Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1800933_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 834
Offentligt
Lovafdelingen
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
14. juni 2017
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Victoria Maria Ljunggren
Sagsnr.: 2017-0032/40-0091
Dok.:
2336290
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 834 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
9. juni 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Holger K. Nielsen (SF),
Johanne Schmidt-Nielsen (EL), Sofie Carsten Nielsen (RV), Mattias Tes-
faye (S), Josephine Fock (ALT).
Søren Pape Poulsen
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 974: Spm. om det er korrekt forstået, at ministeren den 10. februar 2016 udsendte sin undtagelsesfrie pressemeddelelse, og at Udlændingestyrelsen frem til, at sagerne den 28. april 2016 blev genoptaget, nåede at træffe beslutning om at adskille 23 par uden fyldestgørende partshøring, til udlændinge- og integrationsministeren
Spørgsmål nr. 834 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsusvalg:
”Vil
ministeren redegøre for over- og underordnelsesforholdet
i forholdet mellem et departement og en styrelse, herunder om
instruksbeføjelsen samt et departements mulighed for at udste-
de en tjenestebefaling til en underordnet styrelse samt en be-
skrivelse af en styrelses reaktionsmuligheder, såfremt denne
pålægges en ulovlig administration?”
Svar:
Det almindelige over-/underordnelsesforhold, som består mellem et depar-
tement og en styrelse, indebærer som udgangspunkt, at et departement har
instruktionsbeføjelse over for den eller de styrelser, der er underlagt depar-
tementet. Disse beføjelser omfatter bl.a. adgang til at omgøre den under-
ordnede myndigheds afgørelser af egen drift og adgang til at udstede såvel
generelle som konkrete tjenestebefalinger til den underordnede myndig-
hed.
For så vidt angår spørgsmålet om reaktionsmulighederne ved ulovlige tje-
nestebefalinger, kan der henvises til Kodex VII, Syv centrale pligter for
embedsmænd i centraladministrationen. Pligten til lovlighed indebærer
bl.a., at embedsmænd skal handle inden for gældende ret. Embedsmænd
må således ikke handle i strid med grundloven eller lovgivningen i øvrigt,
herunder gældende EU-ret. Det fremgår endvidere, at embedsmænd skal
sige fra, hvis ministeren eller en overordnet giver en ordre til en handling,
og det er klart, at handlingen er ulovlig.
2