Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 121
Offentligt
1740925_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
4. april 2017
Besvarelse af spørgsmål 65 ad L 121 stillet af udvalget den 14. marts
2017.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 13/3-17 fra Københavns
Kommune, jf. L 121 - bilag 19, og herunder konkret besvare de i henven-
delsen rejste spørgsmål.
Svar:
Københavns Kommune stiller i henvendelsen en række konkrete spørgs-
mål til, hvordan forskellige regler i lovforslaget skal administreres.
Vedr. dispensation fra lokalplaner til midlertidige studieboliger
Håndhævelse af en midlertidig dispensation forudsætter, at det klart
fremgår af dispensationen, hvad der dispenseres til og på hvilke vilkår.
Det anbefales derfor, at det af den midlertidige dispensation til studieboli-
ger fremgår, at der gives dispensation til studieboliger, hvorved forstås
boliger, der udlejes til studieaktive uddannelsessøgende, og hvor boliger-
ne opfylder kriterierne for at modtage støtte efter lov om støttede private
ungdomsboliger eller tilsvarende regler for almene ungdomsboliger.
Kommunen er tilsynsmyndighed og skal reagere over for overtrædelser af
en dispensation, herunder fastsatte vilkår om eksempelvis, at midlertidige
boliger skal udlejes til studieaktive uddannelsessøgende.
Af lovforslagets bemærkninger fremgår det, at både gældende planlæg-
ning og eksisterende anvendelse vil kunne indgå i kommunens vurdering
af, om der kan meddeles en dispensation.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at kommunalbestyrelsen ved
udløbet af en dispensationsperiode vil kunne meddele en ny dispensation
for maksimalt 3 år, men at det i alle tilfælde er en forudsætning for an-
vendelse af dispensationsmuligheden både ved den første og eventuelt
efterfølgende meddelelser af dispensation, at dispensationen ikke blot
formelt tidsbegrænses, men også reelt har midlertidig karakter. Der kan
således alene første gang meddeles dispensation til midlertidige studiebo-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
L 121 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om kommentar til henvendelse af 13/3-17 fra Københavns Kommune, til erhvervsministeren
1740925_0002.png
2/3
liger med en varighed på 10 år. Eventuelt efterfølgende dispensationer
kan højst meddeles for 3 år ad gangen.
Vedr. dispensation fra lokalplaner til anden midlertidig anvendelse end
studieboliger
Lovforslaget indeholder ikke en udtømmende opregning af, hvilke former
for midlertidig anvendelse, der kan meddeles 3-årige dispensationer fra
lokalplaner til. Så længe der er tale om en anvendelse, der har midlertidig
karakter og kommunalbestyrelsen har afvejet de hensyn, der fremgår af
lovbemærkningerne, vil dispensationsmuligheden - på baggrund af kom-
munens konkrete vurdering - kunne anvendes til de aktiviteter, som Kø-
benhavns Kommune nævner, bl.a. kontorpavilloner, midlertidige boliger,
madmarkeder mv.
Vedr. lokalplaner af mindre betydning
Lokalplaner af mindre betydning, som kan have ned til 2 ugers høring,
kan eksempelvis være lokalplaner, som alene indebærer mindre ændringer
i eksisterende lokalplaner, lokalplaner med begrænset indhold, hvor der
ikke er lokalplan i forvejen mv.
Vedr. erhvervsarealer langs motorvej
Det fremgår af lovforslaget, at erhvervsarealer langs motorvejen i plan-
lægningen skal forbeholdes transport- og logistikvirksomheder og andre
transporttunge virksomheder. Af bemærkningerne fremgår det bl.a., at
hensynet til at undgå tung trafik betyder, at hovedreglen kan fraviges,
hvor et erhvervsområde ved en motorvej ligger tæt på centrum, og hvor
omgivelserne er tæt befolket og har bymæssig karakter. Det fremgår end-
videre, at erhvervsarealer langs motorveje i hovedstadsområdet, som sam-
tidigt er udpeget som stationsnære områder, fortsat vil kunne anvendes til
de formål, som følger af Fingerplanen. Arealer langs motorvejen i Øre-
stad er underlagt lov om Ørestaden, og planlægningen for disse arealer
skal fortsat være i overensstemmelse med denne.
Vedr. lugt, støv og luftforurening i byomdannelsesområder
Lugt, støv og luftforurening er forureningsformer, som ofte er meget
sundhedsskadelige, hvorfor det ikke er hensigtsmæssigt, at beboere og
andre kan blive udsat for disse forureningskilder i en 8 års periode. Derfor
er det ikke foreslået, at disse områder kan indgå i byomdannelsesområder.
Vedr. beregning af etageareal af dagligvarebutikker
Med hensyn til beregning af dagligvarebutikkers maksimale bruttoetage-
areal er det korrekt, at der er forskellige beregningsmetoder afhængigt af,
om der er tale om en dagligvarebutik til lokalområdets forsyning, der
maksimalt må være 1.200 m
2
inklusive personalefaciliteter, eller der er
tale om dagligvarebutikker i bymidter og aflastningsområder, der må væ-
re henholdsvis 5.000 m
2
og 3.900 m
2
eksklusive personalefaciliteter. Det
L 121 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om kommentar til henvendelse af 13/3-17 fra Københavns Kommune, til erhvervsministeren
3/3
er i overensstemmelse med aftalen mellem regeringen, Socialdemokrater-
ne og Dansk Folkeparti fra juni 2016
om ”
Danmark i bedre balance
Bedre rammer for kommuner, borgere og virksomheder i hele landet
”.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen