Skatteudvalget 2016-17
B 24 Bilag 6
Offentligt
1719308_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 24
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 2. februar 2017
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om dansk tilslutning til det forstærkede
samarbejde i EU om en afgift på finansielle transaktioner
[af Lisbeth Bech Poulsen (SF) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 16. november 2016
og var til 1. behandling den 7. december 2016. Beslutnings-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA, RV og KF) indstiller be-
slutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et
mindretal
i udvalget (S, EL, ALT og SF) indstiller be-
slutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at
en afgift på finansielle transaktioner vil medføre øgede om-
kostninger for forbrugere af de finansielle ydelser og vil be-
grænse husholdningers og virksomheders muligheder for at
investere og spare op. Det skyldes, at de finansielle instituti-
oner må forventes at overvælte byrden ved afgiften på for-
brugerne. For virksomhederne betyder det, at deres låneom-
kostninger stiger og mulighederne for at skaffe kapital til
nye investeringer indskrænkes. For boligejerne vil FTT’en
føre til højere låneomkostninger, når de køber bolig og om-
lægger lån. Ligeledes øges handelsomkostningerne for pen-
sionsselskaberne m.v., når de handler værdipapirer og søger
risikoafdækning, hvilket med tiden må forventes overvæltet
på pensionsopsparerne i form af lavere pensionsudbetalin-
ger.
Der må altså forventes at være en række skadelige effek-
ter og risici forbundet med en FTT. Derudover vil det være
svært at forhindre udflytning af finansiel aktivitet til lande
uden for EU. Med risikoen for udflytning følger også risiko
for en forholdsvis stor reduktion i den økonomiske aktivitet
i EU.
DF, V, LA og KF kan ikke se argumenterne for en FTT,
mens ulemperne derimod er til at tage og føle på. Derudover
er de potentielt skadelige effekter for væksten efter partier-
nes mening et klart signal om, at man med en FTT bevæger
sig i en forkert retning. Europa har brug for tiltag, der øger
væksten – ikke det modsatte.
Radikale Venstres medlem af udvalget bemærker, at RV
ikke har nogen ideologisk modstand mod en fælleseuropæ-
isk afgift på finansielle transaktioner, idet en sådan afgift te-
oretisk set kunne have en fornuftig regulerende effekt, lige-
som et eventuelt afkast kunne anvendes til at nedsætte andre
afgifter med store forvridende effekter eller indkomstskat-
ten.
I den øjeblikkelige situation anser RV det imidlertid ikke
for realistisk at konstruere en sådan skat for en delmængde
af lande i EU�½s indre marked for finansielle ydelser. Især er
RV ikke blevet overbevist om, at der kan findes en model,
der ikke samtidig går ud over sunde investeringer, ligesom
situationen med Brexit ikke kalder på at udfordre de finan-
sielle markeder i EU27. RV kan derfor ikke støtte beslut-
ningsforslaget.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget støtter beslut-
ningsforslaget, da partiet ønsker at begrænse hurtige speku-
lative handler, der ikke skaber nogen værdi i realøkonomien.
Derfor ønsker S at pålægge regeringen, at man via EU be-
grænser udbredelsen af High Frequency Trading (HFT), der
i særlig grad motiverer til spekulative, kortsigtede kapitalbe-
vægelser uden værdi.
AX019661
B 24 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 2. februar 2017
1719308_0002.png
2
Enhedslistens medlemmer af udvalget udtaler, at Folke-
tinget i maj 2013 havde en forespørgselsdebat om samme
emne (F 39, folketingsåret 2012-13). Det var en forespørg-
selsdebat, som Enhedslisten havde anmeldt, og til den fore-
spørgselsdebat fremsatte Enhedslisten følgende forslag til
vedtagelse (V 74): »Regeringen skal arbejde for en skat på
finansielle transaktioner omfattende flest mulige lande, her-
under støtte det initiativ, der i dag er i gang i EU.« Det var
desværre kun Enhedslisten, der stemte for dengang. Venstre,
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, So-
cialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti stemte imod. Det var ærgerligt i 2013 at være ale-
ne i spørgsmålet. Enhedslisten kan konstatere, at partiet har
fået flere allierede i spørgsmålet siden hen og er glade for, at
SF fremsætter et forslag om sagen, som Enhedslisten selv-
følgelig kan støtte. Det er dejligt at kunne konstatere, at bå-
de EL, SF, S – og Alternativet som nyt parti i Folketinget –
nu står bag ønsket om en indførsel af skat på finansielle
transaktioner i EU.
Enhedslisten har længe argumenteret for en form for skat
eller afgift på finansielle transaktioner. Finanssektoren bør
også være med til at bidrage mere til de samfund, som den
er en del af, især set i lyset af de kæmpe regninger, som
dens egen spekulative adfærd i forbindelse med finanskrisen
har påført resten af verdenssamfundet.
Der er ikke fastlagt en endelig model, og der er diskussi-
oner om, hvordan en sådan model for en skat præcis skal ud-
formes. Enhedslisten mener i den forbindelse, at skatteind-
tægterne skal tilfalde de enkelte EU-lande, sådan at det ikke
bliver en ny EU-skat.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
Anders Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S)
Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S)
fmd.
Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
B 24 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 2. februar 2017
1719308_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende B 24
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
Titel
Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af beslutningsforslaget
Fastsat tidsplan over udvalgets behandling af beslutningsforslaget
Udkast til revideret tidsplan over udvalgets behandling af beslutnings-
forslaget
Fastsat revideret tidsplan over udvalgets behandling af beslutningsfor-
slaget
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 24
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvordan man kan komme usunde højfrekvente aktiehandler
til livs på andre måder end ved indførelse af en skat på finansielle
transaktioner, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad indførsel af en afgift på finansielle transaktioner i
Danmark isoleret set kan betyde for danske boligejere, til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad indførsel af en afgift på finansielle transaktioner i
Danmark isoleret set kan betyde for danskernes pensionsopsparing på
kort og lang sigt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
3