Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1800903_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 28. juni 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 953 (alm. del) efter ønske fra Holger K. Nielsen (SF), Johanne
Schmidt-Nielsen (EL), Sofie Carsten Nielsen (RV), Mattias Tesfaye (S) og Josephine
Fock (ALT) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares ende-
ligt.
Spørgsmål nr. 953:
Vil ministeren oplyse, i hvor mange tilfælde Udlændingestyrelsen har adskilt min-
dreårige asylægtepar uden korrekt partshøring i perioden fra 3. oktober 2011 til
10. februar 2016, i det omfang partshøring var påkrævet henset til den daværen-
de ordnings opbygning?
Svar:
1.
Som anført i min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 951 (UUI alm. del), er
den generelle praksis på indkvarteringsområdet både før og efter den 10. februar
2016, at i de tilfælde, hvor en asylansøger efterkommer Udlændingestyrelsens
anvisning om indkvartering, er der ikke tale om en afgørelse i forvaltningslovens
forstand, men derimod om faktisk forvaltningsvirksomhed. Der foretages derfor
heller ikke partshøring efter forvaltningsloven.
Efterkommer en asylansøger derimod ikke styrelsens anvisning om indkvartering,
træffer styrelsen afgørelse om flyttepåbud efter forudgående partshøring.
Denne generelle praksis er i overensstemmelse med udlændingeloven og forar-
bejderne hertil og var derfor udgangspunktet for Udlændingestyrelsens sagsbe-
handling efter udsendelsen af pressemeddelelsen af 10. februar 2016.
Det bemærkes i tillæg hertil, at denne praksis ved en ændring af udlændingelo-
vens § 42 a, stk. 7, i foråret 2013 blev kodificeret i forarbejderne til bestemmel-
sen, jf. lovforslag nr. L 130 af 30. januar 2013, folketingsåret 2012-13 (bemærk-
ningerne til lovforslagets § 1, nr. 15).
2.
Udlændingestyrelsen traf den 28. april 2016 beslutning om at genoptage de
konkrete sager om adskilt indkvartering af mindreårige asylansøgere med en æg-
9. oktober 2017
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 10326
258782
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 955: Spm., om forskellen på den lovlige praksis og den ulovlige praksis m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
tefælle eller samlever og at træffe afgørelse efter udlændingelovens § 42 a, stk. 7,
3. pkt., om flyttepåbud, i alle sådanne sager om adskilt indkvartering efter forud-
gående partshøring, dvs. også i sager, hvor parterne efterkom styrelsens anvisning
om indkvartering.
Om baggrunden herfor henvises til min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 951.
3.
Som også anført i min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 951 ønskede jeg
med min pressemeddelelse af 10. februar 2016 om den generelle indkvarterings-
ordning at vende udgangspunktet rundt, så udgangspunktet er, at der skal ske
separat indkvartering af en mindreårig asylansøger med en ægtefælle eller samle-
ver, medmindre hensynet til Danmarks internationale forpligtelser taler herimod.
4.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet
bidrag fra Udlændingestyrelsen, der om praksis for indkvartering af mindreårige
asylansøgere med en ægtefælle eller samlever forud for den 10. februar 2016 har
oplyst følgende:
”Praksis for i dkvartering
af mindreårige over 15 år med en ægtefælle eller
samlever forud for den 10. februar 2016 var, at der blev foretaget en konkret
vurdering af omstændighederne i de sager, hvor Udlændingestyrelsen blev
gjort bekendt med, at der var problemer i relation til den mindreåriges trivsel.
Omdrejningspunktet for denne vurdering var indkvarteringsoperatørens bør-
nefaglige personales vurderinger samt værtskommunens eventuelle faglige
vurderinger af, hvilke indkvarteringsforhold der var til den mindreåriges bedste
med udgangspunkt i hensynet til barnets tarv.
Som det fremgår af besvarelsen af 9. marts 2016 af spørgsmål nr. 302 fra Ud-
lændinge-, Integrations- og Boligudvalget, er der ikke foretaget registreringer
af, hvor mange asylansøgere under 18 år der er ankommet til Danmark sam-
men med en myndig ægtefælle eller samlever.
Det er således ikke muligt at identificere eventuelle sager, hvor Udlændinge-
styrelsen forud for den 10. februar 2016 måtte have truffet beslutning om se-
parat indkvartering af en mindreårig asylansøger over 15 år med en ægtefælle
eller samlever mod begge parters ønske.
Udlændingestyrelsen har ikke umiddelbart erindring om, at der før den 10. fe-
bruar 2016 har været sager om separat indkvartering af mindreårige asylansø-
gere over 15 år ed e ægtefælle eller sa lever od begge parters ø ske.”
5.
