Skatteudvalget 2016-17
L 101 Bilag 1
Offentligt
1713259_0001.png
12. januar 2017
J.nr. 16-1692470
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af personskatteloven og lov om skattefri kompensation
for forhøjede energi- og miljøafgifter (Forhøjelse af bundskatten og det skrå skatteloft
samt reduktion af den grønne check til finansiering af afskaffelsen af PSO-afgiften m.v.).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
L 101 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1713259_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har ikke bemærk-
ninger.
Danmarks Evaluerings-
institut (EVA)
Danmarks Evalueringsinstitut har
ikke bemærkninger.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
Dansk Arbejdsgiverforening har
ikke ønsket at afgive bemærknin-
ger til lovforslaget, idet sagen fal-
der uden for DA’s virkefelt.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri støtter overordnet
set afskaffelsen af PSO-afgiften,
men finder dele af finansieringen
uhensigtsmæssig. Dansk Byggeri
havde i stedet fortrukket, at finan-
sieringen var fundet via besparel-
ser på de offentlige udgifter.
Lovforslaget udmønter den del af
aftalen af 17. november 2016 om
afskaffelsen af PSO-afgiften mel-
lem V-regeringen, Socialdemokra-
tiet, Dansk Folkeparti, Liberal Al-
liance, Det Radikale Venstre, Soci-
alistisk Folkeparti og Det Konser-
vative Folkeparti, der vedrører
forhøjelse af bundskatten og det
skrå skatteloft samt reduktion af
grøn check.
Aftalen er udtryk for, at der er sket
en afvejning af forskellige hensyn.
Lovforslaget medfører en samlet
forøgelse af arbejdsudbuddet.
Dansk Byggeri finder det uhen-
sigtsmæssigt at hæve bundskatte-
satsen, så marginalskatten hæves.
I forhold til den konkrete finansie-
ringsmodel havde Dansk Byggeri
foretrukket, at man havde hentet
hele finansieringen fra den grønne
check. I den forbindelse bemærker
Dansk Byggeri, at den grønne
check er uhensigtsmæssig og kom-
pliceret. Dansk Byggeri bemærker
desuden, at den grønne check ikke
bør være indkomstgradueret, da
Finansiering alene ved en redukti-
on af den grønne check ville i for-
hold til lovforslaget have medført
en yderligere positiv effekt på ar-
bejdsudbuddet, men samtidig have
medført et fordelingsmæssigt an-
derledes resultat, hvor lavind-
komstfamilier ville være ringere
stillet.
Side 2 af 8
L 101 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1713259_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
det giver en uhensigtsmæssig virk-
ning på den sammensatte margi-
nalskat. Dansk Byggeri finder, at
den grønne check bør afskaffes og
omdannes til mere generelle per-
sonskattelettelser.
Danske Revisorer
(FSR)
Danske Revisorer har for nærvæ-
rende ingen bemærkninger.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv finder det positivt,
at finansieringen af PSO’en føres
over på finansloven, men havde
gerne set, at afskaffelsen af PSO-
afgiften blev finansieret anderle-
des. Dansk Erhverv mener, at man
burde have finansieret afskaffelsen
inden for det økonomiske råderum
i stedet for at lade bundskatten sti-
ge med en tilsvarende stigning i
marginalskatten til følge.
Dansk Erhverv mener, at en mar-
ginalskattestigning må forventes at
medføre en negativ arbejdsud-
budseffekt.
Dansk Erhverv finder det positivt,
at en del af finansieringen findes
ved at skære i den grønne check
for almindelige lønmodtagere, da
den grønne check har en negativ
arbejdsudbudseffekt og desuden
blev indført for at kompensere for
en række skatter og afgifter, som
stort set er afskaffet.
Dansk Erhverv mener, at det hav-
de været oplagt at afskaffe den
grønne check fuldstændigt for al-
mindelige lønmodtagere, hvilket
ville have medført en forenkling af
Der henvises til kommentaren til
Dansk Byggeri vedrørende bag-
grunden for lovforslaget.
Ændringerne i lovforslaget medfø-
rer en samlet forøgelse af arbejds-
udbuddet.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Byggeri vedrørende finan-
siering gennem reduktion af den
grønne check.
En afskaffelse af den grønne check
alene for lønmodtagere vil reduce-
re gevinsten ved at komme i be-
skæftigelse. Det er endvidere tvivl-
somt, om afskaffelse af den grøn-
Side 3 af 8
L 101 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1713259_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
det danske skattesystem.
ne check for en særlig beskæftigel-
sesgruppe i praksis vil medføre en
forenkling.
Danske Seniorer
Danske Seniorer lægger stor vægt
på, at lovforslaget undtager folke-
pensionister for den yderligere re-
duktion af den grønne check, og at
tillægget til den grønne check fast-
holdes uændret. Danske Seniorer
går ind for lovforslaget, hvis de
nævnte dele af forslaget fastholdes.
Datatilsynet
Datatilsynet har ikke bemærknin-
ger.
Dansk Gartneri
Dansk Gartneri er tilfreds med, at
der er fundet en løsning for afskaf-
felsen af PSO-afgiften, som har
været en stor belastning for den in-
tensive væksthusproduktion. Af-
skaffelsen vil derfor ifølge Dansk
Gartneri styrke konkurrenceevnen
for virksomheder i Danmark.
Dansk Gartneri henviser i øvrigt til
høringssvaret fra Landbrug & Fø-
devarer.
Dansk Industri (DI)
DI vil gerne kvittere for, at et
bredt flertal i Folketinget har be-
sluttet at afskaffe PSO-betalingen.
Afskaffelsen vil ifølge DI forbedre
virksomhedernes konkurrencevil-
kår og styrke muligheden for at
skabe vækst og job i alle dele af
Danmark. Samtidig sikres en løs-
ning på EU-kommissionens kritik
af PSO-systemet.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Byggeri vedrørende bag-
grunden for lovforslaget.
Side 4 af 8
L 101 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1713259_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI bemærker, at en reduktion af
den grønne check bidrager til vel-
standsgevinsten ved at øge ar-
bejdsudbuddet. Modsat reducerer
stigningen i bundskatten og det
skrå skatteloft arbejdsudbuddet.
DI havde derfor gerne set, at en
større del af finansieringen var
kommet fra en reduktion af den
grønne check.
Samlet set finder DI, at PSO-
aftalen forbedrer virksomhedernes
muligheder for at skabe vækst og
nye job.
Lovforslaget medfører en samlet
forøgelse af arbejdsudbuddet. Der
henvises endvidere til kommenta-
ren til Dansk Byggeri vedrørende
finansiering gennem reduktion af
den grønne check.
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen har ikke be-
mærkninger, da det vurderes, at
lovforslaget ikke er erhvervsrele-
vant.
Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening (FA)
Finanssektorens Arbejdsgiverfor-
ening har ikke bemærkninger.
FOA
FOA havde helst set, at PSO-
systemet var bragt i overensstem-
melse med EU-retten fx ved at
åbne for tilskud til udenlandske
producenter af vindenergi.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Byggeri vedrørende bag-
grunden for lovforslaget.
I relation til at løse PSO-
diskriminationsproblematikken har
der været flere løsningsmodeller i
spil. Én af disse har været en så-
kaldt ”åbningsløsning”. Et bredt
flertal i Folketinget vurderede dog,
at finansiering via finansloven var
mere hensigtsmæssig.
Når der ikke kunne findes et flertal
herfor, støtter FOA, at en afskaf-
felse af PSO-afgiften finansieres
ved en forhøjelse af bundskatten
Side 5 af 8
L 101 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1713259_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
og det skrå skatteloft samt en re-
duktion af den grønne check, så
det sikres, at den grønne omstilling
ikke finansieres på bekostning af
bl.a. den fælles velfærd.
FOA havde dog gerne set, at fi-
nansieringen havde en bedre lig-
heds- og fordelingsmæssig profil
end en forhøjelse af bundskatten
og en reduktion af den grønne
check.
Lovforslaget skal ses i sammen-
hæng med de øvrige elementer, der
indgår i aftalen om at afskaffe
PSO-afgiften. Finansministeriet
har ved aftalens indgåelse skønnet,
at aftalen indebærer en gennem-
snitlig fremgang i rådighedsbeløbet
for alle indkomstdeciler og medfø-
rer en reduktion af indkomstfor-
skellene svarende til et mindre fald
i Gini-koefficienten på 0,02 pct.-
point.
FTF
FTF mener generelt, at der ikke
bør ske ufinansierede skattelettel-
ser, så det er overordnet set posi-
tivt, at en afskaffelse af PSO-
afgiften finansieres.
FTF mener imidlertid, at en hævel-
se af bundskatten og en reduktion
af den grønne check vil ramme re-
lativt hårdest blandt de lavestløn-
nede, hvilket ikke er hensigtsmæs-
sigt i en tid, hvor den økonomiske
ulighed øges.
Der henvises til kommentarerne til
FOA og Ældresagen om den for-
delingsmæssige profil.
KL
KL har ikke bemærkninger.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer støtter en
permanent afskaffelse af PSO-
afgiften.
Landbrug & Fødevarer bemærker,
at det er vigtigt, at en afskaffelse af
Side 6 af 8
L 101 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1713259_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
PSO-afgiften ikke finansieres via
øgede afgifter på erhvervslivet.
Landbrug & Fødevarer har tidlige-
re peget på, at en afskaffelse af
PSO-afgiften kan finansieres ved
en afskaffelse af den grønne check,
idet den grønne check giver en
uhensigtsmæssig høj marginalskat
for grupper med en årlig indtægt
omkring 380.000 kr.
Det er korrekt, at indkomstaftrap-
ningen af den grønne check med-
fører en højere marginalskattepro-
cent i et relativt kort indkomstin-
terval. Med lovforslaget reduceres
længden af dette indkomstinterval.
Det bidrager til, at lovforslaget
samlet set medfører en forøgelse
af arbejdsudbuddet. Der henvises i
øvrigt til kommentaren til Dansk
Byggeri vedrørende finansiering
gennem reduktion af den grønne
check.
Landbrug & Fødevarer bemærker
endvidere, at PSO-udgiften har
været en stor barriere for vækst i
produktions-Danmark, og at en
afskaffelse vil give virksomheder i
hele Danmark en forbedret kon-
kurrenceevne.
Landbrug & Fødevarer henviser i
øvrigt til høringssvaret fra Dansk
Gartneri.
SRF Skattefaglig For-
ening
SRF Skattefaglig Forening har in-
gen bemærkninger.
Ældresagen
Ældresagen bemærker med til-
fredshed, at den grønne check ikke
nedsættes for folke- og førtidspen-
sionister, og at tillægget til den
grønne check for personer med la-
ve indkomster ikke ændres.
Ældresagen bemærker desuden, at
bemærkningerne til lovforslaget
ikke indeholder en beregning af
forslagets konsekvenser for for-
Lovforslaget skal ses i sammen-
hæng med de øvrige elementer, der
indgår i aftalen om afskaffelse af
PSO-afgiften. Finansministeriet
Side 7 af 8
L 101 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1713259_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skellige familietyper. Ældresagen
skønner, at nettovirkningen af en
lidt højere bundskat og den direkte
virkning af afskaffelsen af PSO-
afgiften, sammen med en uændret
grøn check, ikke vil føre til højere
udgifter for pensionister, der er
berettiget til fuld grøn check.
har ved aftalens indgåelse skønnet,
at aftalen indebærer en fremgang i
rådighedsbeløbet for alle familie-
typer.
Side 8 af 8