Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1785558_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 23-06-2017
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPCRV
Sagsnr.: 1703383
Dok. nr.: 356452
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 26. april 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 813 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 813:
”Ministeren bedes angive hjemmelsgrundlaget for, at medicinering, f.eks. sovemedi-
cin til børn og unge med søvnbesvær, kan gå forud for anvendelse af ikke-farmakolo-
giske interventioner, som f.eks. kugle- eller kædedyne. Ministeren bedes endvidere
oplyse, hvilke instanser – udover domstolene - der kan efterprøve hjemmelsgrundla-
get i sådanne sager.”
Svar:
Sundhedsstyrelsens nationale kliniske retningslinje fra 23. maj 2014 for udredning og
behandling af ADHD hos børn og unge siger blandt andet, at det er hensigtsmæssigt
at begynde behandling med
ikke-farmakologiske
interventioner hos børn med mindre
grad af funktionsnedsættelse. Børn og unge med sværere funktionsnedsættelse kan
desuden have gavn af tillæg af farmakologisk behandling. Kombinationen af indsatser
bør basere sig på barnets eller den unges symptomer, grad af funktionsnedsættelse
og almene trivsel.
Sovemedicin er dermed
ikke
førstevalg i behandlingen af børn og unge med søvnpro-
blemer.
En kugle- eller kædedyne kan i nogle tilfælde have god effekt på særligt søvnbesvær
hos børn og unge. Disse dyner er fyldt med små plastikkugler, der lægger sig tæt og
tungt omkring den sovende og hos nogle giver øget kropsbevidsthed og tryghed og
herved rum for søvnen. Kæde- og kugledyner kan derfor til nogle børn og unge an-
vendes i stedet for eller som supplement til sovemedicin.
Kugle- og kædedyner kan være såvel
behandlingsredskaber,
hvortil regionerne har le-
verings- og betalingsansvaret, som
hjælpemidler,
hvortil kommunerne har leverings-
og betalingsansvaret.
Hvorvidt der i en konkret situation vil være tale om, at en kugle- eller kædedyne skal
anses som et behandlingsredskab eller som et hjælpemiddel, afhænger af den sam-
menhæng, som dynen indgår i, og de behov, som den skal afhjælpe.
Behandlingsredskaber
er redskaber, apparater m.v., som patienten forsynes med som
en naturlig del af behandling på sygehus eller i speciallægepraksis, der efter aftale
med sygehusvæsenet varetager opgaver for dette, eller som led i eller som en fort-
sættelse af den iværksatte behandling med det formål enten at tilvejebringe yderli-
gere forbedring af det resultat, som er opnået ved sygehusbehandling, eller for at for-
hindre forringelse af dette resultat. Dette fremgår også af det såkaldte afgrænsnings-
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 819: Spm. om ministeren mener, at ministeriets brev til Danske Regioner af 1. juli 2016 om kugle- og kædedyner er tilstrækkelig godt modtaget og forstået på sygehuse m.v. i forhold til problematikken om, at børn med søvnproblemer ikke kan få bevilliget kugledyner før de har forsøgt at anvende sovemedicin, til sundhedsministeren
cirkulære, jf. cirkulære nr. 9651 af 19. december 2012 om afgrænsning af behand-
lingsredskaber, hvortil udgiften afholdes af sygehusvæsenet.
Hvis en kugle- eller kædedyne anvendes for at opnå yderligere forbedring af behand-
lingsresultatet eller for at forhindre forringelse af behandlingsresultatet, er dynen at
anse som et behandlingsredskab, hvortil regionen har leverings- og betalingsansva-
ret.
I forlængelse heraf skal Sundheds- og Ældreministeriet bemærke, at behandlingsred-
skaber kan udleveres til både midlertidigt og permanent brug. At en patient eventuelt
har behov for et givent redskab i en længere periode – eller resten af livet – medfører
derfor ikke, at der per definition er tale om et hjælpemiddel, hvortil hjælpen alene
kan ydes af kommunen efter servicelovens regler.
Det fremgår af Ankestyrelsens principafgørelse 94-15 fra december 2015, at en kugle-
eller kædedyne ikke kan bevilges som et
hjælpemiddel
alene for at undgå medicinsk
behandling af et barn, og at relevant medicinsk behandling uden væsentlig helbreds-
risiko må være afprøvet, før en kugle- eller kædedyne kan bevilges af en kommune
efter servicelovens regler om bevilling af hjælpemidler ved varig funktionsnedsæt-
telse.
Ankestyrelsen hører under økonomi- og indenrigsministerens ressort. Det følger af
retssikkerhedslovens § 68, stk. 1, som hører under børne- og socialministeren, at An-
kestyrelsen er uafhængig af instruktioner vedrørende afgørelsen af den enkelte sag.
Ankestyrelsens afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf.
retssikkerhedslovens § 50, stk. 4, der hører under økonomi- og indenrigsministeren.
Sundheds- og Ældreministeriet har derfor ikke mulighed for at udtale sig om Ankesty-
relsens principafgørelse. Det skal dog bemærkes, at principafgørelse 94-15 vedrører
bevilling af kugle- og kædedyner som
hjælpemiddel
– ikke som et behandlingsred-
skab.
Hvis det giver anledning til tvivl, om et konkret redskab skal kategoriseres som et be-
handlingsredskab eller et hjælpemiddel, og der derved opstår tvivl om, hvilken myn-
dighed der er ansvarlig for betaling af et nødvendigt behandlingsredskab eller hjælpe-
middel, som skal betales af regionen eller kommunen, er det vigtigt, at tvivlen ikke
kommer borgeren til skade. Den myndighed, der har tættest kontakt til borgere, skal i
givet fald umiddelbart levere det nødvendige behandlingsredskab eller hjælpemiddel
til borgeren, hvorefter betalingsspørgsmålet må afklares efterfølgende mellem de in-
volverede myndigheder. Det fremgår også af afgrænsningscirkulæret.
Det betyder, at uanset, om en praktiserende læge henviser barnet eller den unge til
yderligere udredning og behandling på sygehus eller til at kontakte sin kommune for
hjælp til en varig funktionsnedsættelse, vil patienten ved behov have ret til at få udle-
veret det nødvendige behandlingsredskab eller hjælpemiddel fra den pågældende
myndighed, som efterfølgende må søge betalingsansvaret afklaret med rette myndig-
hed.
Det kan være hensigtsmæssigt, hvis den praktiserende læge fra starten henviser bar-
net eller den unge med særligt søvnbesvær til en relevant speciallæge på sygehus i de
tilfælde, hvor den praktiserende læge vurderer, at patienten har behov for en kugle-
eller kædedyne som behandlingsredskab.
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 819: Spm. om ministeren mener, at ministeriets brev til Danske Regioner af 1. juli 2016 om kugle- og kædedyner er tilstrækkelig godt modtaget og forstået på sygehuse m.v. i forhold til problematikken om, at børn med søvnproblemer ikke kan få bevilliget kugledyner før de har forsøgt at anvende sovemedicin, til sundhedsministeren
Det er en børne- og ungdomspsykiatrisk speciallægeopgave at vurdere, om et barn el-
ler en ung under 18 år har behov for medikamentel behandling af en psykisk lidelse,
herunder særligt søvnbesvær. Har en speciallæge vurderet, at der er behov for be-
handling af barnets eller den unges søvnbesvær med lægemidler – eventuelt som
supplement til en kugledyne eller lignende – fremgår det af Sundhedsstyrelsens vej-
ledning, at før behandling med lægemidlet melatonin mod søvnforstyrrelser skal der
være foretaget søvnregistrering i minimum 14 dage. Også søvnhygiejniske principper
skal være grundigt afprøvet. Det vil sige, at gode rutiner og regelmæssighed omkring
barnets indsovning skal være på plads.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Camilla Rosengaard Villumsen
Side 3