Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1800932_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 828
Offentligt
Lovafdelingen
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
14. juni 2017
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2017-0032/40-0084
Dok.:
2335278
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 828 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
8. juni 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Holger K. Nielsen (SF),
Johanne Schmidt-Nielsen (EL), Sofie Carsten Nielsen (RV), Mattias Tes-
faye (S), Josephine Fock (ALT).
Søren Pape Poulsen
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 974: Spm. om det er korrekt forstået, at ministeren den 10. februar 2016 udsendte sin undtagelsesfrie pressemeddelelse, og at Udlændingestyrelsen frem til, at sagerne den 28. april 2016 blev genoptaget, nåede at træffe beslutning om at adskille 23 par uden fyldestgørende partshøring, til udlændinge- og integrationsministeren
Spørgsmål nr. 828 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Hvad er en ministers rolle i forhold til ministerens embeds-
værk, og hvad indebærer det, at ministeren er den øverste for-
valtningschef for et ressortområde?”
Svar:
Den udøvende magt bygger på det såkaldte ministerialsystem, jf. grundlo-
vens § 12, hvorefter den udøvende magt er fordelt på en række ministerier,
som hver ledes af en minister, der har af det politiske og retlige ansvar for
hele ministerområdet. Der henvises til Jens Peter Christensen m.fl., Dansk
Statsret, 2. udgave (2016), side 66.
I ministeransvarlighedsloven (lov nr. 117 af 15. april 1964 om ministres
ansvarlighed) er der fastsat nærmere regler om en ministers ansvar for sin
embedsførelse.
Lovens § 5 regulerer en ministers selvstændige strafansvar og har følgende
ordlyd:
5.
En minister straffes, hvis han forsætligt eller af grov
uagtsomhed tilsidesætter de pligter, der påhviler ham efter
grundloven eller lovgivningen i øvrigt eller efter hans stillings
beskaffenhed.
Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 finder anvendelse, såfremt en
minister giver folketinget urigtige eller vildledende oplysnin-
ger eller under folketingets behandling af en sag fortier oplys-
ninger, der er af væsentlig betydning for tingets bedømmelse af
sagen."
Lovens § 3 regulerer de tilfælde, hvor en minister kan ifalde strafansvar,
fordi ministeren anses for medvirkende til en underordnets handlinger.
Bestemmelsen har følgende ordlyd:
Ӥ
3.
Ved anvendelsen af borgerlig straffelovs regler om an-
svar for medvirken til en lovovertrædelse skal en minister an-
ses for medvirkende til en underordnets handling, når
1) han har været bekendt med, at den pågældende handling
ville blive foretaget, og har undladt at søge dette hindret.
2) handlingen har været et nødvendigt eller naturligt middel
til gennemførelse af en beslutning, for hvilken ministeren
er ansvarlig.
2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 974: Spm. om det er korrekt forstået, at ministeren den 10. februar 2016 udsendte sin undtagelsesfrie pressemeddelelse, og at Udlændingestyrelsen frem til, at sagerne den 28. april 2016 blev genoptaget, nåede at træffe beslutning om at adskille 23 par uden fyldestgørende partshøring, til udlændinge- og integrationsministeren
3) han har fremmet handlingens udførelse ved ikke i rime-
ligt omfang at føre tilsyn og fastsætte instrukser.”
3