Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 107 Bilag 4
Offentligt
1720866_0001.png
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Udkast til program
Lukket ekspertmøde om L 107 (ændring af dagtilbudsloven).
Dato:
Ubekendt
Tid:
Kl. 10.00-11.30
Sted:
Christiansborg
Formål
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget afholder lukket ekspertmøde i forbindelse med behandlingen af
lovforslaget L 107 (ændring af dagtilbudsloven). Lovforslaget indebærer bl.a. en udvidelse af de nuværende
regler om obligatorisk dagtilbud, så alle 3-årige tosprogede børn uden for dagtilbud med sproglige
vanskeligheder fremover skal have et sprogstimuleringstilbud i form af en plads i et dagtilbud 30 timer om
ugen. Derudover indebærer lovforslaget, at kommunerne får mulighed for at fremrykke den lovpligtige
sprogvurdering og give sprogstimulering fra 3 års til 2 års alderen.
Ekspertmødet afholdes med henblik på at belyse mulige problemstillinger ved fremrykkelsen af alderen for
den lovpligtige sprogvurdering, herunder om sprogvurdering og sprogstimulering vil få den tilsigtede virkning
om fremme af børns udvikling, trivsel og sproglæring.
Udkast til program
10.00-10.20
Tidligere indsats gennem samarbejde og vejledning. Et alternativ til sprogscreening?
V/Formanden eller forretningsudvalgsmedlem fra BUPL samt pædagog i Århus Anette Stoltenberg
Hansen (TBC)
BUPL og Anette S. Hansen vil fortælle om de første erfaringer med samarbejde mellem
sundhedspleje og daginstitution omkring tidlig tilknytning til vuggestuen via samarbejde og
vejledning, ikke tvang.
BUPL har udvist bekymring for fremrykningen af sprogvurdering til 2-års-alderen og har bemærket, at en
sprogvurdering af børn i 2-års-alderen kan give upræcise vurderinger af den sproglige udvikling og medføre
meningsløse eller i værste fald tilbageslående tiltag særligt blandt tosprogede børn. BUPL er positive over
for en tidlig indsats, men opfordrer til opsøgende arbejde og tilbud frem for fremrykkelsen af test og tvang.
Aarhus kommune har gode erfaringer med at lade pædagoger ledsage sundhedsplejersker, der opsøger
familier med spædbørn.
10.20-10.35 Børns sprog ved 2-års alderen. Hvad kan man screene for?
v/Pia Thomsen, sprogforsker med speciale i børns sproglige udvikling og forsker, lektor, ph.d. på
Syddansk Universitet, Institut for Sprog og Kommunikation
Pia Thomsen beskæftiger sig med psykolingvistik og sprogtilegnelse hos et- og tosprogede børn og skrevet
ph.d. afhandling (Thomsen 2009/2011) om danske børns helt tidlige grammatiske udvikling og
læringsprocesser, der driver børns sprogudvikling frem. Hun har deltaget i arbejdsgruppen om sprog og
kommunikation ifm. revision af den styrkede pædagogiske læreplan.
L 107 - 2016-17 - Bilag 4: Udkast til program for lukket ekspertmøde om nedsættelsen af alderen for den lovpligtige sprogvurdering fra 3 år til 2 år
1720866_0002.png
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
10.35-10.50 Når samarbejdet med forældre bygger på tillid og samarbejde. Resultater fra ny, ikke-
publiceret forskning
V/Lene S.K. Schmidt, lektor UC Sjælland.
Lene Schmidt har undersøgt forældresamarbejdet i en række daginstitutioner, særligt ift. det øgede fokus på
tidlig læring. Studiet er afsluttet, men ikke publiceret.
10.50-11.30
Spørgsmål og svar