Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1852299_0001.png
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 11. april 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
688 (alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 688:
I svarene på UUI alm. del - spørgsmål 443 og 444 afviste ministeren at kommentere den i
spørgsmålet omtalte byretsdom, eftersom sagen verserede ved landsretten. Vil ministeren
nu, hvor der efter det i medierne oplyste er faldet en landsretsdom, kommentere
dommen og oplyse, hvilke konsekvenser dommen får for frihedsberøvede udlændinges ret
til at have mobiltelefoner hos sig og bruge dem til at telefonere, sende tekstbeskeder og
gå på internettet?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet et bidrag fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Efter
straffelovens § 124, stk. 4, 1. pkt., straffes den, der i et arresthus eller
lukket fængsel som anholdt, fængslet eller forvaringsanbragt uretmæssigt
besidder en mobiltelefon eller lignende kommunikationsudstyr, med bøde
eller fængsel indtil 6 måneder.
Østre Landsret har ved dom af 31. marts 2017 fastslået, at straffelovens §
124, stk. 4, ikke finder anvendelse på en udlænding, som er frihedsberøvet
efter udlændingelovens § 36 i en institution for frihedsberøvede
udlændinge.
Rigsadvokaten har ved brev af 19. maj 2017 til samtlige politikredse og
statsadvokater oplyst, at Rigsadvokaten er enig i Østre Landsrets vurdering,
og at strafforfølgning i eventuelle verserende sager skal indstilles.
Det bemærkes, at der efter de administrative regler på området fortsat er
forbud mod besiddelse af mobiltelefon og lignende kommunikationsudstyr i
institutioner for frihedsberøvede udlændinge. Dette gælder også for
udlændinge, der er frihedsberøvet efter udlændingelovens § 36 som følge
af, at de ikke har lovligt ophold her i landet. Overtrædelse af forbuddet kan
således fortsat edføre discipli ærstraf. ”
2. februar 2018
Humanitært ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 6134
224038
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 688: Spm. om at kommentere dommen og oplyse, hvilke konsekvenser dommen får for frihedsberøvede udlændinges ret til at have mobiltelefoner hos sig og bruge dem til at telefonere, sende tekstbeskeder og gå på internettet, til udlændinge- og integrationsministeren
Jeg har på den baggrund overvejet, om der bør indføres straf over for udlændinge, der er
frihedsberøvet efter udlændingelovens regler, og som er i besiddelse af mobiltelefoner og
lignende kommunikationsudstyr i en institution for frihedsberøvede asylansøgere.
Som det fremgår af Justitsministeriets udtalelse, er der efter de administrative regler på
området et forbud mod besiddelse af mobiltelefon og lignende kommunikationsudstyr i
institutioner for frihedsberøvede udlændinge, jf. udlændingelovens § 37 a. Overtrædelse
af forbuddet kan medføre disciplinærstraf i form af strafcelle, og en mobiltelefon mv. kan
tages i bevaring.
Det er min opfattelse, at det administrative forbud mod besiddelse af mobiltelefoner skal
opretholdes, men at der ikke umiddelbart er grundlag for at indføre straf for besiddelse af
mobiltelefoner og lignende kommunikationsudstyr under frihedsberøvelse efter
udlændingelovens regler i en institution for frihedsberøvede udlændinge.
Jeg har herved lagt vægt på, at de udlændinge, der er frihedsberøvede i Ellebæk, som det
klare udgangspunkt er udlændinge, der står overfor udsendelse af Danmark. Afgørende er
efter min opfattelse, at en udsendelse gennemføres så hurtigt og effektivt som muligt.
Indføres der straf for besiddelse af mobiltelefoner, vil en strafforfølgning kunne forsinke
gennemførelsen af udsendelsen.
På den baggrund
og under hensyn til, at besiddelse af mobiltelefoner er administrativt
forbudt
er det min opfattelse, at der ikke bør indføres straf for besiddelse af
mobiltelefoner og lignende kommunikationsudstyr i Ellebæk.
Jeg vil dog være parat til på ny at overveje spørgsmålet om indførelse af et strafbelagt
forbud, hvis det viser sig, at det administrative forbud mod mobiltelefoner og muligheden
for at tage sådanne mobiltelefoner i bevaring ikke er tilstrækkelig til at imødegå
besiddelsen af de nævnte genstande.
Det bemærkes i øvrigt, at de frihedsberøvede udlændinge i Ellebæk har adgang til at
benytte en fastmonteret telefon på gangen samt begrænset adgang til internet, således at
der alene er adgang til nyhedssites, men ikke adgang til søgemaskiner, e-mail-kontoer eller
sociale medier. Der kan således ikke kommunikeres via internettet. Denne adgang til at
benytte en fastmonteret telefon videreføres uændret.
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
2/2