Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1702674_0001.png
Folketinget
Transport- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. december 2016
Politikontoret
Pernille Østergaard
2016-0032/20-0077
2146799
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 150 (Alm. del), som Folketin-
gets Transport- og Bygningsudvalg har stillet til justitsministeren den 24.
november 2016.
Søren Pape Poulsen
/
Helga Lund Laursen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om, hvor mange af politiets fotovogne man potentielt ville kunne sløjfe uden at ændre på den oprindelige hensigt bag at opsætte og betjene de 100 fotovogne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 150 (Alm. del) fra Folketingets Transport- og Byg-
ningsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange af politiets fotovog-
ne man potentielt ville kunne sløjfe uden at ændre på den op-
rindelige hensigt bag at opsætte og betjene de 100 fotovogne?
Hvor mange penge vil man potentielt kunne spare ved at sløjfe
nogle af politiets fotovogne uden at ændre på den oprindelige
hensigt.
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at formålet med styrkelsen af ATK-
konceptet fra 25 til 100 ATK-køretøjer i 2015 var at nedbringe
hastigheden på vejnettet og dermed øge færdselssikkerheden.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at ATK-køretøjerne udgør et
centralt og effektivt redskab til nedbringelse af hastigheden.
Udvidelsen af ATK-konceptet vurderes bl.a. at have bidraget
til et fald i hastigheden på vejnettet i 2015 set i forhold til
2014. Det er på den baggrund Rigspolitiets vurdering, at en re-
duktion i antallet af ATK-køretøjer vil medføre en svækkelse
af færdselssikkerheden.
Det skal endvidere bemærkes, at anskaffelsen af 100 ATK-
køretøjer har medført en række investeringer, der afskrives
over udstyrets forventede levetid. Et ATK-køretøj er således en
specialopbygget målebil med særligt måleudstyr. Det er Rigs-
politiets vurdering, at materiellet som udgangspunkt ikke vil
kunne indgå i den øvrige drift i politikredsene, hvorfor det vil
skulle nedskrives med restværdien. Der vil således ikke ske
fuld udnyttelse af de allerede realiserede investeringer, såfremt
et ATK-køretøj tages ud af drift før tid. Der vil dog samtidig
være en mindre årlig besparelse på køretøjsdrift (brændstof,
dæk, vedligehold mv.) samt en besparelse på løn til den civile
måleoperatør.
Rigspolitiet skal afslutningsvis bemærke, at en reduktion af
ATK-indsatsen også må antages at ville have samfundsøko-
nomiske konsekvenser som følge af den heraf afledte svækkel-
se af færdselssikkerheden.”
Der kan i øvrigt henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 149
(Alm. del) fra Folketingets Transport- og Bygningsudvalg.
2