Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del
Offentligt
1735877_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017 - 1234
Doknr.
451019
Dato
23-03-2017
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 28. februar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 65 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 65:
”Ministeren bedes sende udvalget en oversigt som udførligt og på pædagogisk vis
redegør for fordelingsnøglen for fordelingen af tilskuddet til nedsættelse af færgetak-
ster for biler, passagerer m.m. mellem kommunerne.”
Svar:
Tilskudsordningen til nedsættelse af færgetakster for personbefordring til og fra visse
øer er baseret på det såkaldte landevejsprincip.
Med landevejsprincippet forstås, at prisen for at sejle svarer til omkostningen ved at
køre en tilsvarende strækning på landevej.
Landevejsprincippet blev ved ordningens etablering i 2016 nærmere defineret til føl-
gende: Der betales for bil og hver enkelt passager hver for sig. Der blev lagt til grund,
at der for hver passager betales 1,28 kr. og for biler 3,66 kr. pr. sejlet kilometer. Der er
desuden foretaget særskilte beregninger for de øvrige billetkategorier. Dertil er der
indregnet en grundpris på 20,22 kr. pr. passager for en returbillet. Taksterne er angi-
vet i 2016-niveau.
Ordningen blev i første omgang indført for de såkaldte skuldersæsoner, som blev
afgrænset til april, maj, juni, de sidste to tredjedele af august, september, oktober og
den første halvdel af november.
Tilskudsordningen på passagerområdet adskiller sig således fra tilskudsordningen på
godsområdet, hvor der ydes et tilskud til den enkelte kommune til at nedsætte færge-
taksterne for gods med op til 80 pct.
Tilskuddet til personbefordring tager altså ikke sigte på, at alle kommuner kan nedsæt-
te taksterne med samme procentdel – som det var udgangspunktet for de tekniske
beregninger på godsområdet. Formålet er at kompensere for det indtægtstab, der ville
være, hvis alle rejser blev afregnet efter det definerede landevejsprincip.
Med henblik på beregningen af det samlede tilskudsbehov og fordelingen af tilskuds-
midlerne mellem kommunerne er der foretaget en teknisk beregning af tilskudsbeho-
vet for de enkelte færgeruter, hvis der gennemføres et landevejsprincip i skuldersæ-
sonerne.
Beregningerne omfatter passagerer, biler, busser, campingvogne, motorcykler og
knallerter mv. samt cykler. Passagerer og biler udgør langt de største kategorier.
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om fordelingsnøglen for fordelingen af tilskuddet til nedsættelse af færgetakster for biler og passager m.m. mellem kommunerne, til økonomi- og indenrigsministeren
1735877_0002.png
Tilskudsbehovet for de enkelte ruter er beregnet som differencen mellem omsætnin-
gen for personbefordring i 2013 i skulderperioderne og så den samlede billetindtægt,
der ville være, hvis alle billetter i samme periode blev afregnet efter et landevejsprin-
cip.
Beregningerne er foretaget på baggrund af data fra Danmarks Statistik om passager-
tal og kommunernes indberetninger af omsætningen i 2013 for de forskellige billetty-
per i skuldersæsonen.
Nedenstående figur viser de trin, der ligger bag det teknisk beregnede tilskudsbehov:
Figur 1. Principperne bag det teknisk beregnede tilskudsbehov
Indtægt ved
opkrævning af 20,22
kr. pr. passager for en
returbillet
(fratrukket øboere)
Omsætning i
skuldersæsonen for
de forskellige
billettyper før tilskud
Omsætning i
skuldersæsonen, hvis
alle billetter afregnes
efter et
landevejsprincip
Teknisk beregnet
tilskudsbehov
Tilskuddet kompenserer således for det indtægtstab, der er beregnet for de enkelte
ruter, hvis alle betalte efter landevejsprisen. Der er tale om en teknisk beregning, og
ordningen dikterer ikke, hvad de enkelte billetter skal koste.
Der var enkelte ruter, som på baggrund af de tekniske beregninger ikke havde et til-
skudsbehov eller et meget lille behov, fordi billetpriserne samlet set allerede var lave.
Det gælder ruterne Holbæk – Orø (Holbæk Kommune), Stigsnæs – Omø (Slagelse
Kommune), Fejø – Kragenæs (Lolland Kommune), Femø – Kragenæs (Lolland Kom-
mune), Bandholm – Askø (Lolland Kommune), Svendborg – Skarø – Drejø (Svend-
borg Kommune), Horsens – Endelave (Horsens Kommune), Branden – Fur (Skive
Kommune) og Aalborg – Egholm (Aalborg Kommune).
Da der på disse ruter givet er billetter, som ligger over landevejsprisen, var der ved
ordningens etablering bred politisk enighed om at justere modellen, så de pågælden-
de ruter alligevel får et tilskud på 20 pct. af omsætningen i 2013 for passagerbefor-
dring i skuldersæsonerne.
Det er således med modellen sikret, at alle færgeruter bliver tilgodeset med tilskuds-
ordningen.
Der var i forbindelse med ordningens etablering bred politisk enighed om den samlede
model for udmøntningen af et landevejsprincip.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
2