Beskæftigelsesudvalget 2016-17
L 128 Bilag 2
Offentligt
1723486_0001.png
NOTAT
Supplerende høringsnotat vedr. § 4 i L128 (ændring i lov om
kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser)
10. februar 2017
J.nr. 16/17047
Sociale Ydelser/AIH
1. Indledning
Udkast til § 4 i forslag til lov om ændring af barselsloven, lov om barselsudligning på
det private arbejdsmarked, lov om sygedagpenge og lov om kommunernes finansie-
ring af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og ar-
bejdsløshedskasserne blev sendt i supplerende høring onsdag den 1. februar 2017 med
frist fredag den 10. februar 2017, kl. 12.
Der er modtaget høringssvar fra følgende af de hørte organisationer:
Ankestyrelsen, AC, Danske A-kasser, Datatilsynet, Finanssektorens Arbejdsgiverfor-
ening, Forhandlings Fællesskabet, FTF, KL, LO og Rigsrevisionen.
Ankestyrelsen, Datatilsynet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forhandlings Fæl-
lesskabet og Rigsrevisionen har ingen bemærkninger til udkast til § 4 i forslag til lov
om ændring af barselsloven, lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked,
lov om sygedagpenge og lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser
udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne.
De modtagne høringssvar vedlægges.
2. Bemærkninger til § 4
LO, FTF, AC Akademikerne og Danske A-kasser har indsendt fælles høringssvar.
Lønmodtagersiden er enige i, at refusions- og medfinansieringssystemet, herunder
Ydelsesrefusion, skal tilpasse sig det nye dagpenge-månedsudbetalingssystem. De un-
derstreger, at udbetalte dagpenge for en måned ikke relaterer sig til ledighedsberørte
uger – og dermed er medfinansieringsopgørelsen alene ”teknisk”. Herudover er den
teknisk vanskelig.
Lønmodtagersiden ser helst metoden og datagrundlaget for opgørelsen af den kommu-
nale medfinansiering, også i Ydelsesrefusion, indskrevet i selve loven – og ikke bare i
en bemyndigelse i loven.
Det er en klar forudsætning for a-kasserne, at de – når data er afleveret til
DFDG/indkomstregisteret – ikke bliver bedt om at levere andre typer data, herunder
sammenkørte eller omregnede data samt ikke i øvrigt at have andel i at stå for opgø-
L 128 - 2016-17 - Bilag 2: Supplerende høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
1723486_0002.png
relsen af den kommunale medfinansiering eller i at sikre, at opgørelsen kan ske i et
”set up” eller efter en metode som måtte passe Ydelsesrefusion bedre end den i lov-
forslaget skitserede.
Kommentar
Medfinansieringsopgørelsen baseret på de månedsbaserede dagpenge og fradragspe-
rioder har alene karakter af en teknisk beregning af berørte uger med dagpenge til
brug for fastlæggelse af kommunernes medfinansiering af udgifterne til arbejdsløs-
hedsdagpenge.
Beskæftigelsesministeren gives, efter vanlig praksis, med lovforslaget bemyndigelse til
at fastsætte den faktiske beregning.
For opgørelsen af medfinansiering er der ikke behov for yderligere data eller samkør-
te data mv. fra arbejdsløshedskasserne end det, som vil blive fastsat i bekendtgørelse
om det fælles it-baserede datagrundlag og det statistiske datavarehus på beskæftigel-
sesområdet.
KL har ingen bemærkninger til den foreslåede opgørelse af uger berørt med arbejds-
løshedsdagpenge. KL ville dog have foretrukket en løsning, hvor data om udbetalte
arbejdsløshedsdagpenge og data om dage, som der er fradrag for, kunne hentes i ind-
komstregisteret, da den foreslåede ordning med data fra forskellige kilder er ensbety-
dende med øgede udgifter til løsningen Ydelsesrefusion, som fra 2018 opgør kommu-
nernes finansieringsbeløb.
Kommentar
Indholdet i indkomstregisteret er fastsat ved lov, jf. lov om et indkomstregister. Ind-
komstregisteret indeholder primært oplysninger om borgernes indkomst og arbejd-
somfang. Indkomstregisteret indeholder imidlertid ikke oplysninger af en sådan karak-
ter og indhold, at indkomstregisteret kan danne grundlag for en administration af re-
fusionsreglerne.
Indkomstregisterdata ville således under ingen omstændigheder kunne stå alene, såle-
des som reglerne om indberetning til indkomstregisteret og refusionsreglerne pt. er
udformet. De gældende indberetningsregler er fastsat bl.a. under hensyn til indberet-
ningsbyrden hos virksomhederne.
KL bemærker endvidere, at det må bero på en misforståelse, når der i bemærkningerne
til § 5 fremgår, at Ydelsesrefusion forventes at være klar ved udgangen af 2018. Det er
uændret KL’s forventning, at Ydelsesrefusion vil være klar ved årsskiftet 2017-18.
Kommentar
Baggrunden for, at det af § 5 fremgår, at Ydelsesrefusion forventes klar ved udgangen
af 2018, er, at det er dette, der fremgår af bemærkningerne i L 4 2014, 2. samling til §
29, stk. 2, hvor ministeren får bemyndigelse til at fastsætte tidspunktet for, hvornår
Ydelsesrefusion skal anvendes. Da bemyndigelsen i § 5, svarer til bemyndigelsen i §
29, stk. 2, i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af
kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne er det fundet mest hen-
sigtsmæssigt at anvende samme formulering af bemærkningerne.
2
L 128 - 2016-17 - Bilag 2: Supplerende høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
KL bemærker endvidere, de tager forbehold for de økonomiske konsekvenser, som
skal forhandles med KL.
Kommentar
De økonomiske konsekvenser for kommunerne af lovforslaget skal efter sædvanlig
praksis forhandles med de kommunale parter.
3