Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
L 114
Offentligt
1716915_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
30. januar 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 15 til L 114 , forslag til lov om ændring af
lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug, lov om miljøbeskyttelse, lov om jordbrugets anvendelse
af gødning og om plantedække og forskellige andre love (Ny regulering af husdyrbrug m.v. og
indførelse af generelle regler for anvendelse af gødning på arealer og for husdyrbrug m.v. som
udmøntning af dele af fødevare- og landbrugspakken samt ændringer som følge af VVM-direktivet
m.v), stillet den 26. januar 2017 af Pia Adelsteen (DF).
Spørgsmål nr. 15 til L 114
”Det beskrives i lovforslaget, at krav om efterafgrøder i medfør af husdyrbrugloven
bør blive omfattet af krydsoverensstemmelse og bør strafbelægges ved
at blive omfatte af § 92. Medfører dette ikke en urimelig dobbeltstraf af landmænd,
der ikke er i stand til at opfylde husdyrefterafgrødekravet?”
Svar
Krydsoverensstemmelse (KO) betyder, at landbrugere, der modtager direkte støtte eller tilskud efter
visse ordninger under landdistriktsprogrammet, skal overholde en række krav til miljø, sundhed,
dyrevelfærd og god landbrugsmæssig stand for at få udbetalt sin støtte/sit tilskud uden nedsættelse.
En nedsættelse af støtte/tilskud er en administrativ reaktion, ikke en straf.
Det har været et hensyn at gøre husdyrefterafgrødemodellen så enkel som muligt for landmanden.
Husdyrefterafgrøder og de pligtige efterafgrøder vil derfor blive behandlet administrativt som ét
samlet efterafgrødekrav, der administreres og kontrolleres af den samme myndighed. Det betyder, at
husdyrefterafgrødekravet vil følge de samme regler, som gælder for de pligtige efterafgrøder fastsat i
medfør af gødskningsloven.
Efter § 5 i gødskningsloven må forbruget af kvælstof til gødningsformål i planperioden, som opgjort i
overensstemmelse med lovens regler, i de registreringspligtige eller registrerede virksomheder ikke
overstige virksomhedens kvote for kvælstof, som fastsat efter reglerne i gødskningslovens §§ 6-8.
Det fremgår af § 7 i gødskningsloven, at en virksomhed, der ikke har udlagt efterafgrøder eller anvendt
alternativerne til udlægning af efterafgrøder efter regler fastsat i gødskningsloven, vil få reduceret den
samlede kvote for kvælstof for planperioden. Efter forslaget vil § 7 i gødskningsloven blive udvidet til
at omfatte de nye husdyrefterafgrøder.
Det er strafbart, hvis en virksomheds forbrug af kvælstof til gødningsformål overstiger virksomhedens
kvote for kvælstof i planperioden. Dette resulterer i en overgødskningssag, der er omfattet af
krydsoverensstemmelse.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
L 114 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om krav om efterafgrøder i medfør af husdyrbrugloven bør blive omfattet af krydsoverensstemmelse og bør strafbelægges ved at blive omfattet af § 92, til miljø- og fødevareministeren
Efter forslaget vil manglende overholdelse af de regler, der fastsættes i medfør af den nye
bemyndigelse i husdyrbruglovens § 5 e om, at ministeren kan fastsætte krav om efterafgrøder i regler i
regler i medfør af husdyrbrugloven blive strafbelagt, jf. den gældende § 92 i husdyrbrugloven.
De regler, der kommer til at gælde for de nye husdyrefterafgrøder, vil således svare til de regler, der
gælder for de pligtige efterafgrøder fastsat efter gødskningsloven. Jeg mener, at det er en
hensigtsmæssig ensretning af reglerne om efterafgrøder.
Jeg henviser i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål 14.
Esben Lunde Larsen
/
Claus Torp
2