Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1681306_0001.png
Folketingets Transport- og Bygningsudvalg
Sagsnr.
2016 - 7431
Doknr.
401280
Dato
31-10-2016
Folketingets Transport- og Bygningsudvalg har d. 6. oktober 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 8 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Roger Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 8:
”Under henvisning til vedlagte henvendelse fra Michael Hansen, Askø, samt til vedlag-
te referater fra beslutninger af Lolland Kommunes byråd af 26. juni 2008 og 18. de-
cember 2008 bedes ministeren redegøre for, i hvilket omfang Lolland Kommune har
ladet prisudviklingen på brændstof indgå i billetpriserne for færgedrift fra Lolland til
Fejø, Femø og Askø i perioden 2008-2016 via regulering af et brændstoftillæg og
herunder redegøre for, i hvilket omfang billetpriserne er steget eller faldet i perioden
som følge af prisen på brændstof.”
Svar:
Færgebetjeningen af de små øer er et kommunalt anliggende. Det er den enkelte
kommune, der træffer beslutning om sejlrute, fartplaner, takster m.v. Der er ikke fast-
sat nærmere regler for, hvordan kommunerne skal beregne færgetakster, herunder
hvordan prisudviklingen for brændstof skal indgå i takstfastsættelsen.
Det er således Lolland Kommune, som selv fastsætter færgetaksterne til Fejø, Femø
og Askø.
Jeg kan derfor ikke at gå nærmere ind i en diskussion om fastsættelse af færgetakster
for de enkelte færgeruter. Det er et spørgsmål, som må drøftes lokalt.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann