirke forvaltningen af Danmarks
fredede bygninger for at begunstige en partipolitisk præference når historien om dansk
arkitektur efter første verdenskrig skal fortælles.
Det er givet at hver tid har sin egen opfattelse af arkitekturhistorien. Stilhistoriens vekslende
udtryk er en vigtig del af kulturhistorien idet den fortæller om menneskets formåen, den
teknologiske udvikling, samfundets ressourcer mv. Hverdagens historiske forløb skildres
gennem tiden i arkitekturen. Og selvfølgelig har vi haft forskellige opfattelser af
nyklassicismen, funktionalismen og måske især 60’ernes modern isme har skilt vandene.
Den moderne kulturhistorie skildrer da også hvordan nogle mere eller mindre demokratiske
styreformer har haft en foretrukken arkitektur og al anden så man helst nedrevet for ikke at
korrumpere’ befolkningen. Et bygningsværk fremhæves i en periode og forkætres i en
anden. Sådan har det altid været og sådan vil det sikkert forblive. Derfor stilles der ekstra
strenge kvalitetskrav til yngre byggerier der påtænkes fredet. Det nuværende Særlige
Bygningssyn har dette i mente, når der skal tages vare på beslutninger om fredninger som
tidligere Syn har foretaget, og ikke falde for fristelsen til at lade en umiddelbar opstand mod
betonbyggeri, afspejle sig i affredninger af 60’ernes byggerier. Synet skal sætte sig ud over
populistiske strømninger og nøje vurdere det faglige fredningsgrundlag.
-
Vikingeskibshallen er blevet vurderet til at være et sådant ganske særligt unikt
bygningsværk, skabt og formet til at rumme den smukkeste nationale kulturarv.
Vikingeskibshallen formår lige netop dér, på bredden af Roskilde fjord, at vise skibene i
deres naturlige habitat, som var de lige trukket op fra strandbredden. Sådan opleves de i
dette hus, hvor hele bygningskonstruktionen understøtter fortællingen om skibenes tid.
Bygningssnittet, der medvirker til at man kan se skibene fra forskellige højder, med fjorden
som baggrund, er bare et af de geniale træk i kompositionen. At flytte skibene op på land til
et nyt hus i vikingeskibsstil’, som foreslået af lovforslagsstilleren i dagspressen, vil være en
banal og fremmedgjort måde at fortælle vores efterkommere om vikingetidens bedrifter.
Lovgrundlagets motivering indebærer, at den nuværende Vikingeskibshal ikke blot
arkitektonisk er problematisk, men også byggeteknisk beskrives hallen som uegnet.
Lovforslaget bygger dog på urigtige fakta om Vikingeskibsmuseets tekniske og konstruktive
tilstand. Undersøgelser foretaget af Teknologisk institut har påvist at museets fundament har
det udemærket og senest har nye undersøgelser påvist at den vandindtrængning, der fandt
sted er ganske uproblematisk. Museet har det betydeligt bedre end rygterne!
Motiveringen forbigår endvidere, at det Særlige Bygningssyn netop har udtalt, at Synet ser
med mildere øjne på at fredede huse skal kunne tilpasse sig tidens krav til miljøtiltag,
tilgængelighed, energikrav mv. Idet 60’ernes betonbyggeri ofte var præget af eksperimenter
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0026.png
med og minimeringer af betonkonstruktioner er omfattende restaureringer og ombygninger
ofte nødvendige. Vikingeskibshallen er ingen undtagelse. Synet mener netop, med baggrund
i de tekniske undersøgelser, at hallen kan ombygges og restaureres uden at hverken skibe
eller bygning lider overlast og Vikingeskibsmuseet er glade for denne konstatering der åbner
for en gennemførelse af deres nuværende masterplan for fremtidens museum.
Beskrivelsen af ‘Synets tunnelsyn’ er således direkte forkert, urimelig og misvisende for det
nuværende Syns arbejde. Tværtimod ligger det Synet meget på sinde at lade
fredningslovgivningen følge med tiden og tilpasse den hen imod et mere helhedspræget
bevaringsperspektiv.
Det Særlige Bygningssyn er allerede sammensat af forskellige faglige kompetencer for på
bedste måde at kunne rådgive Kulturministeren. Det er også kulturministeren der beskikker
paletten af interessenter der udgør Det Særlige Bygningssyn, og ministeren kan ændre på
denne sammensætning uden lovindgreb. Der er kompetencer i dansk kulturhistorie fra både
det Kulturhistoriske museumsudvalg og Nationalmuseet, og der er kompetencer inden for
bygnings- og landskabskunst på de specifikke specialer som er nødvendige for at kunne
foretage faglige vurderinger: restaurering, byplanlægning og landskab både på teoretiske og
historiske niveauer foruden der er praktiske udøvere af arkitekturfaget siddende i udvalget.
Der er ligeledes repræsentanter fra ministerier dvs, med forvaltningserfaring, fra
Kommunernes Landsforening og Bygningsfredningsforeninger. Det er rigtigt at der pt. i
Synet sidder 8 arkitekter, men idet det er organisationerne selv der har foretaget
personvalget, at finde den bedst egnede repræsentant, er det til dels en tilfældighed at det er
arkitekter. Formanden har tidligere været en billedkunstner, og at en repræsentant fra f eks
miljøministeriet er en arkitekt må selvfølgelig bunde i at ministeriet har vurderet at denne
person besidder de rette faglige kompetencer.
