Udenrigsudvalget 2016-17
URU Alm.del Bilag 56
Offentligt

ANALYSE AF
DISINFORMATION REVIEW

INTRODUKTION

Dette dokument indeholder arbejde der stadig er under udarbejdelse og skal derfor betragtes som et udkast af
den endelige rapport om East StratComs Disinformation Review. Fokus er derfor pa at frembringe relevant
statistik og talmateriale pa det foreliggende grundlag. Af samme arsag laves der ikke en gennemgang af

konklusioner.

Analysen er foretaget pa privat uafhaengigt initiativ og uden udefra kommende finansiering af Jesper Larsen.

Spergsmal, kommentarer og evt. rettelser bedes stilet til ipressen@gmail.com.

INDHOLDSFORTEGNELSE

T goTo [0S To] o PP U O P U PP PPN 1
DiSiNfOrMation REVIEW .......ceiuiiiiiiiiiiiieiinee ettt et et re s 2
(0] 01 - YoV~ 5T PSPPI 2
o] o 11T T=d T Y T oY -SSR 2
MiSINfOrmMation PA ENGEISK ......uieiiiiie ettt e st e e e te e s ae e s beesabeeabeenbeesbeesbeesareenteenbeensnas 3
Misinformation fra RT O SPULNIK......cciiiieiiee ittt e e e s be e e e ree e sab e e e e asee e abeeensseesrsseesnsaeessseeesnrenan 5
Tabel: misinformation fra RT 0 SPULNIK .....eiiiuieiiiieiciiee ettt e cere e esreeestreesstee e sbaeeeseeesabaeensseesnseesnsaeessneesnsaeenes 6
RT OZ SPULNTK P @118 SPIO...ccuiieiieiieieietie ettt sttt e ettt e st e st e st e et e e s beesaaeeabeeateesbeesseesaseesbeenteesseensessaseesaeenseennnas 7
MiSINFOrMAtioN PA RUSSISK....eeuviiireieieriieieie ettt et s ae e e tesr e e testesreessensesreensesesneessassesnsensen 8
Tilbagevisninger af MiSINFOrMAtION ......coouiiiiiiee ettt st st e st e saeesteenseenean 9
Statistik OVEr LilDAGEVISNINGET .ooiuiviiiiieciee et e s b e e st ee e sbee e s beeessbeessabeesseeesseeennbenaes 10
Danskere i DiSinfOrmMation REVIEW.........ccuiiiiiiiiiiiiiiicieieic e 12
FA ] 1311 o= SRR UTRRRRRRTRN 12

Analyse af Disinformation Review -1- 24. november 2016


mailto:ipressen@gmail.com

DISINFORMATION REVIEW

Disinformation Review er en ugentlig udgivelse fra arbejdsgruppen East StratCom under EU External Action

Services. Danmark er en af initiativtagerne til gruppen og dens opgaver.

Ugebrevet indeholder en beskrivelse af historier og narrativ, bragt i “pro-Kreml medier” og en tilbagevisning af
disse. Som oftest sker dette i form af en tekst, der ironisk kombinerer historier fra vidt forskellige medier og

kilder uden tydelig akkreditering, til en samlet praesentation af den russiske daekning.

Historierne karakteriseres som misinformation (disinformation) mens tilbagevisningerne karakteriseres som
"debunks’ eller ‘disproof’. Med hvert nyhedsbrev fglger en tabel med pro-Kreml misinformation. Formatet for

tabellen har i flere omgange andret sig i mindre grad, men er generelt opbygget som vist herunder.

Language / Targeted Link to the Reported by

Summary of the Disinformation Disproof

Audience Disinformation

Last Week's Trend: Washingion
panics because Putin interrupted a
neopresse.com)

supply route for ISIS. USA helps NATO — .
y ; - X _ http:/ibit Iy/1' gOhdz < N . European Values Think:
02-15.12.2015 GER, ENG, CZE with providing the Islamic State with G inaiar W No evidence for the assumptions given. Tank

supplies across the Syrian-Turkish htin-ibit Iy 1Y vkFek
border, and Russia interrupted this {rwoo0.o1

supply route.

http:ibit Iy TZ4PDJ

Hver reekke indeholder et eller flere misinformations links, men kan ogsa vaere tomt i tilfeeldet af printede

publikationer. Dette er dog sjeeldent.
Tilbagevisningskolonnen indeholder typisk ingen eller et enkelt link.

Som det ses kan sprogmalgruppen indeholde flere vardier. Det er vigtigt at bemarke at denne analyse har
matchet sprogene til de respektive links. | eksemplet ovenfor er det saledes korrekt at de tre links er til sider pa
henholdsvis tysk, engelsk og tjekkisk, man sadan er det ikke i alle tilfeelde. Derfor kan oplysningerne i denne
rapport afvige fra de oplysninger East StratCom selv har. Dette geelder i seerdeleshed om misinformation pa

ukrainsk, da stort set ingen af de linkede sider er pa ukrainsk.

OMFANG

Analysen daekker de fgrste 44 udgaver af Disinformation Review, der er udgivet i perioden 2. november 2015 til
18. oktober 2016. Dette er reelt 43 unikke udgivelser, da nummer 36 er en sammenfatning af nummer 1-35

under titlen "fgrste ar”.

| alt indeholder datagrundlaget for analysen derfor 1.911 raekker med information, i gennemsnit 45 raekker pr.

uge. Totalt er der 2.263 links med pastaet misinformation og 1.225 links med tilbagevisninger.

FORDELING AF SPROG

Nedenstaende graf viser at russisk er det altovervejende sprog, efterfulgt af tjekkisk og engelsk, som
Disinformation Reivew rapporterer misinformation i. Det skal i den forbindelse bemaerkes at maerkatet “RUS,
UKR” skyldes at linket-sproget ikke entydigt kunne afggres. | praksis skyldes det to forhold: 1. at linket er til en

YouTube video og derfor manuelt skal kontrolleres, eller 2. at siden har materiale pa flere sprog og der derfor

Analyse af Disinformation Review -2- 24. november 2016



ikke er taget stilling til det pageeldende link. Langt hovedparten af disse 136 links vil dog vaere russiske og

russisksproget misinformation har derfor en endnu stgrre dominans end grafen allerede afspejler.

Antal links med misinformation

Other I 51
ma Bs
swe Bs
R M 12
UKR M 19
cer MW 28
svk W 39
nun D S0
ceo W 52
rus, Uk D 136
eng Y 183
cze M 528
rus T 1150

0 200 400 600 800 1000 1200

Der er i alt to danske misinformations links, som begge findes i udgave 3 (reekke 18 og 19), men siden hvor de
optradte er efterfglgende nedlagt. Ser man pa danske medier, der optraeder i Disinformation Review, sa er det

kun Jyllands-Posten to gange, der to gange optraeder indirekte.

| alt er der 1.303 links i datagrundlaget, der indeholder angivelse af russisk, dvs. 17 fra kategorien ”Other” /
”andet” udover “"RUS” og “RUS, UKR”.

MISINFORMATION PA ENGELSK

Som det fremgar af grafen ovenfor er der 188 links til misinformation der entydigt er identificeret som engelsk
(8,3% af alt). | kategorien 'Other’ findes desuden yderligere 7 links, der ikke er ikke entydigt er identificeret som
engelske, men muligvis er det. Ingen af disse 7 links pavirker nedenstaende graf, der viser fordelingen af

misinformation efter den hjemmeside den er bragt pa.

Analyse af Disinformation Review -3- 24. november 2016



Links til misinformation pa engelsk (antal pr.
hjemmeside)

Deutsche Welle
www.thenation.com
www.infowars.com
www.fort-russ.com
www.paulcraigroberts.org
www.breitbart.com
www.aif.ru
www.activistpost.com
theduran.com
journal-neo.org
www.counterpunch.org
rbth.com

Twitter

thesaker.is
www.prisonplanet.com
newcoldwar.org
www.strategic-culture.org
www.zerohedge.com
www.pravdareport.com
southfront.org

RT

www.globalresearch.ca
www.whatdoesitmean.com

russia-insider.com

Grafen indeholder de 24 hjemmesider, der har mere end et link og tilsammen 156 stk. eller 83% af den samlede

misinformation pa engelsk.

Som det ses er russia-insider den side, der optraeder hyppigst. Det skal i den forbindelse bemaerkes at siden er et
community, hvor brugerne i stor stil selv bidrager og oversatter materiale eller syndikerer med kildeangivelse.
Knap halvdelen af links er saledes artikler skrevet af forskellige brugere — ofte ikke russere, mens de gvrige er
syndikeringer og oversattelser for et bredt udsnit af medier, herunder dog ogsa nogle af dem, der optraeder p3

listen i forvejen.

Analyse af Disinformation Review -4- 24. november 2016



Siden www.whatdoesitmean.com
optraeder naest hyppigst og har
titellinjen “The News You Need
Today... For the World You'll Live In
Tomorrow.”. Udover egne artikler
linkes der vid omfang til andre sider.
Siden bryster sig desuden af at den ”Is
One Of The Top Ranked Websites In
The World For New World Order,
Conspiracy Theories And Alternative
News” og nu ogsa indehaver af fgrste
eller anden pladsen nar det kommer
til udbredelse af pro-Kreml

misinformation i fglge East StratCom.

Globalresearch.ca er som
domaenenavnet angiver canadisk og
drevet af bl.a. canadiere, mens en del
af de gvrige er amerikanske og drevet
af personer fra vesten, f.eks.
minimum, Zero Hedge, Prison Planet,
Counter Punch, Breitbart, Paul Craig

Roberts Info Wars og The Nation. Tyske

QO ...

whatdoe.. O ~ & ”[IWhatDoes\tMean.Com

THT. HANAG?

President Trump Moves Feared Private Armv To America As Clinton Push For Civil War Grows
Putin Orders Nukes To EU Doorstep After Obama Sides With Nazism In UN Vote
Trump Plan to Settle 3.5 Million Christian Refugees Along US West Coast Hailed By Russian Church
Russia Deploys Mysterious “Demon” Missile In Response To Massive Western War Moves
Antarctica “Guardians™ Retaliate Against America With Massive New Zealand Earthquake

Donald Trump Receives Russian Support As China Showdown Looms

Europe Plunges Into Chaos After Bulgaria Praises Donald Trump For Freeing Their Nation

France Now In Terror After Donald Trump’s Victorious Freemason Forces Storm Back Across Atlantic

Donald Trump Victory Averts World War III, But Starts American Revolution

Russia Warns US Is Now A Colour Revolution “Active Zone™ Due To Trump Victory
A Message from President-Elect Donald J. Trump

www.whatdoesitmean.com er en af de fgrende
hjemmesider for pro-Kreml misinformation pa engelsk
ifplge East StratCom.

Deutsche Welle optraeder ogsa to gange pa listen.

MISINFORMATION FRA RT OG SPUTNIK

De to engelsksprogede russiske statsfinansierede medier RT (tidligere Russia Today) og Sputnik International er

flere gange blevet fremhaevet som de vaerste og farligste medier for russisk misinformation.

Udenrigsminister, Kristian Jensen, har i en tale til et Visegradsmgde i Riga under seminar med titlen

“Kommunikations og medierelationer med Rusland: Platform for debat eller hybrid krigsfarelse” den 21. juni

2016 bla. sagt?

Propaganda er ikke nyt. Det ved | fra KGB under den kolde krig, fra den frygtelige krig i

Jugoslavien i 90'erne - og fra ISIL dag. Men aldrig f@r har misinformation eller propaganda

blevet brugt i det omfang og pa det sofistikerede niveau, som vi ser i dagens Rusland.

Internettet er blevet den vigtigste slagmark, men Rusland anvender ogsa sine

statskontrollerede medieplatforme, herunder Sputnik og Russia Today, i hele Europa.

! Hele talen kan leeses pa dansk og engelsk p& udenrigsministeriets hjemmeside. http://um.dk/da/om-
os/ministrene/udenrigsministeren/taler-og-artikler/communication-and-media-relations-with-russia/

Analyse af Disinformation Review

24. november 2016


http://um.dk/da/om-os/ministrene/udenrigsministeren/taler-og-artikler/communication-and-media-relations-with-russia/
http://um.dk/da/om-os/ministrene/udenrigsministeren/taler-og-artikler/communication-and-media-relations-with-russia/
http://www.whatdoesitmean.com/

Heldigvis har bestraebelserne pa at drive en kile ind i EU-samarbejdet og skabe konflikt ved

hjeelp af propaganda og misinformation ikke lykkedes.

EU Parlamentet har desuden netop vedtaget en resolution, hvor man sidestiller propaganda fra Islamisk Stat

med nyheder fra henholdsvis RT og Sputnik 2.

Pa den baggrund synes det relevant at liste den misinformation som disse to medier har bragt, og som derfor

optraeder pa Disinformation Review.
Der eri alt 13 engelsksprogede links fra RT og et enkelt fra Sputnik, som derfor ikke optraeder pa grafen.

Herunder listes samtlige af disse historier med titel, link og i hvilket nummer af Disinformation Review de
optraeder. Det er et bevist valg at listen ikke indeholder felterne resumé af misinformation og tilbagevisningen,
da det er forfatterens vurdering, at disse felter ikke generelt kan tages for palydende eller repraesentative for

indholdet af artiklerne.

Denne problematik kraever en szerskilt behandling, som ikke er faerdiggjort pa nuveerende tidspunkt. Det
forventes at leeseren og malgruppen for denne analyse selv er i stand til at vurdere evt. misinformation i

artiklerne.

TABEL: MISINFORMATION FRA RT OG SPUTNIK

Nedenstaende tabel indeholder alt misinformation fra RT og Sputnik pa engelsk og listet i de fgrste 44 udgaver af

Disinformation Review.

. . . . . Nummer
Titel og link til historien og raekke
US bioweapons labs, billions in research is a ‘real problem’ — Russian security chief 1 40
https://www.rt.com/news/320211-biologicalweapons-russia-us/
Ankara's oil business with ISIS — RT Business 5 3
https://www.rt.com/business/323391-isis-oil-business-turkey-russia/
Kiev clearly doesn’t want compromise with E. Ukraine regions — Russia’s UN envoy 7 37

https://www.rt.com/news/325687-ukraine-rhetoric-sabotage-churkin/

Anti-Russian sanctions & propaganda ‘undermine foundations and prosperity of West’ - Duma
speaker 13 | 4
https://www.rt.com/politics/329438-duma-speaker-says-anti-russian/

US A-10s bombed city of Aleppo on Wednesday, shifted blame onto Moscow — Russian military

1
https://www.rt.com/news/332109-russian-jets-isis-warlords/ S |69

Saakashvili wants IMF out of Ukraine

https://www.rt.com/business/332628-saakashvili-imf-ukraine-out/ 1 6

2 Resolution P8_TA-PROV(2016)0441, EU strategic communication to conteract anti-EU propaganda by third parties.
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+TA+P8-TA-2016-
0441+0+DOC+PDF+V0O//EN

Analyse af Disinformation Review -6- 24. november 2016


https://www.rt.com/news/320211-biologicalweapons-russia-us/
https://www.rt.com/business/323391-isis-oil-business-turkey-russia/
https://www.rt.com/news/325687-ukraine-rhetoric-sabotage-churkin/
https://www.rt.com/politics/329438-duma-speaker-says-anti-russian/
https://www.rt.com/news/332109-russian-jets-isis-warlords/
https://www.rt.com/business/332628-saakashvili-imf-ukraine-out/
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+TA+P8-TA-2016-0441+0+DOC+PDF+V0//EN
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+TA+P8-TA-2016-0441+0+DOC+PDF+V0//EN

1 in 3 Europeans say Crimea is Russia 2 years after historic referendum - poll

. . . 21 29
https://www.rt.com/news/335753-crimea-republic-referendum-anniversary/
Putinophobia hits boiling point: Kremlin says ‘insinuations’ in Panama leak don’t need response 29 | 10
https://www.rt.com/news/338335-peskov-panama-leak-putin/
Putinophobia hits boiling point: Kremlin says ‘insinuations’ in Panama leak don’t need response 2 91

https://www.rt.com/news/338335-peskov-panama-leak-putin/

Better late than never: German FM delayed on way to G7 meeting, says he wants Russia back in
group 23 13
https://www.rt.com/news/339110-german-fm-g7-russia/

Greece, Italy and Malta close off airspace to Libyans amid NATO operation rumors

2 4
https://www.rt.com/news/344440-libya-airspace-nato-operation/ g 2
NATO needs Russia as major foe to maintain bloc’s relevance - Russia’s envoy 29 27
https://www.rt.com/news/345060-nato-russia-grushko-stoltenberg/
Int’l investigators allowed Ukraine to fabricate MH17 evidence — Russia 42 32
https://www.rt.com/news/360946-mh17-ukraine-fabricate-evidence/
SPUTNIK
Attack on Humanitarian Convoy in Syria 'Provocation Aimed to Distract Attention' a1 31

https://m.sputniknews.com/middleeast/20160922/1045586415/syria-convoy-attack-
provocation.html

Ser man udelukkende pa de 14 engelske links svarer det til 7,4% af al rapporteret pro-Kreml misinformation pa

engelsk. Som det fremgar optraeder et enkelt link to gange.

RT OG SPUTNIK PA ALLE SPROG

Da savel RT og Sputnik udkommer pa en raekke sprog, vises her en oversigt over deres reprasentation pa disse.

RT Sputnik
Russisk | 21 6
Engelsk | 13 1
Tysk | > 9
Slovakisk

Fransk | 1 1

Tjekkisk 54
Dansk 2
Lettisk 1
Norsk 1
Spansk 1
Svensk 4
Moldovan 2
Georgiansk 3

[alt | 42 85

Analyse af Disinformation Review -7- 24. november 2016


https://www.rt.com/news/335753-crimea-republic-referendum-anniversary/
https://www.rt.com/news/338335-peskov-panama-leak-putin/
https://www.rt.com/news/338335-peskov-panama-leak-putin/
https://www.rt.com/news/339110-german-fm-g7-russia/
https://www.rt.com/news/344440-libya-airspace-nato-operation/
https://www.rt.com/news/345060-nato-russia-grushko-stoltenberg/
https://www.rt.com/news/360946-mh17-ukraine-fabricate-evidence/
https://m.sputniknews.com/middleeast/20160922/1045586415/syria-convoy-attack-provocation.html
https://m.sputniknews.com/middleeast/20160922/1045586415/syria-convoy-attack-provocation.html

Ud af de 2.263 links optraeder RT altsa totalt 42 gange, svarende til 1,9%, mens Sputnik optraeder 85 gange,

svarende til 3,8%. Samlet er det 127 links, svarende til 5,6% af alle links i Disinformation Review.

MISINFORMATION PA RUSSISK

Nedenstaende graf viser fordelingen af de 1.303 identificerede links til russisk misinformation. Kun sider med 10
eller flere links er medtaget. Totalt er 777 links afbilledet, hvilket er 60% af samtlige links til russisk

misinformation.

Antal links til misinformation pa Russisk fra Disinformation Review

life.ru  —
YT MNonutuka v HoBocTy
lenta.ru  ——
YT Poccna 24
od-novorossia.livejournal.com  m—
rusvesna.su - —
WWW.NTV.rU
YT RusPolit  n—
www.rubaltic.ru  I—
svpressa.ru
ren.tv
izvestia.ru
vremya-pokazhet.ru
www. 1tv.ru
TASSRU
www.kp.ru
YT Secret TV
RT
vKontakte
miaistok.su
ukraina.ru
tvzvezda.ru
www.vesti.ru
ria.ru
YT leopruit KoTeHOK
YT MNocnegHue HoBoctn
YouTube
YT Beuep ¢ Bragumupom ConoebeBbim

YT HoeocTu Ha lNepeom KaHane

[=}
N
o
S
=}
@
=}
0
S
8
=
]
=}
=
F=3
=}
=
@
=}

Alle listninger indeholdende “YT” angiver en YouTube kanal. Listningen “"YouTube” er links, der er nedtaget,

hvorfor det ikke kan afggres hvilken kanal de oprindeligt er postet pa.

Som det ses er "HoBocTu Ha MepBom KaHane” (Nyheder pa Kanal 1) den mest linkede misinformation, efterfulgt
af kanalerne "Beuep c Bnagumupom ConosbeBbim” (Aften med Vladimir Solovyv), "Teopruii KoteHok” (Georgij

Kotenoks videoblog) og ”Bectu / NocneaHne Hosoctn” (Sidste nyt nyhederne).

Der er pa nuvaerende tidspunkt ikke lavet en tilbundsgaende analyse, men helt generelt er det talkshows,
interviews og debatprogrammer, der optraader som misinformation i Disinformation Review, typisk med
adskillige links til det samme program.

Analyse af Disinformation Review -8- 24. november 2016

180



TILBAGEVISNINGER AF MISINFORMATION

Som beskrevet er der i datamaterialet 1.911 raekker med angivet misinformation, mens der i alt kun er 1.225
links med tilbagevisninger. Af disse links optraeder 334 mere end en gang, saledes er der i alt 891 unikke links

efter den sondering analysen anlaegger3.
Der er saledes over 686 raekker, hvor der ikke gives et link som dokumentation for tilbagevisningen.
Generelt er der tre forklaringer, der gar igen. Disse er dog ikke undersggt naermere endnu:

1. Ingen bevis for pastanden,
2. Allerede tilbagevist masser af gange, og

3. Grundlgs konspirationsteori

Det bgr i denne forbindelse bemaerkes at iseer de to f@rste bgr behandles med en vis skepsis og kraever en

individuel vurdering af hver enkelt rapportering.

En umiddelbar vurdering pa nuvaerende tidspunkt viser at et par hundrede sakaldt misinformations pastande
tilbagevises alene pa grundlaget “intet bevis”. | mange tilfaelde er dette punkt udtryk for, at et medie bringer en

udtalelse fra en politiker eller meningsdanner og altsa fremsaettes som citat.

Eksempel: Tidligere sikkerhedsrddgiver for den irakiske regering siger i et interview, at Islamisk Stat har solgt for
800 mio. dollars af stjdlet olie pa det sorte marked til Tyrkiet og at den tyrkiske praesident Erdogans sgn er direkte

involveret handlerne P! #6141,

Den tidligere sikkerhedsradgiver har fremsat disse beskyldninger i et tv-interview og den efterfglgende skriftlige
dakning er sdledes ogsa korrekt. Det er dog mediet, der saettes pa East StratComs misinformationsliste for at
viderebringe beskyldningerne i form af at referere udtalelserne. Til sammenligning har Politiken bragt et
interview med Danmarks tidligere ambassadgr i USA, Peter Taksge-Jensen, der star bag opleegget til den
kommende danske udenrigspolitik, hvori han siger Rusland pavirkede den hollandske folkeafstemning om
landets tilslutning til associationsaftalen mellem EU og Ukraine. Dette fremfgrer Politiken eller Takspe-Jensen

heller ikke bevis for.

Det rimeligt at kraeve bevis eller sandsynligggrelse for ekstraordinsere pastande, der prasenteres som fakta,
men dette ma opfattes som en generel journalistisk opgave, der ikke ngdvendigvis overholdes pa tveers af

landegraenser.

For sa vidt angar punkt 2, ”Allerede tilbagevist masser af gange”, sa er det generelle eksempel at pro-Kreml
medier pastar magtskiftet i Kijev i februar 2014 var et statskup. Dette stridspunkt optreeder over 55 gange i

datamaterialet* uden nogensinde at blive tilbagevist.

3 Eksempelvis er NATO’s FAQ-side om Ukraine den suveraent mest anvendte side til tilbagevisning og indeholder flere
separate emner, der hver for sig taelles som en unik forekomst, selvom det er samme hjemmeside.
4 En Udenrigsanalyse, Propaganda i den nye kolde krig, Emil Billow, http://en-udenrigsanalyse.dk/?p=920

Analyse af Disinformation Review -9- 24. november 2016


http://en-udenrigsanalyse.dk/?p=920

Det bgr i den forbindelse bemaerkes at savel lektor Claus Mathiesen fra Forsvarsakademiet og tidl. generalmajor
Karsten Mgller fra DIIS kalder magtskiftet et ”statskup” og de saledes spreder ”pro-Kreml misinformation” ifglge

East StratComs kriterier.

STATISTIK OVER TILBAGEVISNINGER

Tilbagevisnings links fglger generelt ikke de sprog de tilbageviser misinformation for og det giver derfor ikke
mening at kategorisere dem efter det, da de generelt er pa engelsk. Herunder vises de kilder, som
Disinformation Review har anvendt til at tilbagevise misinformation med. Grafen daekker alle kilder, der er
anvendt 10 eller flere gange, i alt 749 links ud af de samlede 1.225 (61%).

Tilbagevisninger i Disinformation Review

Kyiv Post

Atlantic Council
Bellingcat

Kremlin

Amnesty International
Facebook

Deutsche Welle
Twitter

OSCE

Konrad Adenauer Stiftung
The Independent
YouTube

Reuters

BBC

United Nations

The Guardian

USA

NATO

EU

StopFake

0 20 40 60 80 100 120 140 160

Hm Duplikater Unikke links

Som det fremgar, sa er StopFake den mest anvendte tilbagevisningskilde efterfulgt af EU, NATO og USA. USA er i
denne forbindelse en samlekategori, der inkluderer flere amerikanske ministerier savel som medier finansieret

af USA, typisk gennem National Endowment for Democracy, USAid eller lign.

