Udvalget for Forretningsordenen 2016-17
UFO Alm.del Bilag 24
Offentligt
1698896_0001.png
NOTAT TIL UDVALGET FOR FORRETNINGSORDENEN
OM ÆNDRING AF GRUPPESTØTTEREGLERNE
UDKAST
Indstilling:
Det
indstilles,
at Udvalget for Forretningsordenen vedtager det i bilag 1 frem-
lagte forslag til ændrede gruppestøtteregler.
Sammenfatning:
Det konservative Folkeparti, Socialdemokratiet, Liberal Alliance, Alternativet,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Venstre har indgået en politisk af-
tale om at ændre Folketingets Forretningsordens regler for orlov for folke-
tingsmedlemmer, som bliver ministre, og om at hæve gruppestøtten til folke-
tingsgrupperne pr. 1. januar 2017.
Partierne bag aftalen indstiller derfor til Udvalget for Forretningsordenen at
vedtage det i bilag 1 fremlagte forslag til ændrede gruppestøtteregler.
Aftalens formål er at styrke Folketingets arbejde og folketingsgruppernes mu-
lighed for at indgå i den demokratiske proces vedrørende lovgivningsarbejdet,
herunder den offentlige debat herom. Aftalen tilgodeser derfor folketingsmed-
lemmernes stigende behov for ekspertbistand hos egne medarbejdere og via
tilkøb af bl.a. analyser og rådgivning udefra. Aftalen indebærer også mindre
justeringer af gruppestøttereglerne med henblik på at understøtte folketings-
gruppernes mulighed for solid økonomistyring.
Hovedpunkterne i forslaget
De ændrede gruppestøttereglers hovedindhold er en forøgelse af gruppestøt-
ten, bredere muligheder for folketingsgrupperne til at anvende gruppestøtte-
midlerne til parlamentariske aktiviteter, en udvidelse af den såkaldte ’forsinkel-
sesregel’ fra seks til tolv måneder samt en ændret prisreguleringsmekanisme.
Partierne har aftalt, at folketingsgrupperne ud over de to eksisterende kompo-
nenter i beregningen af gruppestøtten (basisbeløbet og mandatbeløbet) også
skal have et ’eksperttilskud’, som fordeles på baggrund af mandatfordelingen,
og hvor satserne størrelsesmæssigt svarer til ca. 40 % af satserne for basis-
beløbet og mandatbeløbet. Med det nuværende tilskudsgrundlag vil den årlige
udgift til forøgelsen udgøre 52 mio. kr.
6. december 2016
1/17
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Forslag til ændring af gruppestøttereglerne.
Hensigten med ændringen er at afspejle den igangværende transition, hvor
folketingsgrupperne har et voksende behov for at anvende ekspertbistand og
særligt kvalificeret arbejdskraft i forbindelse med kommunikation, hvor folke-
tingsgrupperne har et behov for at kunne betjene deres medlemmer i en væ-
sentligt større del af døgnet, og hvor det parlamentariske arbejde har ændret
sig i retning af flere møder, større krav til forberedelse og voksende behov for
bistand til parlamentariske spørgsmål. Med forhøjelsen af gruppestøtten ind-
rettes den samlede gruppestøtteordning til at tage højde for den medarbejder-
mæssige understøttelse af folketingsgrupperne medlemmer.
Partierne har aftalt, at gruppestøttemidlerne fremover skal kunne anvendes til
parlamentarisk arbejde i en bredere forstand end hidtil. Gruppestøttens for-
målsparagraf foreslås derfor udvidet til at omfatte parlamentarisk arbejde, så
længe det ikke har sigte på at fremme valg af kandidater eller fremme af be-
stemte resultater ved folkeafstemninger (som falder under partistøttens for-
mål). Udvidelsen af formålsparagraffen giver grupperne mulighed for en bre-
dere brug af ekspertbistand end hidtil og giver bedre mulighed for at anvende
gruppestøtten til indkøb af eksempelvis vælgeranalyser, medietræning af fol-
ketingsmedlemmer samt til udgifter til visse borgerrettede arrangementer, som
en folketingsgruppe beslutter at deltage i.
Partierne har desuden aftalt at udvide ’forsinkelsesreglen’, der i dag indebæ-
rer, at ændringer i en folketingsgruppes tilskudsgrundlag, som medfører en
nedsættelse af tilskuddet, først får virkning fra udløbet af den sjette kalender-
måned efter den måned, hvori ændringen af tilskudsgrundlaget fandt sted.
Forsinkelsesreglen udvides fra seks til tolv måneder.
Det generelle formål med forsinkelsesreglen er at give folketingsgrupperne
mulighed for at foretage en ordentlig tilpasning af driftsøkonomien, når til-
skudsgrundlaget ændrer sig i nedadgående retning. Hensigten med den af-
talte ændring er bl.a. en bedre afspejling af de fratrædelsesvilkår, som folke-
tingsgrupperne i praksis giver deres ansatte, som en del af den samlede an-
sættelsespakke, herunder bl.a. opsigelsesvarsler og anciennitetsbestemte fra-
trædelsesgodtgørelser.
Endelig har partierne aftalt, at prisreguleringen af gruppestøttemidlerne frem-
over skal finde sted på baggrund af den årlige lønudviklings procentvise stig-
ning, som er opgjort i satsreguleringsprocenten, der opgøres som en del af fi-
nanslovsforslagenes pris- og lønforudsætninger Dette indeks giver en bedre
afspejling af udgiftspresset, end det ind til nu anvendte reguleringsindeks, sta-
tens lønindeks.
Hensigten med ændringen er, at prisreguleringen af gruppestøttemidlerne fo-
retages med et prisindeks, som afspejler de typiske udgifter for folketings-
grupperne. Gruppestøttemidlerne reguleres pt. med samme generelle indeks,
2/17
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Forslag til ændring af gruppestøttereglerne.
1698896_0003.png
som anvendes til at regulere statsinstitutioners lønsum. Folketingsgrupperne
anvender imidlertid størsteparten af tilskudsmidlerne til at ansætte særligt kva-
lificeret arbejdskraft fra delområder af arbejdsmarkedet, hvor den almindelige
lønudvikling ligger over den gennemsnitlige, overenskomstmæssige lønudvik-
ling på statens område.
Økonomiske konsekvenser
Det aftalte forslag indebærer på det nuværende tilskudsgrundlag en forøgelse
af de faste, årlige omkostninger til gruppestøtte med 52 mio. kr.
Helårseffekten på de enkelte folketingsgruppers gruppestøtte med det nuvæ-
rende tilskudsgrundlag fremgår af tabellen nedenfor. Beregningen er baseret
på det aktuelle tilskudsgrundlag inklusive den aftalte ændring af orlovsreg-
lerne for ministre.
I beregningen af eksperttilskuddene - som er det nye forslag - indgår, at alle
179 folketingsmedlemmer (også ministre og formænd) udløser et månedligt
tilskud på 18.325 kr. pr. mandat, og at alle folketingsgrupper med mindst 4
medlemmer derudover får et månedligt tilskud på 117.000 kr.
Gruppestørrelse Antal Mfere
Alternativet
1
10
Dansk Folkeparti
1
37
Det Konservative Folkeparti
1
6
Enhedslisten
1
14
Liberal Alliance
1
13
Radikale Venstre
1
8
Socialdemokratiet
1
46
Socialistisk Folkeparti
1
7
Venstre
1
34
Javnaðarflokkurin
0,25
1
Inuit Ataqatigiit
0,25
1
Tjóðveldi
0,25
1
Løsgænger Aleqa Hammond
0
1
I alt
9,75
179
FORSLAG
3.603.000
9.540.300
2.723.400
4.482.600
4.262.700
3.163.200
11.519.400
2.943.300
8.880.600
219.900
219.900
219.900
219.900
51.998.100
Udvidelsen af den såkaldte forsinkelsesregel fra seks til tolv måneder vil - alt
andet lige- fordoble de ekstra udgifter, som Folketinget skal afholde ved ned-
adgående ændringer i de enkelte folketingsgruppers tilskudsgrundlag. Da æn-
dringer i den parlamentariske situation både ved og mellem folketingsvalg
ikke kan forudsiges på forhånd, hverken i forhold til hyppighed eller omfang,
er det ikke muligt at anslå de fremadrettede udgifter ved denne regelændring.
Som eksempler på udgiftsvirkninger kan nævnes den månedlige reduktion af
gruppestøtten, hvis yderligere ét folketingsmedlem i en folketingsgruppe bliver
minister er ca. 30.000 kr., eller hvis ét folketingsmedlem bliver løsgænger eller
skifter gruppe er ca. 46.000 kr. I disse to eksempler betyder den nye forsinkel-
sesregel merudgifter på henholdsvis 0,2 mio. kr. og 0,3 mio. kr.
3/17
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Forslag til ændring af gruppestøttereglerne.
I det fremlagte forslag vil ændringer i tilskudsgrundlaget, som er indtruffet før
1. januar 2017, blive håndteret efter den nugældende seks-måneders-regel.
Dette indebærer, at regeringsomdannelsen i november 2016 og de dertil knyt-
tede ændringer i tilskudsgrundlaget ikke medfører merudgifter for Folketinget,
når forsinkelsesreglen udvides fra seks til tolv måneder.
Det aftalte forslag indebærer endelig også en ændret prisreguleringsmeka-
nisme. Satserne for gruppestøtten reguleres pt. årligt med det indeks, som
benyttes til at regulere lønsumsrammer for statsinstitutioner. Det er aftalt, at
prisreguleringen fremover sker på baggrund af satsreguleringsprocenten, der
opgøres som en del af finanslovsforslagenes pris- og lønforudsætninger.
Sammenligner man udviklingen i de to indeks i perioden 2010-2017
(2010=100), så er den akkumulerede forskel mellem de to indeks 7,46 pro-
centpoint. Det indicerer, at brugen af det nye indeks kan medfører en årlig re-
gulering af gruppestøttemidlerne, som gennemsnitligt er ca. 1,2 % højere end
hidtil, svarende til merudgifter på 2,2 mio. kr. årligt. Merudgiften vil automatisk
tilgå Folketingets bevillingsrammer, som en del af den årlige pris- og lønop-
regning, når den ændrede reguleringsmekanisme er besluttet.
Administrative konsekvenser
Partiernes aftale indebærer, at folketingsgrupperne vil have mulighed for at
udvide med 50-60 årsværk (ved en årsomkostning omkring 800.000 kr.). En
så stor udvidelse af antallet af faste medarbejde i Folketinget indebærer, som
det også var tilfældet med ’Olsen-planen’, at Folketingets Administration skal
afholde ekstra udgifter til etablering, drift og servicering af medarbejdere og
arbejdspladser.
Folketingets Administration har beregnet, at omkostningerne forbundet med
de ydelser, som en partisekretariatsarbejdsplads i Folketinget inkluderer, ud-
gør omkring 80.000 kr. pr. år. Da folketingsgruppernes ansatte bruger samme
typer af ydelser, kan beregningen anvendes til at anslå Folketingets merudgif-
ter i forbindelse med ændringen af gruppestøttereglerne. En udvidelse med
eksempelvis 50 folketingsgruppemedarbejdere skønnes på den baggrund at
forøge Folketingets udgifter med ca. 4 mio. kr. årligt, hvoraf ca. 1�½ mio. kr. vil
være løn til ekstra medarbejdere på forskellige drifts- og serviceområder.
Tilstedeværelsen af et større antal ekstra medarbejde vil medføre et væsent-
ligt forøget pres på Folketingets bygningsressourcer, og det vil formentlig i en
periode blive nødvendigt at klumpe sig sammen, indtil nye lokaler kan frem-
skaffes. Det er ligeledes afgørende, at gruppernes adgang til PC-arbejdsplad-
ser mv. justeres, så det svarer til den fremtidige behov.
De aftalte ændringer af gruppestøttereglerne medfører ikke et behov for at
ændre i det regnskabsparadigme, som gælder for opstillingen af de årlige
4/17
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Forslag til ændring af gruppestøttereglerne.
gruppestøtteregnskaber, og medfører heller ikke et behov for at ændre i Fol-
ketingets Præsidiums instruks til folketingsgruppernes revisorer.
5/17
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Forslag til ændring af gruppestøttereglerne.
BILAG 1 – ÆNDREDE GRUPPESTØTTEREGLER
Regler om tilskud til folketingsgrupperne
(Som senest ændret af Udvalget for Forretningsordenen den xx. december 2016)
Formål
§ 1.
Tilskud efter nedenstående regler ydes med det formål at understøtte
folketingsgruppernes parlamentariske arbejde og de enkelte folketingsmed-
lemmers parlamentariske arbejde.
Stk. 2.
Ved parlamentarisk arbejde forstås aktiviteter igangsat af folketings-
gruppen, der tager sigte på at fremme folketingsgruppens eller de enkelte fol-
ketingsmedlemmers arbejde og deltagelse i den politiske debat, men som
ikke har sigte på at fremme valg af kandidater eller bestemte resultater af fol-
keafstemninger.
Stk. 3.
Ved folketingsgruppe forstås en gruppe på flere medlemmer,
1) der ved det seneste folketingsvalg er indvalgt som repræsenterende et
bestemt parti og fortsat repræsenterer dette,
2) der stifter en ny gruppe og et nyt parti, som godkendes som opstillings-
berettiget til folketingsvalg,
3) der tilslutter sig et eksisterende parti, der ikke er repræsenteret i Folke-
tinget, men som er opstillingsberettiget til folketingsvalg, eller
4) hvis tilhørsforhold til det parti, som gruppen er indvalgt for, for alle grup-
pens medlemmers vedkommende er ophørt, men hvor medlemmerne
fortsætter som en samlet gruppe med en fælles politik.
