Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 121 Bilag 7
Offentligt
1721811_0001.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del Bilag 2
Offentligt
Forslag om opførelse af opførelse af et hus i det åbne land mod nedrivning af andre
huse i det åbne land.
Formalet med dette notat er at angive to forslag til, hvordan der kan ske opførelse af boliger
det åbne land inden for nogle rammer, som samtidigt er hndterbare for både statslige og
kommunale myndigheder. De to modeller er benævnt hhv. bankmodellen og lodsejermodellen.
Ban kmodel
Det foreslås, at alle landets kommuner fører et regnskab over, hvor mange ejendomme man
har nedrevet i det åbne land. Det foreslås, at for hver tre ejendomme, som en kommune river
ned i det åbne land, kan kommunen give tilladelse til, at der opføres en bolig i det åbne land.
Hver enkelt tilladelse kan gives under følgende forudsætninger:
V
Det fremgår af kommuneplanen i hvilke dele af det åbne land, der ikke kan opføres
boliger i det åbne land.
/
Beskyttelseslinier i forhold til eksempelvis kyst, skov og hede respekteres.
/
Der kan ikke opføres boliger i større uforstyrrede Iandskabsomrder elelr andre
beskyttelsesomrder.
/
Kommunen i øvrigt finder den ønskede placering relevant
i
forhold til øvrige
arealanvendelser det pågældende sted.
Fordele:
/
Den enkelte kommune fr et planmæssigt incitament til at fremme oprydning i det åbne
land.
Modellen skaber mulighed for inden for begrænsede rammer at opføre boliger i det
åbne land.
/
Der skabes et planmæssigt grundlag for opførelsen af boliger i det åbne land.
/
Beskyttelseslinier mv. respekteres
Lodseiermodel
Det foreslås, at en lodsejer fr mulighed for at opføre en bolig i det bne land, hvis han
samtidig nedriver en ejendom p mindst samme størrelse i det åbne land. Muligheden knyttes
op p følgende betingelser:
1) Jorden, hvorpå den nedlagte ejendom var beliggende, tilbageføres til landbrugsforml
2) Det fremgår af kommuneplanen i hvilke dele af det åbne land, der ikke kan opføres
boliger i det åbne land.
3) Beskyttelseslinier i forhold til eksempelvis kyst, skov og hede respekteres.
4) Der kan ikke opføres boliger i større uforstyrrede landskabsomrder eller andre
beskyttelsesomrder.
5) Det efter en samlet vurdering giver merværdi for det åbne land, at der sker oprydning i
det åbne land samtidig med, at der opføres en bolig et andet sted i det åbne land.
6) Kommunen i øvrigt finder den ønskede placering relevant i forhold til øvrige
arealanvendelser det pågældende sted.
Fordele:
Der skabes et planmæssigt grundlag for opførelsen af boliger i det åbne land.
Beskyttelseslinier mv. respekteres
Der opstår et marked for nedrivningsegnede ejendomme i det åbne land
Der bliver samlet set mere jord, der kan anvendes til landbrugsforml.
Ringkøbing-Skjern Kommune
www.rksk.dk
L 121 - 2016-17 - Bilag 7: Henvendelse fra Søren Elbæk, Ringkøbing Skjern Kommune, omdelt i ULØ
1721811_0002.png
Udvalget for Landdistrikter og øer 2016-17
ULØ A!m.del Bilag 2
Offentligt
Til Folketingets Landdistriktsudvalg
(Kopi til borgmester iver Enevoldsen, kommunaldirektør Niels Erik Kjærgaard, fagchef Lone
Rossen, sagsbehandler Anders Lønholdt, planchef Niels Peter V. Lauridsen, formand for TMU, Ole
Kamp og indehaver afAdventure Park, Allan Nymark
Tak for jeres besøg i Ringkøbing-Skjern Kommune. Vi håber I fik et godt indtryk af vores
aktivitetsniveau og ambitioner.
I forbindelse med Folketingets Landdistriktsudvalgs besøg
i
Ringkøbing-Skjern Kommune, blev den
forestående revision af Planloven drøftet ved flere lejligheder.
