Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 108
Offentligt
1700823_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
2. december 2016
Leif Hald Pedersen
[email protected]
16/11291-4
1/8
Indstilling
VVM Ny jernbane over Vestfyn
Baggrund
I forbindelse med aftale mellem daværende regering (S, SF og RV), Dansk Folkeparti og Enhedslisten
om ”En moderne jernbane – Udmøntning af Togfonden DK” af 14. januar 2014 samt aftale mellem
regeringen (S og RV), Dansk Folkeparti og Enhedslisten om fremrykning af investeringer m.v. i Tog-
fonden DK, blev det besluttet at igangsætte en VVM-undersøgelse og anlæg af en ny jernbane over
Vestfyn.
På den baggrund har Vejdirektoratet i 2014 - 2016 gennemført en VVM-undersøgelse for en ny jern-
bane over Vestfyn. VVM-undersøgelsen skal ligeledes fungere som baggrund for en politisk beslut-
ning om projektet.
Undersøgte linjeføringer
I VVM-undersøgelsen er der skitseprojekteret tre forskellige forslag, der er benævnt Forslag Nord,
Forslag Syd og Kombiforslag. Fælles for de tre løsninger gælder, at jernbanen er planlagt placeret i en
korridor med Fynske Motorvej, således at det samlede arealbehov og de samlede gener fra de to in-
frastrukturanlæg begrænses mest muligt.
Alle tre løsninger forbindes med den nuværende jernbane ved Kauslunde og sydvest for Odense. Den
nye jernbane har i alle tre løsninger en længde på ca. 35 km., og vil dermed forkorte køreafstande for
tog mellem Middelfart og Odense med ca. 4 km. i forhold til dagens situation.
Den nye jernbane er designet til kørsel med højhastighedstog, hvilket betyder at banens forløb er ud-
formet så det er mulig at køre mindst 250 km/t på strækningen. Samtidig har jernbanen et forløb, der
også gør det muligt at anvende den til godstog.
De tre forslag er vist på nedenstående skitse.
Vejdirektoratet
Niels Juels Gade 13
1022 København K
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700823_0002.png
Fordele og ulemper ved de forskellige linjeføringsforslag
I nedenstående skema er der på punktform oplistet de væsentligste fordele og ulemper ved de forskel-
lige forslag. Der er i sagens natur mange forskelligrettede synspunkter om jernbaneprojektet, og derfor
vil de her listede facts altid kunne tillægges større eller mindre vægt. Skemaet beskriver kun de for-
hold, hvor der er væsentlige forskelle mellem forslagene.
Forslag Nord
Fordele
Friholder erhvervsområdet i Ejby
Størst af stand til Nørre Aaby
Påvirker ikke Skallebølle
Påvirker mindst fredsskov
Friholder område planlagt til er-
hverv ved Vissenbjerg
Laveste anlægsomkostning
Mindst komplicerede ledningsflyt-
ninger
Størst afstand til Indslev Kirke
Enkleste krydsning af motorvejen
Bedste afvandingstekniske løsning
Påvirker mindst beskyttet naturare-
al
Påvirker ikke Skallebølle
Færreste beboelser tæt på jernba-
nen
Friholder område planlagt til er-
hverv ved Vissenbjerg
Påvirker færrest vandhuller
Ulemper
Høj anlægspris
Omfattende flytning af naturgasledning
Tæt på Indslev Kirke
Kompliceret afvandingsteknisk løsning
Påvirker størst beskyttet naturareal
Påvirker erhvervsområde i Grønnemose
Forløber gennem erhvervsområde Ejby
Tæt på landsbyen Skallebølle
Relativ tæt på Nørre Aaby
Kræver flytning af højspændingslednin-
ger
Begrænser område planlagt til erhverv
ved Vissenbjerg
Relativ høj anlægsomkostning
Flytning af 6 km. naturgas og 2 km.
højspænding
Forløber gennem erhvervsområde Ejby
Relativ tæt på Nørre Aaby
Kompliceret krydsning af motorvejen
Påvirker mest fredsskov
Forslag Syd
Kombiforslag
Anlægsøkonomi og samfundsøkonomi
Den samfundsøkonomiske gevinst af en ny jernbane beregnes efter en standardiseret metode. Resul-
tatet udtrykkes f.eks. som en samfundsøkonomisk forrentning i procent. På nuværende tidspunkt vur-
deres infrastrukturprojekter med en samfundsøkonomisk forrentning på 4 % eller mere som sam-
fundsøkonomisk rentable.
2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700823_0003.png
Samlet anlægsbudget
( mia. kr. )
Forslag Nord
Forslag Syd
Kombiforslag
4,56
4,14
4,40
Intern rente
(%)
5,5 – 7,6
5,9 – 8,1
5,6 – 7,7
Samlet anlægsbudget i mia. kr. (Prisniveau 2016 byggeomkostningsindeks 135,7 og inkl. 30 % budgetreserve), og intern rente
for alle forslag. Samfundsøkonomisk forrentning er beregnet i et interval der beror på forskellige beregningsforudsætninger.
Høring af VVM-redegørelsen
VVM-redegørelsen har været i høring. Høringssvarenes anbefalinger om valg af linjeføring er ikke
entydig og hænger i de fleste tilfælde sammen med bekymring for placering af jernbanen i eget nær-
område. De overordnede primære bekymringspunkter omhandler nærhed til landsbysamfund, kirker
og erhvervsområder, samt forhold i Elmelundsområdet vest for Odense.
I mange høringssvar udtrykkes der bekymring for jernbanens støjpåvirkning af bysamfundene Nørre
Aaby, Indslev og Skallebølle. Indsatsen for at begrænse støjpåvirkningen fra jernbanen bør ses i
sammenhæng med de planlagte initiativer for at begrænse støjpåvirkningen i udvidelsesprojektet for
Fynske Motorvej, sådan at den samlede investering i støjskærme og støjvolde udnyttes bedst muligt. I
jernbaneprojektet vil der være et betydeligt jordoverskud, og det vil være oplagt at bruge en del af
denne overskudsjord til støjmæssig og visuel afskærmning af bysamfundene langs jernbanen og mo-
torvejen. Det kan ligeledes overvejes at se nærmere på andre støjbegrænsende tiltag de pågældende
steder. Sådanne tiltag er dog ikke på nuværende tidspunkt indregnet i det nuværende anlægsover-
slag.
Ekstern kvalitetssikring af VVM-redegørelsen
Konsulentfirmaet Atkins har gennemført ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelsen, hvor man har
opskrevet anlægsoverslaget med 0,02 mia. kr., som ikke vurderes at have nogen samlet effekt på
projektets gennemførsel, tekniske udformning eller samfundsøkonomi. Samlet set er konklusionen, at
man ikke er bekendt med vægtige grunde til, at der ikke kan træffes beslutning om at gå videre med
projektet på baggrund af det af Vejdirektoratet fremlagte beslutningsgrundlag.
Indstilling
Vejdirektoratet indstiller, at Forslag Syd vælges. Denne løsning har det laveste anlægsoverslag og
samtidig også den højeste samfundsøkonomiske forrentning. Det vurderes, at de forskelle der måtte
være mellem de tre løsninger i forhold til erhvervsarealer, nærhed til landsbysamfund og naturforhold
ikke opvejer meromkostningen ved Kombiforslaget eller Forslag Nord.
Valget af Forslag Syd vil desuden betyde, at Energinet.dk ikke vil blive pålagt væsentlige omkostnin-
ger til omlægning af naturgastransmissionsledningen på nordsiden af motorvejen.
Ved den videre planlægning af jernbaneprojektet anbefales det at indtænke udbygning af Fynske Mo-
torvej. Dette kan ske på flere forskellige niveauer, men som minimum anbefales det at projekteringen
af de to anlægsprojekter koordineres, således at projekterne udforme, så de bedst mulig tilgodeser
begge projekters tekniske krav.
3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700823_0004.png
Med venlig hilsen
Jens Jørgen Holmboe
Vejdirektør
4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700823_0005.png
Bilag 1
Indstilling - VVM Ny jernbane over Vestfyn
Baggrund
Vejdirektoratet har gennemført en VVM-undersøgelse af en ny jernbane over Vestfyn.
VVM-undersøgelsen er gennemført i forlængelse af Trafikstyrelsens og Banedanmarks oplæg fra
september 2013 om højhastighed og elektrificering på den danske jernbane.
Kommissoriet for VVM-undersøgelsen foreskriver undersøgelse af to alternative løsninger med jern-
bane langs Fynske motorvej i form af én der primært forløber nord for motorvejen og én der primært
forløber syd for motorvejen. Vejdirektoratet har på baggrund af arbejdet med løsningerne valgt også at
undersøge en løsning der kombinerer de to linjeføringer, således at den vestlige del af jernbanes-
trækningen føres syd for Fynske motorvej og den østlige del af jernbanestrækningen forløber nord for
motorvejen.
VVM-processen
Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af en ny jernbane over Vestfyn omfatter dels en miljøvurdering af
projektet dels tilvejebringelse af et politisk beslutningsgrundlag til brug for politisk stillingtagen til pro-
jektet.
VVM- undersøgelsen er forløbet fra november 2014 og frem juni 2016. Der blev afholdt en indledende
offentlig høring – også kaldet ”idefase høring” fra 24. november 2014 og frem til 5. januar 2015. Til
brug for den offentlige høring blev udarbejdet et debatoplæg og der blev afholdte to borgermøder i
høringsperioden.
Der indkom i alt 28 skriftlige høringssvar i den indledende offentlige høring. En del af høringssvarene
fremkom med synspunkter for eller imod de forskellige løsninger, mens andre påpegede særlige for-
hold eller løsningsmuligheder, som man ønskede belyst nærmere i VVM-undersøgelsen.
På baggrund af de to oprindelige skitser til linjeføringer for jernbanen og de indkomne bemærkninger i
høringsperioden, er jernbanens mulige linjeføringer bearbejdet nærmere, sådan at de væsentligste
uhensigtsmæssigheder ved de første skitser blev elimineret. De væsentligste justeringer omfattede
ændringer af linjeføringen gennem erhvervsområdet i Ejby, samt ændring af linjeføringen for at få
jernbanen udenom landsbyen Ravnebjerg i Odense Kommune.
Som et alternativ til løsningerne nord og syd for motorvejen, er også udviklet en kombination af de to
oprindelige løsninger. Tanken med denne kombinationsløsning har været, at begrænse jernbanens
konsekvenser for omgivelserne, ved at placere krydsningen af motorvejen ca. midt på strækningen
mellem Middelfart og Odense.
VVM-redegørelsen blev offentliggjort 4. juli 2016. Ud over den sammenfattende VVM-redegørelse er
også offentliggjort en miljøvurderingsrapport og en landskabsanalyse med visualiseringer af de for-
skellige forslag. Samtidig er på projektets hjemmeside etableret en funktion, hvor man på landkort kan
se detaljerede informationer om de tre alternative løsningers støjmæssige og arealmæssige konse-
kvenser. Ud over dette findes på projektets hjemmeside en række tekniske baggrundsnotater.
5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700823_0006.png
VVM-redegørelsen var fremlagt i offentlig høring frem til 7. september 2016, og der er i den forbindel-
se afholdt tre borgermøder i henholdsvis Ejby, Vissenbjerg og Odense.
Høringsperioden resulterede i 45 høringssvar: Fem høringssvar fra myndigheder, herunder Middelfart,
Assens- og Odense Kommuner. Fire høringssvar fra virksomheder og erhverv, herunder et fællessvar
fra otte virksomheder i Ejby. 23 høringssvar fra private borgere og 13 høringssvar fra beboerforeninger
og andre foreninger.
Undersøgte linjeføringer
Forslag Nord krydser motorvejen i en tunnel nord for Nørre Aaby, og forløber herfra nord for - og tæt
på - motorvejen frem til tilslutningen til den eksisterende jernbane sydvest for Odense.
Forslag Syd forløber syd for motorvejen fra Kauslunde til nordvest for landsbyen Ravnebjerg, hvor
jernbanen krydser over motorvejen og derfra forløber nord for motorvejen frem til tilslutningen til den
eksisterende jernbane sydvest for Odense.
Kombiforslaget er i store træk en kombination af de to ovenstående løsninger, hvor jernbanen på den
vestligste strækning forløber syd for motorvejen, og ved Vissenbjerg krydser under motorvejen for at
fortsætte videre på nordsiden af motorvejen frem til tilslutningen til den nuværende jernbane sydvest
for Odense. Kombiforslaget adskiller sig også fra de øvrige løsninger ved at den på en strækning ved
Grønnemose er placeret lidt længere fra motorvejen, for derved at opnå en større kurveradius på jern-
banen, og dermed mulighed for senere ombygning til højhastighedstog med op til 300 km/t.