Denne blanding af fagfolk giver et bredt favnende viden grundlag for at løse Synets
hovedopgaver at vurdere byggeprojekters kvalitet i forhold til de bærende fredningsværdier
i en given byggesag samt vurdere ny- og affredninger. Det er bydende nødvendigt at
ministeren har adgang til de højeste faglige kompetencer når Danmarks bygningsarv skal
beskyttes også arven efter første verdenskrig. En politisk motiveret indsnævring af
bygningshistorien og revision af Synets sammensætning vil være både udemokratisk og i
modstrid med folketingets håndhævede armslængdeprincip. Et demokratisk styre
forudsætter endvidere at de folkevalgte kan træffe beslutninger på solide og valide fakta, der
ikke påvirkes at tidens meget skiftende opinion. Og man bør ikke lovgive på grund af
enkeltsager. Alt andet vil være en populistisk og useriøs omgang med den danske kulturarv.
-
Det Særlige Bygningssyn mener at den foreslåede lovændring er unødvendig, den bygger
på et urigtigt grundlag, og den udtrykker også en udemokratisk linje der ikke er forenelig
med en beskyttelse at den danske byg ningskulturarv.
Med venlig hilsen
Lars Juel Thiis
Formand for Det Særlige Bygningssyn
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0027.png
ø
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0028.png
8
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0029.png
4
Aicha Esdam
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Anne Marie Nehammer <[email protected]>
18. april 2017 15:08
KUU
I
Kulturudvalget
Akademiraadets høringssvar vedr. Lovforslag nr. L 148
Akademiraaadet høringssvar vedr, ændring af bygningsfredningsloven mv.pdf
-
Til Folketingets Kulturudvalg
Vedhæftet Akademiraadets høringssvar vedr, lovforslag L 148.
Venlig hilsen
Anne Marie Nehammer
Akademisekretær
Det Kongelige Akademi for De Skønne Kunster
Akademiraadet
Kgs. Nytorv 1, 2. sal
ty.
i porten, 1050 Kbh. K
Tel. 33 7449 10. Dir. 33 7449 12
[email protected]
www.akademiraadet.dk
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0030.png
4.
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0031.png
DET KONGELIGE AKADEMI FOR DE SKØNNE KUNSTER
AKADEMIRAADET
Akademiraadets opgave er at fremme kunsten og rådgive staten i kunstneriske spørgsmål
Folketinget
Kulturudvalget
[email protected]
Charlottenborg den 18. april 2017
(25.02.02a lov om bygningsfredning)
Udtalelse om lovforslag nr. I 148
ændring af lov om bygningsfredning mv.
Akademiraadet fraråder en ændring af lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymil
jøer, som foreslået i lovforslag L 148.
Dansk Folkeparti Ønsker at nedrive Vikingeskibsmuseet
i
Roskilde og har fremsat lovforslag L 148
med følgende formulering:
Såfremt en fredet bygning fungerer som et statsligt eller statsanerkendt museum og er bygget
efter første verdenskrig, kan kulturministeren meddele tilladelse til nedrivning, hvis ministeren vur
derer, at helt særlige hensyn til museets kulturarvsmæssige samlinger skal vægtes højere
end hensynet til den kulturarv, som den fredede bygning udgør. Inden tilladelse til nedrivning kan
meddeles, skal indstilling til nedrivning i offentlig høring i mindst 4 uger.”
“...
Bygningsfredningslovens
§
i præciserer lovens formål sådan her:
§ 1. Loven har ti/formål at værne landets ældre bygninger af arkitektonisk, kulturhistorisk el/er mii
jømæssig værdi, herunder bygninger, der belyser bolig-, arbejds-, og produktionsvilkår og andre væ
sentlige træk af den samfundsmæssige udvikling.
Det stillede lovforslag går stik imod dette formål ved at udpege “statslige eller statsanerkendte mu
seer” som en særlig bygningsgruppe, der fremover skal kunne affredes og nedrives, hvis museet ik
ke kan beskytte sine samlinger forsvarligt. Formålet med at frede en bygning er netop, at den
uanset om den kan varetage sin oprindelige funktion eller ej bevares og beskyttes mod eftertidens
forskellige påfund/indfald.
Det er en evig sandhed, at bygninger ændrer og altid har ændret funktion og anvendelse efter skif
tende tiders behov. En fredning betyder derfor ikke, at en bygning ikke kan ændre funktion. Loven
er til for at regulere, at en ejer af en fredet ejendom også hvis det er staten, der ejer ikke kan
bygge om og forandre uden omtanke for de bærende fredningsværdier.
Bygningsfredningslovens
§
i stk. 2 omhandler derfor netop dette forhold:
Stk. 2. Ved lovens administration skal der lægges vægt på, at de bygninger, der værnes, får en hen
sigtsmæssig funktion, der under hensyntagen til bygningernes særlige karakter tjener til deres op
retholdelse på længere sigt.
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0032.png
Det er
efter
Akademiraadets mening ikke logisk at sammenkæde “statslige eller statsanerkendte
museer” med en særlig bestemmelse om, at kulturministeren kan tillade affredning og nedrivning af
en fredet bygning, hvis ikke museumsbygningen kan beskytte sine samlinger forsvarligt. En bygning
kan være fredet med fast inventar, men ikke pga. sit løse inventar, som museumsgenstande må ka
rakteriseres som. Er der et æstetisk samspil mellem en bygningsform og dens indhold, så er det na
turligvis en smuk balance, det er godt at holde sig for øje.
Akademiraadet opfatter det derfor som en fordel, at ethvert statsligt eller statsanerkendt museum
i
dag frit kan flytte sin samling fra en fredet bygning uden at være tvunget til at affrede og nedrive ef
ter sig.