I forbindelse med vores besøg på Adventure Park gav indehaver Allan Nymark udtryk for, at han
havde planer om en udvidelse af parken med bl.a. etablering af en hytteby vest for det
eksisterende anlæg. I den forbindelse gav flere medlemmer af udvalget udtryk for, at det var
meget vigtigt, at vi snarest muligt fremsendte de kommende planer, således at planerne kunne
indgå i høringen af revisionen af Planloven.
På vegne af Ringkøbing-Skjern Kommune
TMU —fremsender jeg hermed:
og i fig. aftale med forvaltningen og formanden for
En skitse og beskrivelse af udvidelse af Adventure Park
Redegørelse for de væsentligste udfordringer (udarbejdet af Land, By og Kultur,
PIa nafdel ingen
Desuden tillader jeg mig at fremsende:
Forslag om opførelse af hus i det åbne land mod nedrivning af andre huse i det åbne land
Jeg skal venligst anmode om, at ovenstående indgår i Folketingets overvejelser, når Planloven
revideres.
Hvis der er brug for supplerende oplysninger, kan jeg henvise til planchef i Ringkøbing-Skjern
Kommune, Niels Peter V. Lauridsen, tlf. 99 74 10 39 eller 30 70 72 54 og mail:
niels.peter.lauridsencrksk.dk
Med venlig hilsen
Søren Elbæk
Medlem af byrådet i Ringkøbing-Skjern Kommune
Medlem af Økonomi- og Erhvervsudvalget
Medlem af Teknik- og Miljøudvalget
L 121 - 2016-17 - Bilag 7: Henvendelse fra Søren Elbæk, Ringkøbing Skjern Kommune, omdelt i ULØ
1721811_0003.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del Bilag 2
Offentligt
Beskrivelse af fremtidsplaner med henblik på lokaiplan.
Søtangevej 1- Ringkøbing
Att: Niels Peder
Land, by og kultur
Hermed som aftalt:
Vi Ønsker, på sigt, at videreudvikle vores virksomhed her på matriklen Søtangevej 1, og vurderer, at det vil
give god mening for alle parter, at der én gang for alle bliver lavet en lokaiplan for dette.
I dag foreligger lokalpian 239 for en del af matriklen og derudover er der mange enkelte tilladelser på de
tiltag, som vi indtil nu har lavet, herunder ferieboliger, legeland m.m.
Vores ønske er, at vi kan få lavet en overordnet lokalplan for hele matriklen, som giver os lov til, at
kombinere diverse udlejningsboliger i differentierede størrelser med diverse aktiviteter af forskellig
karakter samt mulighed for etablering af et spisested.
Vi ønsker at lave nye hyfter/ferieboliger og samtidig udnytte de nuværende bygninger til ferieboliger
i
forskellige størrelser, herunder stuehuset, samt det uudnyttede loft over den nuværende butik og legeland.
Der vil, i sammenhæng med disse hytter/ferieboliger, være aktiviteter af forskellig karakter, for de gæster
der bor her samt andre daggæster, ligesom i dag.
Der vil være tale om en udvidelse og udvikling af, hvad det allerede er etableret igennem de sidste 14 år på
ejendommen og udtrykket/udseendet vil være i harmoni med det allerede eksisterende.
Den nærmere placering af de enkelte hytter/ferieboliger og de nye aktiviteter er endnu ikke helt fastlagt.
Vores oplæg vil, ud fra ovenstående, være, at Strandgårde, gammelsogen iSa, ejendomsnr. 7600007521
bliver underlagt en lokalpian, som dækker over: Ferieboliger Aktiviteter Butik/Café/Restaurant.
-
Venligst se vedlagte skitse.