Tilskuddenes størrelse
§ 2.
Til hver folketingsgruppe ydes et tilskud, der pr. gruppe udgør 293.972
kr. pr. måned (basisbeløb). Til en folketingsgruppe på mindre end 4 medlem-
mer ydes dog kun ¼ af basisbeløbet pr. mandat. Til et folketingsmedlem, som
er alene om at repræsentere et opstillingsberettiget parti, ydes ¼ af basisbe-
løbet.
Stk. 2.
Herudover ydes der til hver folketingsgruppe et tilskud, der pr. man-
dat udgør 46.092 kr. pr. måned (mandatbeløb).
Stk. 3.
For hvert medlem, der tillige er formand for Folketinget eller minister,
udbetales kun ⅓ mandatbeløb eller 15.364 kr. pr. måned. Såfremt formanden
eller en minister, som er medlem af Folketinget, får bevilget orlov i en sam-
menhængende periode på mindst 30 dage, kan der for stedfortræderen ved
beslutning i Folketingets Præsidium i hvert enkelt tilfælde i stedet udbetales
fuldt mandatbeløb i orlovsperioden.
Stk. 4.
I tillæg her til ydes der til hver folketingsgruppe et tilskud til ekspertbi-
stand (eksperttilskuddet). Tilskuddet udgør månedligt 117.000 kr. pr. folke-
tingsgruppe med mindst fire folketingsmedlemmer samt et tilskud, der pr.
mandat udgør 18.325 kr. pr. måned.
Stk. 5.
De i stk. 1-4 anførte tilskud er i angivet i 2017-niveau. Tilskuddene
reguleres med virkning fra 2018 årligt pr. 1. januar med satsreguleringspro-
centen, der opgøres som en del af finanslovsforslagenes pris- og lønforud-
sætninger.
Stk. 6.
Til folketingsmedlemmer og medlemsgrupper uden for folketings-
grupperne ydes et tilskud, der pr. mandat svarer til mandatbeløbet, jf. stk. 2,
samt tilskuddet pr. mandat, jf. stk. 4.
Stk. 7.
En forhøjelse af tilskuddet får virkning fra begyndelsen af den første
kalendermåned efter den måned, hvori ændringen af tilskudsgrundlaget har
fundet sted. En nedsættelse af tilskuddet får virkning fra udløbet af den tolvte
6/17
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Forslag til ændring af gruppestøttereglerne.
kalendermåned efter den måned, hvori ændringen af tilskudsgrundlaget fandt
sted.
Stk. 8.
Ved ændringer i mandattallet, regeringsændringer eller valg til Folke-
tingets formand, som finder sted på grund af valg til Folketinget, er valgdatoen
ændringstidspunktet. Ændringstidspunktet er i øvrige tilfælde datoen for en
ændring i antallet af folketingsgruppens mandater henholdsvis en regerings-
ændring, datoen for godkendelse som opstillingsberettiget parti eller den dato,
der fastsættes ved en præsidiebeslutning, jf. henholdsvis stk. 1, 2, 3, 4 og 6
samt § 1, stk. 3.
Anvisning af tilskud
§ 3.
Tilskudsmodtagere, der ønsker at modtage de i § 2, stk. 1-3, omtalte til-
skud, er forpligtet til på opfordring at afgive en erklæring herom til Folketinget.
Tilskudsmodtagere, der ønsker at modtage de i § 2, stk. 4, omtalte tilskud, er
forpligtet til særskilt og årligt forud for bevillingsåret at anmode Folketinget om
tildeling af tilskuddet. Anmodninger vedrørende de i § 2, stk. 4, omtalte til-
skud, som modtages i løbet af bevillingsåret, vil have virkning fra den efterføl-
gende måned.
Stk. 2.
Det påhviler tilskudsmodtageren at oplyse Folketinget om, til hvilken
pengeinstitutkonto tilskuddet skal anvises.
Stk. 3.
Kontoen skal lyde på den pågældende folketingsgruppe ved dennes
formand, respektive den pågældende medlemsgruppe ved dennes formand
eller det pågældende folketingsmedlem.
Stk. 4.
Folketingets anvisning af tilskud finder sted månedsvis forud.
Stk. 5.
Bortfalder adgangen til tilskud efter § 2, anvises tilskuddet for den ef-
terfølgende 12-måneders-periode i en eller flere rater. Tilskuddet anvises efter
ansøgning herom bilagt oversigt over gruppens forpligtelser og tilgodehaven-
der. Ansøgningen indgives til Folketingets direktør.
Anvendelse af tilskuddene
§ 4.
Folketingets Præsidium kan fastsætte nærmere retningslinjer for udbe-
taling og anvendelse af tilskud til folketingsgrupperne.
§ 5.
Hvert medlem af en folketingsgruppe har ret til sekretærbistand inden
for en beløbsramme, der som minimum svarer til ⅓ mandatbeløb, jf. § 2, stk.
2. Grupperne reserverer dette beløb forlods. Retten til sekretærbistand gæl-
der dog ikke for Folketingets formand og de folketingsmedlemmer, som tillige
er ministre.
Stk. 2.
Den nævnte beløbsramme omfatter alle de til ansættelsesforholdet
relaterede løn- og arbejdsgiverudgifter.
Stk. 3.
Folketingsmedlemmer, der ønsker at gøre brug af retten til sekretær,
meddeler dette til tilskudsmodtageren, jf. § 3, stk. 2. Tilskudsmodtageren kan
overlade til det enkelte medlem at bestemme, hvem der skal ansættes, til hvil-
ken løn, fra hvilket tidspunkt og med hvilken arbejdstid samt at træffe beslut-
ning i spørgsmål om sekretærens afsked.
Stk. 4.
Det påhviler tilskudsmodtageren at varetage de administrative ar-
bejdsgiveropgaver, som følger af ansættelsesforholdet, herunder administra-
tion af kildeskat, pension, feriepenge og lignende.
§ 6.
Tilskudsmodtageren kan anvende basisbeløbet og den del af mandat-
beløbet, som ikke er disponeret til medlemssekretærer, i overensstemmelse
med formålsparagraffen under iagttagelse af følgende:
1. Det grundlæggende partipolitiske arbejde er tilgodeset ved lov om økono-
misk støtte til politiske partier m.v. Folketingsgruppens økonomi må ikke
sammenblandes med partiets.
7/17
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Forslag til ændring af gruppestøttereglerne.
2. Generelt gælder, at tilskuddenes anvendelse sker under hensyn til god of-
fentlig forvaltning og således, at en given aktivitet skal gennemføres med
de mindst mulige omkostninger.
