Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del
Offentligt
1747569_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 108 (Alm. del):
I brev af 31. marts 2017har udvalget efter ønske fra Carolina Magdalene
Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 108:
”Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt der er lovhjemmel i folkeskole-
loven til at forbyde forældre at nægte at lade deres børn deltage i de nati-
onale test. Hvis det er tilfældet bedes ministeren redegøre for:
hvor i lovgivningen, denne hjemmel findes,
hvorvidt ministeren mener, at det er i tråd med grundlæggende
frihedsrettigheder, at forældre ikke selv kan bestemme over, om
deres barn/børn må deltage i de nationale test, samt
hvorvidt ministeren agter at tage initiativ til at ændre på lovgiv-
ningen, så det bliver tilladt for forældre efter egen vurdering at
beslutte, at deres barn/børn ikke skal deltage i de nationale test.”
Svar:
Der er undervisningspligt i Danmark, og det betyder, at der er pligt til at
deltage i undervisningen i folkeskolens grundskole eller i en undervis-
ning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, jf.
folkeskolelovens §§ 32-33.
For elever i folkeskolen indebærer undervisningspligten også, at foræl-
dremyndighedsindehaveren eller den, der faktisk sørger for barnet, skal
medvirke til, at barnet opfylder undervisningspligten, og ikke må lægge
hindringer i vejen herfor, jf. lovens § 35.
De nationale test er et ud af flere obligatoriske elementer i folkeskolen,
og testen skal anvendes som led i den løbende evaluering, jf. folkeskole-
lovens § 13, stk. 3.
De nationale test handler om løbende at måle elevernes faglighed på et
rimelig overordnet niveau på en ensartet måde på tværs af landet.
25. april 2017
Sags nr.:17/04613
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om hvorvidt der er lovhjemmel i folkeskoleloven til at forbyde forældre at nægte at lade deres børn deltage i de nationale test, til undervisningsministeren
De nationale test er et redskab til at vurdere elevernes faglige niveau in-
den for bestemte områder. Derudover skaber testene gennemsigtighed.
Testene udgør en informationskilde i forhold til, at skoleledelsen og
kommunalbestyrelsen kan følge med i, hvordan de enkelte folkeskoler
udvikler sig. Testene er dermed også en sikkerhed for forældrene for, at
en skole har et vist fagligt niveau.
Da de nationale test er et obligatorisk element i undervisningen, findes
der ikke en generel fritagelsesmulighed herfor, ligesom man heller ikke
kan blive fritaget generelt fra fx geografi eller matematik. Det samme
gælder for folkeskolens prøver.
Kun elever med særlige behov kan fritages fra nationale test, hvis skolens
leder vurderer, at eleven ikke kan gennemføre testen på særlige vilkår.
Ønsker forældrene og eleven, at eleven fritages for test efter disse regler,
afgiver elevens lærer en indstilling herom til skolens leder.
Skolelederen kan beslutte at fritage en elev, hvis det vurderes, at eleven
ikke kan gennemføre en test med et resultat, der kan bidrage til at kvalifi-
cere den løbende evaluering, jf. § 6, stk. 2, i bekendtgørelse om anven-
delse af test i folkeskolen mv. Fritagelse fra test kan kun ske, hvis foræl-
dre og eleven er enige.
Jeg agter ikke at tage initiativ til at ændre på lovgivningen. De nationale
test giver overblik, skaber gennemsigtighed og er med til at sikre, at fol-
keskolen udvikler sig i den rigtige retning.
Forældre, som ikke ønsker, at deres børn skal deltage i testene, har med
de gældende regler mulighed for at vælge et andet undervisningstilbud
end folkeskolen.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2