Sammenligning af de tre løsninger
Nedenfor sammenlignes de tre løsninger på en række tekniske, miljømæssige og økonomiske kriteri-
er.
Jernbanetekniske forhold
Alle tre løsninger lever op til ønsket om mulighed for at køre med 250 km/t på strækningen. De tre
løsninger er stort set lige lange, og dermed vil køretiden på strækningerne også være den samme.
Alle tre løsninger vil være lige egnede for kørsel med godstog. Kombiforslaget kan lettest ombygges til
en endnu højere hastighed, hvis dette en gang måtte blive ønsket. Afvandingsteknisk vurderes For-
slag Syd som det mindst komplicerede, da behovet for bortpumpning af grundvand og regnvand er
mindst.
Arealmæssige forhold
Alle tre løsninger vil påvirke et betydeligt antal grundejere på strækningen langs motorvejen. I forhold
til totaleksproprieringer forventes antallet at være ens for alle linjeføringer, i forhold til ejendomme som
berøres af arealerhvervelse rammer Forslag Syd lidt flere ejendomme. Omfanget forventes at være
tilnærmelsesvis det samme for alle tre løsninger. Forslag Nord vurderes som mest skånsom i forhold
til påvirkning af erhvervsejendomme.
Natur- og miljø
Samlet set er alle tre løsninger tilnærmelsesvis ligeværdige, når det gælder naturforhold, dog sådan at
der er forskelle på enkeltkriterier.
6
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700823_0007.png
Alle tre løsninger påvirker skovrejsningsområdet Elmelunden ved Odense lige meget, fordi banens
forløb her er ens i alle forslag. På den resterende del af strækningen har Kombiforslaget størst indfly-
delse på fredsskov.
Generelt vurderes Forslag Nord som bedst i forhold til landskabspåvirkning og kulturhistorisk påvirk-
ning, dog således at Indslev kirke påvirkes mest af Forslag Nord, mens Rørup kirke til gengæld ikke
påvirkes.
Forslag Syd påvirker samlet set det mindste areal med beskyttet eng, mose og overdrev. I alt påvirker
Forslag Syd 7,7 ha. beskyttet natur, mens Kombiforslaget påvirker 11,1 ha. beskyttet natur og Forslag
Nord 16,5 ha. beskyttet natur.
Støjforhold
Kombiforslaget og Forslag Syd vurderes at være marginalt bedre når det gælder støjbelastning af
beboelsesejendomme, men alle tre løsninger vil give en markant støjreduktion i forhold til dagens
situation, hvor al togtrafikken kører på den eksisterende jernbane. Når en stor del af togtrafikken flyt-
tes til den nye jernbane vil de relativt mange boliger langs den eksisterende jernbane blive støjmæs-
sigt aflastet. Fordi den nye jernbane forløber i åbent land, bliver færre boliger påvirket af støjen fra den
nye jernbane.
Forslag Syd vil have stor nærhed til flere landsbysamfund på strækningen hvor der vil være borgere,
der kan opleve en øget støjbelastning sammenlignet med dagens situation. Bysamfundene er i dag
påvirket af støjen fra Fynske Motorvej, som sammenlignet med støjen fra jernbanen, vurderes at være
klart dominerende for den samlede støjbelastning i disse bysamfund. Der er foretaget beregninger af
den sammensatte støj fra vej og bane der viser, at vejstøjniveauet i boligområderne er bestemmende
for det samlede støjniveau. Den støjmæssige påvirkning fra jernbanen vurderes derfor at være be-
grænset, og landsbyerne på strækningen vil efter normale kriterier for støjbeskyttelse fra jernbaner
ikke komme i betragtning til støjbeskyttelse med støjskærme.
I erkendelse af, at Fynske Motorvej er den helt dominerende kilde til støjpåvirkning af landsbyerne på
strækningen, vil en del af det meget betydelige jordoverskud fra jernbaneprojektet kunne anvendes til
også at reducere støjpåvirkningen fra motorvejen. Omdisponering af overskudsjord fra jernbanepro-
jektet og etablering af støjvolde på udvalgte strækninger langs motorvejen skønnes at kunne gennem-
føres inden for en beløbsmæssig ramme på ca. 20 mio. kr.
