Grønlandsudvalget 2016-17
B 148
Offentligt
1794325_0001.png
Styrings- og Ressourceafdelingen
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. september 2017
Økonomikontoret
Kenny Rasmussen
2017-0038-0002
503835
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til folke-
tingsbeslutning om at styrke justitsområdet i Grønland (B 148), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. september 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Søren Pape Poulsen
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
B 148 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om foretage en beregning af de omkostninger henholdsvis besparelser, som vil være forbundet med hver enkelt af de anbefalinger, der indgår i Inuit Ataqatigiits udspil Et tryggere Grønland – nye tiltag til et styrket justitsvæsen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
folketingsbeslutning om at styrke justitsområdet i Grønland (B 148):
”Ministeren
bedes foretage en beregning af de omkostninger
henholdsvis besparelser, som vil være forbundet med hver en-
kelt af de anbefalinger, der indgår i Inuit Ataqatigiits udspil
”Et tryggere Grønland –
nye tiltag til et styrket justitsvæsen”,
jf. B 148
bilag 1. Desuden bedes ministeren foretage en be-
regning af, hvad det vil koste, hvis der ansættes to kommune-
fogeder i hver bygd i Grønland.”
Svar:
1.
For så vidt angår spørgsmålet om de økonomiske konsekvenser forbun-
det med de initiativer,
der indgår i Inuit Ataqatigiits udspil ”Et tryggere
Grønland
nye tiltag til et styrket justitsvæsen, kan Justitsministeriet hen-
vise til svar af 22. maj 2017 på Retsudvalgets spørgsmål nr. 570 (Alm.
del), hvor Justitsministeriet forholdt sig til de initiativer i udspillet, der
vedrører strafferetsplejen og/eller ofre.
Det fremgår af besvarelsen, at Justitsministeriet på baggrund af en høring
af Domstolsstyrelsen, Civilstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet og Di-
rektoratet for Kriminalforsorgen, havde foretaget en overordnet vurdering
af, om en gennemførelse af initiativerne vil have økonomiske konsekven-
ser for det offentlige på Justitsministeriets område, men at der ville være
behov for en nærmere afklaring af den konkrete udmøntning af initiativer-
ne, inden der kan foretages en beregning af eventuelle økonomiske konse-
kvenser.
For så vidt angår de anbefalinger, som ikke vedrører strafferetsplejen
og/eller ofre, vil der på tilsvarende måde være behov for en nærmere afkla-
ring af den konkrete udmøntning af initiativerne, inden der kan foretages
en beregning af eventuelle økonomiske konsekvenser.
2.
For så vidt angår spørgsmålet om de økonomiske konsekvenser forbun-
det med at ansætte to kommunefogeder i hver bygd i Grønland, har
Justitsministeriet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst føl-
gende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at forslaget om ansættelse af to kom-
munefogeder i hver bygd i Grønland vurderes at indebære en
opnormering på 42 kommunefogeder.
2
B 148 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om foretage en beregning af de omkostninger henholdsvis besparelser, som vil være forbundet med hver enkelt af de anbefalinger, der indgår i Inuit Ataqatigiits udspil Et tryggere Grønland – nye tiltag til et styrket justitsvæsen, til justitsministeren
1794325_0003.png
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at kommunefogederne er be-
rettiget til et månedligt rådighedsvederlag på 6.608,65 kr. Rå-
dighedsvederlaget gives for den rådighedsforpligtelse, som
kommunefogeden påtager sig ved beskikkelsen.
I tillæg til rådighedsvederlaget udbetales kommunefogederne
en timeløn for faktisk udført tjeneste (medgået tid) på ca. 95 kr.
Lønudgifterne til kommunefogederne udgjorde i 2016
3.704.950,72 kr. (inklusiv rådighedsvederlag), hvoraf
287.349,28 kr. udgjorde udgifter til faktisk udført tjeneste. I til-
læg hertil kommer udgifter til blandt andet uddannelse og ud-
rustning.
Rigspolitiet skønner på den baggrund, at en opnormering på 42
kommunefogeder på årlig basis vil indebære følgende merud-
gifter for politiet. Det skal understreges, at der er tale om et
skøn.
Det skal bemærkes, at Grønlands Politi over årene har oplevet
vanskeligheder ved at besætte en række vakante kommunefo-
gedstillinger. Mens der i nogle bygder ikke er nævneværdige
udfordringer med rekruttering af nye kommunefogeder, når der
med forholdsvis lange mellemrum
er vakante stillinger, er
det i andre bygder meget svært at rekruttere kommunefogeder,
ligesom der findes bygder, hvor det gennem en årrække slet ik-
ke har været muligt.
Grønlands Politi har derfor stort fokus på at besætte de ledige
stillinger og på at optimere kommunefogedernes rammevilkår. I
2012 fik kommunefogederne en lønforhøjelse, ligesom man
gjorde kommunefogederne berettiget til samme rådighedstillæg
i modsætning til tidligere praksis, hvor kommunefogedernes rå-
dighedsvederlag afhang af den enkelte bygds størrelse.
Endvidere har kommunefogedernes uddannelsesforløb og ud-
rustning fået et kvalitetsløft, ligesom Grønlands Politi på det
seneste har haft fokus på at undgå at bruge kommunefogedens
eget hjem til anbringelse af anholdte.
Til trods for de gode rammevilkår og en intensiveret rekrutte-
ringsindsats, med en proaktiv og opsøgende tilgang til mulige
kandidater, er der fortsat vakante stillinger i Grønland. Derfor
3
B 148 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om foretage en beregning af de omkostninger henholdsvis besparelser, som vil være forbundet med hver enkelt af de anbefalinger, der indgår i Inuit Ataqatigiits udspil Et tryggere Grønland – nye tiltag til et styrket justitsvæsen, til justitsministeren
kan det vise sig vanskeligt at rekruttere yderligere 42 kommu-
nefogeder.”
4