3. Ved køb af aktiver (f.eks. inventar, edb- og kontormaskiner) skal hele om-
kostningen udgiftsføres i anskaffelsesåret.
4. En fortegnelse skal føres over tilgang og afgang af aktiver, hvis anskaffel-
sespris er på over 10.000 kr. pr. stk. På baggrund af fortegnelsen skal ak-
tivets art, anskaffelsespris og -år samt individualisering kunne fastslås.
5. Købte eller lejede aktiver skal enten befinde sig på Christiansborg eller
være opført i en særlig fortegnelse, der fastslår, til hvem de er udlånt, og
hvor de befinder sig.
6. Aktiver skal holdes forsikret, uanset om de befinder sig på Christiansborg
eller er udlånt. Præmien kan betales over tilskuddet.
7. Afholdelse af rejse- og opholdsudgifter skal ske i overensstemmelse med
de regler og satser, som er fastlagt af Finansministeriet.
8. Aftaler må ikke indgås, hvis indholdet overskrider de økonomiske og tids-
mæssige begrænsninger, som sættes af § 2 og tilskudsmodtagerens ufor-
brugte tilskud. I leasingaftaler og lign. af længere varighed skal indsættes
en bestemmelse om, at Folketinget eller eventuelt en anden tredjemand,
som Folketinget måtte udpege, kan indtræde i aftalen, hvis adgangen til
tilskud efter § 2 bortfalder. Bortfalder adgangen til tilskud efter § 2, må der
kun afholdes udgifter til opfyldelse af allerede indgåede kontraktlige for-
pligtelser.
Stk. 2.
Likvider skal være anbragt på en eller flere pengeinstitutkonti lydende
på den pågældende folketingsgruppe ved dennes formand, respektive den
pågældende medlemsgruppe ved dennes formand eller det pågældende fol-
ketingsmedlem. De må ikke placeres i værdipapirer eller som ansvarlig kapi-
tal, anvendes til udlån eller anbringes på anden risiko- eller chancebetonet
vis.
Regnskabspligt m.v.
§ 7.
Det påhviler tilskudsmodtageren at føre et særskilt regnskab over de fra
Folketinget modtagne tilskud og disses anvendelse.
Stk. 2.
Ansvars- og kompetencefordelingen ved disponering, godkendelse,
registrering og betaling af udgifter skal være fastlagt i en af tilskudsmodtage-
ren udarbejdet instruks, hvori også skal være fastlagt retningslinjer for afhol-
delse af møde- og repræsentationsudgifter.
Stk. 3.
De i form af instruksen fastlagte forretningsgange skal sikre, at der
foretages en nøjagtig og fuldstændig regnskabsmæssig registrering af udgif-
ter, indtægter og betalinger, og at dette sker i overensstemmelse med god-
kendte bilag. På områder, hvor der er mulighed for sammenblanding af grup-
pestøtte- og partimidler, fastsættes i instruksen eller i et bilag hertil forret-
ningsgange, som sikrer adskillelsen, herunder at der ikke påføres gruppen no-
get øget økonomisk ansvar.
Stk. 4.
Såfremt der ikke er personmæssig adskillelse mellem registrering og
betaling, skal kontrollen med beholdninger og betalinger sikres på anden vis.
Stk. 5.
Årsregnskabet omfatter en resultatopgørelse, en balance og en revi-
sionserklæring, som opstilles og specificeres på et af Præsidiet autoriseret
skema. Regnskabsposter, som ikke kan henføres til den fortrykte specifika-
tion, tilføjes med den fornødne forklaring.
Stk. 6.
Årsregnskabet skal udarbejdes efter god regnskabsskik, herunder
under hensyntagen til tilgodehavender, forudbetalte og skyldige beløb m.v.,
så regnskabet giver et retvisende billede af indtægter og udgifter i det pågæl-
8/17
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Forslag til ændring af gruppestøttereglerne.
dende år samt af aktiver og passiver ved årets udløb. Eventuelle mellemreg-
ninger med partiet skal fremgå af balancen og være begrundet i levering af
varer eller serviceydelser. Mellemregninger med partiet skal udlignes løbende
og senest i forbindelse med regnskabets udarbejdelse.
Stk. 7.
Såfremt en folketingsgruppe i regnskabsåret fra samme private til-
skudsyder har modtaget et eller flere tilskud, der tilsammen overstiger 20.000
kr., skal tilskudsyderens navn og adresse fremgå af regnskabet. Regnskabet
skal endvidere indeholde oplysning om den samlede størrelse af eventuelle
anonyme tilskud og oplysning om størrelsen af hvert enkelt anonymt tilskud
på mere end 20.000 kr. Naturaliedonationer medtages i regnskabet med den
værdi, støtten har for folketingsgruppen.
Stk. 8.
Regnskabsmateriale skal opbevares i 5 år.
Stk. 9.
Regnskabet underskrives af folketingsgruppens formand, respektive
medlemsgruppens formand eller det pågældende medlem.
Stk. 10.
Folketingets Præsidium kan fastsætte nærmere regler for regn-
skabsaflæggelse og revision m.v.
Revision
§ 8.
Det i § 7 omtalte regnskab revideres i overensstemmelse med god of-
fentlig revisionsskik og forsynes med en af en statsautoriseret eller registreret
revisor underskreven revisionspåtegning.
Stk. 2.
Ved revisionen efterprøves, om regnskabet er rigtigt, og om de di-
spositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med nærværende regelsæt, love og andre forskrifter samt med indgåede afta-
ler og sædvanlig praksis. Endvidere efterprøves, om eventuelle mellemregnin-
ger mellem gruppen og partiet er blevet udlignet løbende, og det påses, at
den foreskrevne regnskabsinstruks er udarbejdet.
Stk. 3.
Resultatet af revisors efterprøvninger, jf. stk. 2, anføres udtrykkeligt i
revisionspåtegningen.
Aflevering af revideret regnskab
§ 9.
Det reviderede regnskab skal hvert år inden den 15. april afleveres til
Folketingets Præsidium. Bortfalder adgangen til tilskud efter § 2, skal regn-
skabet afleveres inden 3 måneder fra tidspunktet for sidste tilskudsanvisning.
Stk. 2.
Hver tilskudsmodtager er forpligtet til på anmodning at udlåne den
dokumentation i form af bilag eller andet materiale, som Folketingets Præsi-
dium eller Folketingets revisor måtte ønske.
Stk. 3.
Det reviderede regnskab fremlægges efter Folketingets Præsidiums
angivne retningslinjer til gennemsyn for offentligheden.
Tilbagebetaling og afvikling af økonomiske forpligtelser
§ 10.
Bortfalder adgangen til tilskud efter § 2, skal uforbrugte tilskud og di-
verse effekter afleveres til Folketinget senest samtidig med regnskabet.
Stk. 2.
Den senest valgte gruppeformand er ansvarlig for afviklingen af
gruppens økonomiske forpligtelser, udarbejdelse af afsluttende regnskab m.v.
Er den senest valgte gruppeformand forhindret i at varetage opgaven, skal
den pågældende udpege en anden fra gruppen til at indtræde i gruppefor-
mandens sted.
9/17
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Forslag til ændring af gruppestøttereglerne.
Sanktioner
§ 11.
Såfremt regnskabet ikke er afleveret ved udløbet af den i § 9, stk. 1,
fastsatte frist, eller såfremt det i øvrigt konstateres, at nærværende regler ikke
er overholdt, kan Folketingets formand bestemme, at yderligere udbetaling af
tilskud stilles i bero.
§ 12.
Folketinget kan forlange, at beløb, der er blevet udbetalt på et uret-
mæssigt grundlag eller ikke er blevet anvendt i overensstemmelse med reg-
lerne om støtte til folketingsgrupperne, betales tilbage i overensstemmelse
med dansk rets almindelige regler. Krav, der støttes på reglerne om støtte til
folketingsgrupperne, kan gøres til genstand for modregning i overensstem-
melse med dansk rets almindelige regler.
Ikrafttræden
§ 13.
Nærværende, ændrede regler har virkning fra den 1. januar 2017.
Stk. 2.
Ændringen af § 2, stk. 7, har kun virkning for ændringer af tilskuds-
grundlaget, som finder sted fra 1. januar 2017.
Stk. 3.
Anmodninger vedrørende de i § 2, stk. 4, omtalte tilskud, som modta-
ges inden for 30 dage efter vedtagelsen af disse ændrede regler, vil have virk-
ning for hele 2017.
10/17
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Forslag til ændring af gruppestøttereglerne.
1698896_0011.png
BILAG 2 – BESKRIVELSE AF ÆNDRINGER I GRUPPESTØTTEREGLER
GÆLDENDE REGEL
§ 1.
Tilskud efter nedenstående regler
ydes med det formål at understøtte folke-
tingsgruppernes og de enkelte folketings-
medlemmers arbejde
i Folketinget.
FORSLAG
§ 1.
Tilskud efter nedenstående regler
ydes med det formål at understøtte folke-
tingsgruppernes parlamentariske arbejde
og de enkelte folketingsmedlemmers par-
lamentariske arbejde.
Stk. 2.
Ved parlamentarisk arbejde for-
stås aktiviteter igangsat af folketingsgrup-
pen, der tager sigte på at fremme folke-
tingsgruppens eller de enkelte folketings-
medlemmers arbejde og deltagelse i den
politiske debat, men som ikke har sigte
på at fremme valg af kandidater eller be-
stemte resultater af folkeafstemninger.
BEMÆRKNING
Der er tale om en ny og bredere definition
af formålsparagraffen, som giver folke-
tingsgrupperne bedre mulighed for at an-
vende gruppestøtten til indkøb af eksem-
pelvis visse vælgeranalyser, medietræ-
ning af folketingsmedlemmer samt af-
holde udgifter til visse borgerrettede ar-
rangementer som eksempelvis høringer
eller deltagelse i Kulturnatten. Sigtet er at
fremme folketingsgruppernes mulighed
for at deltage i den politiske debat.
Folketingsgrupperne kan allerede i dag,
inden for den gældende formålsparagraf
indkøbe ekspertbistand eller ansætte
medarbejdere med særlige kvalifikatio-
ner, så længe formålet er at understøtte
folketingsarbejdet.
Det politiske arbejde, som sigter på
fremme af valg af kandidater eller
fremme af bestemte resultater af folkeaf-
stemninger, vil fortsat falde uden for
gruppestøttens formål, idet dette fortsat
betragtes som tilgodeset af partistøtten.
Medlemmernes indenlandske befordring
til politisk arbejde vil fortsat alene være
tilgodeset af de rejseregler for Folketin-
get, som Udvalget for Forretningsorde-
nen har besluttet. Aftalen ændre ikke på,
at medarbejderne arbejder for folketings-
medlemmet i hele valgperioden.
Stk. 2.
Ved folketingsgruppe forstås en
gruppe på flere medlemmer,
5) der ved det seneste folketingsvalg er
indvalgt som repræsenterende et be-
stemt parti og fortsat repræsenterer
dette,
6) der stifter en ny gruppe og et nyt
parti, som godkendes som opstillingsbe-
rettiget til folketingsvalg,
7) der tilslutter sig et eksisterende parti,
der ikke er repræsenteret i Folketinget,
men som er opstillingsberettiget til folke-
tingsvalg, eller
hvis tilhørsforhold til det parti, som grup-
pen er indvalgt for, for alle gruppens
medlemmers vedkommende er ophørt,
men hvor medlemmerne fortsætter som
en samlet gruppe med en fælles politik.
§ 2.
Til hver folketingsgruppe ydes et til-
skud, der pr. gruppe udgør
289.912
kr.
pr. måned (basisbeløb). Til en folketings-
gruppe på mindre end 4 medlemmer
ydes dog kun ¼ af basisbeløbet pr. man-
dat. Til et folketingsmedlem, som er
alene om at repræsentere et opstillings-
berettiget parti, ydes ¼ af basisbeløbet.
Stk. 2.
Herudover ydes der til hver folke-
tingsgruppe et tilskud, der pr. mandat ud-
gør
45.456
kr. pr. måned (mandatbeløb).
§ 2.
Til hver folketingsgruppe ydes et til-
skud, der pr. gruppe udgør 293.972 kr.
pr. måned (basisbeløb). Til en folketings-
gruppe på mindre end 4 medlemmer
ydes dog kun ¼ af basisbeløbet pr. man-
dat. Til et folketingsmedlem, som er
alene om at repræsentere et opstillings-
berettiget parti, ydes ¼ af basisbeløbet.
Stk. 2.
Herudover ydes der til hver folke-
tingsgruppe et tilskud, der pr. mandat ud-
gør 46.092 kr. pr. måned (mandatbeløb).
De i stk. 1-3 omtalte beløb er fra 2016 til
2017 reguleret efter den reguleringsord-
ning, som pt. er gældende.
11/17
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Forslag til ændring af gruppestøttereglerne.
1698896_0012.png
Stk. 3.
For hvert medlem, der tillige er for-
mand for Folketinget eller minister, udbe-
tales kun ⅓ mandatbeløb eller
15.152
kr.
pr. måned. Såfremt formanden eller en
minister, som er medlem af Folketinget,
får bevilget orlov i en sammenhængende
periode på mindst 30 dage, kan der for
stedfortræderen ved beslutning i Folketin-
gets Præsidium i hvert enkelt tilfælde i
stedet udbetales fuldt mandatbeløb i or-
lovsperioden.
Stk. 4.