StopFake ma i enhver pro-russisk henseende anses som en del af den ukrainske efterretningstjeneste SBU og

indeholde alle karestika, der ggér dem utrovaerdige i modtagerens gjne. StopFake er finansieret af National

Analyse af Disinformation Review -10- 24. november 2016



Endowment for Democracy (USAs udenrigsministerium), George Soros og den Canadiske regering, men er

officielt en del af Kijevs journalisthgjskole.

Ser man alene pa top-4, sa repraesenterer de 435 links, dvs. 35,5% af alle tilbagevisningslinks, men da en reekke
tilbagevisninger ikke indeholder links, men i stedet teksten “allerede tilbagevist masser af gange”, er tallet reelt

hgjere, fordi det szerligt er disse emner, der er gengangere.

EU-kilder bruges eksempelvis til at tilbagevise at "EU er totalitaer”, "EU er veerre end Sovjetunionen” eller “EU
ignorerer nazister i Ukraine”, der typisk er udsagn som fremszettes af i ledere, kronikker eller talkshows og

tilbagevises med f.eks. et fakta-ark udarbejdet af EU External Action Service.

Hvor det i vesten er en populaer opfattelse at medier er frie og uafhaengige, sa bgr det naturligvis bemaerkes at
BBC er et statsejet/finansieret medie, ligesom RT og Sputnik, og man derfor kan indvende hvorfor det ene

statsejede medie skulle veere mere troveerdigt end det andet.

Af deialt 22 links til YouTube er de 13 til et enkelt nyhedsindslag pa det oligarkejede medie Ukraine Today, hvor
advokaten for den dengang faengslede pilot og Aidar frivillige Nadiya Savchenko fortaeller hun er uskyldig®.

Ukraine Todays redaktionelle dagsorden er erklseret anti-Rusland og anti-RT®.

Konrad Adenauer Stiftung er en tysk taeenketank, der bl.a. er finansieret med EU midler. De har udgivet en
rapport, der uden at ga i dybden med emnerne, tilbageviser “russiske myter”, bl.a. at der foregik et statskup i
Ukraine i februar 2014.

Bellingcat er en hjemmeside for sakaldt borgerdrevet uafhaengig journalistik. Siden og dens initiativtager, Eliot
Higgins, har helt ensidigt kritik af Rusland, seerligt pa omrader som nedskydningen af det malaysiske passagerfly
MH17, Ruslands engagement i Syrien og russiske tropper i @stukraine. Mens finansieringen er uklar,
praesenteres deres produkter i danske og vestlige medier som uvildige. Higgins er senere blevet tilknyttet pro
NATO taenketanken Atlantic Council, der ligeledes ikke kan betragtes som en kilde til objektiv nuanceret

information, men mere som en samarbejdspartner til East StratCom.

Kyiv Post er engelsksprogede nyheder om Ukraine. Mediet har faet tilskud af vesten og den nuvaerende
amerikanske chefredaktgr har en baggrund i Radio Free Europe, der er USA's officielle propaganda indsats

finansieret af den amerikanske kongres.

| konkrete tilfaelde om misinformation kan man ikke afvise kilder alene pa baggrund af deres finansiering eller
politiske tilknytning, da misinformationen f.eks. kunne vare forvaskede daekning af indholdet pa siderne.
Eksempelvis hvis et pro-Kreml medie skrev, at "EU netop har truffet beslutning om at mikro-chippe baby’er”,
hvor Disinformation Review sa kunne henvise til at dette var forkert, ved hjaelp af EU-kilder og det faktiske

beslutningsgrundlag. Generelt er dette dog sjeeldent tilfeeldet.

5 Savchenko Innocence Evidence: Pilot was already abducted at time of Russian journalist deaths,
https://www.youtube.com/watch?v=id403FRZ8 4
6 Russia Today offers dialogue, Ukraine Today shuts the door, https://www.youtube.com/watch?v=iE5]KOA1TcM

Analyse af Disinformation Review -11- 24. november 2016


https://www.youtube.com/watch?v=id403FRZ8_4
https://www.youtube.com/watch?v=iE5jK0A1TcM

Typisk er det russiske udsagn, sa som "NATO vil inddeemme Rusland og opretter baser langs vores graense, sa

|”

NATO er en trussel”, der sa tilbagevises med en udtalelse fra generalsekretzer for NATO, Jan Stoltenberg, om ”at

NATO ikke sgger konfrontation og NATO ikke er aggressiv”.

For sa vidt angar kilder, der kan opfattes som mere neutrale, eksempelvis FN, OSCE og Amnesty International,

sa er det et mere broget billede, der kreever en naermere analyse.

DANSKERE | DISINFORMATION REVIEW

| forhold til dansk repraesentation i Disinformation Review kan naevnes fglgende.

Cand. theol og debattgr, Iben Tranholm, har den 30. oktober 2015 skrevet et indlaeg pa Russia Insider med titlen
”Misguided Compassion Threatens to Become the Downfall of Europe”. Indlaegget tilbagevises med teksten at

det er et "typisk eksempel pa Kremls narrativ om vestens moralske forfald” (' 1,361,

Professor emeritus, i udviklingspsykologi og intelligens, Helmuth Nyborg, anlagde i 2015 en retssag imod
”Udvalgene vedrgrende Videnskabelig Uredelighed” (UVVU) efter de havde udtalt kritik af hans forskning, og
efter han var frifundet for denne kritik en komite nedsat af det videnskabelige tidsskrift, Personality and
Individual Differences. Nyborg vandt sagen og skrev pa den baggrund en kronik der blev bragt i Jyllands-Posten

8. april 2016 under titlen "Frygt Danmarks fremtid”.

Det engelsksprogede medie Prison Planet refererede korrekt Nyborgs hovedkonklusioner med link til kilden pa
dansk, dvs. Jyllands-Posten. Prison Planet blev sat pa Disinformation Review med tilbagevisningen: Helmuth
Nyborg is a controversial Danish professor suspended by Aarhus University "lack of due diligence in a number of
circumstances in his research and in his relations with the press". Den oprindelige kilde, Jyllands-Posten, blev ikke

listet for at udlede misinformation.

Som dokumentation for tilbagevisningen i Disinformation Review gives et link til en nyhedsbulletin pa Aarhus
Universitet fra 2006, hvor der star Nyborg er suspenderet. Suspension blev dog allerede ophaevet i september
2006 efter stptteerklaeringer til Nyborg fra bade lokale og internationale professorkollegaer. UVVU frifandt
efterfplgende Nyborg for uredeligt arbejde [P'23.21],

Jyllands-Posten optraeder igen pa Disinformation Review i august 2016, hvor de bragte en artikel med titlen ”Nyt
russisk supervaben kan tippe magtbalance”. Artiklen er refereret korrekt af det lettiske russisksprogede medie,

BaltNews, men far i stedet overskriften ”“Danske medier bange og frygter nyt russisk missil”.

Disinformation Review tilbageviser historien med at papege det kun er ét medie (ikke flere, men kun Jyllands-
Posten er naevnt i BaltNews) og desuden at Jyllands-Postens artikel “is based on a story from Sputnik which is a
chanell notoriously known for spreading pro-Kremlin disinformation”. BaltNews listes som misinformation, mens

Jyllands-Posten og Sputnik listes som tilbagevisningslinks [P'38 331,

AFSLUTNING

Pa nuvaerende tidspunkt er det for tidligt at komme med konkrete konklusioner i punktform, da disse muligvis
ville overskygge senere mere vaesentlige konklusioner. Der arbejdes pa nuvaerende tidspunkt med at lave

yderligere analyse pa datagrundlaget.

Analyse af Disinformation Review -12- 24. november 2016



Overordnet er der dog en problemstilling i form af at identificere hvilken malgruppe Disinformation Review
henvender sig til af flere arsager. Dels er kun lidt over 8% af den oplistede misinformation pa engelsk, selvom
langt hovedparten af tilbagevisnings links er engelske. Derudover er det tvivisomt at den malgruppe, der fglger

de listede misinformationssider, finder tilbagevisningerne overbevisende.

Ved spgrgsmal og evt. rettelser kan forfatteren kontaktes pa ipressen@gmail.com

Jesper Larsen, 24. november 2016

Analyse af Disinformation Review -13- 24. november 2016


mailto:ipressen@gmail.com