Etablering af jernbane i en fælles korridor med Fynske Motorvej er en særlig situation, som også har
betydning for støjbelastningen af landsbysamfundene på strækningen. På den baggrund kan overve-
jes yderligere støjbeskyttelse ud over det normale niveau ved lignende jernbaneprojekter. En sådan
yderligere støjbeskyttelse og visuel afskærmning af de mest påvirkede dele af de berørte landsbysam-
fund, i form af støjskærme eller etablering af støjvolde, skønnes at kunne gennemføres indenfor en
beløbsmæssig ramme på 50 mio. kr.
Det kan eksempelvis dreje sig om områder omkring Nr. Aaby, Indslev, Skallebølle og Elmelunden,
hvor behovet for støjafskærmning skal undersøges nærmere. Udformning af støjafskærmning, effek-
ten heraf (også i forhold til støjen fra motorvej) og præcise udbredelse vil skulle fastlægges i projektets
detailprojekteringsfase.
7
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700823_0008.png
Omkostninger til støjbeskyttelse ud over det der er normal praksis for jernbaneprojekter, er ikke med-
taget i anlægsoverslaget for jernbaneprojektet.
Naturgas- og højspændingsledninger
Ved alle tre løsninger vil det være nødvendigt at flytte større ledninger, med deraf afledte konsekven-
ser for projektets anlægsøkonomi og i nogle situationer også ledningsejeren.
I Forslag Nord er det nødvendigt at flytte en naturgastransmissionsledning over en strækning på ca.
26 km. Den samlede omkostning til denne flytning er opgjort til 521 mio. kr. inkl. alle reserver, og om-
kostningerne forudsættes i anlægsoverslaget fordelt med ca. 2/3 til jernbaneprojektet og 1/3 til led-
ningsejeren Energinet.dk.
I Forslag Syd skal to højspændingsledninger flyttes på to strækninger på i alt ca. 3,5 km samt en min-
dre omlægning af naturgasledningen. Omkostningerne til flytningen udgør ca. 135 mio. kr. inkl. alle
reserver, og ca. 90 % af dette forudsættes i anlægsoverslaget at skulle afholdes af jernbaneprojektet.
I Kombiforslaget skal ca. 6 km naturgastransmissionsledning flyttes sammen med to højspændings-
ledninger på en ca. 2,7 km lang strækning. Omkostningen til dette er opgjort til 243 mio. kr. inkl. alle
reserver, hvoraf ca. 90 %. forudsættes at skulle dækkes at jernbaneprojektet og resten af Energi-
net.dk.
Synspunkter fra den offentlige høring
Høringssvarenes anbefalinger om valg af linjeføring peger ikke i en bestemt retning, og har i de fleste
tilfælde sammenhæng med afsenderens bopæl. De største temaer i høringssvarene er støj og vibrati-
oner i forhold til landsbysamfund, påvirkning af kirker, erhvervsområder og Elmelundsområdet.
Middelfart Kommune har peget på Forslag Nord, primært fordi denne løsning friholder erhvervsområ-
det i Ejby og har større afstand til Nørre Aaby. Assens Kommune peger på Kombiforslaget, primært
fordi denne løsning friholder området ved Grønnemose og et planlagt erhvervsområde nord for Vis-
senbjerg, samt friholder landsbyen Skallebølle for nærhed til jernbanen. Odense Kommune har i deres
høringssvar ikke prioriteret mellem de tre forslag.
Anlægsoverslag og samfundsøkonomisk forrentning
I nedenstående tabel er anlægsoverslag og samfundsøkonomisk forrentning for de tre forslag listet
Anlægsoverslag i mia. kr.
Forslag Nord
Forslag Syd
Kombiforslag
4,56
4,14
4,40
Samfundsøkonomisk forrent-
ning i %
5,5 – 7,6
5,9 – 8,1
5,6 – 7,7
Anlægsoverslag i prisniveau 2016 – byggeomkostningsindeks 135,7 og inkl. 30 % budgetreserve. Samfundsøkonomisk for-
rentning er beregnet i et interval der beror på forskellige beregningsforudsætninger.
8