Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1711195_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. januar 2017
Lovafdelingen
Maria Aviaja Sander Holm
2016-0032/38-0179
2166924
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 295 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
15. december 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-
Nielsen (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om den fortolkning af EMRK’s artikel 8 med henblik på, at Danmark kan føre en mere restriktiv familiesammenføringspolitik, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 295 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Det fremgår af den tyske forbundsregerings besvarelse af 13.
december 2016 af partiet Die Linkes forespørgsel, at lederen af
den danske taskforce, der skal forberede det danske formand-
skab i Europarådet fra november 2017, den 1. december 2016 i
Berlin holdt møde med repræsentanter for det tyske justitsmi-
nisterium og det tyske udenrigsministerium. På mødet gav de
tyske repræsentanter udtryk for, at forbundsregeringen ønsker
at styrke Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol og Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK). Det til-
føjes i forbundsregeringens svar, at ”Forbundsregeringen beto-
nede, at det aktuelt synes særlig vigtigt ikke at forringe syste-
met, og at det gælder om at undgå risici i den retning”. Hvor-
dan bedømmer ministeren efter denne tyske reaktion mulighe-
derne for under det danske formandskab i Europarådet at nå
frem til en ændret fortolkning af EMRK’s artikel 8 med hen-
blik på, at Danmark kan føre en mere restriktiv familiesam-
menføringspolitik? Der henvises til UUI alm. del – bilag 79.”
Svar:
1.
Som det fremgår af regeringsgrundlaget ”For et friere, rigere og mere
trygt Danmark” (s. 55), har Danmark en klar interesse i en stærk internati-
onal retsorden med respekt for menneskerettigheder. Regeringen ønsker
derfor at indgå i et aktivt internationalt samarbejde og overholde de inter-
nationale konventioner, som Danmark har tilsluttet sig.
Regeringen finder imidlertid, at der behov for at se kritisk på den måde,
som Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dynamiske fortolkning
har udvidet rækkevidden af dele af Den Europæiske Menneskerettigheds-
konvention (EMRK).
2.
Som oplyst af justitsministeren i forbindelse med 1. behandlingen af
beslutningsforslag nr. B 18 om Den Europæiske Menneskerettighedskon-
vention den 6. december 2016, har regeringen besluttet at sætte spørgsmå-
let om reform af EMRK på den internationale dagsorden, når Danmark
senere i år overtager formandskabet for Europarådet.
Der er i den forbindelse blevet nedsat en task force under Justitsministeriet
– med deltagelse af Udenrigsministeriet – som er gået i gang med at forbe-
2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om den fortolkning af EMRK’s artikel 8 med henblik på, at Danmark kan føre en mere restriktiv familiesammenføringspolitik, til justitsministeren
rede dette arbejde.
Task forcen har bl.a. fået til opgave at rette henvendelse til centrale inter-
nationale samarbejdspartnere om det rejste spørgsmål.
Task forcen har i den forbindelse bl.a. haft drøftelser på embedsmandsni-
veau med repræsentanter fra den tyske og britiske regering. Drøftelserne
har drejet sig om status for det igangværende reformarbejde vedrørende
EMRK-systemet (den såkaldt ”Interlaken-proces”) og behovet for yderli-
gere reformtiltag. Desuden har de britiske erfaringer fra vedtagelsen af den
såkaldte Brighton-erklæring i 2012 været drøftet.
3.
Regeringen har ikke på nuværende tidspunkt truffet beslutning om de
nærmere prioriteter for et dansk reforminitiativ. Som det fremgår af rege-
ringsgrundlaget, ligger det dog fast, at der bl.a. vil blive afholdt en interna-
tional ekspertkonference i Danmark.
3