De i stk. 1-3 anførte tilskud er i an-
givet i 2016-niveau. Tilskuddene regule-
res med virkning fra 2017 årligt med
samme procentvise ændring som det løn-
indeks (inkl. niveaukorrektion for tidligere
år), der anvendes ved pris- og lønopreg-
ningen af Folketingets Administrations
lønsumsramme på Folketingets bidrag til
finansloven for det pågældende år. Hvis
pris- og lønopregningen af Folketingets
Administrations lønsumsramme i løbet af
finansåret ændres, reguleres de i stk. 1-3
anførte tilskud, som endnu ikke er udbe-
talt, med samme regulering for den reste-
rende del af finansåret.
Stk. 6.
Til folketingsmedlemmer og med-
lemsgrupper uden for folketingsgrup-
perne ydes et tilskud, der pr. mandat sva-
rer til mandatbeløbet, jf. stk. 2.
Stk. 7.
En forhøjelse af tilskuddet får virk-
ning fra begyndelsen af den første kalen-
dermåned efter den måned, hvori æn-
dringen af tilskudsgrundlaget har fundet
sted. En nedsættelse af tilskuddet får
virkning fra udløbet af den
sjette
kalen-
dermåned efter den måned, hvori æn-
dringen af tilskudsgrundlaget fandt sted.
Stk. 8.
Ved ændringer i mandattallet, re-
geringsændringer eller valg til Folketin-
gets formand, som finder sted på grund
af valg til Folketinget, er valgdatoen æn-
dringstidspunktet. Ændringstidspunktet er
i øvrige tilfælde datoen for en ændring i
antallet af folketingsgruppens mandater
henholdsvis en regeringsændring, datoen
for godkendelse som opstillingsberettiget
parti eller den dato, der fastsættes ved en
præsidiebeslutning, jf. henholdsvis stk. 1,
2, 3
og 5
samt § 1, stk. 2.
Stk. 3.
For hvert medlem, der tillige er for-
mand for Folketinget eller minister, udbe-
tales kun ⅓ mandatbeløb eller 15.364 kr.
pr. måned. Såfremt formanden eller en
minister, som er medlem af Folketinget,
får bevilget orlov i en sammenhængende
periode på mindst 30 dage, kan der for
stedfortræderen ved beslutning i Folketin-
gets Præsidium i hvert enkelt tilfælde i
stedet udbetales fuldt mandatbeløb i or-
lovsperioden.
Stk. 4.
I tillæg her til ydes der til hver fol-
ketingsgruppe et tilskud til ekspertbistand
(eksperttilskuddet). Tilskuddet udgør må-
nedligt 117.000 kr. pr. folketingsgruppe
med mindst fire folketingsmedlemmer
samt et tilskud, der pr. mandat udgør
18.325 kr. pr. måned. Til en folketings-
gruppe på mindre end 4 medlemmer
ydes dog ¼ af tilskuddet af ekspert bi-
stand pr. mandat.
Stk. 5.
De i stk. 1-4 anførte tilskud er i an-
givet i 2017-niveau. Tilskuddene regule-
res med virkning fra 2018 årligt pr. 1. ja-
nuar med satsreguleringsprocenten, der
opgøres som en del af finanslovsforslag-
enes pris- og lønforudsætninger.
Det nye ’eksperttilskud’ er en del af den
politiske aftale. De angivne satsers stør-
relse svarer til 40 % af basisbeløbet og
mandatbeløbet.
Den politiske aftale indebærer en ændret
prisregulering af gruppestøtten.
Stk. 6.
Til folketingsmedlemmer og med-
lemsgrupper uden for folketingsgrup-
perne ydes et tilskud, der pr. mandat sva-
rer til mandatbeløbet, jf. stk. 2, samt til-
skuddet pr. mandat, jf. stk. 4.
Stk. 7.
En forhøjelse af tilskuddet får virk-
ning fra begyndelsen af den første kalen-
dermåned efter den måned, hvori æn-
dringen af tilskudsgrundlaget har fundet
sted. En nedsættelse af tilskuddet får
virkning fra udløbet af den tolvte kalen-
dermåned efter den måned, hvori æn-
dringen af tilskudsgrundlaget fandt sted.
Stk. 8.
Ved ændringer i mandattallet, re-
geringsændringer eller valg til Folketin-
gets formand, som finder sted på grund
af valg til Folketinget, er valgdatoen æn-
dringstidspunktet. Ændringstidspunktet er
i øvrige tilfælde datoen for en ændring i
antallet af folketingsgruppens mandater
henholdsvis en regeringsændring, datoen
for godkendelse som opstillingsberettiget
parti eller den dato, der fastsættes ved en
præsidiebeslutning, jf. henholdsvis stk. 1,
2, 3, 4 og 6 samt § 1, stk. 3.
Bestemmelsen giver løsgængere og
medlemsgrupper, som ikke er folketings-
grupper, samme andel af eksperttilskud-
det pr. medlem, som folketingsgrupper
med mindre en 4 medlemmer.
Den politiske aftale indebærer, at forsin-
kelsesreglen forøges fra seks til tolv må-
neder.
Konsekvensrettelse som følge af forsla-
get om en ny § 2, stk. 4, og en ny § 1 stk.
2.
12/17
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Forslag til ændring af gruppestøttereglerne.
1698896_0013.png
§ 3.
De i § 1, stk. 2, omtalte folketings-
grupper,
der ønsker at modtage de i § 2
omtalte tilskud, er forpligtet til på opfor-
dring at afgive en erklæring herom til Fol-
ketinget.
§ 3.
Tilskudsmodtagere, der ønsker at
modtage de i § 2, stk. 1-3, omtalte til-
skud, er forpligtet til på opfordring at af-
give en erklæring herom til Folketinget.
Tilskudsmodtagere, der ønsker at mod-
tage de i § 2, stk. 4, omtalte tilskud, er
forpligtet til særskilt og årligt forud for be-
villingsåret at anmode Folketinget om til-
deling af tilskuddet. Anmodninger vedrø-
rende de i § 2, stk. 4, omtalte tilskud, som
modtages i løbet af bevillingsåret, vil
have virkning fra den efterfølgende må-
ned.
Når Folketinget modtager anmodningen,
vil tilskudsudbetalingen blive ekspederet
administrativt. Folketingsgrupper, der
ikke ønsker eksperttilskuddet, kan fra-
vælge denne bistand ved at undlade at
anmode om støtten. Folketingets anvis-
ning af tilskud finder sted månedsvis
forud. Bestemmelsen vedrørende an-
modninger, som modtages i løbet af be-
villingsåret, retter sig mod situationer,
hvor der i løbet af året sker etablering af
nye folketingsgrupper, hvor et eller flere
folketingsmedlemmer bliver løsgængere,
eller for tilskudsberettigede først i løbet af
bevillingsåret beslutter sig for at anmode
om støtte.
Stk. 2.
Det påhviler tilskudsmodtageren
at oplyse Folketinget om, til hvilken pen-
geinstitutkonto tilskuddet skal anvises.
