Skatteudvalget 2016-17
L 103 Bilag 7
Offentligt
1723860_0001.png
16. februar 2017
J.nr. 2017-610
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af personskatteloven og virksomhedsskatteloven (Kilde-
artsbegrænsning af underskud fra fysiske personers investeringer i visse anpartsprojekter)
(L 103).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Advokatsamfundet bemærker, at
lovforslaget har virkning for ind-
komst fra anpartsprojekter, som
den pågældende har erhvervet eller
påbegyndt fra fremsættelsen af
lovforslaget den 14. december
2016 eller senere. Det vil sige, at
lovforslaget også har virkning for
brugte anparter erhvervet den 14.
december 2016 eller senere.
Det er Advokatsamfundets opfat-
telse, at det ikke er hensigtsmæs-
sigt, at lovforslaget får virkning for
handel med brugte anparter, der er
erhvervet i tillid til de nugældende
regler, idet lovforslaget kan umu-
liggøre salg af brugte anparter.
Lovforslaget har fremadrettet virk-
ning, da det kun har virkning for
anparter erhvervet efter fremsæt-
telsesdagen. Lovforslaget har såle-
des ikke betydning for anpartspro-
jekter, der er etableret inden frem-
sættelsesdagen, og hvor anparts-
projektet blot kører videre med de
samme anpartshavere.
Hvis en person erhverver en an-
part i et eksisterende anpartspro-
jekt, det vil sige, hvis personen er-
hverver en brugt anpart, vil der
være tale om, at denne person via
denne erhvervelse starter en ny
virksomhed. Dette vil være omfat-
tet af de nye regler. Det er således
ikke muligt for denne nye investor
at indtræde i den retsstilling, som
den tidligere investor havde. Her-
ved sidestilles erhvervelse af en
brugt anpart med erhvervelse af en
anpart i et nyt investeringsprojekt.
Hvis handel med brugte anparter
generelt undtages fra lovforslaget,
er det opfattelsen, at der vil være
en nærliggende risiko for, at der i
eksisterende anpartsprojekter ind-
lægges ny virksomhed, således at
spekulation i den asymmetriske be-
skatning kan fortsætte.
Dette vil betyde, at indgrebet ikke
vil være effektivt. Og der vil i
praksis ikke være dæmmet op for
den asymmetriske beskatning af
investeringer i de såkaldte 10-
mandsprojekter.
Der vil dog blive stillet ændrings-
forslag til lovforslaget, hvorefter
Side 2 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
det i visse tilfælde vil være muligt
at overdrage anparter erhvervet før
den 14. december 2016, uden at
disse omfattes af den foreslåede
kildeartsbegrænsning.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv.
Dansk Aktionærfor-
ening
Dansk Aktionærforening takker
for muligheden for at afgive hø-
ringssvar på lovforslaget.
Dansk Aktionærforening bemær-
ker, at det er foreningens generelle
holdning, at skatteområdet er et
centralt område for et velfunge-
rende børsmarked. Derfor er skat-
teområdet samtidig en vigtig for-
udsætning for muligheden for at
foretage investeringer på et bedre
grundlag, hvilket forbedrer Dan-
marks situation, idet Danmark har
brug for både danske udenlandske
investorer.
Dansk Aktionærforening bemær-
ker, at vedrørende det konkrete
lovforslag har foreningen ingen
bemærkninger.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri har ingen bemærk-
ninger til lovforslaget.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv bemærker indled-
ningsvist, at der i høringssvaret
alene fokuseres på konsekvenserne
af lovforslaget ved investering i
K/S-ejendomsprojekter med op til
10 ejere.
Side 3 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv bemærker endvi-
dere, at de nugældende regler hid-
rører helt tilbage fra den 12. maj
1989, hvor Folketinget indførte
underskudsbegrænsning ved inve-
stering i større anpartsprojekter –
defineret som projekter med flere
end 10 ejere.
Der er siden sket visse tilpasninger
af lovgivningen, men det politiske
ønske har siden 1989 været, at en
begrænset kreds af investorer
(maksimalt 10 ejere) i et K/S
kunne gå sammen om investering i
ejendomme og på lige fod med an-
dre selskabsformer med adgang til
at fratrække skattemæssige under-
skud i anden indkomst. Investo-
rerne i de eksisterende projekter
har således investeret i tillid til en
gældende lovgivning, som specifikt
har muliggjort dette, og hvor om-
sætteligheden af anparterne var
sikret gennem symmetrisk behand-
ling af køber og sælger.
Det er den 17. november 2017
indgået aftale om afskaffelse af
PSO-afgiften. Som en del af finan-
siering af aftalen indgår en kilde-
artsbegrænsning af underskud i de
såkaldte 10-mands-projekter.
Dette lovforslag udmønter denne
del af aftalen.
For så vidt angår virkningstids-
punktet for lovforslaget henvises
der til kommentaren til Advokat-
samfundet.
Dansk Erhverv vurderer, at lov-
forslaget vender den tunge ende
nedad, da der altid vil være inve-
storer, der er nødt til at sælge deres
anparter af projektmæssige eller
personlige årsager (fx død, skils-
misse, arbejdsløshed).
Der vil blive stillet ændringsforslag
til lovforslaget.
Det vil fremgå af ændringsforsla-
get, at overdragelse af en eller flere
anparter i en anpartsvirksomhed i
form af et såkaldt 10-mandspro-
jekt i tilfælde af død, separation el-
ler skilsmisse ikke vil blive anset
for en erhvervelse i lovens for-
stand.
Det vil sige, at såfremt ejeren af
anparterne dør, medfører overgan-
Side 4 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
gen af anpartsvirksomheden (an-
parterne) til fx ejerens ægtefælle
ikke, at der er tale om en erhver-
velse af anpartsvirksomheden i lo-
vens forstand. Ægtefællen vil der-
med kunne fradrage underskud fra
anpartsvirksomheden i anden ind-
komst fx lønindkomst, såfremt
den afdøde ejer havde erhvervet
anparterne senest den 13. decem-
ber 2016.Der henvises i øvrigt til
kommentaren nedenfor vedrø-
rende ændringsforslag om mulig-
heden for at overdrage anparter,
der er erhvervet senest den 13. de-
cember 2016, inden for den eksi-
sterende kreds af anpartshavere.
Dansk Erhverv vurderer også, at
lovforslaget må være administrativt
byrdefuldt, idet der nu indføres to
forskellige anpartstyper i samme
projekt – en for anparter erhvervet
før den 14. november 2016 og en
for anparter erhvervet den 14. de-
cember 2016 og derefter.
I tilfælde af at et K/S er nødt til at
tage anparter tilbage for mislig-
holdelende investorer, vil de tilba-
getagne anparter skulle behandles
efter de nye regler, mens de gamle
anparter skal behandles efter de
eksisterende regler. De eksiste-
rende investorer kan således ikke
overtage den misligholdende inve-
stors skattemæssige fradragsad-
gang, selvom de eksisterende inve-
storer hæfter personligt og solida-
risk for den misligholdende inve-
stors forpligtelser.
Der vil blive stillet ændringsforslag
til lovforslaget.
Det vil fremgå af ændringsforsla-
get, at det vil være muligt at over-
drageanparter, der oprindeligt er
erhvervet før den 14. december
2016, i et anpartsprojekt, uden at
erhvervelsen indebærer, at den fo-
reslåede kildeartsbegrænsning fin-
der anvendelse.
Det vil være en betingelse, at an-
parterne erhverves af en af de øv-
rige anpartshavere i anpartsprojek-
tet.
Erhverves anparterne ikke af en af
anpartshaverne, vil den foreslåede
kildeartsbegrænsning finde anven-
delse.
Side 5 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Tilbagetagning af misligholdte an-
parter kan være nødvendig for
virksomhedens fortsatte drift og
finansiering, men forskelsbehand-
lingen af investeringen før og efter
den 14. december 2016 forhindrer
dette.
Ved gensalg af anparter i K/S’et
vil der være uklarhed over, om
man sælger en andel af de oprinde-
lige anparter, eller om man sælger
de tilbagetagne anparter, og det vil
administrativt være umuligt at
håndtere for både investorer, ad-
ministratorer og myndigheder.
Der henvises i den forbindelse i
øvrigt til kommentaren til Advo-
katsamfundet.
Dansk Erhverv mener, at de eksi-
sterende virksomheders mulighe-
der for at erhverve aktiver efter
den 13. december 2016 er uhen-
sigtsmæssige og alt for uklare, idet
de alene med sikkerhed tillader in-
vesteringer, der er fradragsberetti-
get som en driftsudgift. Investo-
rerne vil ikke kunne være sikre på,
om større til- og ombygninger bli-
ver omfattet af fradragsbegræns-
ningen, selvom de er nødvendige
for virksomhedens fortsatte drift,
og hvordan de i øvrigt risikerer at
påvirke den skattemæssige be-
handling af projektet i sin helhed.
Ofte er det jo nødvendigt at ud-
vikle og ombygge på den eksiste-
rende ejendom for at kunne få el-
ler opretholde en længere løbende
lejekontrakt på ejendommen, og
det vil være urimeligt, hvis sådanne
nødvendige værdiskabende og
værdibevarende investeringer
Det er opfattelsen, at lovforslaget
ikke stiller unødvendige hindringer
i vejen for eksisterende anparts-
virksomheder i form af 10-mands-
projekter i forhold til at udøve en
optimal økonomisk drift.
Som det fremgår af bemærknin-
gerne til lovforslagets § 3, stk. 2,
vil det dog bero på en konkret vur-
dering, hvorvidt en anskaffelse an-
ses for nødvendig for virksomhe-
dens fortsatte drift. Det vil sige, at
der vil være tale om en vurdering,
der afhænger af den konkrete ud-
gift og den konkrete virksomhed.
Det bemærkes endvidere, at der
ved tvivl om en konkret anskaf-
felse er mulighed for at anmode
SKAT om et bindende svar vedrø-
rende den skattemæssige behand-
ling.
Side 6 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skulle ændre på hele projektets
skattemæssige status.
Det kan dog bekræftes, at anskaf-
felse af et aktiv, der er fradragsbe-
rettiget som en driftsudgift, altid
vil anses nødvendig for anparts-
virksomhedens fortsatte drift.
Dansk Erhverv påpeger, at der må
vurderes at være betydelig usikker-
hed om, hvorvidt lovforslaget i re-
aliteten vil medføre det skattemæs-
sige provenu, som det er tiltænkt.
Under alle omstændigheder vil
ejendoms-K/S’erne ikke bidrage
væsentligt til dette, og de økono-
miske omkostninger både for inve-
storerne og samfundet vurderes at
ville opveje eventuelle kortsigtede
skattegevinster.
Der henvises til kommentarerne til
FSR –
danske revisorer
og Sustai-
nable Power Invest A/S.
Dansk Erhverv mener som et mi-
nimum, at brugte anparter bør
undtages fra lovforslaget, således
at kommanditister, som har inve-
steret i deres anparter inden den
13. december 2016, kan sælge de-
res anparter på en sådan måde, at
køberen får mulighed for at opnå
fradrag uden kildeartsbegrænsning
fremadrettet. En sådan ændring
vurderes ikke at koste skattepro-
venu.
Der henvises til kommentaren
ovenfor om muligheden for at
overdrage anparter, der er erhver-
vet senest den 13. december 2016,
inden for den eksisterende kreds af
anpartshavere, og til kommentaren
til Advokatsamfundet.
Dansk Erhverv mener i øvrigt, at
det bør være tilladt, at eksisterende
K/S’er skal kunne udøve en opti-
mal økonomisk drift, og derfor
skal der ikke være begrænsninger i
eksisterende ejendomsprojekters
muligheder for at udvikle og om-
Der henvises til kommentaren
ovenfor om, hvorvidt en anskaf-
felse af et aktiv anses for nødven-
dig for virksomhedens fortsatte
drift.
Side 7 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bygge K/S’ets eksisterende ejen-
dom, og nye dispositioner i eksi-
sterende K/S’er skal ikke kunne
indvirke på den skattemæssige sta-
tus for allerede gældende investe-
ringer.
Det bemærkes desuden, at en ube-
grænset adgang til at udvikle en ek-
sisterende anpartsvirksomhed i
form af et såkaldt 10-mandspro-
jekt vil kunne indebære, at formå-
let med lovforslaget fortabes.
Der vil således kunne være en ri-
siko for, at en eksisterende an-
partsvirksomhed i form af et 10-
mandsprojekt vil kunne undergå
sådanne ændringer og udvidelser,
at der reelt ikke er tale om samme
anpartsvirksomhed.
Dansk Industri
Dansk Industri indleder med at
kvittere for den brede politiske
enighed om at afskaffe PSO-beta-
lingen. PSO-aftalen forbedrer virk-
somhedernes konkurrencevilkår og
styrker dermed muligheden for at
skabe vækst og nye job i alle dele
af Danmark. Aftalen sikrer samti-
dig, at der findes en løsning på, at
EU-Kommissionen har kritiseret
PSO-systemet for at stride mod
EU-retten.
Dansk Industri har forståelse for,
at regeringen med nærværende
lovforslag ønsker at sikre en sym-
metri mellem de underskud, der
kan fradrages i Danmark, og de
overskud, som Danmark senere
har beskatningsretten til. Særligt
fordi der med lovforslaget alene
gribes ind over for passive investe-
ringer, hvor deltagerne alene hæf-
ter begrænset og ikke deltager i
virksomhedens drift i væsentligt
omfang.
Det er korrekt, at det ikke i sig selv
er asymmetrien i beskatningsretten
landene imellem, der udgør moti-
vet for den skattemotiverede inve-
stering.
Lovforslaget skal ses på baggrund
af, at det via anpartsprojekterne
kan udnyttes, at de første års un-
derskud i projekterne kan fradra-
ges med fuld skatteværdi i anden
dansk personlig indkomst som fx
Side 8 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Industri ønsker dog at po-
intere, at asymmetri i beskatnings-
retten landene imellem ikke i sig
selv betyder, at investeringen er
skattemotiveret, idet den private
investor jo netop også rammes af
den udenlandske skat.
lønindkomst for dermed at ned-
bringe topskattebetalingen.
Dansk Industri beder desuden
Skatteministeriet overveje, om det
fremadrettet kan være hensigts-
mæssigt at beskatte afkast fra inve-
steringer i kildeartsbegrænsede 10-
mandsprojekter som kapitalind-
komst.
Hidtil har det været en fordel at
oprette de af lovforslaget omfat-
tede projekter som projekter med
højest 10 ejere. Det skyldes, at
eventuelle underskud dermed
kunne fradrags i den personlige
indkomst. Med kildeartsbegræns-
ningen bliver det nu en fordel at
oprette de samme projekter som
projekter med flere end 10 ejere.
Det skyldes, at afkastet dermed vil
blive beskattet som kapitalind-
komst, der typisk beskattes med en
lavere sats end personlig indkomst.
Dansk Industri mener, at der såle-
des med lovforslaget opstår en si-
tuation, hvor investorer, der har
investeret før den 14. december
2016, har en interesse i, at projek-
tet skal have højest 10 deltagere,
mens nye investorer vil have en in-
teresse i, at projektet skal omfatte
flere end 10 deltagere. Det er ikke
hensigtsmæssigt.
Det er opfattelsen, at det ikke er
hensigtsmæssigt at lade indkomst
fra investeringer i kildeartsbegræn-
sede 10-mandsprojekter blive be-
skattet som kapitalindkomst.
Det er vurderingen, at det vil
kunne give et incitament til at pla-
cere mindre erhvervsvirksomheder
fx en udlejningsvirksomhed, hvor
kravet om arbejdsindsats ikke er
opfyldt, i et P/S eller K/S, for der-
med at opnå, at indkomsten fra er-
hvervsvirksomheden konverteres
fra personlig indkomst til kapital-
indkomst.
Hvis forslaget imødekommes er
der er således en risiko for, at ind-
komst fra mindre erhvervsvirk-
somheder, hvor der kun er en en-
kelt eller få ejere, kan konverteres
fra personlig indkomst til kapital-
indkomst.
Side 9 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Industri påpeger, at lov-
forslaget på denne måde vil kom-
plicere den i forvejen meget kom-
plicerede danske kapitalbeskatning
og gøre det endnu svære for den
enkelte investor at gennemskue
skattereglerne.
Dansk Industri påpeger dermed
afslutningsvist behovet for, at den
danske kapital- og aktieindkomst-
beskatning simplificeres og beskat-
tes på et lavere niveau.
Det er opfattelsen, at det ikke er
hensigtsmæssigt at lade indkomst
fra 10-mandsprojekter blive be-
skattet som kapitalindkomst, jf.
ovenfor.
Det bemærkes i øvrigt, at lov-
forslaget på en række punkter er
lagt tæt op ad de eksisterende an-
partsregler for at forenkle reglerne
mest muligt.
Desuden skal det bemærkes, at Er-
hvervsbeskatningsudvalget bl.a.
har til opgave at se på de generelle
muligheder for, at kapital- og ak-
tieindkomstbeskatningen forenk-
les, og at disse indkomster og be-
skattes ensartet.
Danske Advokater
Danske Advokater har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering
(TER)
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv
Regulering (TER) vurderer, som
anført i bemærkningerne, at lov-
forslaget medfører administrative
konsekvenser under 4 mio. kr. år-
ligt for erhvervslivet. De bliver
derfor ikke kvantificeret yderligere.
FSR – danske revisorer
FSR –
danske revisorer
bemærker, at
provenuberegningerne er meget
overraskende.
Det er FSR –
danske revisorers
ind-
tryk, at udbuddet af nye projekter
er meget begrænset, og at hoved-
I provenuvurderingen er der taget
udgangspunkt i de tilgængelige sta-
tistiske oplysninger om antallet af
10-mandsprojekter oplyst af
SKAT.
I forhold til ejendomsprojekterne
bemærkes det, at det er korrekt, at
selve ejendommen maksimalt kan
Side 10 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
parten omfatter ejendomsinveste-
ringer med lave afskrivningspro-
center (maksimalt 4 pct.)
FSR –
danske revisorer
påpeger, at
der vel også er en samfundsmæssig
gevinst ved investeringsprojek-
terne.
afskrives med 4 pct. Udgifter til
indretning mv., som ofte er en
ikke uvæsentlig del af disse projek-
ter, kan dog straksafskrives.
I forhold til de samfundsøkonomi-
ske effekter bemærkes, at forslaget
indebærer en mere neutral beskat-
ning på tværs af anbringelsesfor-
mer, hvilket sikrer mere ensartede
rammebetingelser for erhvervslivet
og kan trække i retning af en mere
hensigtsmæssig investeringssam-
mensætning.
FSR –
danske revisorer
bemærker, at
indgrebet er rettet imod transpa-
rente enheder, hvor ”den skatte-
pligtige ikke hæfter personligt” for
selskabets forpligtelser.
Af lovbemærkningerne fremgår
det, at der ved personlig hæftelse
skal forstås den hæftelse, der ud-
springer af selve selskabsformen.
Kaution mv. er derfor ikke til-
strækkeligt til at opfylde betingel-
sen om personlig hæftelse for det
skattemæssigt transparente sel-
skabs forpligtelser.
FSR –
danske revisorer
anmoder om,
at det tilsvarende præciseres, at in-
teressentskaber generelt vil blive
anset for at være friholdt af indgre-
bet.
Der vil blive stillet ændringsforslag
til lovforslaget, hvor der vil blive
foreslået en ændring af lovteksten i
forhold til brugen af begrebet ”den
skattepligtige ikke hæfter person-
ligt”.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til advokat Henrik Kain.
FSR –
danske revisorer
anmoder
endvidere om, at Skatteministeriet
bekræfter, at lån på non-recourse
vilkår ikke medfører, at for eksem-
pel interessentskaber anses for en
Det kan hverken be- eller afkræf-
tes.
Side 11 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
transparent enhed, hvor den skat-
tepligtige ikke hæfter personligt for
den transparente enheds forpligtel-
ser.
At et lån er optaget på non-re-
course vilkår indebærer ikke auto-
matisk, at et interessentskab anses
for et skattemæssigt transparent
selskab, hvor den skattepligtige
hæfter begrænset for det transpa-
rente selskabs forpligtelser.
Det afhænger af en konkret vurde-
ring af interessentskabet, hvori
non-recourse vilkåret og andre vil-
kår/aftaler indgår, for at afgøre,
om de enkelte interessenter omfat-
tes af den foreslåede kildeartsbe-
grænsning.
Dette vil blive præciseret yderli-
gere i forbindelse med det æn-
dringsforslag, der vil blive stillet til
lovforslaget, hvor der vil blive fo-
reslået en ændring af lovteksten i
forhold til brugen af begrebet ”den
skattepligtige ikke hæfter person-
ligt”.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til advokat Henrik Kain.
I øvrigt forekommer det ikke klart
for FSR –
danske revisorer,
hvad der
menes med ”udspringer af selve
selskabsformen”. En transparent
enhed er vel ikke nødvendigvis al-
tid selskabsretligt reguleret af spe-
cifik lovgivning? Hvad lægges der i
så fald vægt på ved denne vurde-
ring?
Intentionen med den anførte lov-
bemærkning var at præcisere, hvad
der skulle forstås ved ikke at hæfte
personligt.
Der vil dog blive stillet ændrings-
forslag til lovforslaget, hvor lov-
teksten foreslås ændret med hen-
blik på at præcisere denne.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til advokat Henrik Kain.
Side 12 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR –
danske revisorer
bemærker, at
indgrebet rettes konkret imod sel-
skaber, hvor den skattepligtige
”ikke deltager i virksomhedens
drift i væsentligt omfang”. Der
henvises til den i praksis anvendte
50-timers regel.
FSR –
danske revisorer
skal anmode
om en redegørelse for, hvorledes
denne regel påtænkes praktiseret.
En person kan således fx i perio-
der opfylde betingelsen, men i an-
dre perioder ikke, eksempelvis ved
sygdom eller længere tids udlands-
ophold mv. Hvordan vil ind- og
udtræden af begrænsningsreglen i
disse tilfælde skulle praktiseres?
Det er opfattelsen, at der ikke er
grundlag for, at anparter i anparts-
virksomheder i form af de såkaldte
10-mandsprojekter skal behandles
anderledes end anparter i anparts-
virksomheder i form af masseud-
budte anpartsprojekter i forhold til
vurderingen af væsentlighedskrite-
riet.
Ved afgørelsen af, hvorvidt den
skattepligtiges deltagelse i anparts-
virksomhedens drift anses for væ-
sentligt, kan der således henses til
den praksis, som allerede i dag gæl-
der i forbindelse med reglerne om
arbejdsindsats i etablerings- og
iværksætterkontoloven.
Denne praksis svarer til praksis i
forhold til de eksisterende anparts-
regler, der blev indført ved an-
partsindgrebet fra 1989.
Fx kan kravet om en væsentlig ar-
bejdsindsats være opfyldt, selvom
der er tale om en sæsonbetonet
virksomhed. Det vil sige, at i en
sæsonbetonet virksomhed, der kun
er i drift fx tre måneder om året,
vil kravet været om en væsentlig
arbejdsindsats være opfyldt, hvis
den skattepligtige har ydet en ar-
bejdsindsats på mindst 50 timer
månedligt i de tre måneder, sæso-
nen varer.
Det bemærkes dog, at det er en
konkret vurdering i hvert enkelt
tilfælde.
Side 13 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR –
danske revisorer
anfører, at
lovforslaget omtaler underskud fra
virksomhed. FSR –
danske revisorer
bemærker, at det ikke fremgår af
lovbemærkningerne, om der med
underskud menes underskud før
eller efter renteudgifter.
Vil renteudgifter vedrørende virk-
somheden kunne fratrækkes i an-
den indkomst, eller skal renteud-
gifterne medregnes i underskuddet
fra virksomheden?
Virksomhedens indkomst omfatter
også anpartsvirksomhedens rente-
indtægter og -udgifter.
Hvorvidt renteudgifter vedrører
anpartsvirksomheden og dermed
skal medregnes i underskuddet fra
anpartsvirksomheden, afhænger af,
hvem der hæfter for gælden.
Det vil fx sige, at hvis der er fælles
hæftelse for en gæld, sådan at en
kreditor i tilfælde af misligholdelse
kan rejse krav mod den fælles for-
mue i anpartsvirksomheden eller
en del heraf, vedrører renteudgif-
terne anpartsvirksomheden.
FSR –
danske revisorer
ønsker endvi-
dere oplyst, om renteudgifter ved-
rørende køb af kapitalandelene vil
være omfattet af underskudsbe-
grænsningen, hvis underskuddet
skal opgøres efter renter?
Og hvorledes skal disse renteud-
gifter separeres fra andre renteud-
gifter hos kapitalejeren?
Renteudgifter vedrørende gæld,
der er optaget af den skattepligtige
personligt til køb af selve anpar-
terne, vil ikke være omfattet af un-
derskudsbegrænsningen, såfremt
det alene er den skattepligtige, der
har forpligtelsen til at betale gæl-
den og renterne heraf.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren ovenfor.
FSR –
danske revisorer
bemærker, at
det anføres i lovforslagets § 2, at
kildeartsbegrænsede underskud
kan fremføres til fradrag i positiv
skattepligtig indkomst i et senere
indkomstår fra samme virksom-
hed.
I bemærkningerne indskrænkes
dette til det konkrete anpartspro-
Det er opfattelsen, at ”samme
virksomhed” i den foreslåede kil-
deartsbegrænsning er identisk med
det begreb, der blev indført med
anpartsreglerne i 1989.
Det anerkendes dog, at det kan
være nødvendigt med en præcise-
ring af virksomhedsskatteloven for
at sikre klarhed over begrebet
”samme virksomhed” i forhold til
Side 14 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
jekt. Det er dog ikke således, at be-
grebet ”samme virksomhed” defi-
neres i skattelovgivningen i øvrigt,
hvorfor FSR –
danske revisorer
an-
moder om at få dette nærmere be-
lyst, ligesom de anmoder Skattemi-
nisteriet redegøre for, om den gæl-
dende definition, der i dag kendes
fra praksis, skal anses for ændret
fremover.
Hvis lovforslagets bemærkninger
skal være gældende, da bør det
konkretiseres i lovteksten.
virksomhedsskattelovens § 2, stk.
3. Det følger således heraf, at flere
virksomheder behandles som én
virksomhed ved anvendelse af
virksomhedsordningen.
Der vil blive stillet ændringsforslag
til lovforslaget, hvori ”samme virk-
somhed” præciseres i forhold til
virksomhedsskattelovens § 2, stk.
3.
FSR –
danske revisorer
bemærker
endvidere, at lovforslaget har virk-
ning for indkomst fra virksomhed,
som den skattepligtige har erhver-
vet eller påbegyndt den 14. decem-
ber 2016 eller senere.
Der vil være en række tilfælde,
hvor kapitalejeren har erhvervet
kapitalandelene ved en ubetinget
aftale indgået før den 14. decem-
ber 2016, og hvor selskabet før
den 14. december 2016 har indgået
en ubetinget aftale om at overtage
en igangværende virksomhed med
overtagelsesdato f.eks. den 31. de-
cember 2016.
Hvis der er tale om en fast ejen-
dom, vil det skattemæssige anskaf-
felsestidspunkt for ejendommen
være aftaletidspunktet, uanset ejen-
dommen først overdrages på et se-
nere tidspunkt.
Det afgørende i vurderingen af,
hvornår lovforslaget har virkning
fra, er, hvornår den skattepligtige
anses for at have erhvervet eller
påbegyndt anpartsvirksomhed i
form af et såkaldt 10-mandspro-
jekt.
Det er det tidligst forekommende
tidspunkt i form af enten erhver-
velse af eller påbegyndelse af en
virksomhed, der er afgørende for,
fra hvornår den foreslåede kilde-
artsbegrænsning finder anvendelse.
Side 15 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Ved overdragelse af goodwill vil
det ligeledes være aftaletidspunk-
tet, der er afgørende for det skatte-
mæssige anskaffelsestidspunkt.
Ved køb af driftsmidler m.v. vil
det derimod være leveringstids-
punktet og ikke aftaletidspunktet,
der er afgørende for det skatte-
mæssige anskaffelsestidspunkt.
FSR –
danske revisorer
anmoder om
en beskrivelse af, hvorledes disse
forskellige skattemæssige anskaf-
felsestidspunkter har indvirkning
på lovforslagets virkningstidspunkt
og herunder betydningen for efter-
følgende erhvervelser.
FSR –
danske revisorer
har forståelse
for, at en eksisterende virksomhed,
der er erhvervet forud for de fore-
slåede reglers ikrafttræden, efter-
følgende vil kunne undergå så-
danne ændringer og udvidelser, at
der reelt ikke er tale om samme
virksomhed, og at sådanne ændrin-
ger derfor kan tilsige, at de foreslå-
ede regler skal finde anvendelse,
når der indtræder sådanne ændrin-
ger.
Der er da også indsat en regel
herom i ikrafttrædelsesbestemmel-
sen, jf. lovforslagets § 3, stk. 2, 3.
pkt. Det afgørende kriterium efter
denne bestemmelse er, hvorvidt
den pågældende virksomhed efter
lovens ikrafttræden anskaffer eller
overtager anden virksomhed, uden
at dette er nødvendigt for virk-
somhedens fortsatte drift.
Som det fremgår af lovbemærknin-
gerne, beror det på en konkret
vurdering, hvornår ændringer i en
eksisterende anpartsvirksomhed
indebærer, at de foreslåede regler
om kildeartsbegrænsning af under-
skud finder anvendelse.
Det er opfattelsen, at det er be-
skrevet så fyldestgørende som mu-
ligt, hvornår der kan foreligge så-
danne ændringer i en eksisterende
anpartsvirksomhed, at de foreslå-
ede regler om kildeartsbegræns-
ning af underskud finder anven-
delse. Fordi der er tale om en kon-
kret vurdering, er det således ikke
muligt at lave en udtømmende og
præcis opregning af, hvilke anskaf-
felser af aktiver, der indebærer, at
den foreslåede kildeartsbegræns-
ning finder anvendelse eller ej.
Side 16 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dette kriterium vil ifølge FSR –
danske revisorer
utvivlsomt give an-
ledning til betydelig retsusikker-
hed.
Det er ikke klart angivet, hvornår
ændringer i en eksisterende an-
partsvirksomhed anses for at med-
føre, at de nye regler kan gøres
gældende for eksisterende anparts-
virksomheder, der ikke tidligere
har været omfattet af indgrebet.
Det anføres i bemærkningerne, at
udgifter afholdt inden for sædvan-
lig fradragsberettiget vedligehol-
delse ikke vil medføre en sådan
ændring. FSR –
danske revisorer
for-
står bemærkningerne således, at
det omfatter alle udgifter, der kan
fratrækkes i den skattepligtige ind-
komst, f.eks. straksfradrag efter af-
skrivningslovens § 18, stk. 2,
straksafskrivning efter afskriv-
ningslovens § 43, stk. 2 og straks-
afskrivning af småaktiver efter af-
skrivningslovens § 5, stk. 3, opsat
vedligeholdelse, forsknings- og ud-
viklingsomkostninger m.v.
FSR –
danske revisorer
beder derfor
Skatteministeriet om at bekræfte,
at lovbemærkningerne skal forstås
således, at alle udgifter, der kan
fratrækkes som almindelige drifts-
udgifter eller fratrækkes som
straksfradrag eller straksafskriv-
ning kan afholdes, uden at det an-
ses for en udvidelse af virksomhe-
den.
Det bemærkes, at ved tvivl om,
hvorvidt SKAT vil anse en kon-
kret anskaffelse for nødvendig el-
ler ej for anpartsvirksomhedens
fortsatte drift, er der mulighed for
at anmode SKAT om et bindende
svar herom.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til Dansk Erhverv for så vidt
angår udgifter, der kvalificeres som
driftsudgifter.
Det kan derimod ikke bekræftes
generelt, at alle udgifter, der kan
fratrækkes i den skattepligtige ind-
komst, f.eks. straksfradrag efter af-
skrivningslovens § 18, stk. 2,
straksafskrivning efter afskriv-
ningslovens § 43, stk. 2 og straks-
afskrivning af småaktiver efter af-
skrivningslovens § 5, stk. 3, opsat
vedligeholdelse, forsknings- og ud-
viklingsomkostninger m.v., ikke vil
kunne være forbundet med så-
danne ændringer i en eksisterende
anpartsvirksomhed, at den omfat-
tes af de foreslåede regler. Det af-
hænger af en konkret vurdering.
Side 17 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Som det fremgår ovenfor, har FSR
danske revisorer
forståelse for, at
en nyerhvervelse kan anses for at
være en sådan ændring, at de fore-
slåede regler finder anvendelse.
Men det indikeres dog i forslagets
bemærkninger, at det ikke nødven-
digvis vil være tilfældet.
Udgangspunktet er, at bestemmel-
sen i § 3, stk. 2, 3. pkt., finder an-
vendelse i de tilfælde, hvor anskaf-
felsen omfatter yderligere aktiver
eller anden virksomhed, der ikke
er nødvendige for virksomhedens
fortsatte drift. I praksis kan en væ-
sentlig udvidelse imidlertid være
nødvendig for, at det er rentabelt
at videreføre den nuværende virk-
somhed. Tilsvarende kan væsent-
lige ombygninger i et lejemål være
en betingelse for at fastholde de
eksisterende lejere.
Efter FSR –
danske revisorers
opfat-
telse bør ovenstående ”nødven-
dige” anskaffelser ikke anses for
en sådan ændring af virksomhe-
den, at de foreslåede regler finder
anvendelse.
Det afhænger af en konkret vurde-
ring. Der henvises i øvrigt til kom-
mentaren ovenfor, om hvornår
ændringer i en eksisterende an-
partsvirksomhed indebærer, at de
foreslåede regler om underskuds-
begrænsning finder anvendelse.
Det anføres i bemærkningerne, ”at
virksomheden f.eks. tilkøber et aktiv, er
derfor ikke ensbetydende med, at
hele
indkomsten omfattes af den foreslåede
kildeartsbegrænsning … men det afhæn-
ger af en konkret vurdering af, hvorvidt
tilkøbet anses for nødvendigt for virk-
somhedens fortsatte drift”.
Det anerkendes, at den citerede
sætning ikke er helt klar, da sætnin-
gen kan opfattes således, at det
kun er en del af indkomsten, der
omfattes af den foreslåede kilde-
artsbegrænsning ved tilkøb af et
aktiv. Dette er ikke tilfældet.
Hensigten var at fastslå, at det fak-
tum, at anpartsvirksomheden f.eks.
har tilkøbt et aktiv, ikke i sig selv
Side 18 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR –
danske revisorer
ønsker en
nærmere uddybning af betydnin-
gen, når der anføres ”hele indkom-
sten”, idet det andre steder frem-
går, at det er enten eller.
er ensbetydende med, at indkom-
sten fra anpartsvirksomheden der-
med omfattes af den foreslåede
kildeartsbegrænsning. Herved un-
derforstået, at der er tale om en
anpartsvirksomhed, hvori anpar-
terne er erhvervet senest den 13.
december 2016.
I tilfælde af, at et K/S er nødt til at
tilbagekøbe anparter fra kapital-
ejere i misligholdelse, bør de tilba-
getagne anparter ifølge FSR –
dan-
ske revisorer
behandles efter de eksi-
sterende regler. De eksisterende
kapitalejere kan således ikke over-
tage den misligholdende kapital-
ejers skattemæssige underskudsad-
gang, selvom de eksisterende kapi-
talejere hæfter personligt og solida-
risk for den misligholdende kapi-
talejers forpligtelser. Tilbagelseta-
gelse af de misligholdte anparter
kan ifølge FSR –
danske revisorer
være nødvendigt for virksomhe-
dens fortsatte drift og finansiering,
og i praksis vil de øvrige kapital-
ejere ikke kunne afstå fra at over-
tage kapitalandelen fra den mislig-
holdende kapitalejer.
FSR –
danske revisorer
foreslår der-
for, at der gives en dispensations-
adgang eller undtagelse i disse
tvangstilfælde.
Der vil blive stillet ændringsforslag
til lovforslaget, hvorefter det i
visse tilfælde vil være muligt at
overdrage anparter erhvervet før
den 14. december 2016, uden at
disse omfattes af den foreslåede
kildeartsbegrænsning.
Der henvises til kommentarerne til
Dansk Erhverv og Advokatsam-
fundet.
Det anføres i lovforslaget, at der i
praksis vil kunne være tilfælde,
hvor en virksomhed enten overgår
til beskatning efter virksomheds-
ordningen eller overgår fra virk-
somhedsbeskatning til almindelig
Det kan bekræftes, at en overgang
af et ”kildeartsbegrænset anparts-
projekt” fra virksomhedsordnin-
gen til beskatning efter personskat-
telovens regler eller omvendt sker
Side 19 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
beskatning efter personskattelo-
ven.
FSR –
danske revisorer
formoder, at
en sådan overgang reguleres efter
de almindelige regler i virksom-
hedsskatteloven. Det vil sige, at
alle skatteyders virksomheder skal
medgå i denne ændring.
efter de almindelige regler i virk-
somhedsskatteloven.
FSR –
danske revisorer
formoder
endvidere, at de gældende regler
for ægtefæller uændret finder an-
vendelse, herunder at ægtefæller
kan overdrage en anpartsvirksom-
hed imellem sig.
Det kan bekræftes.
I den forbindelse kan der være kil-
deartsbegrænsede underskud. FSR
danske revisorer
bemærker, at det
fremgår, at disse underskud ”føl-
ger med”, og kan udnyttes fortsat
efter ændringslovens regler. FSR –
danske revisorer
formoder, at det
også gælder ved overdragelse til
ægtefælle.
Det kan bekræftes.
I forlængelse af ovenstående be-
mærker FSR –
danske revisorer
end-
videre, at idet der ikke anføres no-
get om værdien af disse under-
skud, ønsker FSR –
danske revisorer
bekræftet, at en sådan overførsel af
underskud til/fra virksomhedsord-
ningen ikke har andre skattemæs-
sige konsekvenser, herunder ind-
skud henholdsvis hævning.
Det kan bekræftes, at selve over-
førslen af underskud til/fra virk-
somhedsordningen (ved til- og fra-
valg af virksomhedsordningen)
ikke har andre skattemæssige kon-
sekvenser.
Det bemærkes dog, at selve an-
partsprojektets overgang reguleres
efter de almindelige regler i virk-
somhedsskatteloven.
Side 20 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Indgrebet er rettet mod typiske til-
fælde, hvor der er underskud i
det/de første år, og derefter kon-
stateres et overskud.
Den modsatte situation kan fore-
komme, hvor der er overskud i de
første år, men underskud i de ef-
terfølgende år, eksempelvis som
følge af ind- og udtræden af be-
grænsningsreglen. I disse tilfælde
vil der allerede være sket beskat-
ning af overskuddene, men de ef-
terfølgende underskud vil blive
ramt af begrænsningen og eventu-
elt ikke kunne udnyttes ved
salg/afvikling. Kildeartsbegræns-
ningen af underskud vil derfor
ifølge FSR –
danske revisorer
kunne
medføre beskatning, uden at der
reelt er opnået et skattepligtigt
overskud.
FSR –
danske revisorer
foreslår der-
for, at lovforslaget justeres, så der
undgås en utilsigtet beskatning af
et ikke eksisterende overskud.
En justering af lovforslaget kunne
gennemføres således:
”Stk. 7. Underskud fra virksomhed, der
drives i en skattemæssig transparent en-
hed, hvor den skattepligtige ikke hæfter
personligt for den transparente enheds
forpligtelser, og hvor den skattepligtige
ikke deltager i virksomhedens drift i væ-
sentligt omfang, kan i det omfang under-
skuddet overstiger forudgående indkomst-
års skattepligtige nettooverskud fra
samme virksomhed ikke fradrages i den
FSR –
danske revisorers
forslag for-
stås således, at der foreslås indført
en carry-back model for under-
skud, hvorved fremtidige under-
skud kan modregnes i tidligere års
overskud.
Det er opfattelsen, at der ikke er
grundlag for, at anparter i anparts-
virksomheder i form af de såkaldte
10-mandsprojekter, skal behandles
anderledes end anparter i anparts-
virksomheder i form af masseud-
budte anpartsprojekter i forhold til
modregning af tidligere års over-
skud i fremtidige underskud.
Forslaget om en carry-back model
kan derfor ikke imødekommes.
Side 21 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skattepligtiges øvrige skattepligtige ind-
komst.”
FSR –
danske revisorer
formoder, at
den skattepligtige indkomst kan
opgøres efter de gældende regler.
Det vil sige, at der er frit valg af af-
skrivninger mv.
Skatteministeriet bedes bekræfte,
at den skattepligtige kan disponere
den skattepligtige indkomst efter
eget ønske med henblik på opti-
mering.
Det kan bekræftes, at den skatte-
pligtige indkomst opgøres efter de
gældende regler.
Det vil sige, at den skattepligtige
kan disponere den skattepligtige
indkomst efter de gældende regler.
Ved investering i et K/S eller P/S
skal den skattepligtige opgøre en
fradragskonto.
FSR –
danske revisorer
beder Skatte-
ministeriet bekræfte, at underskud,
der ikke har kunnet modregnes i
anden indkomst, ikke skal fragå på
fradragskontoen. Problemstillin-
gen vil især have betydning for in-
vesteringer, der hidtil ikke har væ-
ret omfattet af indgrebet, men som
følge af efterfølgende erhvervelser
bliver omfattet.
Det kan bekræftes.
Idet der ikke er anført ændringer i
ejendomsavancebeskatningsloven
og kursgevinstloven bedes Skatte-
ministeriet bekræfte, at eventuelle
kildeartsbegrænsede tab efter ejen-
domsavancebeskatningsloven uæn-
dret vil kunne udnyttes ved mod-
regning i senere års gevinster, og
kildeartsbegrænsede tab efter kurs-
gevinstloven ligeledes fortsat vil
Det kan bekræftes.
Side 22 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kunne udnyttes efter de nugæl-
dende regler i kursgevinstloven.
Skatteministeriet bedes oplyse,
hvorledes en tvangsakkord m.v. i
eksempelvis et kommanditselskab
vil påvirke underskudsfremførsel,
jf. personskattelovens § 13 a, idet
der dels kan være almindelige un-
derskud fra tidligere år og kilde-
artsbegrænsede underskud.
Tilsvarende ved tvangsakkord m.v.
i andre tilfælde end hvor et kom-
manditselskab er involveret.
Den foreslåede kildeartsbegræns-
ning ændrer ikke ved den gæl-
dende praksis i forhold til, hvorle-
des personskattelovens § 13 a fin-
der anvendelse i tilfælde af en
tvangsakkord m.v. i et kommandit-
selskab.
Det er opfattelsen, at såfremt der
er underskud fra tidligere ind-
komstår, nedsættes underskud fra
et tidligere år før underskud fra et
senere år, jf. pkt. 34 i cirkulære nr.
68 af 20. maj 1992 om visse skatte-
mæssige forhold ved konkurs og
underskudsbegrænsning ved ak-
kord m.v.
Det er uden betydning, hvorvidt
nogle af underskuddene er kilde-
artsbegrænsede underskud.
Det er opfattelsen, at ovenstående
ikke ændres ved, at det er et part-
nerselskab, der opnår en tvangsak-
kord m.v. Dette skyldes, at et part-
nerselskab er et kommanditsel-
skab, hvor kommanditisterne i sel-
skabet har indskudt en bestemt ka-
pital, som er fordelt på aktier.
Advokat Henrik Kain
Henrik Kain bemærker, at det
fremgår af den foreslåede lovtekst,
at den skattepligtige ”ikke hæfter
personligt”. Af resuméet og be-
mærkninger fremgår, at den skatte-
pligtige ”hæfter begrænset”. Den
sidste formulering bør med i den
Der vil blive stillet ændringsforslag
til lovforslaget, og den forslåede
ændring af lovteksten vil blive ind-
arbejdet.
Side 23 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
foreslåede lovtekst for at gøre be-
stemmelsen éntydig eller menings-
fyldt.
De allerfleste partner- og kom-
manditselskaber har en personlig
begrænset hæftelse, nemlig be-
grænset til skatteyderens ejerandel
til tider med enkelte tillæg.
Henrik Kain bemærker endvidere,
at det af lovforslagets bemærknin-
ger fremgår, at en ”væsentlig ar-
bejdsindsats” er 50 timer pr. må-
ned. Denne vejledning fremgår
ikke af personskatteloven. Af lov-
forslagets tekst fremgår det ikke, at
der er tale om arbejdsindsats. En
personlig indsats på et par timer
om måneden til en vindmølle vil
formentlig af domstolene blive
fortolket som væsentlig i forhold
til driften af vindmøllen i øvrigt og
mindre ved et solcelleanlæg. Så-
fremt arbejdskriteriet skal være
gældende, bør det fremgå af den
foreslåede lovtekst.
Der henvises til kommentaren til
FSR –
danske revisorer.
Henrik Kain anfører, at lovforsla-
get har tilbagevirkende kraft for
følgende grupper:
- Eksisterende partner-, I/S- og
kommanditselskaber og deres
selskabsdeltagere.
- Nuværende selskabsdeltagere,
der er døde før eller efter lov-
forslagets fremsættelse.
- Selskabsdeltagere, der mislig-
holder forpligtelser over for
kommanditselskabet eller bli-
Lovforslaget har fremadrettet virk-
ning, da det kun har virkning for
anparter erhvervet efter fremsæt-
telsesdagen.
Der vil dog blive stillet ændrings-
forslag til lovforslaget, hvorefter
det i visse tilfælde vil være muligt
at overdrage anparter erhvervet før
den 14. december 2016, uden at
disse omfattes af den foreslåede
kildeartsbegrænsning.
Der henvises til kommentarerne til
Side 24 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ver insolvente. I reglen vil in-
solvens være en misligholdelse
i selskabsaftalen.
Dansk Erhverv og Advokatsam-
fundet.
Henrik Kain bemærker dernæst at
i de fleste tilfælde, vil en anpart
ved død eller insolvens på nuvæ-
rende tidspunkt kunne sælges, i
værste fald med negativ sum.
Denne mulighed udelukkes med
lovforslaget i praksis fremover.
Hvis salg ikke er muligt, kan an-
parten overdrages ved succession
til arving eller ved de øvrige delta-
geres overtagelse af anparten. Det
er Henrik Kains opfattelse, at som
lovforslaget er formuleret, vil over-
tagende skatteyder/selskabet skulle
udarbejde et særskilt regnskab for
skatteyderen afvigende fra de øv-
rige/tidligere selskabsdeltagere.
Tilsvarende vil skatteligningen
blive vanskeliggjort.
Henrik Kain mener derfor, at en
bestemmelse om succession og
overdragelse i fælde af mislighol-
delse bør indsættes i forslaget.
Der vil blive stillet ændringsforslag
til lovforslaget, hvorefter det i
visse tilfælde vil være muligt at
overdrage anparter erhvervet før
den 14. december 2016, uden at
disse omfattes af den foreslåede
kildeartsbegrænsning.
Der henvises til kommentarerne til
Dansk Erhverv og Advokatsam-
fundet.
Henrik Kain anfører, at den admi-
nistrativt enkleste og provenumæs-
sigt sikreste model for at komme
overudbuddet af solcelleprojekter
til livs ville være at begrænse fra-
dragsretten i topskatten for ind-
komst fx med (stats-)prisgaranteret
omsætning.
Den asymmetriske beskatning af
fysiske personers investeringer i de
såkaldte 10-mandsprojekter, hvor
de første års underskud fradrages
med fuld skatteværdi i anden
dansk personlig indkomst som fx
lønindkomst for dermed at ned-
bringe topskattebetalingen, er ikke
kun afgrænset til solcelleanparts-
projekter med eller uden en stats-
/prisgaranteret omsætning.
Side 25 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det er derfor opfattelsen, at den
foreslåede løsningsmodel ikke er
hensigtsmæssig.
Henrik Kain bemærker, at mål-
gruppen for lovforslaget, solcelle-
parker (og tidligere også vindmøl-
leanlæg), typisk indkøbt af løn-
modtagere, i dag har en klar prove-
numæssig negativ effekt, specielt
da anlæggene kun har en meget
beskeden værdi ved investeringens
afslutning eller endda tidligere, når
perioden med prisgarantien for af-
sætning udløber, ligesom afskriv-
ningerne er størst i begyndelsen af
investeringsforløbet.
Begrænsningen af skatteincitament
for denne målgruppe reguleres
enklest og mest hensigtsmæssigt
ved, at afskrivningssatsen reguleres
nedad eller ændres til en lineær af-
skrivning, frem for at oprette en
helt ny indkomsttype. (I forvejen
opereres der for en lønmodtager
med opsparing spredt i forskellige
aktivtyper med 8-10 andre skatte-
indkomsttyper.)
Den anden målgruppe, ejendoms-
investeringer, har typisk ikke
samme karakteristika, men der-
imod typisk beskedent stigende af-
kast og dermed merprovenu. Des-
værre fremgår det modsat af sam-
menhængen i Skatteministeriets re-
sumé. Dette er ifølge Henrik Kain
vildledning.
De få ejendomstyper, der har et
vist underskud i opstartsfasen,
Det er opfattelsen, at de foreslåede
ændringer af afskrivningsreglerne
ikke er hensigtsmæssige, hvis øn-
sket er at hindre skattemotiverede
investeringer i anpartsvirksomhe-
der i form af de såkaldte 10-
mandsprojekter.
De foreslåede ændringer af af-
skrivningsreglerne vil således
umiddelbart have store konse-
kvenser for det øvrige erhvervsliv.
Der ses heller ikke at være sam-
fundsøkonomiske argumenter for
at stramme afskrivningerne på de
foreslåede punkter.
Den foreslåede kildeartsbegræns-
ning vurderes derfor at være et
bedre værn i forhold til at dæmme
op for den asymmetriske beskat-
ning af fysiske personers investe-
ringer i de såkaldte 10-mandspro-
jekter.
Det anerkendes dog, at det foreslå-
ede indgreb i visse tilfælde kan
ramme visse investeringskonstruk-
tioner, der er drevet af driftsmæs-
sige overvejelser.
Det er dog opfattelsen, at investe-
ringskonstruktioner, der er drevet
af driftsmæssige overvejelser,
sandsynligvis ikke handles i samme
omfang som andre skattemotive-
rede anpartsvirksomheder i form
Side 26 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kunne i øvrigt ligeledes enkelt re-
guleres ved en reduktion af af-
skrivningssatsen for typisk drifts-
midler installeret i fast ejendom,
såfremt lovgiver ønsker at be-
grænse det skattemæssige element i
investeringsbeslutningen.
Uden for de oplyste målgrupper
overføres også næsten alle andre
investeringer foretaget igennem
skattemæssigt transparente enhe-
der, hvor skatteyderen ikke er fuld-
eller deltidsbeskæftiget med virk-
somheden til den nye indkomst-
type. Det fremgår desværre ikke af
Skatteministeriets resumé.
Henrik Kain foreslår derfor, at det
inden udvalgsbehandlingen frem-
hæves, at danske ejendomme og
danske driftsselskaber også omfat-
tes af indgrebet.
af de såkaldte 10-mandsprojekter,
fordi de netop er etableret af
driftsmæssige årsager og dermed i
nær tilknytning til driften i en eksi-
sterende erhvervsvirksomhed.
Det bemærkes desuden, at sådanne
investeringskonstruktioner ikke
omfattes af indgrebet, såfremt de
er etableret senest den 13. decem-
ber 2016.
Derudover kan det bekræftes, at
investeringer i 10-mandsprojekter
med fokus på danske ejendomme
også omfattes af den foreslåede
kildeartsbegrænsning.
Henrik Kain bemærker afslut-
ningsvist, at ved tidligere indgreb
er finansieringen af en lang række
driftsselskaber blevet vanskelig-
gjort. Crowdfunding samt vækst-
og iværksætterfonde kan nu af-
hjælpe tomrummet.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer kan gene-
relt støtte op om indsatsen i for-
hold til at hindre virksomhedsar-
rangementer, der primært er drevet
af skattemæssige hensyn.
Landbrug & Fødevarer mener dog,
at man med det foreslåede indgreb
Der henvises til kommentarerne til
Dansk Erhverv og advokat Henrik
Kain.
Side 27 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0028.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
formentlig også vil ramme visse in-
vesteringskonstruktioner, der lige-
ledes (og måske primært) er drevet
af driftsmæssige overvejelser. I
forbindelse med den politiske be-
handling bør man således have in
mente, at der ikke er tale om et
indgreb, der udelukkende rammer
skattespekulanter.
Netop fordi det vil være vanskeligt
præcist at afklare, hvilke arrange-
menter der er drevet af det ene el-
ler andet hensyn, bør man operere
med en rimelig ikrafttræden.
Landbrug & Fødevarer anfører, at
det virker byrdefuldt, at man med
lovforslagets § 3, stk. 2, 3. pkt., i
visse situationer vil lade lovændrin-
gen påvirke aktiver, der er erhver-
vet før fremsættelsen af lovforsla-
get. Det bør være det klare ud-
gangspunkt, at man ikke lovgiver
med tilbagevirkende kraft. Samti-
dig vil den indsatte betingelse om,
at anskaffelsen skal være ”nødven-
digt for virksomhedens fortsatte
drift” formentlig give anledning til
en del fortolkningstvivl.
Landbrug & Fødevarer foreslår
derfor, at man reviderer denne del
af den foreslåede ikrafttræden.
Det er således opfattelsen, at virk-
ningstidspunktet er rimeligt.
Schou & Partners A/S
Schou & Partners bemærker ind-
ledningsvist, at problemstillingerne
ved lovforslaget overordnet set
drejer sig om, at lovforslaget retter
sig mod
alle
K/S’er, på trods af at
det fremgår af lovforslagets be-
mærkninger, at formålet
kun er at
Der henvises til kommentaren til
Landbrug & Fødevarer.
Side 28 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0029.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
begrænse ”skattemotiverede investeringer”
i især sol og vind.
Lovforslaget vil dog også ifølge
Schou & Partners få en uheldig ef-
fekt på investeringer, der ligger
placeret i Danmark, og som ikke er
skattedrevne. Ligesom forslaget i
sin nuværende form også får den
konsekvens, at investeringer frem-
over næppe etableres i K/S’er.
Schou & Partners anfører, at lov-
forslaget begrænser investorers
muligheder for at sprede risiko i
flere ejendomme og betragte inve-
steringerne som en samlet porte-
følje, idet der skabes asymmetri og
ulighed i beskatningen mellem dår-
lige og gode investeringer.
Investorer forventer, at de fleste
investeringer går godt, men at
nogle investeringer sandsynligvis
vil være mindre gode. Med det
fremlagte lovforslag har investorer,
dog ikke mulighed for at betragte
investeringerne som en samlet
portefølje og fradrage/modregne
underskud fra dårlige investeringer
i overskuddet fra gode investerin-
ger. Det skyldes, at lovforslaget vil
kildeartsbegrænse underskud til
overskud inden for
samme
K/S.
Lovforslaget kildeartsbegrænser
således eventuelle underskud i al
fremtid, og investorer kan ikke –
hvis lovforslaget vedtages i nuvæ-
rende form – bruge K/S-struktu-
ren til at sprede risikoen af investe-
ringerne (fx med 10 pct. ejerskab
De foreslåede regler svarer til de
regler, der i dag gælder for investe-
ring i anpartsprojekter med mere
end 10 deltagere.
Det er opfattelsen, at der ikke er
grundlag for at anparter i anparts-
virksomheder i form af de såkaldte
10-mandsprojekter i forhold til ri-
sikospredning skal behandles an-
derledes end anparter i anparts-
virksomheder i form af masseud-
budte anpartsprojekter.
Side 29 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0030.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
af 10 ejendomme), uden at få uhel-
dige skatteeffekter.
Hertil kommer, at underskud op-
stået i forbindelse med et salg af
en investering tabes for altid,
selvom investeringen har været
god, og der derfor er betalt skat i
tidligere år af investeringens over-
skud.
Schou & Partners bemærker, at
forbedring og renovering af eksi-
sterende ejendomme (i K/S regi)
begrænses og vanskeliggørelse.
Dette kan medføre, at bygninger i
mindre omfang renoveres eller
ombygges til mere moderne stan-
darder.
I den nuværende form kan loven
ifølge Schou & Partners komme til
at ramme eksisterende K/S’er (for-
mentlig) utilsigtet. Der er således
adskillige eksempler på, at det på
erhvervsejendomme efter 10-15 år
kan være nødvendigt, at der ek-
sempelvis investeres 50 pct. af den
oprindelige investering i udvidel-
ser/ombygninger, for at fastholde
lejerne.
Schou & Partners mener, at det er
uklart, om sådanne tilfælde vil
være omfattet af den nye lov. Og
usikkerheden om, hvorvidt inve-
steringen bliver omfattet af kilde-
artsbegrænsningen, vil formentligt
reducere investorers incitament til
at foretage ombygning og renove-
ring af deres ejendomme. I forlæn-
Der henvises til kommentarerne til
Dansk Erhverv og FSR –
danske re-
visorer.
Side 30 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0031.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
gelse heraf vil beskæftigelse og in-
vesteringer inden for dette område
påvirkes negativt.
Schou & Partners mener, at en
forbedring af lovforslaget kan op-
nås ved
kun
at kildeartsbegrænse
underskud opstået i de første tre
eller fire år af investeringen. Der-
med opnås den ønskede effekt af
lovforslaget – nemlig at begrænse
skattedrevne investeringer i sol og
vind – mens sunde og mere lang-
sigtede investeringer ikke rammes
uhensigtsmæssigt.
Schou & Partners forslår derfor, at
lovforslaget ændres så kildeartsbe-
grænsningen gælder for underskud
opstået i de første tre eller fire år
efter købet af K/S-andelen, men
ikke for underskud opstået i senere
år.
Dette ændringsforslag vil også re-
ducere de negative effekter af
manglende ombygninger og reno-
veringer, idet investorer bedre kan
forholde sig til en evt. underskuds-
begrænsning i tre eller fire år,
fremfor at blive omfattet af under-
skudsbegrænsning i al fremtid.
Det er vurderingen, at en kildearts-
begrænsning af underskud, der
alene omfatter underskud opstået i
de første 3 eller 4 år, ikke vil være
tilstrækkelig og vil kunne indebære,
at fx afskrivninger udskydes til det
tidspunkt, hvor kildeartsbegræns-
ningen af underskud ikke længere
gældende.
Det er derfor opfattelsen, at den
foreslåede kildeartsbegrænsning vil
være uden virkning, medmindre
alle afskrivninger gøres bundne,
således at det ikke vil være muligt
udskyde afskrivningerne til senere.
Det er opfattelsen, at sådan en æn-
dring af afskrivningsreglerne ikke
er hensigtsmæssig blot for at hin-
dre skattemotiverede investeringer
i anpartsvirksomheder i form af de
såkaldte 10-mandsprojekter.
En sådan ændring af afskrivnings-
reglerne vil desuden have store
konsekvenser for det øvrige er-
hvervsliv.
Alternativt foreslår Schou & Part-
ners, at lovforslaget ændres, så det
kun gælder for nye K/S-investe-
ringer og ikke allerede foretagne
investeringer.
Der henvises til kommentaren til
Advokatsamfundet.
SEGES
SEGES bemærker indledningsvist,
at det positive ved lovforslaget er,
Der vil givetvis være tilfælde, hvor
denne type projekter fremadrettet
Side 31 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0032.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at investeringer i projekter via
skattemæssigt transparente enhe-
der, herefter i højere grad vil ske
på baggrund af rene driftsmæssige
overvejelser, og i mindre grad eller
slet ikke, vil være skattemotiveret.
Det negative ved lovforslaget er, at
man formentlig vil se flere projek-
ter i ren I/S form med ubegrænset
hæftelse i fremtiden. Sker dette, vil
lovforslagets beregnede merpro-
venu formentlig blive reduceret
betydeligt, og man har kun opnået,
at den ofte lidt ”naive” investor
har påtaget sig en større risiko end
nødvendig.
vil blive organiseret som interes-
sentskaber. Den ubegrænsede hæf-
telse hos investorerne må dog for-
ventes at medføre en markant re-
duktion i udbuddet i forhold til det
nuværende niveau.
SEGES bemærker, at lovforslagets
§ 3, stk. 2, 3. pkt., forekommer uri-
melig hård.
Ifølge denne bestemmelse har den
konkrete virksomheds anskaffelse
af aktiver eller overtagelse af an-
den virksomhed den 14. december
2016 eller senere, også konsekven-
ser i form af kildeartsbegrænsning
af underskud i den del af virksom-
heden, der er erhvervet forud for
denne dato. Dette er dog kun til-
fældet, hvis anskaffelsen ikke er
”nødvendig” for virksomhedens
fortsatte drift. Der er i bemærknin-
gerne gjort forsøg på at afgrænse,
hvad der er en ”nødvendig” udgift.
Uanset dette, vil den konkrete vur-
dering, der skal ske, efter SEGES´
opfattelse formentlig give anled-
ning til megen tvivl. Eksempelvis
vil en istandsættelse, hvor SKAT
vurderer, at en begrænset del ligger
ud over almindelig vedligeholdelse,
Der henvises til kommentarerne til
Dansk Erhverv og FSR –
danske re-
visorer.
Side 32 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0033.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
og i øvrigt ikke er nødvendig for
virksomhedens fortsatte drift, have
den konsekvens, at hele under-
skuddet i relation til den i øvrigt
forud for den 14. december 2016
erhvervede virksomhed, kildearts-
begrænses.
SEGES bemærker endvidere, at i
relation til driftsomkostningsbe-
grebet synes bemærkningerne en
smule uklare. Her står der eksem-
pelvis følgende: ”Udgangspunktet
for en vurdering af, om der er tale
om en anskaffelse, der er nødven-
dig for virksomhedens drift, kan
f.eks. være, om virksomheden har
fradragsret for udgiften som en
driftsudgift”. Ifølge SEGES bør
det være sådan, at opfylder en ud-
gift definitionen på en driftsudgift
i statsskattelovens § 6, så er den pr.
definition ”nødvendig” for virk-
somhedens drift.
SEGES anfører, at det fremgår, at
loven træder i kraft for indkomst
fra virksomhed, som den skatte-
pligtige har erhvervet eller påbe-
gyndt den 14. december 2016 eller
senere. Under beskrivelsen af de
økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
fremgår det, at lovforslaget vil
have begrænset provenuvirkning
for 2016, hvilket skyldes, at langt
hovedparten af 10-mandsprojek-
terne, der ønskes indgået for at
nedbringe den skattepligtige ind-
komst i indkomståret 2016, er un-
derskrevet på tidspunktet for
fremsættelsen af lovforslaget.
Det kan bekræftes.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til FSR –
danske revisorer.
Side 33 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0034.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
SEGES anmoder under henvis-
ning til det under punkt 3 i be-
mærkningerne anførte Skattemini-
steriet om at bekræfte, at i det om-
fang, der er indgået endelig og bin-
dende aftale om deltagelse i et af
lovindgrebet omfattet projekt se-
nest den 13. december 2016, vil
der ikke ske begrænsning i under-
skudsmodregning hverken efter §§
1 eller 2?
SEGES beder Skatteministeriet
om nærmere at redegøre for, om
der vil ske underskudsbegrænsning
i den situation, hvor der er indgået
endelig og bindende aftale om ind-
træden i et vindmølleprojekt den
10. december 2016, men hvor
vindmøllerne ikke er driftsklare før
den 20. januar 2017 eller den 20.
januar 2018.
Indkomsten fra anpartsvirksomhe-
den (vindmølleprojektet) vil ikke
være omfattet af den foreslåede
kildeartsbegrænsning, fordi der er
indgået endelig og bindende aftale
om indtræden i/erhvervelse af an-
parter i anpartsvirksomheden den
10. december 2016.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til FSR –
danske revisorer.
SEGES ønsker endvidere oplyst,
hvorvidt et bestående projekt vil
blive omfattet af de nye regler,
hvis deltagerne i projektet efter
den 14. december 2016 påtager sig
en yderligere hæftelse i relation til
det eksisterende projekt?
Det er opfattelsen, at blot det for-
hold at anpartshaverne påtager sig
en yderligere hæftelse i relation til
det eksisterende anpartsprojekt
ikke betyder, at anpartsprojektet
omfattes af den foreslåede kilde-
artsbegrænsning.
SEGES anfører, at det ikke synes
at være klart defineret i lovforsla-
get, hvornår der er tale om én eller
flere virksomheder. Skatteministe-
riet bedes med eksempler anskue-
liggøre, hvornår der er tale om én
og flere virksomheder, herunder
Hver anpartsvirksomhed i form af
de såkaldte 10-mandsprojekter an-
ses for én virksomhed.
Side 34 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0035.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forholde sig til følgende tre
spørgsmål.
Vil der være tale om en virksom-
hed, hvis der er optaget et lån til fi-
nansiering af deltagelse i to kom-
manditselskaber med fem delta-
gere, hvor ingen af deltagerne del-
tager i væsentligt i virksomhedens
drift?
Det er opfattelse, at der i den kon-
krete situation ikke vil være tale
om én anpartsvirksomhed.
De opstillede forudsætninger for-
stås således, at der er optaget et
(privat) lån med henblik på erhver-
velse af anparter i to (antaget) for-
skellige anpartsvirksomheder i
form af de såkaldte 10-mandspro-
jekter.
Vil der være tale om en virksom-
hed, hvis der er optaget et samlet
lån til finansiering af driften i to
kommanditselskaber?
Det er opfattelsen, at der heller
ikke i denne situation vil være tale
om én anpartsvirksomhed.
Er det afgørende for vurderingen,
om det ene K/S driver virksom-
hed med vindmølledrift, og det an-
det driver virksomhed med solcel-
ledrift, eller om begge driver virk-
somhed inden for samme forret-
ningsområde?
Det afgørende er, om der er tale
om et eller to kommanditselska-
ber.
Der er uden betydning, om an-
partsvirksomhederne driver virk-
somhed inden for samme forret-
ningsområde eller ej.
SEGES bemærker, at der i relation
til lovforslagets §§ 1 og 2 om
”hvor den skattepligtige ikke delta-
ger i virksomhedens drift i væsent-
ligt omfang”, står følgende i be-
mærkningerne:
”… gælder samme praksis som
gælder for anpartsreglerne, jf. per-
sonskattelovens § 4, stk. 1, nr. 9.
Der henvises til kommentaren til
FSR –
danske revisorer.
Side 35 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0036.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Som vejledende regel anses en per-
sonlig arbejdsindsats på 50 timer
om måneden for at være en væ-
sentlig arbejdsindsats.”
Der kunne for klarhedens skyld
også henvises til praksis om ind-
skud på etableringskonto og iværk-
sætterkonto, hvorefter man i en
sæsonbetonet virksomhed, der kun
er i drift fx tre måneder om året,
vil kunne opfylde kravet om en
ikke uvæsentlig arbejdsindsats på
mindst 50 timer månedligt i de tre
måneder, sæsonen varer, i alt 150
timer.
SEGES fremhæver, at det i be-
mærkningerne under punkt to
fremgår, at det er opfattelsen, at
det ikke er hensigtsmæssigt, at in-
vestering i 10-mandsprojekter er
undergivet lempeligere regler, end
hvis der er flere end 10 deltagere.
Det fremgår dog også, at man ikke
ønsker, at beskatningen skal ud-
skilles som kapitalindkomst, og at
virksomhedsordningen kan anven-
des.
Skatteministeriet bedes i den for-
bindelse bekræfte, at virksomheds-
ordningen efter salg af landbrugs-
virksomheden kan fortsættes, hvis
der investeres i et K/S som omfat-
tes af reglerne i virksomhedsskat-
telovens § 13, stk. 5.
Det kan bekræftes.
SEGES bemærker, at det følger af
lovforslagets § 2, at et underskud
fra et K/S eller P/S mv., som op-
fylder betingelserne for at være
Der vil blive stillet et ændringsfor-
slag til lovforslaget, hvori det præ-
Side 36 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0037.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
omfattet af lovindgrebet, ikke kan
fradrages i anden virksomheds
skattepligtige indkomst.
Det følger af virksomhedsskattelo-
vens § 2, stk. 3, at driver den skat-
tepligtige flere virksomheder, be-
handles samtlige virksomheder
som én virksomhed ved anvendel-
sen af virksomhedsordningen.
Lovforslaget strider således mod
strukturen og opbygningen af virk-
somhedsordningen.
SEGES savner derfor en beskri-
velse af, hvorledes underskudsbe-
grænsningen skal opgøres i praksis.
Ved beskrivelsen heraf bedes Skat-
teministeriet bekræfte, at der fort-
sat kan beregnes rentekorrektion
og kapitalafkast på grundlag af
samtlige virksomheder i virksom-
hedsordningen.
ciseres, hvordan ”samme virksom-
hed” skal forstås i forhold til virk-
somhedsskattelovens § 2, stk. 3.
I den forbindelse vil det blive be-
skrevet, hvorledes underskudsbe-
grænsningen skal opgøres, herun-
der den foreslåede kildeartsbe-
grænsnings betydning for bereg-
ning af rentekorrektion og kapital-
afkast.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til FSR –
danske revisorer.
SEGES beder Skatteministeriet
bekræfte, at der kan godkendes
fradrag i virksomhedsordningen
for de renteudgifter, der hidrører
fra samtlige gældsposter placeret i
virksomhedsordningen, uanset
hvordan låneprovenuet er anvendt.
Dette følger af systematikken i
virksomhedsordningen og den
selvkontrollerende effekt, som ren-
tekorrektionen er et udtryk for.
Det kan ikke bekræftes.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til FSR –
danske revisorer.
SEGES beder ligeledes Skattemi-
nisteriet bekræfte, at samtlige virk-
somheder i virksomhedsordningen
indgår ved vurderingen af, om der
Det kan bekræftes.
Side 37 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0038.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
er negativ indskudskonto og der-
med begrænsning af muligheden
for foreløbig beskatning efter virk-
somhedsskattelovens § 10, stk. 1.
SEGES beder endvidere Skattemi-
nisteriet bekræfte, at der fortsat
alene skal opereres med én mel-
lemregningskonto i relation til
virksomhedsskattelovens § 4 a.
Det kan bekræftes.
SEGES bemærker, at hvis virk-
somhedens resultat under ét er ne-
gativt, følger det af virksomheds-
skattelovens § 13, stk. 1, at der
sker modregning i opsparet over-
skud. Dette sker ved, at der over-
føres opsparet overskud med tillæg
af virksomhedsskat svarende til
underskuddet til beskatning som
personlig indkomst.
SEGES beder på den baggrund
Skatteministeriet om at bekræfte,
at underskud som anført i den fo-
reslåede § 13, stk. 5, fremover ikke
skal modregnes i opsparet over-
skud?
Det kan bekræftes.
SEGES ønsker oplyst, hvordan til-
gang på konto for opsparet over-
skud vil skulle opgøres i nedenstå-
ende eksempel:
Fremført underskud fra K/S:
-1.000.000
Årets overskud fra K/S:
1.000.000
Årets overskud øvrige virksomhe-
der:
1.500.000
Det fremførte underskud fra an-
partsprojektet for tidligere ind-
komstår fradrages i årets overskud,
medmindre reglerne i ligningslo-
vens § 33 H finder anvendelse.
Det bemærkes, at den foreslåede §
13, stk. 5, i virksomhedsskattelo-
ven ikke afviger fra den sprogbrug,
der almindeligvis anvendes i un-
derskudsfremførselsreglerne i skat-
telovgivningen generelt.
Side 38 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0039.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Vil der være tvungen modregning
af det fremførte overskud, eller er
det muligt at bortse fra underskud-
det og beregne opsparet overskud
på grundlag af en virksomhedsind-
komst på 2.500.000 kr.?
Det fremgår ikke umiddelbart af
lovteksten, at der sker tvungen
modregning af fremført under-
skud. Det fremgår alene, at et un-
derskud fremføres til fradrag i po-
sitiv indkomst i et senere ind-
komstår fra samme virksomhed.
Hvis der skal ske tvungen modreg-
ning af underskud, inden der kan
ske opsparing i virksomhedsord-
ningen, bør dette klart fremgå af
lovteksten.
I forhold til det opstillede eksem-
pel, kan der alene spares 1.500.000
kr. op – svarende til årets overskud
fra de øvrige virksomheder, så-
fremt ligningslovens § 33 H ikke
finder anvendelse.
SEGES bemærker, at en del af de
virksomheder, der berøres af den
foreslåede begrænsning af fremfør-
sel af underskud, er beliggende i
udlandet.
Ved SKM.2016.604 har byretten
slået fast, at når virksomhedsord-
ningen anvendes, sker der ikke
lempelse efter land for land-prin-
cippet for skat betalt i udlandet,
idet virksomhedsindkomsten op-
gøres samlet for alle virksomheder
i virksomhedsordningen. I relation
til at opnå den lempelse i den dan-
ske skat vedrørende indkomst op-
tjent i udlandet, er det muligt at
bortse fra underskud, jf. ligningslo-
vens § 33 H. Tilsvarende gælder, at
der skal foretages tvungne afskriv-
ninger, jf. reglerne i ligningslovens
§ 5 I.
Ligningslovens §§ 5 I og 33 H be-
røres ikke af den foreslåede kilde-
artsbegrænsning.
Side 39 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0040.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Skatteministeriet bedes nærmere
redegøre for, om disse regler berø-
res af det foreslåede lovindgreb.
SEGES bemærker endvidere, at
det fremgår af bemærkningerne til
§ 1, sidste afsnit, at et kildeartsbe-
grænset underskud ikke kan udnyt-
tes, efter virksomheden er afstået.
I sidste afsnit i bemærkningerne til
§ 2, fremgår det, at et kildeartsbe-
grænset underskud ikke længere
kan udnyttes, hvis virksomheden
afstås.
Hvis der ikke er tiltænkt forskel i
forståelsen af bestemmelsen, bør
formuleringen være ens i bemærk-
ningerne til begge bestemmelser.
Hvis der derimod er tiltænkt for-
skel, beder SEGES Skatteministe-
riet nærmere præcisere, hvori for-
skellen består og redegøre for bag-
grunden herfor.
Der er ingen forskel tiltænkt i for-
ståelsen af de foreslåede bestem-
melser, uanset at der er nogle
sproglige nuanceforskelle.
SEGES beder endvidere Skattemi-
nisteriet for god ordens skyld be-
kræfte, at det kildeartsbegrænsede
underskud kan anvendes til mod-
regning i den opgjorte indkomst i
salgsåret, hvis den er positiv, og
som også vil indeholde en opgø-
relse over eksempelvis genvundne
afskrivninger og ejendomsavance.
Hvis indkomsten efter modreg-
ning bliver negativ for den solgte
virksomhed, fortabes retten til
fremførsel af dette underskud.
Det kan bekræftes.
Side 40 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0041.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
SEGES beder afslutningsvist Skat-
teministeriet at bekræfte, at i det
omfang virksomhedsordningen
anvendes i salgsåret, kan et resul-
tat, der efter modregning af tidli-
gere års underskud vedrørende
den samme virksomhed, der er po-
sitivt, opspares i virksomhedsord-
ningen.
Det kan bekræftes.
Skattefaglig Forening
Skattefaglig Forening hilser indled-
ningsvist lovforslaget velkomment,
idet der med forslaget gribes ind
over for rent skattemotiverede in-
vesteringer i passive 10-mandspro-
jekter, typisk i udenlandske kom-
manditselskaber.
Skattefaglig Forening bemærker, at
der i selve lovforslagets ordlyd an-
vendes betegnelsen ”enhed” om
de selskabsformer, der ønskes om-
fattet af lovændringen, men at der
i bemærkningerne til lovforslaget
anvendes betegnelsen ”selskab”.
Skattefaglig Forening finder, at der
for at undgå tvivl, om hvilke sel-
skabsformer lovforslaget skal
ramme, bør anvendes samme be-
tegnelse i både lovtekst og be-
mærkningerne hertil.
Det er Skattefaglig Forenings op-
fattelse, at betegnelsen ”enhed”
ikke er lige så præcis som betegnel-
sen ”selskab” i forhold til de sel-
skabsformer, der er nævnt i lov-
forslaget. Ved brugen af betegnel-
sen ”selskab” vil det tydeliggøres,
at eksempelvis interessentskaber
Der vil blive stillet ændringsforslag
til lovforslaget, hvorved lovteksten
præciseres i forhold til de omfat-
tede selskaber m.v.
Det er dog opfattelsen, at interes-
sentskaber også er omfattet af be-
tegnelsen ”selskab”.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til FSR –
danske revisorer
for
så vidt angår, hvornår et interes-
sentskab anses for omfattet af den
foreslåede kildeartsbegrænsning.
Side 41 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0042.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ikke er omfattet af lovforslaget –
som det fremgår af bemærknin-
gerne – men også at eksempelvis
netop partner- og kommanditsel-
skaber er omfattet.
Skattefaglig Forening påpeger der-
udover, at investering i disse 10-
mandsprojekter fortsat kan være
skattemotiverede, såfremt investe-
ringerne sker udelukkende med
henblik på at opretholde virksom-
hedsordningen og udskyde beskat-
ning af opsparet overskud efter
ophør eller afståelse af en er-
hvervsmæssig virksomhed. Skatte-
motivet kunne undgås, såfremt
indkomsten/underskuddet fra 10-
mandsprojekterne skulle beskattes
som kapitalindkomst på samme
måde som ved investering i an-
partsprojekter med flere end 10
deltagere.
For så vidt angår at gøre indkom-
sten fra anpartsprojekterne til kapi-
talindkomst, henvises der til kom-
mentaren til Dansk Industri.
Virksomhedsordningen kan alle-
rede i dag benyttes på anden er-
hvervsvirksomhed, hvori oversky-
dende likviditet er investeret.
Det er vanskeligt at vurdere, hvor-
vidt motivet for investering i et an-
partsprojekt sker med henblik på
at udskyde beskatningen af andet
opsparet overskud eller blot er ud-
tryk foren investering med henblik
på at opnå et afkast af opsparede
midler.
Den foreslåede kildeartsbegræns-
ning sigter mod at omfatte de skat-
temotiverede anpartsprojekter,
men lovforslaget har ikke til for-
mål at begrænse anvendelsen af
virksomhedsordningen.
Skattefaglig Forening noterer af-
slutningsvist med stor tilfredshed,
at der ifølge lovbemærkningerne
bør afsættes ressourcer til en lø-
bende kontrolindsats fra SKAT.
Der vil blandt andet være behov
for at kontrollere, om de nye regler
søges omgået ved, at nye 10-
mandsprojekter etableres i regi af
Side 42 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0043.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
eksisterende 10-mandsprojekter.
Det kan her være en vanskelig vur-
dering at afgøre, om tilkøb af nye
aktiver til eksisterende virksomhed
reelt er etablering af en ny virk-
somhed, hvor underskuddet skal
kildeartsbegrænses.
Sustainable Power Invest
A/S
Sustainable Power Invest bemær-
ker, at investeringer i vedvarende
energi har stor positiv effekt for
miljøet. Klimaforandringerne er
naturligvis grænseoverskridende,
men lovforslagets bemærkninger
bærer desværre præg af snæversy-
net kassetænkning, idet der ude-
lukkende er fokuseret på de miljø-
mæssige virkninger i Danmark.
Det bemærkes, at lovforslaget
alene indebærer, at underskud be-
grænses til modregning i efterføl-
gende års overskud. Det er således
alene skattemotiverede investerin-
ger, der påvirkes.
Sustainable Power Invest anfører,
at lovforslagets foreslåede ikraft-
trædelsestidspunkt, hvor det træ-
der i kraft samme dag, som det
blev fremsat, fra den ene dag til
den anden ændrer branchens eksi-
stensgrundlag i lighed med de tidli-
gere indgreb på solcelleområdet.
Dette er særdeles uhensigtsmæssigt
og medfører, at igangværende pro-
jekter, som der i månedsvis er ar-
bejdet på, nu er blevet droppet.
Sustainable Power Invest mener,
at det foreslåede ikrafttrædelses-
tidspunkt er et udtryk for en fun-
damental manglende forståelse af
og respekt for erhvervsdrivende.
Det er foreslået, at forslaget om
kildeartsbegrænsning af underskud
skal have virkning for investerin-
ger i de såkaldte 10-mandsprojek-
ter fra og med den 14. december
2016.
Det er opfattelsen, at der vil være
risiko for hamstring, hvis lov-
forslaget først fik virkning på et se-
nere tidspunkt efter vedtagelsen.
Dette kunne betyde, at der vil
kunne ske en fremrykning af frem-
tidige investeringer i 10-mandspro-
jekter med henblik på at kunne
fradrage underskud herfra i anden
indkomst fx lønindkomst, inden
den foreslåede kildeartsbegræns-
ning trådte i kraft.
Side 43 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0044.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Sustainable Power Invest nævner,
at det fremgår af lovbemærknin-
gerne, at lovforslaget forventes at
medføre et varigt merprovenu på
ca. 200 mio. kr. før tilbageløb og
adfærd.
K/S-investeringer vil typisk give et
mindre skatteprovenu i de første
4-5 år på grund af store afskrivnin-
ger. De resterende år vil projek-
terne dog give et ekstra skattepro-
venu, der klart overstiger det min-
dre provenu de første år. Der kan
være år, hvor skatten primært går
til de udenlandske skattemyndighe-
der, mens set over hele projekter-
nes løbetid vil projekterne give en
meget stor ekstra skattebetaling
både i udlandet og i Danmark.
K/S-projekter etableres typisk un-
der de forudsætninger, at skatte-
mæssige overskud opspares i virk-
somhedsordningen og derfor kun
beskattes med 22 pct. Der påhviler
derfor investorerne en stor skatte-
forpligtelse, der senest vil komme
til beskatning ved ophør af virk-
somhedsordningen, hvor investo-
rerne vil blive beskattet til topskat.
Sustainable Power Invest bemær-
ker, at samtlige de 30 K/S-projek-
ter, som Sustainable Power Invest
administrerer, vil give et væsentligt
skatteprovenu også i Danmark.
Alene fra de syv K/S-projekter
Sustainable Power Invest har for-
midlet i 2016, forventes der, så-
fremt samtlige kommanditister
havde været personlige investorer
Det skønnede merprovenu afspej-
ler, at underskud fra de såkaldte
10-mandsprojekter ikke længere
kan fradrages i den skattepligtiges
løbende indkomst herunder løn.
I provenuvurderingen korrigeres
for, at fradragene i et vist omfang
vil blive opvejet af efterfølgende
skattepligtige indtægter. Udskydel-
sen af beskatningen vil dog stadig
medføre et rentetab, ligesom ind-
komstudligningen kan medføre en
lavere marginalskat, fordi der ikke
skal betales topskat på hævnings-
tidspunktet.
I denne forbindelse skal det også
bemærkes, at den danske beskat-
ning i vidt omfang afhænger af det
konkrete projekt. I det omfang
projektet har fast driftssted i ud-
landet, vil den danske beskatning
skulle lempes for evt. udenlandsk
betalt skat. Der kan således i yder-
ste konsekvens opstå den situa-
tion, at afskrivningerne fratrækkes
i Danmark, mens indtægterne
alene beskattes i udlandet.
På denne baggrund finder skatte-
ministeriet ikke, at der er grundlag
for at revidere det skønnede min-
dreprovenu på 200 mio. kr. årligt.
Det skal dog understreges at der er
tale om et skøn, som er forbundet
med usikkerhed.
Side 44 af 45
L 103 - 2016-17 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1723860_0045.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
med fradrag i topskat, et merskat-
teprovenu til Danmark på 63 mio.
kr. Hertil kommer naturligvis
Sustainable Power Invest egen
skattebetaling.
Sustainable Power Invest anser det
for helt utænkeligt, at lovforslaget
vil medføre et varigt merprovenu
og vil i stedet vurdere, at lovforsla-
get medfører et betydeligt varigt
provenutab.
Sustainable Power Invest bemær-
ker afslutningsvist, at de har opfor-
dret Skatteudvalget til at søge eks-
terne eksperters vurdering af lov-
forslagets varige økonomiske virk-
ning, inden lovforslaget vedtages.
Opsummerende er det Sustainable
Power Invests forhåbning, at lov-
forslaget forkastes i sin helhed, da
det efter Sustainable Power Invests
vurdering ikke vil medføre et va-
rigt merskatteprovenu – tværti-
mod.
Side 45 af 45