Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
L 138 Bilag 6
Offentligt
1746284_0001.png
Til lovforslag nr.
L 138
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Uddannelses- og Forskningsudvalget den 18. april 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af universitetsloven, lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime
uddannelser og SU-loven
(Lønnede projektorienterede forløb i visse lande og mulighed for erkendtlighed under ulønnede projektorienterede forløb,
praktik og studieophold)
[af uddannelses- og forskningsministeren (Søren Pind)]
1. Ændringsforslag
Uddannelses- og forskningsministeren har stillet 2 æn-
dringsforslag til lovforlaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. februar 2017 og var til
1. behandling den 3. marts 2017. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Uddannelses- og Forsk-
ningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og uddannelses- og forskningsministeren
sendte den 14. december 2016 dette udkast til udvalget, jf.
UFU alm. del – bilag 39. Den 22. februar 2017 sendte ud-
dannelses- og forskningsministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 15 spørgsmål til uddannelses- og
forskningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret. Spørgsmål 1, 2, 5 og 7 og ministerens svar herpå
er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
instiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har den prin-
cipielle betænkelighed, at når der kommer penge mellem
studerende i projektorienterede forløb/praktikforløb og ar-
bejdsgiveren, bliver det sværere at fastholde uddannelses-
perspektivet. Det bliver sværere at sikre, at det ikke skal
handle om at levere noget til virksomheden, men om, at man
skal lære noget, altså at det projektorienterede forløb/prak-
tikforløb er en reel del af studiet. DF noterer sig derfor med
tilfredshed, at det understreges af ministeren i svarene på
spørgsmål 2, 5 og 7, at der vil blive fastsat centrale rammer
for virksomhedernes muligheder for at yde erkendtlighed, at
der ikke må være tale om et arbejdsforhold, og at den stude-
rende ikke er en arbejdskraft, men at den studerende er i et
uddannelsesforløb. Det understreges også i svaret på spørgs-
mål 5, at der vil blive udarbejdet en vejledning om pro-
jektorienterede forløb på universiteterne. DF forventer på
baggrund af svarene, at der fra ministeriets side følges aktivt
op på, at der reelt er tale om uddannelsesforløb. DF forven-
ter også, at det naturligvis må være en del af uddannelsesin-
stitutionernes kvalitetssikring at sikre kvaliteten af pro-
jektorienterede forløb/praktikforløb.
DF noterer sig, at ministeren i sit svar på spørgsmål 1 an-
fører, at både staten og kommunerne fuldt legalt kan yde er-
kendtligheder til studerende i ulønnede projektorienterede
forløb/praktikforløb. Det er vanskeligt at forestille sig, at
studerende i praktik i en kommune (f.eks. sygeplejestude-
rende eller lærerstuderende) skulle få en erkendtlighed. I
kommunerne anses det mange steder for at være uansvarlig
omgang med skattekroner at give medarbejderne en erkendt-
lighed, f.eks. i form af en julegave til 200 kr. Men DF tager
AX019950
L 138 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 18. april 2017
1746284_0002.png
2
til efterretning, at det er en lokal beslutning, om man vil gø-
re brug af muligheden.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
uddannelses- og forskningsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
Til titlen
1)
Lovens titel affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af universitetsloven, SU-loven og
andre love
(Lønnede projektorienterede forløb i visse lande og mu-
lighed for erkendtlighed under ulønnede projektorienterede
forløb, praktik og studieophold«.
[Indebærer, at lov om videregående kunstneriske uddannel-
sesinstitutioner under Kulturministeriet også er omfattet af
lovforslaget]
Ny paragraf
2)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutio-
ner under Kulturministeriet, jf. lovbekendtgørelse nr. 732 af
14. juni 2016, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 12
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om, at studerende
på videregående uddannelser omfattet af denne lov kan
modtage en erkendtlighed under ulønnet praktik.««
[Bemyndigelse til kulturministeren til at fastsætte regler om,
at studerende ved videregående kunstneriske uddannelsesin-
stitutioner under Kulturministeriet kan modtage en erkendt-
lighed under ulønnet virksomhedspraktik]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås i nr. 1 at ændre affattelsen af lovens titel som
en konsekvens af ændringsforslag nr. 2, idet lov om videre-
gående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kultur-
ministeriet også foreslås omfattet af lovforslaget.