Med venlig hilsen
Jeannette og Allan Nymark
SØtangevej i
6950 Ringkøbing
Ttf: 23610029
L 121 - 2016-17 - Bilag 7: Henvendelse fra Søren Elbæk, Ringkøbing Skjern Kommune, omdelt i ULØ
1721811_0004.png
1%.
b
3
ifl
i
4.
cl)
0
Ifl
-“- -
/
-—
I
i
I
I)
ii
ii
Ii
b
0
/1
11
/
/
/
4-,
‘‘i
rJ
I
çU
4-
0
rt
Q
cv
lLJ
E
(t5
E
0
4-,
h
II
L 121 - 2016-17 - Bilag 7: Henvendelse fra Søren Elbæk, Ringkøbing Skjern Kommune, omdelt i ULØ
1721811_0005.png
Udvalget for Landdistrikter og øer 2016-17
ULØ AIm.del Bilag 2
Offentligt
,yg
Planlægning
NIJUENS
Sagsbehandler
Anders Cønholdt
Direkte telefon
99741334
E-pnst
[email protected]
Dato
4. oktober 2016
Sagsnummer
16-033619
Vedr. ejendommen på Søtangevej 1, Gi. sogn, Ringkøbing Redegørelse for de
væsentligste udfordringer i forbindelse med etablering af et ferie- og fritidsan
læg med overnatningshytter.
-
Etableringen vil kræve udarbejdelse af en lokalpian og evt, et kommuneplanlæg, hvis det ikke
er blevet optaget
i selve kommuneplanen
i forbindelse med en kommuneplanrevision.
A.
Ejendommen på Søtangevej i ligger i kystnærhedszone.
Etablering af et ferie- og fritidsanlæg i kystnærhedszonen skal opfylde de to føl
gende lokaliseringskrav:
i. Lokaliseringen skal ske efter sammenhængende turistpolitiske overvejelser.
2. Lokaliseringen må kun foretages i forbindelse med eksisterende bysamfund el
ler større ferie- og fritidsanlæg. (Reglerne står i planlovens §Sb, stk. i, nr. 4)
Kommentar til At
Regel nr. i vil der, efter administrationens vurdering, være gode argumenter for
at opfylde, så projektet kan blive optaget i Byrådets eksisterende sammenhæn
gende kystturisme redegørelse, ud fra den foreliggende projektbeskrivelse. Ud
fra den anser vi ikke projektet for, at være konkurrerende med feriecentret i
Søndervig. Projektet er beskrevet, som et projekt med overnatningshytter i be
grænset omfang og tilknyttet de eksisterende ferie- og fritidsaktiviteter på ejen
dommen, som delvis er lokaiplanlagt. Dette, at projektet indgår i de eksisterende
planlagte ferie-og fritidsaktiviteter, vil være den primære begrundelse for reali
sering i den sammenfattende turistpolitiske redegørelse. Bliver projektet større
og mere alment rettet mod feriegæster ligesom Søndervig Feriecenter, så vurde
re administrationen, at det vil blive vanskeligt, at argumentere for planlægning af
et lignende ferie- og fritidsanlæg i samme opland som Søndervig Feriecenter og i
forhold til Ringkøbings overnatiingskapacitet.
Regel nr. 2 er efter administrationens vurdering hindrende for etableringen af
projektet, så her er det påkrævet med en mere fleksibel regel eller, at projektet
Ringkøbing-Skjern
Kommune
wi,wrkk dk
Åbnings. og telefontider
Mandag
10.00-17.00
Tirsdag-fredag 10.00-13.30
L 121 - 2016-17 - Bilag 7: Henvendelse fra Søren Elbæk, Ringkøbing Skjern Kommune, omdelt i ULØ
1721811_0006.png
eventuelt etableres, som et udviklingsområde* eller et forsøgsprojekt i forbindel
se med Erhvervsministeriets forventede kommende udvælgelse af områder til
disse projekter. Ringkøbing-Skjern Kommune vil i forbindelse med høringen om
den forestående planlovsrevision foreslå, at den nævnte regel om lokalisering i
forbindelse med eksisterende bysamfund eller større ferie- og fritidsanlæg får til
føjet en fleksibilitet, som går ud på, at det skal være muligt, at udvikle bestående
lokaiplanlagte ferie- og fritidsanlæg, så de kan få tilknyttet ferieboliger.
