Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1790990_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. september 2017
2017-4824
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 25. august 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 687:
Hvilken konsekvens vil det have for økonomien i Femern-forbindelsen, hvis
afgiften for at krydse Storebæltsbroen sænkes, således som regeringen ønsker?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Sund & Bælt Holding A/S, der oplyser følgende:
”Modelberegninger
for Femern Bælt-forbindelsen viser, at overflytningen af
trafik fra Storebæltsforbindelsen til Femern Bælt-forbindelsen forventes at
blive reduceret med godt 500 personbiler pr. døgn ud af de knap 2.000 per-
sonbiler pr. døgn, der fremgår af trafikprognosen fra 2014.
Det fremgår af den finansielle analyse fra 2016 af Femern Bælt-projektet, at
500 færre personbiler pr. døgn vil medføre en forlængelse af tilbagebetalingsti-
den på ca. 2 år. Beregningen
er baseret på den forudsætning, at ændringen i
trafikprognosen ikke giver anledning til væsentlige forsinkelser af den tyske
godkendelsesproces.
Sambeskatningen inden for Sund & Bælt-koncernen for-
længer tilbagebetalingstiden med yderligere ca. 1 år. Den forlægende tilbagebe-
talingstid modsvares dog af en tilsvarende reduktion af tilbagebetalingstiden på
3 år som følge af fastlåsningen af en lav rente i forbindelse med lånoptagningen
til finansieringen af de danske landanlæg.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen