Udvalget for Forretningsordenen 2016-17
L 100 Bilag 13
Offentligt
1754293_0001.png
Til lovforslag nr.
L 100
Folketinget 2016-17
Tillægsbetænkning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 3. maj 2017
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om vederlag og pension m.v. for ministre.
(Ændring af ministres vederlæggelse og pensionsforhold som opfølgning på Vederlagskommissionens anbefalinger m.v.)
[af finansministeren (Kristian Jensen)]
1. Ændringsforslag
Der er under den fornyede udvalgsbehandling stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget. Enhedslistens medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, Socialistisk Fol-
kepartis medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2
og 5, og finansministeren har stillet ændringsforslag nr. 3 og
4.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. december 2016 og var
til 1. behandling den 13. januar 2017. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for For-
retningsordenen. Udvalget afgav betænkning den 14. marts
2017. Lovforslaget var til 2. behandling den 23. marts 2017,
hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Udvalget
for Forretningsordenen.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 3 møder.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA, RV og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de under nr. 3 og 4 stillede æn-
dringsforslag. Flertallet vil stemme imod de øvrige æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF, EL og SF) vil stemme hver-
ken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindre-
tallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de under nr. 2-5 stillede ændringsforslag og
imod det under nr. 1 stillede ændringsforslag.
Alternativets medlem af udvalget udtaler, at med Veder-
lagskommissionen havde Folketinget en unik mulighed for
at skabe rimelige og gennemsigtige lønninger for politikerne
i kraft af det arbejde, som den uafhængige Vederlagskom-
mission havde udført. Alternativet så helst, at Vederlags-
kommissionens anbefalinger blev fuldt implementeret, dog
med det forbehold, at der skulle ske fuld modregning af alle
indtægter i eftervederlag. Derfor synes Alternativet også, det
er ærgerligt, at dette lovforslag kun implementerer en meget
lille del af Vederlagskommissionens anbefalinger. Det er
positivt, at ministrenes vederlag kommer til at følge lønud-
viklingen på det øvrige arbejdsmarked, at pensionsalderen
hæves til folkepensionsalderen, og at perioden for ministres
eftervederlag sættes ned. Dog er det ærgerligt, at perioden
for eftervederlag ikke kommer til at følge Vederlagskom-
missions anbefalinger. Mest ærgerligt er det dog, at Veder-
lagskommissionens anbefalinger om en øget gennemsigtig-
hed i lønningerne kombineret med en omlægning af pensio-
nen fra tjenestemandslignende pension til arbejdsmarkeds-
lignende pension ikke bliver gennemført. Det ville have
gjort lønningerne lettere at sammenligne med andre offent-
ligt ansattes og dermed have skabt større gennemsigtighed.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(DF og SF):
1)
Nr. 12
og
13
udgår.
[Muligheden for førtidspension på grund af alder udgår af
lovforslaget]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(DF, EL og
ALT):
2)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
AX020060
L 100 - 2016-17 - Bilag 13: Tillægsbetænkning.
1754293_0002.png
2
»01.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4 a.
Der indbetales 25 pct. af grundvederlaget efter §
1, stk. 1, 1. og 2. pkt., til en arbejdsmarkedspensionsord-
ning, der opfylder de krav til ydelsessammensætning m.v.,
som gælder for ansatte i staten. Finansministeren fastsætter
nærmere regler herom.««
[Etablering af en bidragsfinansieret pensionsordning for mi-
nistre]
Til § 2
Af
finansministeren,
tiltrådt af
udvalget:
3)
I
stk. 1
ændres »1. maj« til: »1. juni«.
[Ændring af lovforslagets ikrafttrædelsestidspunkt]
4)
I
stk. 4
ændres »30. april« til: »31. maj«.
[Udvidelse af periode for overgangsbestemmelse som kon-
sekvens af ændringsforslag nr. 3]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(DF, EL og
ALT):
5)
Som
stk. 5
indsættes:
»Stk. 5.
§ 1, nr. 01, har virkning for funktionstid som mi-
nister fra og med den 1. maj 2017. For funktionstid fra og
med den dato optjenes ingen ret til pension efter §§ 4 og 5 i
lov om vederlag og pension m.v. for ministre. For udbeta-
ling af egenpension optjent på grundlag af medlemsperioder
til og med den 30. april 2017 finder de hidtil gældende reg-
ler anvendelse.«
[Overgangsbestemmelse vedrørende bidragsdefineret pensi-
onsordning for ministre]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget vil forhenværende ministre ikke
have mulighed for at få førtidspension før folkepensionsal-
deren mod et livsvarigt førtidspensionsfradrag i den samlede
optjente pension.
En forhenværende minister vil med ændringsforslaget
derfor få udbetalt sin ministerpension afhængigt af, hvornår
den er optjent.
Ministerpension optjent i perioden fra den 1. januar 2000
til den 31. december 2006 vil blive udbetalt, når den forhen-
værende minister fylder 60.
Ministerpension optjent i perioden fra den 1. januar 2007
til den 30. april 2017 vil blive udbetalt, når den forhenvæ-
rende minister når efterlønsalderen.
Ministerpension optjent fra den 1. maj 2017 vil blive ud-
betalt, når den forhenværende minister når folkepensionsal-
deren.
Til nr. 2 og 5
Ændringsforslagene indebærer en overgang til en ordning
med bidragsbestemt pension for tidligere ministre som fore-
slået af Vederlagskommissionen frem for, som det fremsatte
lovforslag indebærer, at fortsætte med en ordning med mini-
sterpension, der svarer til pensionen til en statstjenestemand
på skalatrin 49.
Det foreslås, at der af grundvederlaget sker indbetaling af
et pensionsbidrag på 25 pct. svarende til den bidragsprocent,
som Vederlagskommissionen har anbefalet.
Pensionsbidrag skal indbetales til en arbejdsmarkedspen-
sionsordning, der opfylder de generelle krav til ydelsessam-
mensætning og tilbagekøb, der gælder for bidragsfinansiere-
de pensionsordninger for overenskomstansatte i staten. Den
enkelte minister vil selv kunne vælge, hvilket pensionsinsti-
tut der skal modtage bidragene, dog således at pensionsord-
ningen skal opfylde de gældende krav til ydelsessammen-
sætningen m.v.
Ved ydelsessammensætningen forstås, at pensionsordnin-
gen skal indeholde en livsvarig alderspension, en invalide-
dækning og en børnepension.
Finansministeren vil fastsætte nærmere regler om ordnin-
gen, herunder om ministres valg af pensionsinstitut m.v.
Det foreslås med hensyn til ikrafttræden og overgangsbe-
stemmelser, at den ændrede pensionsordning skal have virk-
ning for funktionstid som minister fra den 1. maj 2017, og at
der for funktionstid efter den dato ikke optjenes ret til pen-
sion efter §§ 4 og 5 i lov om vederlag og pension m.v. for
ministre, mens de hidtil gældende regler skal finde anven-
delse for udbetaling af egenpension optjent på grundlag af
medlemsperioder til og med den 30. april 2017. Det vil inde-
bære, at der først med virkning fra den 1. april 2017 skal ske
indbetaling af pensionsbidraget på 25 pct. af grundvederla-
get, mens der indtil da optjenes pensionsrettigheder efter de
nuværende regler.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget ændres lovforslagets ikrafttrædel-
sestidspunkt til den 1. juni 2017. Ændringen af ikrafttrædel-
sestidspunktet skyldes, at lovforslaget på nuværende tids-
punkt ikke kan nå at blive vedtaget til ikrafttræden den 1.
maj 2017.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget udvides perioden for overgangs-
ordningen om allerede optjent ministerpension i lovforsla-
gets § 2, stk. 3, hvorefter lovforslagets § 1, nr. 10, om udbe-
taling af ministerpension ved den pågældendes folkepensi-
onsalder, ikke finder anvendelse for funktionstid som minis-
ter i perioden fra den 1. januar 2007 til den 31. maj 2017.
Det vil således være ministerpension optjent fra den 1. juni
2017, der først kan udbetales ved den pågældendes folke-
pensionsalder.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
L 100 - 2016-17 - Bilag 13: Tillægsbetænkning.
1754293_0003.png
3
Pia Kjærsgaard (DF)
fmd.
Henrik Dam Kristensen (S)
nfmd.
Kristian Pihl Lorentzen (V) Christian Juhl (EL)
Leif Mikkelsen (LA) Peter Skaarup (DF) Søren Espersen (DF) Martin Henriksen (DF) Søren Gade (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Laura Lindahl (LA) Mette Abildgaard (KF) Benny Engelbrecht (S)
Christine Antorini (S) Henrik Sass Larsen (S) Karen J. Klint (S) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT)
Andreas Steenberg (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 100 - 2016-17 - Bilag 13: Tillægsbetænkning.
1754293_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 100
Bilagsnr. Titel
8
Notat om ekspropriation ved ændring af pensionsalder for optjent pen-
sionsret
9
Udkast til tillægsbetænkning
10
Ændringsforslag fra finansministeren
11
2. udkast til tillægsbetænkning
12
Betænkning