Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
L 114
Offentligt
1717025_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 30. januar 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 20 til L 114, forslag til folketingsbeslutning
om forslag til folketingsbeslutning om ændring af lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug stillet
den 27. januar 2017 af Ida Auken (R).
Spørgsmål nr. 20 til L 114
”Ministeren bedes redegøre for den ændrede beskyttelse af heder og overdrev i forhold til anden natur
og konsekvenserne heraf, særligt henset til at heder og overdrev er meget følsomme overfor ammoniak
samt regeringens udmelding om, at man vil undersøge om det er "direktivnødvendigt" at tage hensyn
til disse naturtyper.”
Svar
Det er primært de generelle regler i husdyrgødningsbekendtgørelsen, der regulerer imødegåelse af
ammoniakemission fra udbringning af husdyrgødning. Udbringning af flydende husdyrgødning på
arealer uden afgrøder til høst må efter bekendtgørelsen kun ske ved nedfældning eller ved anvendelse
af forsuret gødning. Desuden gælder der regler om, at al husdyrgødning på sort jord som
udgangspunkt skal være nedbragt senest 6 timer efter udbringning. Nedfældning, forsuring og
nedbringning omtales i det følgende som anvendelse af særlige udbringningsteknikker. For langt de
fleste arealer er husdyrgødningsbekendtgørelsens regler den eneste regulering af ammoniakemission
fra udbringningsarealer.
Naturområder i nærheden af anlæg kan blive påvirket med flere kilo ammoniak, mens den
ammoniakafsætning, der stammer fra udbringningsarealerne, sjældent bliver mere end lige over et
kilo. Den største del af ammoniakafsætningen fra udbragt husdyrgødning sker endvidere i den del af et
naturområde, der ligger tættest på udbringningsarealet. Dertil kommer, at afsætningen fra
udbringningsarealerne kun sker i forbindelse med udbringning af husdyrgødning, mens påvirkningen
fra anlægget sker året rundt.
I den nye husdyrregulering skal kommunerne fortsat vurdere påvirkningen med ammoniak fra
anlæggene konkret. Der sker således ingen ændring her. I forhold til påvirkningen fra
udbringningsarealerne indføres der med de foreslåede regler bræmmer op til al kategori 1-natur og
højmoser og lobeliesøer, der er omfattet af kategori 2-natur. Bræmmerne har til formål at udelukke
skader på habitatnatur og væsentlige påvirkninger i øvrigt, således at konkrete vurderinger efter
habitatdirektivet og VVM-direktivet kan undlades.
Forslaget indebærer, at antallet af zoner med teknikkrav omkring ammoniakfølsom natur ved
overgangen til generelle regler samlet set stiger i forhold til antallet af zoner pålagt ved vilkår i
tilladelser og godkendelser efter den gældende husdyrbruglov som følge af flere bræmmer langs
kategori 1-natur.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
L 114 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om, hvad den samlede samfundsøkonomiske beregning af forslaget viser, og hvad er de eksterne omkostninger for sundhed, klima, miljø og natur, til miljø- og fødevareministeren
Miljø- og Fødevareministeriet har foretaget en vurdering af, om det af hensyn til VVM-direktivet og
habitatdirektivet er nødvendigt også at stille krav om anvendelse af en særlig udbringningsteknik i
bræmmer om heder og overdrev omfattet af kategori 2. Et notat med vurderingen er vedlagt som bilag
og bliver også tilgængelig på Miljøstyrelsens hjemmeside www.mst.dk.
Det følger af vurderingen, at udbragt husdyrgødning op til heder og overdrev omfattet af kategori 2 i al
væsentlighed hovedsageligt vil indebære en randpåvirkning, der ikke generelt vil ændre naturområdets
tilstand som helhed samt påvirke biodiversiteten væsentligt. Miljø- og Fødevareministeriet vurderer på
denne baggrund samlet set, at det ikke er nødvendigt at stille krav om bræmmer med
udbringningsteknikkrav op til heder og overdrev omfattet af kategori 2 ift. VVM-direktivet.
Det fremgår dog samtidig af vurderingen, at det ikke kan udelukkes, at der i situationer med en
ændring i anvendelsen af de nærliggende udbringningsarealer kan forekomme en stigning i
ammoniakfordampningen, som ud fra en konkrete vurdering kan påvirke et nærtliggende
naturområde, særligt i udkanten af arealet.
Derfor fremgår det også af notatets konklusion, at såfremt der tilvejebringes et nyt vidensgrundlag,
f.eks. i forbindelse med kortlægning af naturtyper, forekomster af bilag IV-arter el. lign., der taler for,
at der udlægges bræmmer med ammoniakteknikkrav omkring heder og overdrev omfattet af kategori
2, vil dette kunne indføres ved en ændring af husdyrgødningsbekendtgørelsen. Miljø- og
Fødevareministeriet vil løbende vurdere, om beskyttelsesniveauet fortsat findes tilstrækkeligt.
Esben Lunde Larsen
/
Carsten Nissen
2