Til nr. 2
Ændringsforslaget indebærer, at kulturministeren i lighed
med uddannelses- og forskningsministeren får bemyndigelse
til at fastsætte regler om muligheden for, at virksomheder
kan give en erkendtlighed til studerende, der er i ulønnet
virksomhedspraktik. Regeringen finder, at der er behov for,
at studerende ved de videregående kunstneriske uddannelser
under Kulturministeriet under ulønnede praktikperioder i til-
knytning til en virksomhed bør kunne modtage en erkendt-
lighed fra virksomheden ved siden af deres SU på samme
måde som studerende ved de andre videregående uddannel-
ser, jf. afsnit 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Efter de gældende regler kan en videregående kunstne-
risk uddannelsesinstitution under Kulturministeriet beslutte,
at der i de videregående uddannelser, som institutionerne er
godkendt til at udbyde, indgår praktik. I det omfang praktik
indgår i uddannelserne, skal den videregående kunstneriske
uddannelsesinstitution fastsætte nærmere regler herom i ud-
dannelsernes studieordning. Der henvises til § 12 og § 30,
stk. 2, nr. 9, i bekendtgørelse nr. 1039 af 29. juni 2016 om
bachelor-, kandidat- og solistuddannelser ved musikkonser-
vatorierne og Operaakademiet, til § 17 og § 31, stk. 2, nr.
11, i bekendtgørelse nr. 1041 af 29. juni 2016 om uddannel-
ser ved Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunst-
skoler (bachelor- og kandidatuddannelserne), til § 21, stk. 2,
nr. 7, i bekendtgørelse nr. 1158 af 5. september 2016 om
Den Danske Filmskole og til § 13 og § 25, stk. 2, nr. 7, i be-
kendtgørelse nr. 1042 af 29. juni 2016 om uddannelse ved
Den Danske Scenekunstskole.
I dag kan studerende i praktik med SU ikke samtidig
modtage løn, men kan få dokumenterede udgifter som f.eks.
transportudgifter til virksomheden refunderet af virksomhe-
den.
Formålet med en erkendtlighed er, at en virksomhed kan
vise sin påskønnelse af en studerendes indsats under praktik,
der er tilknyttet den pågældende virksomhed. Den fore-
slåede model skal sikre, at den studerende ved at modtage
en erkendtlighed ikke derved indgår i et ansættelsesforhold i
virksomheden, men fortsat er i et uddannelsesforløb. Mini-
steren forventes i medfør af bemyndigelsen at fastsætte, at
de studerende ikke indgår som arbejdskraft under virksom-
hedsopholdet, og at den studerende selv – eventuelt i samar-
bejde med den videregående kunstneriske uddannelsesinsti-
tution – fastlægger rammerne for praktikken, således at der
ikke er nogen instruktionsbeføjelse og dermed heller ikke
noget ansættelsesforhold, herunder ingen feriegodtgørelse.
Ministeren forventes herudover at fastsætte, at erkendt-
ligheden ikke ydes som en på forhånd fastsat indkomst, som
den studerende i lighed med løn kan påregne at modtage, og
at erkendtligheden forventes givet som et pengebeløb. Det
bemærkes, at fribeløbet for studerende på videregående ud-
dannelser i dag er på 12.071 kr. pr. måned (2017-niveau), at
erkendtlighed også indgår i beregningen af den studerendes
egenindkomst i relation til fribeløbet, og at erkendtlighed ik-
ke er skattefri. Desuden forventes ministeren at fastsætte, at
beløbet ikke må være højere end svarende til op til 3.000 kr.
om måneden for at sikre, at der alene er tale om en mindre
påskønnelse af den studerende.
L 138 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 18. april 2017
1746284_0003.png
3
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marlene Harpsøe (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Christian Langballe (DF) Tilde Bork (DF)
Merete Dea Larsen (DF) Anni Matthiesen (V) Klaus Markussen (V) Bertel Haarder (V) Louise Schack Elholm (V)
Thomas Danielsen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Villum Christensen (LA) Henrik Dahl (LA)
nfmd.
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Christine Antorini (S)
fmd.
Kirsten Brosbøl (S)
Rasmus Prehn (S) Julie Skovsby (S) Mette Reissmann (S) Lotte Rod (RV) Bruno Jerup (EL) Pernille Skipper (EL)
Torsten Gejl (ALT) Carolina Magdalene Maier (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 138 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 18. april 2017
1746284_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 138
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag, fra uddannelses- og forskningsministeren
Udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 138
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om at tydeliggøre den eksisterende hjemmel, som kommuner og
andre offentlige myndigheder har, til at give en erkendtlighedsydelse
under f.eks. ulønnede projektorienterede forløb, praktik og studieop-
hold, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om erkendtlighedsydelsen under ulønnede projektorienterede
forløb, praktik og studieophold må betragtes som løn eller et gode, der
stilles til rådighed, til uddannelses- og forskningsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om at redegøre for, hvad der udveksles ved en erkendtligheds-
ydelse, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om at redegøre for, hvad det er for et problem »erkendtlighedsy-
delsen« forsøger at løse, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om at sikre rammerne for erkendtlighedsydelsen under projekto-
rienterede forløb, til uddannelses- og forskningsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvor længe en studerende kan være i praktikforløb og falde
ind under erkendtlighedsordningen, til uddannelses- og forskningsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for de vigtigste dele af dansk lovgivning, som er-
kendtlighedsydelser og praktikarbejde vil blive reguleret under, til ud-
dannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om kredsen af studerende, der måtte blive omfattet af et er-
kendtlighedstillæg, ikke er medlem af en overenskomstbærende orga-
nisation, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvor en eventuel tvist mellem studerende og arbejdsgiver/
arbejdsplads vil skulle afgøres, til uddannelses- og forskningsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om studerende med loven sikres rimelige vilkår for at gennem-
føre deres uddannelse, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
10
L 138 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 18. april 2017
1746284_0005.png
5
11
12
13
14
15
Spm. om, at studerende sikres ens vilkår, når en arbejdsgiver yder en
ureguleret erkendtlighedsydelse, til uddannelses- og forskningsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor store beløb der vil gå til erkendtlighedsydelser, til ud-
dannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange studerende der er i praktikforløb og i praktiko-
rienterede forløb, til uddannelses- og forskningsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om det vil være særlig attraktivt for arbejdsgivere at give er-
kendtlighedsydelse til studerende fra EU 11-lande, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilket ufravigeligt beskyttelseshensyn (beskyttelsespræ-
ceptiv) som kredsen af studerende vil være omfattet af med indførel-
sen af en erkendtlighedsydelse under praktikforløb, til uddannelses-
og forskningsministeren, og ministerens svar herpå
L 138 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 18. april 2017
1746284_0006.png
6
Bilag 2
Nogen af udvalgets spørgsmål til uddannelses- og forskningsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og uddannelses- og forskningsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra Dansk Fol-
kepartis medlemmer af udvalget
Spørgsmål 1:
Ministeren bedes tydeliggøre den eksisterende hjemmel, som kommuner og andre offentlige myndighe-
der (herunder regioner, stat og ambassade) har for at give en erkendtlighedsydelse under f.eks. ulønnede
projektorienterede forløb, praktik og studieophold?
Svar:
På det statslige område kan ministerier disponere over de årlige bevillinger inden for de rammer, der er
angivet i de årlige finanslove, i budgetvejledningen og inden for det enkelte ministeriums formål.
Der er således ikke bevillingsmæssige hindringer for, at statslige myndigheder i overensstemmelse med
den foreslåede ordning kan yde en erkendtlighed til studerende i tilknytning til et projektorienteret forløb.
Det vil være op til den enkelte myndigheds overvejelser, herunder om økonomisk prioritering, rekrutte-
ring, personalepolitik m.v., om der kan ydes erkendtlighed til studerende, som udmærker sig under uløn-
nede projektorienterede forløb, praktik og studieophold.
På det kommunale område er der ikke statsfastsatte bevillingsmæssige hindringer for, at kommunale
myndigheder kan yde en erkendtlighed i relation til disse ulønnede virksomhedsophold. Kommunerne
styrer deres økonomi inden for rammerne af det kommunale selvstyre.
Spørgsmål 2:
Må erkendtlighedsydelsen under ulønnede projektorienterede forløb, praktik og studieophold betragtes
som: løn, eller et gode, der stilles til rådighed, og har erkendtlighedsydelsen et generelt sigte, eller er der
tale om en snæver personkreds, der kan modtage den?
Svar:
Når en studerende er i et praktikforløb eller et projektorienteret forløb, er den studerende i et læringsfor-
løb, hvor den studerendes læring er i fokus. Der er ikke tale om et arbejdsforhold, hvor den studerende
indgår som arbejdskraft på en arbejdsplads, men om et uddannelsesforløb, som er en integreret del af den
studerendes uddannelse. Det ændres der ikke ved gennem forslaget om erkendtlighed.
Forslaget indebærer, at der fastsættes centrale rammer for virksomhedernes mulighed for at yde en er-
kendtlighed således, at der ikke kan opstå tvivl om, at der ikke er tale om løn. Jeg henviser til bemærknin-
gerne til lovforslagets punkt 3.2.2.
Det er hensigten med forslaget at give uddannelses- og forskningsministeren bemyndigelse til at fast-
sætte regler om, at offentlige og private virksomheder kan vælge at give studerende og elever en erkendt-
lighed ved siden af deres SU under disse ulønnede forløb som udtryk for en påskønnelse af den studeren-
des indsats. Det er frivilligt, om den enkelte virksomhed vil benytte sig af denne mulighed.
Spørgsmål 5:
L 138 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 18. april 2017
1746284_0007.png
7
Vil det i lovgivningen være op til arbejdsmarkeds parter at sikre rammerne for erkendtlighedsydelsen
under projektorienterede forløb?
Svar:
Når en studerende er i et praktikforløb eller et projektorienteret forløb, er den studerende i et læringsfor-
løb. Der er ikke tale om et arbejdsforhold. Der henvises til besvarelsen af spørgsmål 2. Det vil ikke være
op til arbejdsmarkedets parter at sikre rammerne for ydelse af erkendtlighed.
Lovforslaget vil indebære, at der vil blive fastsat centrale rammer for erkendtlighed i uddannelsesbe-
kendtgørelserne, som regulerer rammerne for de pågældende uddannelser.
I et samarbejde mellem Danske Universiteter, arbejdsgiverorganisationerne DE, DI og AC samt Styrel-
sen for Forskning og Uddannelse er der endvidere ved at blive udarbejdet en vejledning om projektorien-
terede forløb på universiteterne.
Spørgsmål 7:
Selvom der ikke er indgået skriftlige regler mellem en studerende/elev og en arbejdsgiver, reguleres ar-
bejdsforholdet af loven. Ministeren bedes redegøre for de vigtigste dele af dansk lovgivning, som er-
kendtlighedsydelser og praktikarbejde vil blive reguleret under (f.eks. arbejdsretten, ansættelseslove for
specielle grupper, deltidslove, lov om tidsbegrænset ansættelse, forskelsbehandlingsloven, ligeløns- og li-
gebehandlingsloven, lov om arbejdsgiverens oplysningspligt vedrørende ansættelsesforholdet, arbejds-
tidsdirektivet, rettigheder ved opsigelse, sygdom, arbejdsskadeforsikring mm.), EU-lovgivning (f.eks.
EU’s charter om grundlægende rettigheder og EU-arbejdsret) og konventioner (f.eks. ILO-konventionen
(f.eks. retten til ferie, barsel mm.))?
Svar:
Studerende, der deltager i et projektorienteret forløb i tilknytning til en offentlig eller privat virksomhed
uden for universitetet, og studerende eller elever, der som led i deres uddannelse er i ulønnet praktik i en
offentlig eller privat virksomhed, indgår ikke som arbejdskraft under virksomhedsopholdet.
Der er således ikke tale om et ansættelsesforhold, men om et læringsforløb. Den studerende har derfor
f.eks. ikke ret til feriegodtgørelse. Ved fastsættelsen af reglerne for erkendtlighed vil det blive tydelig-
gjort, at reglerne i arbejdsmiljøloven forventes at gælde under virksomhedsopholdet. Jeg henviser i øvrigt
til lovforslagets bemærkninger til punkt 3.2.2.