Stk. 3.
Kontoen skal lyde på den pågæl-
dende folketingsgruppe ved dennes for-
mand, respektive den pågældende med-
lemsgruppe ved dennes formand eller det
pågældende folketingsmedlem.
Stk. 4.
Folketingets anvisning af tilskud
finder sted månedsvis forud.
Stk. 5.
Bortfalder adgangen til tilskud ef-
ter § 2, anvises tilskuddet for den efterføl-
gende
6-måneders-periode helt eller del-
vist på én gang.
Tilskuddet anvises efter
ansøgning herom bilagt oversigt over
gruppens forpligtelser og tilgodehaven-
der. Ansøgningen indgives til Folketin-
gets direktør.
§ 4.
Folketingets Præsidium kan fast-
sætte nærmere retningslinjer for udbeta-
ling og anvendelse af tilskud til folketings-
grupperne.
§ 5.
Hvert medlem har ret til sekretærbi-
stand inden for en beløbsramme, der
som minimum svarer til ⅓ mandatbeløb
eller 15.152 kr. pr. måned,
jf. § 2, stk. 2,
sammenholdt med stk. 4.
Grupperne re-
serverer dette beløb forlods. Retten til se-
kretærbistand gælder dog ikke for Folke-
tingets formand og de folketingsmedlem-
mer, som tillige er ministre.
Stk. 2.
Den nævnte beløbsramme omfat-
ter alle de til ansættelsesforholdet relate-
rede løn- og arbejdsgiverudgifter.
Stk. 3.
Folketingsmedlemmer, der ønsker
at gøre brug af retten til sekretær, med-
deler dette til tilskudsmodtageren, jf. § 3,
stk. 2. Tilskudsmodtageren kan overlade
til det enkelte medlem at bestemme,
hvem der skal ansættes, til hvilken løn,
fra hvilket tidspunkt og med hvilken ar-
bejdstid samt at træffe beslutning i
spørgsmål om sekretærens afsked..
Stk. 5.
Bortfalder adgangen til tilskud ef-
ter § 2, anvises tilskuddet for den efterføl-
gende 12-måneders-periode i en eller
flere rater. Tilskuddet anvises efter an-
søgning herom bilagt oversigt over grup-
pens forpligtelser og tilgodehavender.
Ansøgningen indgives til Folketingets di-
rektør.
Konsekvensrettelse som følge af forsla-
get om en ændret forsinkelsesregel, jf. §
2, stk. 7, samt sproglig rettelse.
§ 5.
Hvert medlem af en folketingsgruppe
har ret til sekretærbistand inden for en
beløbsramme, der som minimum svarer
til ⅓ af det aktuelle mandatbeløb, jf. § 2,
stk. 2. Grupperne reserverer dette beløb
forlods. Retten til sekretærbistand gælder
dog ikke for Folketingets formand og de
folketingsmedlemmer, som tillige er mini-
stre.
Sproglig forenkling.
13/17
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Forslag til ændring af gruppestøttereglerne.
1698896_0014.png
Stk. 4.
Det påhviler tilskudsmodtageren
at varetage de administrative arbejdsgi-
veropgaver, som følger af ansættelses-
forholdet, herunder administration af kil-
deskat,
ATP, feriegiro
og lignende.
§ 6.
Tilskudsmodtageren kan anvende
basisbeløbet og den del af mandatbelø-
bet, som ikke er disponeret til medlems-
sekretærer, i overensstemmelse med for-
målsparagraffen under iagttagelse af føl-
gende:
9. Det grundlæggende partipolitiske ar-
bejde er tilgodeset ved lov om økono-
misk støtte til politiske partier m.v. Folke-
tingsgruppens økonomi må ikke sam-
menblandes med partiets.
10. Generelt gælder, at tilskuddenes an-
vendelse sker under hensyn til god of-
fentlig forvaltning og således, at en given
aktivitet skal gennemføres med de
mindst mulige omkostninger.
11. Ved køb af aktiver (f.eks. inventar,
edb- og kontormaskiner) skal hele om-
kostningen udgiftsføres i anskaffelses-
året.
12. En fortegnelse skal føres over tilgang
og afgang af aktiver, hvis anskaffelses-
pris er på over 10.000 kr. pr. stk. På bag-
grund af fortegnelsen skal aktivets art,
anskaffelsespris og -år samt individuali-
sering kunne fastslås.
13. Købte eller lejede aktiver skal enten
befinde sig på Christiansborg eller være
opført i en særlig fortegnelse, der fast-
slår, til hvem de er udlånt, og hvor de be-
finder sig.
14. Aktiver skal holdes forsikret, uanset
om de befinder sig på Christiansborg el-
ler er udlånt. Præmien kan betales over
tilskuddet.
15. Afholdelse af rejse- og opholdsudgif-
ter skal ske i overensstemmelse med de
regler og satser, som er fastlagt af Fi-
nansministeriet.
16.
Aftaler må ikke indgås, hvis indholdet
overskrider de økonomiske og tidsmæs-
sige begrænsninger, som sættes af § 2
og tilskudsmodtagerens uforbrugte til-
skud. I leasingaftaler og lign. af længere
varighed skal indsættes en bestemmelse
om, at Folketinget eller eventuelt en an-
den tredjemand, som Folketinget måtte
udpege, kan indtræde i aftalen, hvis ad-
gangen til tilskud efter § 2 bortfalder.
Bortfalder adgangen til tilskud efter § 2,
må der kun afholdes udgifter til opfyl-
delse af allerede indgåede kontraktlige
forpligtelser.
Stk. 2.
Likvider skal være anbragt på en
eller flere pengeinstitutkonti lydende på
den pågældende folketingsgruppe ved
Stk. 4.
Det påhviler tilskudsmodtageren
at varetage de administrative arbejdsgi-
veropgaver, som følger af ansættelses-
forholdet, herunder administration af kil-
deskat, pension, feriepenge og lignende.
Sproglig opdatering.
14/17
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Forslag til ændring af gruppestøttereglerne.
1698896_0015.png
dennes formand, respektive den pågæl-
dende medlemsgruppe ved dennes for-
mand eller det pågældende folketings-
medlem. De må ikke placeres i værdipa-
pirer eller som ansvarlig kapital, anven-
des til udlån eller anbringes på anden ri-
siko- eller chancebetonet vis.
§ 7.
Det påhviler tilskudsmodtageren at
føre et særskilt regnskab over de fra Fol-
ketinget modtagne tilskud og disses an-
vendelse.
Stk. 2.
Ansvars- og kompetencefordelin-
gen ved disponering, godkendelse, regi-
strering og betaling af udgifter skal være
fastlagt i en af tilskudsmodtageren udar-
bejdet instruks, hvori også skal være fast-
lagt retningslinjer for afholdelse af møde-
og repræsentationsudgifter.
Stk. 3.