Udlændinge- og Integrationsministeriet lagde til brug for forberedelsen af sam-
rådsspørgsmål AW-AZ (UUI alm. del) den 23. juni 2017 til grund, dels at der und-
tagelsesvist blev foretaget separat indkvartering mod begge parters ønske i så-
danne sager forud for den 10. februar 2016, dels at der i så fald ikke blev foretaget
partshøring i sådanne sager på linje med administrativ praksis for anvisning af
indkvartering i øvrigt.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 955: Spm., om forskellen på den lovlige praksis og den ulovlige praksis m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Til brug for forberedelsen af samrådsspørgsmål AW-AZ blev jeg således af Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet oplyst om, dels at der forud for den 10. februar
2016 havde været sager, hvor Udlændingestyrelsen havde anvist separat indkvar-
tering af en mindreårig asylansøger over 15 år med en ægtefælle eller samlever
mod begge parters ønske, dels at der
på linje med administrativ praksis for an-
visning af indkvartering i øvrigt
i disse tilfælde ikke blev foretaget partshøring,
hvis parret efterkom Udlændingestyrelsens anvisning.
6.
Disse oplysninger beror imidlertid på en misforståelse i Udlændinge- og Integra-
tionsministeriet. Som det fremgår af Udlændingestyrelsens udtalelse til brug for
besvarelsen af dette spørgsmål, har styrelsen ikke umiddelbart erindring om, at
der før den 10. februar 2016 har været sager om indkvartering af en mindreårig
asylansøger over 15 år med en ægtefælle eller samlever, hvor parterne er blevet
indkvarteret separat mod begge parters ønske.
Det var således forkerte oplysninger, jeg modtog fra Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet forud for samrådet den 23. juni 2017. At jeg modtog forkerte op-
lysninger fra Udlændinge- og Integrationsministeriet forud for samrådet har mini-
steriet oplyst mig om efter samrådet.
7.
Udlændingestyrelsen har supplerende oplyst, at sager om indkvartering af min-
dreårige asylansøgere over 15 år med en ægtefælle eller samlever forud for den
10. februar 2016 blev behandlet som alle andre sager, hvor der opstod spørgsmål
om mistrivsel under indkvarteringen.
Der blev således ikke forud for den 10. februar 2016 foretaget en selvstændig
vurdering af, om en mindreårig asylansøger over 15 år med en ældre ægtefælle
eller samlever skulle indkvarteres adskilt fra sin ægtefælle eller samlever alene
under henvisning til, at der var tale om en mindreårig.
Var der ikke i sagerne oplysninger om problemer i forhold til den mindreåriges
trivsel, blev der således ikke foretaget en selvstændig vurdering af, om indkvarte-
ringen skulle ske separat. I sådanne tilfælde blev den mindreårige indkvarteret
med sin ægtefælle eller samlever, medmindre en af parterne udtrykte ønske om
andet.
I de tilfælde, hvor der var problemer i relation til den mindreåriges trivsel, var
omdrejningspunktet for den vurdering, som i alle andre sager, om der var behov
for støtteforanstaltninger. Sådanne støtteforanstaltninger kan generelt iværksæt-
tes i regi af asylcentrene eller på baggrund af en kommunal afgørelse, f.eks. en
afgørelse om anbringelse.
Det kan ikke udelukkes, at sådanne støtteforanstaltninger kan have haft den virk-
ning, at en mindreårig asylansøger over 15 år f.eks. er blevet anbragt uden for
asylcentersystemet, mens ægtefællen eller samleveren fortsat har været indkvar-
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 955: Spm., om forskellen på den lovlige praksis og den ulovlige praksis m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
teret i asylcentersystemet. Disse sager er blevet behandlet efter de kommunale
regler herom.
Udlændingestyrelsen er dog ikke umiddelbart bekendt med, at der har været så-
danne sager, hverken i regi af asylcentrene eller i kommunerne, hvor en støtte-
foranstaltning har ført til, at en mindreårig asylansøger over 15 år
de facto
er ble-
vet adskilt fra en ægtefælle eller samlever mod begge parters ønske.
8.
Når det af en pressemeddelelse af 23. juni 2017 fra Socialdemokratiet som op-
følgning på behandlingen af samrådsspørgsmål AW-AZ fremgår, at der under den
tidligere, socialdemokratisk-ledede
regeri g altid blev foretaget e vurderi g, ” år
a skulle beslutte, o et u gt ægtepar skulle adskilles”, er der således tale o
en misforståelse.
Som nævnt ovenfor blev sager om indkvartering af mindreårige asylansøgere med
en ægtefælle eller samlever forud for den 10. februar 2016 behandlet som alle
andre sager om indkvartering. Der var dengang ikke tale om, at der blev truffet en
selvstændig vurdering af, om en mindreårig asylansøger over 15 år skulle indkvar-
teres adskilt fra sin ægtefælle eller samlever alene under henvisning til, at der var
tale om en mindreårig.
I tilfælde af oplysninger om problemer i relation til den mindreåriges trivsel rejste
dette derimod et spørgsmål om behovet for sociale foranstaltninger. Og som Ud-
lændingestyrelsen har oplyst, er styrelsen ikke umiddelbart bekendt med, at der
har været sådanne sager, hvor virkningen af en støtteforanstaltning således
de
facto
har været, at parterne blev adskilt mod begge parters ønske.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
4/4