Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1796509_0001.png
TALE
28-09-2017
Taleudkast til brug for samråd den 28. september
2017 om illegal arbejdskraft
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmålene er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF). Der er stillet
i alt ni samrådsspørgsmål, hvoraf ét (AR) er stillet til beskæftigelsesministeren.
CAL
Samrådsspørgsmål AR
Hvilke nye initiativer har regeringen planlagt for at adressere anven-
delsen af illegale indvandrere hos underleverandører? Hvordan vil
regeringen sikre, at man ikke kan undgå ansvar for ulovlige ansættel-
se af illegale indvandrere ved at anvende underleverandører? Mener
ministeren, at virksomheder har et medansvar for underleverandørers
anvendelse af dårligt betalte illegale indvandrere?
Besvarelse
[Indledning]
Jeg vil også gerne starte med at takke for det spørgsmål, der
er stillet til mig
spørgsmål AR.
Jeg er helt enig i, at spørgsmålet om brugen af udenlandsk
arbejdskraft i Danmark er en meget vigtig diskussion, og
som I kan høre fra mine ministerkollegaer, har regeringen
stort fokus på området.
Det er helt afgørende, at der er ordnede forhold på arbejds-
markedet i Danmark
både af hensyn til den enkelte medar-
bejder og til virksomhederne, så de konkurrerer på lige vil-
kår.
Både danske og udenlandske virksomheder skal overholde
lovgivningen. Og det er helt uacceptabelt, hvis danske ar-
bejdsgivere ansætter personer uden opholds- og arbejdstilla-
delse.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1194: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til beskæftigelsesministeren
Derfor er det afgørende for regeringen, at myndighederne
anvender alle de tilgængelige redskaber i myndighedssamar-
bejdet for at slå hårdt ned på tilfælde af illegal arbejdskraft.
Det har I også allerede hørt fra de ministre, der har ansvaret
for opholds- og arbejdstilladelser til udlændinge, der kom-
mer til Danmark.
Derudover har vi også en fælles myndighedsindsats for at
sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmarked.
Indsatsen mod social dumping har fokus på at sikre, at de
udenlandske virksomheder og
ansatte, som bruger EU’s reg-
ler om fri bevægelighed til at komme til Danmark, også
overholder danske regler på arbejdsmarkedet.
Indsatsen er i den forstand ikke rettet direkte mod de perso-
ner og virksomheder, som agerer i strid med udlændingelo-
ven ved beskæftigelse af illegal arbejdskraft.
Her er der tale om en politimæssig opgave, og politiet delta-
ger da også i indsatsen mod social dumping med henblik på
at træde til, hvis der er brug herfor.
Resultaterne af indsatsen fremgår af den løbende afrapporte-
ring, som bliver sendt til Folketinget.
[Arbejdstilsynets optælling]
Den løbende afrapportering har givet anledning til et interes-
sant initiativ. Som det også er nævnt her i dag, så er det
svært at komme med nærmere tal for omfanget af illegal ar-
bejdskraft i Danmark
udover det vi ved fra Rockwool Fon-
den.
2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1194: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til beskæftigelsesministeren
For at få et bedre grundlag og yderligere informationer har
jeg derfor i foråret på baggrund af tilkendegivelser i den lø-
bende afrapportering bedt Arbejdstilsynet om at tælle op,
i
hvor mange tilfælde Arbejdstilsynet har videregivet oplys-
ninger til politiet på baggrund af mistanke om illegal ar-
bejdskraft.
Fra maj til medio august 2017 har Arbejdstilsynet kontaktet
politiet 13 gange på grund af mistanke om illegalt arbejde og
i denne forbindelse lavet 7 indberetninger om illegalt arbej-
de. Jeg har fået oplyst, at Arbejdstilsynet har viden om, at 15
personer er blevet anholdt på baggrund af Arbejdstilsynets
kontakt til politiet i de konkrete sager.
Det siger mig, at der er noget at komme efter
og jeg vil be-
de Arbejdstilsynet om fortsat at lave optællinger, så vi kan
se, hvorvidt der er en udvikling i dette.
[Større firmaers indsats for at sikre gyldige ar-
bejds- og opholdstilladelser]
Som det også lægges til grund i samrådsspørgsmål AR, er
det ikke kun myndighederne, som kan gøre en indsats for at
sikre ordnede forhold på arbejdsmarkedet. Det kan virksom-
hederne også
også når de bruger underentreprenører.
