Skatteudvalget 2016-17
L 103
Offentligt
1749318_0001.png
27. april 2017
J.nr. 2017 - 610
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 103 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven og virksomheds-
skatteloven (Kildeartsbegrænsning af underskud fra fysiske personers investeringer i visse
anpartsprojekter).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 23. december 2016.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 103 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelse af 22/12-16 fra Eivind Christiansen, Fredensborg, til skatteministeren
1749318_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 22. december 2016 fra Eivind Christiansen,
Fredensborg, jf. L 103 - bilag 3.
Svar
Eivind Christiansen har en række bemærkninger til lovforslaget og henleder opmærksom-
heden på regelsættet om genbeskatning af underskud.
Det anerkendes, at der principielt ingen asymmetrisk beskatning er, i tilfælde af at investe-
ringen foretages i Danmark. Ofte vil investor dog opnå en høj fradragsværdi af under-
skud og en lavere beskatning i senere år, hvor projektet måtte være overskudsgivende.
Under alle omstændigheder indebærer de første års underskud, at der sker en udskydelse
af beskatningen. Denne skatteudskydelse og delvise asymmetri indebærer et mindrepro-
venu i form af et rentetab for det offentlige.
Det bemærkes endvidere, at lovforslaget alene har fremadrettet virkning, da det kun har
virkning for dispositioner foretaget efter fremsættelsesdagen. Lovforslaget omfatter såle-
des ikke anpartsprojekter, der er etableret inden lovforslagets fremsættelse, og hvor an-
partsprojektet blot fortsætter med de samme anpartshavere og uden væsentlige ændringer
i aktiviteten.
I forhold til, hvorvidt 10-mandsprojekterne er skattemotiverede, må det konstateres, at de
skattemæssige konsekvenser af investeringerne i 10-mandsprojekterne og skattefordelene
for investor (f.eks. en lønmodtager) har en fremtrædende placering på nogle udbyderes
hjemmesider og i deres investeringsguider. Det kan endvidere bemærkes, at markedsfø-
ringen af 10-mandsprojekterne sædvanligvis intensiveres mod slutningen af året, og at in-
vestorerne ofte først underskriver tegningsaftalerne sidst på året – altså på det tidspunkt,
hvor der er overblik over årets indkomst.
Derfor er det vurderingen, at de skattemæssige forhold spiller en væsentlig rolle i forbin-
delse med investeringsbeslutningen, selvom der selvfølgelig også indgår andre aspekter,
ligesom begrundelsen for at investere selvsagt kan variere fra person til person.
Det kan i denne forbindelse bemærkes, at underskud fortsat vil kunne modregnes i efter-
følgende års overskud i samme projekt. Driftsøkonomisk rentable projekter vil således
fortsat være en god investering, selvom skattereglerne ændres.
For så vidt angår henvisningen til det regelsæt (ligningslovens § 33 D), hvorefter der i år
med overskud skal ske genbeskatning i Danmark af underskud, svarende til tidligere års
underskud, der er fratrukket i dansk indkomst, skal det bemærkes, at denne regel forud-
sætter, at Danmark skal lempe for dobbeltbeskatning af overskud i det faste driftssted ef-
ter den såkaldte eksemptionsmetode. Denne lempelsesmetode er imidlertid under udfas-
ning og finder således stort set ikke anvendelse længere. I forhold til de dobbeltbeskat-
ningsoverenskomster, som Danmark har indgået, lempes der typisk efter den såkaldte
credit-metode.
Side 2 af 2