De i form af instruksen fastlagte
forretningsgange skal sikre, at der foreta-
ges en nøjagtig og fuldstændig regn-
skabsmæssig registrering af udgifter, ind-
tægter og betalinger, og at dette sker i
overensstemmelse med godkendte bilag.
På områder, hvor der er mulighed for
sammenblanding af gruppestøtte- og par-
timidler, fastsættes i instruksen eller i et
bilag hertil forretningsgange, som sikrer
adskillelsen, herunder at der ikke påføres
gruppen noget øget økonomisk ansvar.
Stk. 4.
Såfremt der ikke er personmæssig
adskillelse mellem registrering og beta-
ling, skal kontrollen med beholdninger og
betalinger sikres på anden vis.
Stk. 5.
Årsregnskabet omfatter en resul-
tatopgørelse, en balance og en revisions-
erklæring, som opstilles og specificeres
på et af Præsidiet autoriseret skema.
Regnskabsposter, som ikke kan henføres
til den fortrykte specifikation, tilføjes med
den fornødne forklaring.
Stk. 6.
Årsregnskabet skal udarbejdes ef-
ter god regnskabsskik, herunder under
hensyntagen til tilgodehavender, forudbe-
talte og skyldige beløb m.v., så regnska-
bet giver et retvisende billede af indtæg-
ter og udgifter i det pågældende år samt
af aktiver og passiver ved årets udløb.
Eventuelle mellemregninger med partiet
skal fremgå af balancen og være begrun-
det i levering af varer eller serviceydelser.
Mellemregninger med partiet skal udlig-
nes løbende og senest i forbindelse med
regnskabets udarbejdelse.
Stk. 7.
Såfremt en folketingsgruppe i
regnskabsåret fra samme private til-
skudsyder har modtaget et eller flere til-
skud, der tilsammen overstiger 20.000
kr., skal tilskudsyderens navn og adresse
fremgå af regnskabet. Regnskabet skal
endvidere indeholde oplysning om den
samlede størrelse af eventuelle anonyme
15/17
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Forslag til ændring af gruppestøttereglerne.
1698896_0016.png
tilskud og oplysning om størrelsen af
hvert enkelt anonymt tilskud på mere end
20.000 kr. Naturaliedonationer medtages
i regnskabet med den værdi, støtten har
for folketingsgruppen.
Stk. 8.
Regnskabsmateriale skal opbeva-
res i 5 år.
Stk. 9.
Regnskabet underskrives af folke-
tingsgruppens formand, respektive med-
lemsgruppens formand eller det pågæl-
dende medlem.
Stk. 10.
Folketingets Præsidium kan fast-
sætte nærmere regler for regnskabsaf-
læggelse og revision m.v.
§ 8.
Det i § 7 omtalte regnskab revideres
i overensstemmelse med god offentlig re-
visionsskik og forsynes med en af en
statsautoriseret eller registreret revisor
underskreven revisionspåtegning.
Stk. 2.
Ved revisionen efterprøves, om
regnskabet er rigtigt, og om de dispositio-
ner, der er omfattet af regnskabsaflæg-
gelsen, er i overensstemmelse med nær-
værende regelsæt, love og andre forskrif-
ter samt med indgåede aftaler og sæd-
vanlig praksis. Endvidere efterprøves, om
eventuelle mellemregninger mellem grup-
pen og partiet er blevet udlignet løbende,
og det påses, at den foreskrevne regn-
skabsinstruks er udarbejdet.
Stk. 3.
Resultatet af revisors efterprøvnin-
ger, jf. stk. 2, anføres udtrykkeligt i revisi-
onspåtegningen.
§ 9.
Det reviderede regnskab skal hvert
år inden den 15. april afleveres til Folke-
tingets Præsidium. Bortfalder adgangen
til tilskud efter § 2, skal regnskabet afle-
veres inden 3 måneder fra tidspunktet for
sidste tilskudsanvisning.
Stk. 2.
Hver tilskudsmodtager er forpligtet
til på anmodning at udlåne den dokumen-
tation i form af bilag eller andet materiale,
som Folketingets Præsidium eller Folke-
tingets revisor måtte ønske.
Stk. 3.
Det reviderede regnskab fremlæg-
ges efter Folketingets Præsidiums an-
givne retningslinjer til gennemsyn for of-
fentligheden.
§ 10.
Bortfalder adgangen til tilskud efter
§ 2, skal uforbrugte tilskud og diverse ef-
fekter afleveres til Folketinget senest
samtidig med regnskabet.
Stk. 2.
Den senest valgte gruppeformand
er ansvarlig for afviklingen af gruppens
økonomiske forpligtelser, udarbejdelse af
afsluttende regnskab m.v. Er den senest
valgte gruppeformand forhindret i at vare-
tage opgaven, skal den pågældende ud-
pege en anden fra gruppen til at indtræde
i gruppeformandens sted.
16/17
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Forslag til ændring af gruppestøttereglerne.
1698896_0017.png
§ 11.
Såfremt regnskabet ikke er afleve-
ret ved udløbet af den i § 9, stk. 1, fast-
satte frist, eller såfremt det i øvrigt kon-
stateres, at nærværende regler ikke er
overholdt, kan Folketingets formand be-
stemme, at yderligere udbetaling af til-
skud stilles i bero.
§ 12.
Folketinget kan forlange, at beløb,
der er blevet udbetalt på et uretmæssigt
grundlag eller ikke er blevet anvendt i
overensstemmelse med reglerne om
støtte til folketingsgrupperne, betales til-
bage i overensstemmelse med dansk
rets almindelige regler. Krav, der støttes
på reglerne om støtte til folketingsgrup-
perne, kan gøres til genstand for modreg-
ning i overensstemmelse med dansk rets
almindelige regler.
§ 13.
Nærværende, ændrede regler har
virkning fra
og med
den 1. januar
2016.
Stk. 2.
Reglerne har virkning for regnska-
ber, som indsendes til Folketinget efter
reglernes ikrafttræden.
§ 13.
Nærværende, ændrede regler har
virkning fra den 1. januar 2017.
Stk. 2.
Ændringen af § 2, stk. 7, har kun
virkning for ændringer af tilskudsgrundla-
get, som finder sted fra 1. januar 2017.
Stk. 3.
Anmodninger vedrørende de i § 2,
stk. 4, omtalte tilskud, som modtages in-
den for 30 dage efter vedtagelsen af
disse ændrede regler, vil have virkning
for hele 2017.
Virknings- og overgangsbestemmelserne
i stk. 1-2 sikrer, at regeringsomdannelsen
i november 2016 og de dertil knyttede
ændringer i tilskudsgrundlaget ikke med-
fører merudgifter, når forsinkelsesreglen
udvides fra seks til tolv måneder
30 dages fristen i stk. 3 giver alle eksiste-
rende folketingsgrupper og løsgængere
mulighed for at få eksperttilskud for hele
2017.
17/17