B.
Etablering af en butik kan kun ske i form af en kiosk på op til 200 m2 efter de
gældende retningslinier i Kommuneplan 2013. Andre enkeltstående og større bu
tikker til et områdes daglige forsyning er ikke en mulighed, da der ikke er et rele
vant byområde
/
opland, som begrundelse for etablering af en butiksforsyning i
området.
Feriehytter er en støjfølsom arealanvendelse, som ikke må placeres på støjbela
stede arealer ifølge planlovens regler, så derfor skal det sikres, at støjen fra tra
fikken på Søndervig Landevej opfylder de vejledende støjregler i Miljøministeri
ets Vejledning om trafikstøj. (Årsdøgntrafikken på strækningen er Ca. 8000 mo
torkøretøj er heraf Ca. 700 lastbiler).
C.
Venlig hilsen
Anders Lønholdt
Land, By og Kultur Planlægning
Ringkøbing-Skjern Kommune
*uudrag af lovforslaget om ændring af planloven vedr, udviklingsområder.
I
§
5 b, stk. 2, foreslås det, at erhvervs- og vækstministeren ved landspiandirektiv kan fravige kravet om særlig
planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse for kystnær lokalisering ved udlæg af udviklingsområder i
kystnærhedszonen. Gennem et samlet landsplandirektiv kan der gives mulighed for at udpege udviklingsområ
der. De udpegede udviklingsområder vil være områder i kystnærhedszonen, hvor kommunalbestyrelsen ønsker
at planlægge for udvikling af kommunens byer og landsbyer, eller områder, hvor der er ønsker om at kunne give
landzonetilladelse til virksomheder og anlæg, svarende i øvrigt til i landzone. De udpegede udviklingsområder vil
være områder i kystnærhedszonen udenfor særlige landskabs-, natureller miljøinteresser.
Iforbindelse med behandlingen af en sag kan det være nødvendigt, at Kommunen indsamler, behandler og videregiver personap
lysninger, der er nødvendige for sagens behandling. Ifølge persondataloven har du og andre, der er nævnt i sagen, blandt andet
ret til at bede om indsigt i disse oplysninger, ret til at gøre indsigelser mod, at oplysningerne behandles, ret til at berigtige oplys
ningerne samt ret til at klage over behandlingen til Datatilsynet. Forvoltningsloven og ofentlighedsloven giver normalt også
mulighed for atfå indsigt i sagen, og du har altid ret til at udtale dig.
L 121 - 2016-17 - Bilag 7: Henvendelse fra Søren Elbæk, Ringkøbing Skjern Kommune, omdelt i ULØ
1721811_0007.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del endeligt svar pa spørgsmal 5
Offentligt
=____
ERHVERVSMINISTERIET
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
ERHVERVSMINISTEREN
8. februar 2017
Endelig besvarelse af spørgsmål 5 alm. del stillet den 11. oktober 2016
efter ønske fra udvalget.
Spors mal:
Vil ministeren i lyset af kommende lovforslag om ændring af planloven
kommentere henvendelsen af 10/10 2016 fra Ringkøbing-Skjern Kom-
mune, jf. ULØ alm. del bilag 2, om:
a. Planer for en udvidelse afAdventure Park
b. forslag om opførelse af hus i det åbne land mod nedrivning af andre
huse i det åbne land?
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 KøbenhavnK
Tf.
33 92 3350
33 123778
Fax.
CVR-nr. 10092485
CAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Svar:
Ringkøbing-Skjern Kommune har den 10. oktober 2016 rettet henvendel
se om muligheden for en udvidelse af Adventure Park samt stillet forslag
til den kommende planlovsændring om model for opførelse af boliger i
det åbne land.
Jeg har den 15. december 2016 afgivet en foreløbig besvarelse afspørgs
målet.
