Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 135 Bilag 6
Offentligt
1760637_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Til brug for udvalgets behandling af lovforslag nr. L 135 af 21. februar 2017 om
præcisering af beløbsordningen fremsendes hermed et notat om særlige løndele
for personer med opholdstilladelse efter beløbsordningen eller fast track-
ordningen. Notatet er et supplement til Styrelsen for International Rekruttering og
Integrations høringssvar af 9. marts 2017.
Jeg skal understrege, at regeringen på ingen måde er enig med forslagsstillernes
udlægning af, at løn givet i form af personalegoder, diæter m.v., er omgåelse af
beløbsordningens mindstegrænse.
Udenlandske arbejdstagere
særligt de, der skal være her kort tid
har behov
for, at arbejdsgiveren hjælper dem, f.eks. ved at stille en bolig til rådighed. Bolig-
udgifter er som bekendt ikke små i Danmark, og derfor er det også helt naturligt,
at arbejdsgiverbetalte boligudgifter kan indgå i lønnen til udenlandske arbejdsta-
gere, og også at de
sammen med andre personalegoder
kan udgøre op mod
halvdelen af lønnen.
Som det fremgår af notatet, udgør særlige løndele
som eksempelvis bolig, fri bil
og lignende
kun en meget lille del af den samlede indkomst for udlændinge med
opholdstilladelse på baggrund af beløbsordningen og fast track-ordningen. Hvis
man sætter omfanget af A-indkomst udbetalt som særlige løndele (fx fri bil, sund-
hedsforsikring og fri telefon) op mod den samlede skattepligtige A-indkomst, så
udgør den under 1 pct. af indkomsten for både personer med ophold under be-
løbsordningen og fast-track ordningen. Dertil kommer særlige løndele i form af B-
indkomst, som ligeledes udgør et begrænset beløb set i forhold til den samlede A-
indkomst for personer i gruppen.
Samtidig fremgår det af notatet, at flere end halvdelen af de udlændinge, der har
opholds-og arbejdstilladelse i medfør af hhv. beløbsordningen og fast track-
ordningen, har særlige løndele i form af eksempelvis sundhedsforsikring, kost og
logi m.v. Dette er også helt sædvanligt for danske arbejdstagere. Lovforslaget
pålægger dermed arbejdsgiverne en unødvendig administrativ byrde for en stor
andel af personer under de to opholdsordninger, da de vil blive tvunget til at ad-
ministrere lønudbetaling forskelligt for deres danske medarbejdere og for en stor
gruppe af de udenlandske medarbejdere.
22. maj 2017
International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 3007
231886
Side
1/2
L 135 - 2016-17 - Bilag 6: Notat om løndele, fra udlændinge- og integrationsministeren
Modsat hvad forslagsstillerne bag L 135 har hævdet, tyder tallene således ikke på,
at danske arbejdsgivere generelt udbetaler uforholdsmæssigt meget af lønnen til
udlændinge på beløbsordningen som særlige løndele i form af personalegoder.
Jeg har svært ved at se, hvad belægget er for forslagsstillernes påstand om, at
muligheden for at lade ikke-likvide midler indgå i lønnen medfører, at dette ud-
nyttes af arbejdsgiverne til løndumping. Resultat af forslaget vil være, at man i
over halvdelen af sagerne om udenlandske arbejdstagere under beløbsordningen
og fast track-ordningens beløbsspor nu skaber ekstra besvær og bureaukrati.
Dette besvær kommer oven i, at lovforslagets krav om, at lønnen udbetales her i
Danmark, besværliggør kortvarige indstationeringer.
Som det fremgik af SIRI’s
tidligere høringssvar fra 9. marts 2017 indeholdt ca. 31 pct. af de tilladelser, der i
2016 blev givet efter beløbsordningen, ansættelseskontrakter med løn udbetalt i
udlandet. For fast track-ordningens vedkommende var der tale om ikke mindre en
ca. 44 pct. Et af formålene med at indføre fast track-ordningen var netop at gøre
det lettere for virksomheder, der spiller efter reglerne, at have medarbejdere, der
løbende skifter i mellem en arbejdsplads i udlandet og arbejdspladsen i Danmark.
Forslagsstillerne har hævdet, at lovforslaget L 135 skal medvirke til at bekæmpe
social dumping. Opgørelsen viser med al tydelighed, at det ikke er normen, at
halvdelen af lønnen udgøres af særlige løndele i form af bolig, fri bil og lignende.
Jeg mangler derfor stadig at se dokumentationen for, at beløbsordningen anven-
des til social dumping, og jeg vil tværtimod hævde, at det vedhæftede notat un-
derbygger, at det ikke er tilfældet, og at det eneste synlige resultater af de fore-
slåede regler bliver bureaukrati for virksomheder og udenlandske arbejdstagere,
der bidrager med vækst og velstand til det danske samfund.
Jeg skal i øvrigt henvise til notatet.
Med venlig hilsen
Inger Støjberg
Side
2/2