Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1774593_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 3. maj 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 734 (alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 734:
Vil ministeren for hver enkelt person motivere, hvilke oplysninger der har ført
til optagelse af foreløbig seks perso
er på de såkaldte ” atio ale sa ktio sliste –
religiøse forky dere
ed i drejseforbud” (https://www. yida ark.dk/da-
dk/Ophold/religioese-forkyndere/den_nationale-
sanktionsliste/religiose_forkyndere_med_indrejseforbud.htm)?
Svar:
Det følger af udlændingelovens § 29 c, stk. 1, at en udlænding kan optages på den
nationale sanktionsliste, hvis udlændingen virker som religiøs forkynder eller på
anden måde udbreder en religion eller tro og hensynet til den offentlige orden i
Danmark tilsiger, at udlændingen ikke bør have ophold her i landet.
Det følger endvidere af udlændingelovens § 29 c, stk. 1, at udlændinge, som er
omfattet af EU-reglerne om fri bevægelighed mv., eller som har opholdstilladelse
her i landet, ikke kan optages på den nationale sanktionsliste.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet
bidrag fra Udlændingestyrelsen, der bl.a. har oplyst, at kriterierne for optagelse på
den nationale sanktionsliste, jf. udlændingelovens § 29 c, er som følger:
1. Udlændingen virker som religiøs forkynder.
2. Udlændingen udviser i sit virke som religiøs forkynder en adfærd, som vil
udgøre en trussel mod den offentlige orden i Danmark. Adfærden omfatter både
ytringer og handlinger.
3. Udlændingen har ikke opholdstilladelse i Danmark.
4. Udlændingen er ikke omfattet af EU-reglerne om fri bevægelighed mv.
5. Der er en vis sandsynlighed for at udlændingen vil indrejse i Danmark.
30. juni 2017
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 6997
231136
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 734: Spm. om hvilke oplysninger der har ført til optagelse af foreløbig seks personer på den såkaldte nationale sanktionsliste – religiøse forkyndere med indrejseforbud m.v., til udlændinge - og integrationsministeren
Udlændingestyrelsen har endvidere oplyst, at det er Udlændingestyrelsens
vurdering, at de seks personer, der den 2. maj 2017 blev optaget på den nationale
sanktionsliste, opfylder de ovennævnte kriterier.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan supplerende oplyse, at kriterierne for
optagelse af en udlænding på den nationale sanktionsliste er nærmere beskrevet i
lovforarbejderne til indførelsen af sanktionslisten.
Optagelse på den nationale sanktionsliste kræver således, at den pågældende
udlænding i sit virke som religiøs forkynder mv. udviser en adfærd, der kan være
en trussel mod den offentlige orden i Danmark, hvis vedkommende får lov til at
indrejse. Der skal være en vis sandsynlighed for, at vedkommende vil forsøge at
indrejse i Danmark.
Det beror på en konkret vurdering, der foretages af Udlændingestyrelsen i hvert
enkelt tilfælde, om en udlænding virker som religiøs forkynder eller på anden
måde udbreder en religion eller tro, om udlændingen i dette virke udviser en
adfærd, som giver grund til at tro, at hensynet til den offentlige orden i Danmark
tilsiger, at udlændingen ikke bør have ophold her i landet, og om der er en vis
sandsynlighed for, at udlændingen vil forsøge at indrejse i Danmark. I den
forbindelse vil der bl.a. kunne lægges vægt på tidspunktet for og grovheden af
den udviste adfærd, ligesom bl.a. formålet og karakteren med tidligere rejser kan
indgå i vurderingen. Adfærden kan bestå i ytringer, men også i andre handlinger.
Hensynet til den offentlige orden kan efter omstændighederne tilsige, at en
religiøs forkynder m.fl. optages på den nationale sanktionsliste, hvis udlændingen
har udvist en adfærd, som er omfattet af nærmere angivne straffebestemmelser i
straffeloven. Det omfatter straffelovens § 136 (offentlig tilskyndelse til
forbrydelse, offentlig billigelse af en af de i straffelovens 12. eller 13. kapitel
omhandlede forbrydelser, eller udtrykkelig billigelse af visse strafbare handlinger
som led i religiøs oplæring), § 266 (trusler om strafbar handling, som er egnet til
hos nogen at fremkalde alvorlig frygt for eget eller andres liv, helbred eller
velfærd), § 266 a (offentlig fremsættelse af udtalelser, der tilstræber at fremkalde
voldshandlinger eller hærværk) og § 266 b (offentlig eller med forsæt til
udbredelse i en videre kreds fremsættelse af udtalelse eller anden meddelelse,
ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af
sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle
orientering).
Ifølge lovforarbejderne vil også en udvist adfærd omfattet af straffelovens § 140
(offentlig spot eller forhånelse af religionssamfunds troslærdomme eller
gudsdyrkelse) efter omstændighederne kunne tilsige, at en religiøs forkynder m.fl.
optages på den nationale sanktionsliste. Da Folketinget den 2. juni 2107 har
vedtaget lovforslag nr. L 170 om ophævelse af straffelovens § 140, jf. lov nr. 675
af 8. juni 2017, vil en udvist adfærd omfattet af denne bestemmelse ikke længere
under henvisning hertil kunne tilsige optagelse af en religiøs forkynder m.fl. på
den nationale sanktionsliste.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 734: Spm. om hvilke oplysninger der har ført til optagelse af foreløbig seks personer på den såkaldte nationale sanktionsliste – religiøse forkyndere med indrejseforbud m.v., til udlændinge - og integrationsministeren
Endvidere kan hensynet til den offentlige orden efter omstændighederne tilsige,
at en religiøs forkynder m.fl. optages den nationale sanktionsliste, hvis
udlændingen har fremsat ytringer, der efter deres indhold undergraver og
modarbejder de principper om demokrati og respekt for menneskerettigheder,
som det danske samfund bygger på, hvis udtalelserne er af en sådan ekstrem
karakter, at de giver grund til at tro, at den pågældende ville udgøre en trussel
mod den offentlige orden i Danmark, hvis vedkommende fik lov til at indrejse og
opholde sig her i landet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal gøre opmærksom på, at det følger af
loven om indførelsen af sanktionslisten og forarbejderne hertil, at optagelse på
sanktionslisten vil kunne ske uden individuel meddelelse af afgørelsen til de
udlændinge, der optages på listen. Det indebærer, at de personer, der optages på
sanktionslisten, ikke nødvendigvis selv er bekendt med begrundelsen, herunder
de oplysninger, der har ført til for optagelsen på listen.
Udlændingestyrelsen har oplyst, at de seks personer, der den 2. maj 2017 blev
optaget på sanktionslisten, ikke er bekendt med de oplysninger og den vurdering,
der konkret ligger til grund for optagelse på listen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal afslutningsvis oplyse, at
Udlændingestyrelsen den 15. juni 2017 har optaget yderligere to personer på
sanktionslisten.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
3/3