Ådventure Park
Adventure Park ligger i det åbne land uden tilknytning til bymæssig be
byggelse og i kystnærhedszonen 1,8 km nord for Ringkøbing. Der er ind
rettet ferieboliger i en overflødiggjort staldbygning. Endvidere er der mi
nigolf og lignende aktiviteter, som der er udarbejdet en lokalpian for.
Grundejeren har udformet et projekt, der indbefatter en fly lokalpian for et
ferie- og fritidsanlæg, som muliggør en intensiveret udnyttelse af eksiste
rende byggeri samt en f,’sisk udvidelse i form af feriehytter, restaurant
mv.
I forlængelse af aftalen Danmark i bedre balance vil det fremsatte lov
forslag om modernisering af planloven give øgede muligheder for at an
vende overflødiggjorte bygninger til feks. ferieboliger og restaurant. Så
fremt der fortsat er ubenyttede overflødiggjorte bygninger på grunden,
kan delle være relevant. Hvis der ønskes opført nye bygninger til ferie- og
fritidsanlæg skal sådanne imidlertid også fremover lokaliseres efter sam
menhængende turistpolitiske overvejelser og kun i forbindelse med eksi
sterende bysamfund eller større ferie- og fritidsbebyggelser, jf. planlovens
§5b.
L 121 - 2016-17 - Bilag 7: Henvendelse fra Søren Elbæk, Ringkøbing Skjern Kommune, omdelt i ULØ
1721811_0008.png
2/2
I henvendelsen spørges der desuden til de kommende muligheder i for
bindelse med udpegning af udviklingsområder, hvor der gives større ad
gang til at planlægge for byudvikling og give tilladelse til anlæg i den kyst-
nære zone. ferie- og fritidsanlæg vil dog fortsat skulle lokaliseres i for
bindelse med eksisterende bysamfund eller større ferie- og fritidsbebyg
gelser, hvilket ikke er tilfældet for Adventure Park.
forslag
om
opførelse afhus
i
det åbne land mod nedrivning af andre hztse
i det åbne land
Ringkøbing-Skjern kommune har desuden sendt forslag om modeller til at
gøre det muligt at opføre boliger i det åbne land mod, at andre boliger
rives ned. forslaget er ligeledes sendt ind som høringssvar i forbindelse
med høringen over lovforslaget om modernisering afplanloven.
Jeg er meget opmærksom på behovet for at sikre gode løsninger i forhold
til at
fi
nedrevet og fjernet bygninger, der er forladt og som forfalder i
både landsbyer og det åbne land. Udvalget vedrørende landsbyernes frem
tid, der i henhold til aftalen om modernisering af planloven skal nedsæt
tes, skal se på mulighed for at lave gode landsbyer, og de foreslåede mo
deller kan indgå i udvalgets arbejde.
Kommunerne har allerede i dag vide muligheder for at planlægge for
landsbyer, både for landzonelandsbyer og for landsbyer, hvor der ønskes
egentlig byudvikling. Herudover er der i det fremsatte lovforslag om mo
dernisering af planloven givet mulighed for, at kommunerne hvert fjerde
år i kommuneplanen kan udpege to landsbyer som omdannelseslandsbyer,
hvor reglerne vil være lempeligere end de almindelige landzoneregler. En
landsby kan således omdannes, f.eks. ved at landsbyens afgrænsning æn
dres med henblik på, at bebyggelse et sted nedrives og erstattes et nyt sted
inden for en ny og mere rummelig afgrænsning af landsbyen.
for eksisterende boliger i det åbne land er der allerede efter hidtidig prak
sis mulighed for at nedrive disse og erstatte dem med en ny bolig. Det er
en forudsætning, at det eksisterende beboelseshus ikke er så forfaldent, at
det ikke repræsenterer nogen værdi af betydning, dvs, udgør en ruin. Det
er endvidere en forudsætning, at det nye hus opføres med nogenlunde
samme udformning, beliggenhed og størrelse som det eksisterende gamle
hus. Herudover giver det fremsatte lovforslag nye muligheder for at skabe
attraktive boliger i landdistrikterne ved at udvide grænsen for de umid
delbare rettigheder for om- og tilbygning af helårshuse.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen