Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 121 Bilag 12
Offentligt
1723177_0001.png
Fra:
Erik Østergaard [mailto:[email protected]]
Sendt:
9. februar 2017 12:33
Til:
Folketingets Oplysning <[email protected]>
Cc:
Liza Christensen <[email protected]>
Emne:
Til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg - Vedr: L 121: Forslag til lov om ændring af lov
om planlægning
L 121: Forslag til lov om ændring af lov om planlægning
Til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Bedre mulighed for etablering og udvikling af vognmandsforretninger i landzone
DTL
Danske Vognmænd, der repræsenterer knap 2.000 vognmandsvirksomheder i Danmark har et stort
ønske om, at det bliver lettere at etablere og udvikle vognmandsforretninger i landzone. Mange af DTLs
medlemsvirksomheder ønsker at etablere sig i landzone, og for disse og andre mindre
vognmandsforretninger, herunder den selvkørende vognmand, er det afgørende for deres virksomheds
eksistens, at den kan havde adresse og drives fra boligen i landzone. Det holder nemlig omkostninger nede,
fordi de er tæt på kunderne
som i stort omfang udgøres af netop landbrugserhvervet i forbindelse med
transport af foder, gødning, dyr samt afgrøder.
Læs mere i vedhæftede debatindlæg i Altinget.dk af 9. februar 2017 -
Vognmænd: Giv plads til
transportvirksomhed i landzoner.
I den nugældende planlov § 35, stk. 1, skal erhverv, som ikke har forbindelse til jordbrugserhvervene, som
hovedregel henvises til erhvervsområder i byzone. Som lovforslaget forligger ændres ikke på denne
hovedregel.
Vi skal derfor anmode Folketinget om i lovbehandlingen af L 121 at give kommunerne større frihed i deres
administration af landzonereglerne, og det burde efter DTL's opfattelse stå klart, at hovedreglen bør
ændres, så vognmandsforretninger kan få landzonetilladelse fra kommunen
under de vilkår, som den
pågældende kommune i øvrigt måtte opstille til fx afskærmning eller maksimalt antal lastbiler.
Ellers vil man fortsat kunne opleve, at kommuner giver landszonetilladelse til mindre
vognmandsforretninger eller en selvkørende vognmand, der så efterfølgende bliver frataget og omgjort i
klageinstansen med den begrundelse, at landzonen er forbeholdt jordbrugserhvervene.
Med venlig hilsen
Erik Østergaard
Adm. direktør
DTL Danske Vognmænd