En særlig pointe i lovforslaget er, at det går efter museer, der er “bygget efter første verdenskrig”,
og som det fremgår af høringsbrevet direkte mod Vikingeskibsmuseet i Roskilde. Dog ønskes der
med lovforslaget mulighed for at kunne affrede og nedrive andre museer, bygget i perioden. Aka
demiraadet opfatter denne tidsskillelinje som en tyndbenet præmis for at ændre lovgivningen. Alle
fredede ejendommes største farer er naturkatastrofer, krige og tidernes skiftende smag. Bygnings
fredningsloven kan alene sikre det fredede mod tidernes skiftende smag, og med lovens nuværende
formuleringer er dette forhold sikret bedst muligt efter Akademiraadets opfattelse.
Man kan få det indtryk, at Dansk Folkeparti opfatter sammensætningen af Det Særlige Bygningssyn,
der er statens højeste rådgiver i fredningssager, som en hindring for at kunne nedrive Vikingeskibs
museet og at det er på denne baggrund, der fremsættes følgende forslag:
Kulturministeren fastsætter nærmere regler om sammensætningen at Det Særlige Bygningssyn
og fastsætter under hensyntagen til forskellige fagligheder, hvem der er indstillingsberettiget til Det
Særlige Bygningssyn, herunder om suppleanter, samt om Det Særlige Bygningssyns virksomhed.”
“...
Der er i dag og har altid været en overvægt af arkitekttaglig kompetence til stede
i
Det Særlige
Bygningssyn. Vel at mærke hovedsagligt arkitekter med særlige evner til at aflæse, forstå og vurdere
historisk arkitektur. Alt andet ville være uansvarligt, når synet netop skal tage stilling til historisk ar
kitektu r.
Akademiraadet kan ikke forestille sig, at en kulturminister vil sammensætte Det Særlige Bygnings-
syn med enkeltpersoner, der ikke har den fornødne ekspertviden til at vurdere bygningers bærende
fredningsværdier og slet ikke, at en kulturminister vil kunne finde på at sammensætte et syn alene
med det formål at kunne nedrive en enkelt, fredet bygning uden hensyn til Det Særlige Bygnings
syns øvrige opgaver.
Det Særlige Bygningssyn er netop den siddende kulturministers rådgiver og etableret for at give mi
nisteren den faglige tryghed i afgørelser om fredninger.
Med venlig hilsen
Akademiraadet
Milena Bon ifacini
formand
Kongens Nytorv 1, 2. sal
ty.
i porten, 1050 København K
Tlf +45 33 74 49 10 [email protected] www.akademiraadet.dk
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0033.png
Aicha Esdam
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Helge Birkerod Aaquist <[email protected]>
18. april 2017 15:48
KUU
I
Kulturudvalget
Jeres ref. 16-000874-15 (KUU)
BvB har ingen kommentarer til den foreslåede lovændring.
Venlig hilsen
Helge Birkerod Aaquist
juridisk sagsbehandler
BYGGESKADEFONDEN
VEDRØRENDE
BYGNINGSFORNYELSE
Ny Kongensgade 15
1472 København K
T: +45 82 32 24 20
D: +45 82 32 24 00
bvb.dk
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0034.png
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0035.png
Aicha Esdam
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede fler:
Opfølgningsflag:
Flagstatus:
Karen Margrethe Olsen <[email protected]>
17. april 2017 10:54
KUU Kulturudvalget
Nanna Uhrbrand; Grethe Pontoppidan
Høring over L 148 forslag til lov om ændring af lov om bygningsfredning og bevaring
af bygninger og bymiljøer (Bevaring af særlige kulturarvmæssige samlinger)
DF lovforslag.pdf
-
Opfølgning
Afmærket
Vedhæftet er Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskulturs høringssvar i forbindelse med høring over L 148.
Venlig hilsen
Karen Margrethe Olsen
Formand
LANDSFORENINGEN OR
öi t•
BORGERGADE 111, 1300 KBH
Kl
TLF. 702212991 BYOGLAND.DK
TILMELD VORES NYHEDSBREV
I
BLIV MEDLEM AF LANDSFORENINGEN
Emnet
Høring over L 148 forslag til lov om ændring af lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer
-
(Bevaring af særlige kulturarvmæssige samlinger)
Vedlagt fremsendes forslag til lov om ændring af lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer
(bevaring af særlige kulturarvsmæssige samlinger), som er fremsat af Dansk Folkeparti den 14. marts 2017.
Kulturudvalget skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest onsdag den 19. april 2017.
Eventuelle bemærkninger bedes sendt til udvalgets sekretariat på e-mail: [email protected]
Bedste hilsner
Aicha Esdam
Kontorfuldmægtig
FOLKETINGET
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0036.png
Udvalgssekretariatet
Christiansborg
DK-i 240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Dir. +45 33 37 55 48
www.ft.dk
q
2
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0037.png
LANDSFORENINGEN
I1!I!3”
*T4.IrS
tui.1flhI
København, den 17. april 2017
Kulturudvalget
Christiansborg
1240 København K
Bemærkninger til ændring af lov bygningsfredning og bevaring af
bygninger og bymiljøer. L148
Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur er af den opfattelse, at
lovforslaget tager sigte p den museale kulturarv i form af bygningernes indhold
frem for de fredede bygninger, som loven i realiteten drejer sig om.
En væsentlig årsag til at lovforslaget fremsættes tager, som det anføres i
indledningen til bemærkningerne, udgangspunkt i søfartshistorien og især de
bevarede skibe fra 800-1000-tallet. ønskes dette synspunkt forfulgt, kan skibene
flyttes til en anden bygning og den nuværende museumsbygning kan bevares.
Det Særlige Bygningssyn har afvist en ophævelse af fredningen, men samtidig lagt
op til en dialog om renovering af bygningen der kan sikre såvel bygning som de
udstillede genstande. Dette har museumsledelsen taget positivt imod.
Der er således ingen grund til at ændre loven p nuværende tidspunkt.
En anden årsag til at lovforslaget fremsættes er, at man ønsker videre beføjelser til
kulturministeren. Disse beføjelser har ministeren, i det væsentlige, allerede med
den gældende lov, hvis Ministeren ønsker at bruge dem.
En tredje årsag til lovforsalget er ønsket om at flere end arkitektfaglige medlemmer
bliver inddraget i medlemskredsen af Det Særlige Bygningssyn.
Medlemmerne af Det særlige Bygningssyn repræsenterer et bredt udsnit af
interesser og fagligheder.
Det skal i den sammenhæng bemærkes at Ministeren fastsætter rammerne for
Styrelsens administration og Ministeren udpeger medlemmerne af Det Særlige
Bygningssyn.
Det skal i den sammenhæng også bemærkes at loven tager udgangspunkt i de
arkitektoniske og kulturhistoriske forhold, hvilket arkitekter er uddannet til at tage
vare pa.
Endnu en grund til, at det ikke er nødvendigt at foretage ændring af loven
Side laf 2
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0038.png
LANDSFORENINGEN
Endeligt er det Landsforeningens opfattelse at et lovforslag ikke bør tage
udgangspunkt i enkeltsager, men at ændringer kun bør ske nr der ønskes
foretaget generelle, helhedsorienterede ændringer.
Landsforeningen er derfor af den opfattelse, at lovforslaget bør afvises og
eventuelle ændringer af bygningsfredningsloven bør udsættes, til det udspil der kan
forventes fra Kulturministeren foreligger, hvorefter alle synspunkter kan behandles
som en helhed.
Med venlig hilsen
Karen Margrethe Olsen
Landsformand
Side2af2
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0039.png
Aicha Esdam
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede fler:
Prioritet:
Opfølgningsflag:
Flagstatus:
Camilla Løntoft Nybye <[email protected]>
15. april 2017 22:40
KUU
I
Kulturudvalget
VS: Høring over L 148 forslag til lov om ændring af lov om bygningsfredning og
bevaring af bygninger og bymiljøer (Bevaring af særlige kulturarvmæssige samlinger)
Høringssvar Lovforslag L148_ICOMOS DK.pdf
-
Høj
Opfølgning
Afmærket
Modtag venligst indsigelse mod Lovforslag L148 fra ICOMOS Danmark, vedhæftet.
Med venlig hilsen
I
Best regards
Camilla Løntoft Nybye
Formand, ICOMOS Danmark / President, ICOMOS Denmark
www.icomos.dk
IC(’tOS
iNTERNATIONAL COUNCIL ON MONUMENTS AND S1IES
NATIONAL COMMITTEE OF DENMARK
CONSEIL INTERNATIONAL DES MONUMENTS ET DES SITES
COMITÉ DU DANEMARK
DEN DANSKE NÄTIONALKOMITÉ
Oprindelig meddelelse
Fra: Aicha Esdam <[email protected]>
Dato: 15/03/2017 15.20 (GMT+0 1:00)
Til: k1(kl.dk, [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected],
[email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected],
[email protected], [email protected], [email protected],
[email protected], a(aarch.dk, [email protected], sekretariat(historiskehuse.dk, [email protected],
[email protected], [email protected], [email protected], j ohn(holmer-as.dk, [email protected],
[email protected], [email protected], [email protected], kontakt(europa
nostra.dk, fri(frinet.dk, danskes1otteogheiregaardemail.dk, formand(foreningen-straatag.dk, info(gbb.dk,
kontaktffif(gmail.com, ICOMOS DK <icomos(ra.dk>, kum(kum.dk, info(kadk.dk, mail(dbyoland.dk,
digita1.post(2natmus .dk, [email protected], info(dkmuseer.dk, info(bygningsbevaring.dk,
[email protected], sla(1okalarkiver.dk, contact(visitdenmark.com, [email protected], [email protected],
Ane
Elmose
<Ane.E1mose(âft.dk>
Cc: Aicha Esdam <Aicha.Esdam(ft.dk>
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0040.png
Emne: Høring over L 148 forslag til lov om ændring af lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og
bymiljøer (Bevaring af særlige kulturarvmæssige samlinger)
-
=
Vedlagt fremsendes forslag til lov om ændring af lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og
bymiljøer (bevaring af særlige kulturarvsmæssige samlinger), som er fremsat af Dansk Folkeparti den 14. marts
2017.
Kulturudvalget skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest onsdag den 19.
april 2017.
Eventuelle bemærkninger bedes sendt til udvalgets sekretariat på e-mail: [email protected]
Bedste hilsner
Aicha Esdam
Kontorfuldmægtig
FOLKETINGET
Udvalgssekretariatet
Christiansborg
DK-i 240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Dir. +45 33 37 55 48
www.ft.dk
2
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0041.png
IC’OMOS
INTERNATIONAL COUNCIL ON MONUMENIS AND SITES
NATIONAL COMMITTEE Of DENMARK
CONSEIL INTERNATIONAL DES MONUMENTS ET DES SITES
COMITÉ DU DANEMARK
DEN DANSKE NATIONALKOMITÉ
Horingssvar til Iovsforslag nr. L 14$, “Lov om ændring af lov om bygningsfredning og beva
ring af bygninger og bymiljøer (Bevaring af særlige kulturarvsmæssige samlinger)”.
Dansk Folkeparti har med lovforslag
nr. L
14$ stillet forslag til ændring af loven om bygningsfred
ning.
ICOMOS Danmark vil hermed gøre indsigelse mod lovforslaget.
ICOMOS Danmark finder det bekymrende, at lovforslaget baseres på en enkeltsag. En sag, der efter
vor opfattelse, ville kunne håndteres inden for lovens nuværende rammer.
Hvis lovforslaget gennemføres, vil det kunne få konsekvens for en lang række andre fredede muse
umsbygninger opført efter 191$, der alt efter den siddende ministers smag på det givne tidspunkt,
vil have en tvivlsom skæbne. Dette er et yderst kritisk forhold for Danmarks byggede kulturarv.
ICOMOS Danmark finder således, at nærværende lovforslag vil kunne danne præcedens for andre
sager og mener, at det er bekymrende, at den danske bygningsarv opført efter 1918 i den grad de
graderes.
Dansk arkitektur efter 1918 var i et positioneringsmæssigt opsving, hvor danske arkitekters fokus
var rettet mod det kvalitetsfyldte byggeri, de gode detaljer og et design, der havde fokus på menne
skets oplevelse og velbefindende. Bevægelsen Bedre Byggeskik etablerede sig fra 1915 og fik et
overlap med Nyklassicismen begge stilperioder, hvor vi i dag har værdsatte bygninger med muse
umsetablissementer i.
Tiden blev efterfulgt af den modemistiske bygningsarvs værker som i dette tilfælde betvivles
men som må betragtes som et yderst vigtigt område af dansk arkitekturhistorie. Danske arkitekter
markerede sig i denne periode på et internationalt niveau ved at skabe unikke stilrene arkitektoniske
værker, der den dag i dag er internationalt anerkendte heriblandt Vikingeskibshallen i Roskilde.
-
-
-
Det er ICOMOS Danmarks opfattelse at lovforslaget baseres på ukorrekte antagelser omkring Vi
kingeskibshallens tilstand. Det anføres at “bygningen er iforfaki, og at der grundet bygningens pla
cering
tæt på
vandet siver vand ind i bygningen”.
At bygningen ikke er forsvarligt vedligeholdt eller sikret er efter vor opfattelse ikke et argument for
nedrivning eller en undskyldning for ikke at leve op til sin forpligtelse til at sikre bygningen og dens
genstande.
Det er gængs procedure for vedligehold af både fredede og ikke fredede bygninger løbende at repa
rere og udskifte og endda byggeteknisk forbedre skadede dele, hvorefter de kan holde i mange år
endnu.
Vikingeskibshallens placering har en udsat position i forhold til klimarelateret, forhøjet vandstand
men ikke mere end at dette kan forebygges helt lokalt omkring bygningen eller regionalt, for også
en lang række andre ejendomme langs Roskilde Fjord og Isefjorden er udsatte ved højvande.
Vikingeskibshallen har nogle problemer med betonens overflade, der er så nedbrudt, at omfattende,
men absolut ikke betonteknologisk afskrækkende, reparationer er nødvendige. Det drejer sig om
partiel afbankning af det yderste betonlag og efterfølgende reparation af eventuel skadet armering
-
Rønnow Arkitekter
AIS
Ny Kongensgade 9, 2., 1472 Copenhagen K
Telefon +45 59 4432 00
[email protected]
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0042.png
ICONtOS
INTERNATIONAL COUNCIL ON MONUMENTS AND SITES
NATIONAL COMMITTEE Of DENMARK
CONSEIL INTERNATIONAL DES MONUMENTS ET DES SITES
COMITÉ DU DANEMARK
DEN DANSKE NATIONALKOMITÉ
samt fly overfladestøbning en proces mange andre betonkonstruktioner har gennemgået i forbin
delse med løbende almindeligt vedligehold.
Herudover trænger en række vinduespartier til istandsættelse samt opdatering af glas og afskærm
ning af hensyn til beskyttelse af de udstillede genstande mod lysets nedbrydende virkning, men igen
er det en absolut gennemførlig forbedring.
At etablere en bedre og værdig handicapadgang samt flere udstillings- og forskningslokaler må la
des op til en videre arkitektonisk bearbejdning afprogramønsker i nøje respekt for de umistelige
bygningsværdier i den nuværende Vikingeskibshal.
Men at ovenstående skulle være en grund til at nedrive bygningen er helt ude af proportioner.
-
ICOMOS Danmark kan kun beklage, at man med lovforslaget har set sig sur på arkitektstanden og
de faglige kompetencer, som Det særlige Bygningssyn besidder. Vi finder imidlertid, at den nuvæ
rende sammensætning af Bygningssynet, hvor både arkitektfaglige, restaureringsfaglige og muse
urnsfaglige kompetencer er til stede fuldt ud repræsenterer en bredde inden for det felt som Byg
ningssynets rådgivning skal dække med dets nuværende beføjelser. Historisk set har det altid være
fagpersoner med bygningshistorisk indsigt, herunder både arkitekter, historikere og museumsansat
te, som skiftende kulturministre har udpeget til at rådgive sig hvilket til fulde lader sig gøre inden
for lovens nuværende rammer.
Det Særlige Bygningssyn fungerer i modsætning til tidligere tider kun som rådgivende organ for
kulturministerens, og derigennem Slots- og Kulturstyrelsen. Inden for den nuværende lovgivning
kan Slots- og Kulturstyrelsen ophæve en fredning, selv om Bygningssynet er imod det. Den konkre
te sag, hvorom dette lovforslag er stillet, ville således kunne håndteres inden for den nuværende
lovgivning, hvis der vel at mærke var en saglig begrundelse herfor. Lovforslaget findes derfor
unødvendigt.
Det Særlige Bygningssyn rådgiver i øvrigt i forbindelse med problemstillinger i forbindelse med
større restaureringsarbejder og byggeprojekter på fredede bygninger, hvorfor den arkitektfaglige
ekspertise er en absolut nødvendighed i et Særligt BYGNINGssyn.
Med venlig hilsen
Styrelsen for Den Danske Nationalkomité, ICOMOS Danmark
Camilla
Sven Felding, Næstformand
Lars Nicolai Bock, Margrethe Floryan, Flemming Jerk, Jens Brendstrup, Ola Wedebrunn, Jeppe
Aagaard Andersen, Niels Mellergaard, Kjeld Borch Vesth, Mia Louise Nørregaard, Jørgen Frand
sen, Ole Drachmann, Amalie Dracbmann, Søren Vadstrup, Lisbeth Pepke, Silje Erøy Sollien,
Margaret Gowen.
rio Rønnow Arkitekter AIS
Ny Kongensgade
9,
2., 1472 Copenhagen K
Telefon +45 59 4432 00
[email protected]
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0043.png
Aicha Esdam
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Charlotte Friis
11. april 2017 09:09
Aicha Esdam; Ane Elmose
VS: Høring over L 148
Kære begge
Denne er fra postkassen til jeres orientering.
Kh
Charlotte
Fra: Maria Schougaard Berntsen [mailto:[email protected]
Sendt: 11. april 2017 00:12
Til: KUU
I
Kulturudvalget <[email protected]>
Cc: Britt Rasmussen <[email protected]>
Emne: Høring over L 148
Kære Sekretariat for Kulturudvalget
Dansk Byggeri takker for muligheden for at kommentere på forslaget til lov om ændring af lov om bygningsfredning og
bevaring af bygninger og bymiljøer (Bevaring af særlige kulturarvmæssige samlinger) L148, men har ingen
bemærkninger til det fremsendte.
Venlig hilsen
Maria Schougaard Berntsen
Konsulent, cand.oecon
Analyseafdelingen
Tlf. direkte: 72 16 01 25 Mobil: 51 30 95 37
Vi samler byggeri, anlæg og industri
Nørre Voldgade 106 1358 København K
www.danskbyggeri.dk Abonner rå nyheder
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0044.png
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0045.png
CHI
Kulturudvalget, Folketinget
E-mail: [email protected]
.EIRKITEKT—
FORENINGEN
Danish Association
ofArchitects
Akademisk Arkitektforening
Åbenrå
34
DK-1124 København K
(+45)30859000
[email protected]
www. arkitektforeningen.dk
CVR62572310
Forslag til lov om ændring af lov om bygningsfredning og
bevaring af bygninger og bymiljøer (bevaring af særlige
kulturarvsmæssige samlinger) L 148
Arkitektforeningen takker for det tilsendte materiale og for muligheden for
at afgive høringssvar om forslaget til ændring af lov om bygningsfredning
m.v. Spørgsmålet om, hvordan vi bedst forvalter vores fælles
bygningskulturarv er yderst vigtigt. Vore fysiske omgivelser er helt afgørende
for, hvordan vi som mennesker skaber vores identitet, de fortæller os noget
om, hvad det er for et samfund, vi er en del
af
hvordan vi er blevet dem, vi
er, og bygningskulturarven er med til at give os faste holdepunkter i en stadig
mere flygtig verden.
Arkitektforeningen lægger vægt på, at bygningsfredningsloven til enhver tid
er udformet på en måde, der tager hensyn til de særlige kvaliteter og
særpræg, som gør historiske bygninger og de samlede miljøer de med
deres interiør og eksteriør er med til at skabe bevarings- og
fredningsværdige for eftertiden. Loven, sammensætningen af og
arbejdsdelingen mellem de institutioner, den forvaltes igennem, herunder
Det Særlige Bygningssyn, bør derfor kun ændres efter grundigt forudgående
arbejde, og aldrig på baggrund af en enkelt sag, hvor åbenlys den end måtte
synes at være.
Dato
7. april
2017
Arkitektforeningen står til rådighed med uddybende kommentarer i
arkitektfaglige spørgsmål i forbindelse med denne høring, og afventer i
øvrigt på nuværende tidspunkt kulturministerens varslede forslag til en
ændring af bygningsfredningsloven.
Med venlig hilsen
Jesper Pagh
Direktør
Arkitekiforeningen
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0046.png
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0047.png
København 3. april 2017
Høringssvar til Iovsforslag nr. L 148, “Lov om ændring af lov om bygningsfredning og bevaring af
bygninger og bymiljøer (Bevaring af særlige kulturarvsmæssige samlinger)”.
Dansk Folkeparti har med lovforslag nr. L 14$ 14. marts 2017 stillet forslag til ændring af loven om
bygningsfredning.
Europa Nostra Danmark gør indsigelse mod lovforslaget.
Europa Nostra Danmark finder det uhensigtsmæssigt, at lovforslaget, som det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, tager sit udgangspunkt i en enkelt sag, Vikingeskibsmuseet, hvor
to hensyn, hensynet til bygningsarven og hensynet til en museumssamling, ifølge samme
lovforslag synes at kollidere.
I stedet for at fremme en løsning, der tilgodeser hensynet til begge kulturarvssager, bygger
lovforslaget på en prioritering af kulturarven, hvor bygningsarven tilsidesættes til fordel for
museumssamlingen, ikke blot i tilfældet Vikingeskibsmuseet, men generelt for dansk bygningsarv
efter 1918. Europa Nostra Danmark betragter dette som en rigid og perspektivløs håndtering af en
kompliceret byggesag, der ikke alene kan få voldsomme følger for den aktuelle sagsbehandling af
Vikingeskibsmuseet, men også for nyere, fredede bygninger generelt.
Europa Nostra Danmark skal understrege, at den modernistiske bygningsarv udgør en central del
af dansk kulturarv. Danske arkitekter formåede igennem det 20. århundrede at skabe unikke,
arkitektoniske værker, der placerede dansk arkitektur på et internationalt niveau. At den
modernistiske bygningsarv på grund af sin undertiden mere eksperimenterende byggeteknik i dag
byder på tekniske udfordringer, gør ikke denne arkitekturs kulturarvsværdi mindre. Det bør til
gengæld give anledning til at fremme indsatsen inden for det byggetekniske udviklingsarbejde,
som forestår i sager som Vikingeskibsmuseet, og som kan være med til at sikre en fortsat bevaring
af den nyere danske bygningsarv, der om få år vel at mærke ikke længere vil være at betragte som
ny.
Europa Nostra Danmark skal derfor opfordre til, at den direkte anledning til dette lovforslag,
Vikingeskibsmuseet, bør afstedkomme et intensiveret forsknings- og udviklingsarbejde fremfor
blot nedrivning.Endvidere finder Europa Nostra Danmark, at den nuværende sammensætning af
Det Særlige Bygningssyn, der består af arkitektfaglig, restaureringsfaglig og kulturhistorisk
ekspertise sammen med interesseorganisationer og kommunalpolitisk kompetence, rummer en
velafbalanceret bredde, og at man ved at forringe det særlige arkitektoniske forståelsesfelt, som
udøvende arkitekter repræsenterer, vil komme til at svække den samlede fagligheden i
Kulturministerens rådgivende udvalg.
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0048.png
Europa Nostra Danmark skal derfor pege på, at den foreslåede ændring afsammensætningen af
Det Særlige Bygningssyn med det ene formål at begrænse arkitekters adgang hertil vil være stærkt
uhensigtsmæssig. I en tid, hvor landets bygningsfredningsmyndighed nødvendigvis må behandle
nyere bygningsværker, der er opført i såkaldt utraditionelle eller ligefrem eksperimenterende
konstruktioner, vil kendskab til og erfaring med netop byggetekniske og konstruktive
problemstillinger udgøre en vigtig del af Det Særlige Bygningssyns grundlag for at træffe fagligt
forsvarlige beslutninger.
Med venlig hilsen
Erik Vind
Formand Europa Nostra Danmark
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0049.png
Aicha Esdam
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Jacob BuhI Jensen <[email protected]>
20. april 2017 00:12
KUU
I
Kulturudvalget
Aicha Esdam; Lene Larsen; Nils M Jensen
VS: Høring over L 148 forslag til lov om ændring af lov om bygningsfredning og
bevaring af bygninger og bymiljøer (Bevaring af særlige kulturarvmæssige samlinger)
L148 Høringssvar fra 0DM 19041 7.pdf
-
Kære Aicha
Hermed høringssvar fra Organisationen Danske Museer (0DM)
Venlig hilsen
Jacob BuhI Jensen
Uddannelsesleder, Souschef
Organisationen Danske Museer, 0DM
T 3125 0603
[email protected]
LE
som aftalt før 23:59.
z
i
Vartov, Farvergade 27 D, 1463 København K
T 4914 3966 www.dkmuseer.dk
-
Vedlagt fremsendes forslag til lov om ændring af lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer
(bevaring af særlige kulturarvsmæssige samlinger), som er fremsat af Dansk Folkeparti den 14. marts 2017.
Kulturudvalget skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest onsdag den 19. april 2017.
Eventuelle bemærkninger bedes sendt til udvalgets sekretariat på e-mail: [email protected]
Bedste hilsner
Aicha Esdam
Kontorfuidmægtig
FOLKETINGET
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0050.png
Udvalgssekretariatet
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Dir. +45 33 37 55 48
www.ft.dk
2
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0051.png
i9.04 2017
€.E
M,
J.nr.
17
Kulturudvalget
FOLKETINGET
KUU(ft.dk
Horingssvar fra Organisationen Danske Museer (0DM) vedr. “Høring over
L 148 forslag til lov om ændring af lov om bygningsfredning og bevaring af
bygninger og bymiljøer (Bevaring af særlige kulturanrmæssige sanilinger)”
-
Association of Danish Museums
Vartov, Farvergade 270
1463
Kobenhavn K, Denmark
0DM anerkender bekymringen for kulturarven i den konkrete sag, som er anledning til
forslaget, men er grundlæggende af den holdning, at der bør fastholdes armslængde-
princip i forhold til bygningssynet, og at et syn, der er nedsat i henhold til gældende lov,
skal kunne træffe beslutninger, som også er ubelejlige. 0DM tager ikke stilling til, om
man er enig i synets beslutning om at opretholde fredningen.
Såfremt der brydes med armslængdeprincippet bør ministeren i stedet udstyres med
mulighed for at affrede fredede bygninger, der huser statsanerkendte eller statslige
museer af hensyn til bevanngen og udstillingen af museets samlinger. Herefter er der
større råderum for graden af ombygning, at anvende bygningen til andre formål end
museumsdrift eller at nedrive bygningen.
0DM er betænkelig ved kriteriet omkring bygningens alder (alt efter
i.
verdenskrig).
Der synes at være indbygget en ikke hensigtsmæssig prioritering af den ældre
bygningsmasse frem for den yngre bygningsmasse.
0DM er enig i, at der er grund til at se på bygningssynets sammensætning og de
kompetencer, der er til stede i synet, og finder overordnet set, at der længe har været, og
fortsat er, en ubalance mellem arkitektonisk kompetence og kompetence i
kulturhistorie og bygningshistorie. Der er i synet en forholdsvis stærk vægtning af
arkitektur trods det forhold, at loven ligeligt arbejder med kulturhistoriske og
arkitektoniske værdier som grundlag for fredning. Ubalancen i bygningssynets
sammensætning har ikke særlig sammenhæng med den konkrete sag, men drejer sig
om en mere generel problemstilling, som længe har været kendt, nemlig at der mangler
kompetencer i kulturhistorie og bygningshistorie både ved nyfredninger, ved
behandling af byggesager for fredede ejendomme og ved affredninger.
0DM anbefaler, at ovenejelsen om Det særlige Bygningssyns sammensætning tages op
uafhængig af den nævnte sag og bidrager gerne til diskussionen om den bedste
sammensætning af synet, i forlængelse heraf også gerne om museemes rolle i forhold til
de fredede bygninger. De kulturhistoriske, statsanerkendte museer har ofte et særdeles
godt indblik i bygningshistorie og kulturhistorie inden for deres respektive
T
+
45 4914 3966
F
+
4549143967
[email protected]
Jacob BuhI Jensen
Uddannelseschef/souschef
Head of Education/Deput’ Director
General
M+45 3125 0603
b•@dudk
1/2
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0052.png
ORGANISATIONEN
DANSKE MUSEER
ansvarsområde, men har i det daglige arbejde kun en begrænset rolle i forhold til de
fredede bygninger. Efter et
kortvarigt
pilotforsøg med decentralisering af byggesags
behandlingen for de fredede bygninger omkring 2006 har museerne ikke i væsentligt
omfang været inddraget i arbejdet med de fredede bygninger.
0DM
vil
anbefale, at
man
både ved overvejelser om Det særlige Bygningssyns
Sammensætning og eventuelle
andre ændringer al
bygningsfredningsloven inddrager
0DM og at man i et større perspektiv overvejer, hvordan de kulturhistoriske museers
kompetencer og nærhed
til
ejerne af de fredede huse kan bringes i spil til fordel for den
danske bygningskulturarv.
På vegne af 0DM.
Jacob Buhl Jensen
2/2
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0053.png
Aicha Esdam
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftedefiler:
Aicha Esdam
21. april 2017 10:00
Aicha Esdam
VS: Indsigelse Lovforslag L148
170419 Indsigelse Lovforslag L148.pdf
Fra: Camilla Løntoft Nybye [mailto:[email protected]]
Sendt: 19. april 2017 22:44
Til: KUU
I
Kulturudvalget <[email protected]>
Cc: ‘Claus M. Smidt’ <[email protected]>
Emne: Indsigelse Lovforslag L148
Modtag venligst indsigelse mod Lovforslag L148 fra Foreningen til Gamle Bygningers Bevaring, vedhæftet.
Med venlig hilsen
Foreningen til Gamle Bygningers Bevaring
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0054.png
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0055.png
Kulturudvalget
Christiansborg
1240 København K
Foreningen til gamle
BYGNINGERS BEVARING
Den 19. april 2017
Vedr. lovsforslag nr. L 148, “Lov om ændring af lov om bygningsfredning
og bevaring af bygninger og bymiliøer (Bevaring af særlige
kulturarvsmæssige samlinger)”
Dansk Folkeparti har stillet forslag til ændring af loven om bygningsfred
ning.
Foreningen til Gamle Bygningers Bevaring sender hermed sin indsigelse
mod lovforslaget.
Overordnet set finder vi forslaget overflødigt.
Jf. Bygningsfredningsloven kap. 7, kan den siddende minister affrede en
bygning, også selvom Det Særlige Bygningssyn udtaler sig imod det. Den
affredede bygning kan efterfølgende nedrives, som det på beklagelig vis
var tilfældet for f.eks. KB Hallen.
I forhold til Det Særlige Bygningssyns sammensætning vil vi foreslå, at
dette spørgsmål bringes på bane i forbindelse med det forestående
“gennemsyn” af bygningsfredningsloven, som Kulturminister Mette Bock
har annonceret i 2017.
Foreningen til Gamle Bygningers Bevaring er bekendt med det
høringssvar, der er indsendt af ICOMOS Danmark og vil hermed tilslutte
sig ordlyden i dette.
På Foreningen til Gamle Bygningers Bevarings vegne.
Claus M. Smidt
Seniorforsker, mag.art.
[email protected]
GBB Sekretariatet
Claus M. Smidt
Formand
c/o Rønnow Arkitekter
AIS
Ny Kongensgade 9, 2.
1472 København K
T 2275 1868
[email protected]
www.gbb.dk
L 148 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
1751748_0056.png
8
‘4.
9