Der findes eksempler på, hvordan større firmaer arbejder for
at komme problemstillinger med gyldige arbejds- og op-
holdstilladelser hos underleverandører til livs.
Der er virksomheder, som har interne procedure, der kan væ-
re med til at sikre, at fx deres rengøringsselskabers medar-
bejdere har gyldig arbejds- og opholdstilladelse og kan frem-
lægge dokumentation herfor.
3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1194: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til beskæftigelsesministeren
Her er det selvfølgelig vigtigt, at virksomhederne følger op
for at sikre, at deres interne procedurer bliver overholdt.
Jeg synes, at det er rigtigt, at virksomhederne selv tager et
ansvar i forhold til de underleverandører, som de bruger.
[Objektivt ansvar i forhold til underleverandører]
Men det er ikke nogen hemmelighed, at jeg er skeptisk over-
for ved lovgivning at indføre et objektivt strafansvar for
virksomheder, når det kommer til spørgsmål om, hvorvidt
underleverandører overholder udlændingeloven eller fx ar-
bejdsmiljøloven.
Justitsministeren vil sikkert bedre end jeg kunne redegøre for
betænkelighederne ved objektivt strafansvar. Men for mig
strider det mod den måde, vi ser fordelingen af ansvar på
hvor det er den, der har forbrudt sig mod loven, der har an-
svaret og må tage en eventuel straf.
Jeg mener helt generelt, at vi skal vælge redskaber, som
bedst flugter med den danske tilgang. Og det ser vi også ek-
sempler på kan lykkes.
[AFU
alternativ til lovfastsat kædeansvar]
Vi har fx som et alternativ til lovfastsat kædeansvar for løn i
forbindelse med implementeringen af EU’s håndhævelsesdi-
rektiv etableret en fond
Arbejdsmarkedets Fond for Udsta-
tionerede (AFU), som er en solidarisk arbejdsgiverfinansie-
ret ordning, som skal dække lønkrav for udstationerede løn-
modtagere i Danmark.
Fonden bygger således videre på den danske aftalemodel ved
at styrke håndhævelsen af kollektive overenskomster.
4
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1194: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til beskæftigelsesministeren
Det er samtidig sådan, hvis den udenlandske arbejdsgiver
ikke betaler - kan fonden opkræve et gebyr til fonden hos
den første danske hvervgiver. Dette skal være med til at
dække fondens udgifter.
Derved er der et incitament for danske hvervgivere til at sik-
re sig, at en udenlandsk underleverandør overholder sine
forpligtelser. Det er forventningen, at ordningen vil medføre
en større omhyggelighed ved brug af udenlandske underleve-
randører, som har problemer med at opfylde deres forpligtel-
ser.
Fonden er et eksempel på, at der kan findes alternative løs-
ninger til ønsker om objektivt strafansvar eller kædeansvar.
[Sikring af ordnende forhold på arbejdsmarke-
det]
Vi har som sagt i regeringen stort fokus på indsatsen mod
illegal arbejdskraft, og jeg vil som beskæftigelsesminister
inden for mit område følge udviklingen og se positivt på,
hvilke tiltag der kan tages.
Som nævnt indledningsvist, vil Arbejdstilsynet optælle, hvor
mange gange de har videregivet oplysninger til politiet på
baggrund af mistanke om illegalt arbejdskraft.
De nye optællinger vil indgå i social dumping-indsatsen og
kunne danne baggrund for eventuelle yderligere initiativer.
Vi er optaget af at sikre ordnede forhold på det danske ar-
bejdsmarked både af hensyn til den enkelte medarbejder og
virksomhederne, så de konkurrerer på lige vilkår
hvilket er
bekræftet med en række finanslovsaftaler
og senest med
aftalen for 2017.
5
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1194: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til beskæftigelsesministeren
Her har vi sammen med DF prioriteret midler til en koordi-
neret myndighedsindsats mellem Arbejdstilsynet, SKAT og
politiet, som vi kan se har givet resultater og været med til at
få fat i virksomheder, der ikke overholder reglerne.
Med regeringens finanslovsudspil fastholdes indsatsen for
ordnede forhold på arbejdsmarkedet på et højt niveau i 2018.
Vi vil i de kommende forhandlinger søge de øvrige partiers
opbakning til, at en del af forhandlingsreserven anvendes til,
at indsatsen også kan videreføres efter 2018.
Tak for ordet.
6