Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1691220_0001.png
Advokatfirmaet Poul Schmith
19. MARTS 2013
J.nr.: 8916029 HAR/LINI
Kristian 1-Iartlev
har(poulschmith.dk
Dircktc +45 72 30 73 70
Mobil +45 25 43 03 II
Sendt pr. e-mail: PouI.Carstensen(stab.rm.dk
Region Midtjylland
Att.: Poul Carstensen
Skottenborg 26
8800 Viborg
Hàndtering af inhabilitet i forbindelse med udbud af OPP-kontrakt
1.
INDLEDNING OG KONKLUSION
Region Midtjylland bar telefonisk og ved e-mails af 15., 17. og 18. marts 2013 bedt mig
vurdere regionens muligheder for hndtering af en problemstilling
oni
mulig inhabilitet I
forbindelse
med
udbud af en OPP-kontrakt
om
etablering m.v. afNyt Psykiatrisk Center i
Skejby.
Til brug for
mm
vurdering bar jeg haft adgang til udbudsbekendtgorelse offentiiggjort den
16. januar 2013, prkva1ifikationsbeskrive1se for projektet, uddrag af prekva1ifikationsan-
søgning, dagsordenspunkter til rnøder i forretningsudvalget og regionsrâdet den 20. marts
2013 sarnt beslutningspunkt af 19. december 2012 fra møde i regionsrâdet.
Det fremgàr af materialet, at udbuddet gennemfores som konkurrencepreget dialog, og at
nybyggeriet forventes at fá et
sam
let etageareal pa ca. 51 .000 m (brutto). lfølge udbudsbe
2
kendtgørelsen skal der prkvalificeres 3-5 virksomheder. Ved udløbet af fristen for ansøg
ning
orn
prkva1ifikation den 4. marts 2013 bar Region Midtjylland modtaget fire ansog
finger
om
prkvaIifikation. Den ene afde fire ansøgere agter regionen at diskvafificere, da
ansogningen er mangelfuld (manglende regnskabstal og referencer m.v.). De resterende tre
ansogere vurderer regionen er egnede. Den ene af disse tre ansøgere er KPC Herning A/S i
konsortium
med
Pensionskassernes Administration A/S (PKA) og Lrernes Pension Ejen
domsselskab (Lrernes Pension). Bent Hansen, der er formand for regionsrâdet og forret
ningsudvaiget, er tillige bestyrelsesformand i PKA efter udpegning afDanske Regioner.
For god ordens skyld vii jeg gore opmrksom pa, at mit firma hándterer forskellige andre
sager, sorn Bent Hansen har beroring med (bl.a. for Amgros I/S og den fl1es offentlige
sundliedsportal sundhed.dk). Dette indeberer efter mm vurdering dog ikke, at jeg ikke kan
vurdere de spørgsmàl, sorn regionen har rettet henvendelse
til mig om.
Vester Farirnagsgade 23
DK- 1606 Kobenhavn V
Telefon +45 33 1520 10
Fax +45 33 15 6115
wwwpoulschrnith.dk
7470090v2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om at fremsende Kammeradvokatens notat af 19. marts 2013, hvori det anbefales regionsformand Bent Hansen straks at afstå fra at medvirke ved behandlingen af sagen om udbud af hospitalsbyggeriet i Region Midtjylland, til sundheds- og ældreministeren
1691220_0002.png
Advokatfirmaet Poul Schmith
19.
MARTS
2013
Sammenfattende er det mm vurdering, at Bent Hansen i medfør af forvaltningslovens
§
3,
stk. I, er inhabil i forhold til udbuddet og derfor
ma
afstâ fra at medvirke ved behandlingen
heraf i forretningsudvalget og regionsràdet, ligesorn han ikke bør modtage papirer fra ud
budssagen eller i det hele taget deltage i møder eller uformelle droftelser
orn
udbuddet. Det
er
miii
vurdering, at Region Midtjylland i sâ fald samtidig vii kunne opfylde
sin
forpligtelse
efter det udbudsretiige iigebehandlingsprincip til at sikre, at der ikke opstâr risiko for favo
risering afdet konsortiurn, hvori PKA indgâr. Desuden er det
miii
anbefaling, at Bent Han
sen tillige undgâr at medvirke ved sagens behandling i PKA.
2.
MIN VURDERING
Inhabilitet hos Region Midtjylland
som ordregiver
2.1
Udbudsreglerne indeholder ikke bestemmelser
om,
hvornãr der hos en ordregiver foreligger
inhabilitet med den virkning, at en person hos ordregiveren er afskâret fra at medvirke ved
behandlingen af en konkret udbudssag (sakaldt specie! inhabilitet). Afgorelsen heraf ma
derfor foretages pa baggrund afde almindelige forvaltningsretlige regler
orn
inhabilitet.
Forvaltningslovens kapitel 2 orn specie! inhabilitet omfatter udover forvaltningslovens
sdvanlige anvendelsesomrâde ogsá behandlingen af sager om indgáelse af kontraktfor
hold, jf. lovens
§
2, stk. 2. Bestemmelseme om inhabilitet ma sâledes antages at linde direk
te anvendelse i forbindelse med behandiingen af en udbudssag.
-
-
En person, der virker inden for den offentlige forvaltning, er efter forvaltningslovens
§
3,
stk. 1, nr. 3
som
udgangspunkt inhabil i forhold til en bestemt sag, hvis vedkornmende del
tager i iedeisen af eller i øvrigt har en nr tilknytning tii et seiskab, der har en srlig inte
resse i sagens udfald. Bestemmelsen omfatter i almindelighed bl.a. bestyrelsesmedlemmer.
At der skal vre tale orn en “srIig interesse” indebrer navniig, at enjuridisk persons me
re almene interesse aff.eks. generel foreningsmssig, ideologisk eller politisk interesse som
udgangspunkt ikke fører til inhabilitet,
jf.
bemrkningerne til
§
3 i forsiag nr. L 4 til for
vaitningslov freinsat den 2. oktober 1985.
Det er
mm
vurdering, at PKA har en sr1ig interesse i udbudssagen i forvaltningslovens
§
3,
stk. l’s forstand. Det frerngâr sâiedes bl.a. af anmodningsbrevet fra konsortiet, hvori PKA
indgâr, at der mellem konsortiedeltagerne er indgâet aftale om, at PKA vii blive den ultima
tive ejer afNyt Psykiatrisk Center i Skejby og dermed Region Midtjyllands ultimative kon
traktpart i OPP-kontrakten om design, projektering, udførelse, drift og vedligehold af
centret.
Som formand for regionsrádet og for forretningsudvalget er Bent Hansen omfattet af per
sonkredsen i forvaltningslovens
§
3. Bent Hansens post som bestyrelsesformand i
PKA
vii
derfor efter
mm
vurdering føre til, at Bent Hansen er inhabil ved beharidlingen af udbuddet i
regionen,jf. forvaltningslovens
§
3, stk. I,
nr.
3.
5de 2/6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om at fremsende Kammeradvokatens notat af 19. marts 2013, hvori det anbefales regionsformand Bent Hansen straks at afstå fra at medvirke ved behandlingen af sagen om udbud af hospitalsbyggeriet i Region Midtjylland, til sundheds- og ældreministeren
1691220_0003.png
Advokatfirmaet Poul Schmith
19.
MARTS
2013
Det endrer efter mm opfattelse ikke herved, at Bent Hansen er udpeget til bestyrelsen for
PKA af Danske Regioner.
Det antages, at en offentligt udpeget persons deltagelse I ledeisen af et privat seiskab
m.v.
sorn
udgangspunkt ikke medforer inhabilitet i den udpegende myndigheds behandling af
sager vedrørende selskabet, sàfremt den pâgldende er udpeget til at varetage offentlige
interesser,
jf.
Hans Gammeltoft-Hansen
rn.fl.,
Forvaltningsret, 2. udgave (2002), side 261.
Inhabilitet vii dog efter omstndighederne kunne foreligge I situationer, hvor der er tale om
privatretlige aftaler mellern myndigheden og seiskabet,
jf.
Hans Gammeltoft-Hansen m.fl.,
Forvaltningsret, 2. udgave (2002), side 262, og Jens Garde
m.fl.,
Forvaltningsret Sagsbe
handling. 6. udgave (2007), side 111.
-
Jeg bar ikke fâet nrmere oplysninger om baggrunden for, at Bent Hansen afDanske Regi
oner er udpeget til bestyrelsen for PKA. Selv om det ikke kan udelukkes, at der I et vist
omfang kan vre sammenfaldende offentlige interesser mellem Bent Hansens varetagelse
af posten
sorn
regionsrâdsformand i Region Midtjylland og hans varetagelse af bestyrelses
formandsposten i PKA, er det dog pA det foreliggende grundlag, som nvnt ovenfor, mm
vurdering, at der i denne sag foreligger inhabilitet.
Jeg har i den forbindelse tillagt det betydning, at udbudssagen, hvori PKA har en srlig
interesse, ikke behandles af den udpegende myndighed, dvs. Danske Regioner, men af Re
gion Midtjyiland, at der er tale
om
en sag vedrørende kontraktindgAeise meliem regionen og
et privat seiskab,
PKA sAiedes bar en direkte okonomisk interesse i udbudssagen.
Inhabiliteten medfører, at Bent Hansen ikke mA medvirke ved behandlingen afudbuddet,jf.
forvaltningslovens
§
3, stk. 3. Enhver form for medvirken er efter bestemmelsen udelukket.
Den inhabile forvaltningsperson er dermed ikke blot afskAret fra at deltage i selve afgørel
sen afsagen, men ogsA i den forudgAende administrative behandling efler dreftelse afsagen.
PA den baggrund er det mm anbefaling, at Bent Hansen pA moderne den 20. marts 2013
hverken deltager under det dagsordenspunkt, hvor forretningsudvalget orienteres
om
pr
kvai ifikationen og tager prkval ifikationsrapporten til efterretning, el ler det dagsordens
punkt, hvor forretningsudvalget bemyndiges til at tneffe beslutninger i relation til dialogma
terialet. Tilsvarende glder selvsagt under den resterende behandling af udbudssagen i for
retningsudvalget og regionsrAdet.
Jeg bemrker i den forbindelse, at den srlige interesse, der begrunder inhabilitet, knytter
sig iii behandlingen af selve udbudssagen i forretningsudvalget og regionsrAdet, herunder de
beslutninger om prekvalifikation og tildeling, som vil skulle trffes, og hvori PKA har en
srlig interesse. Det kan derimod ikke antages, at Bent Hansen bar vret inhabil i forbin
Side 3/6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om at fremsende Kammeradvokatens notat af 19. marts 2013, hvori det anbefales regionsformand Bent Hansen straks at afstå fra at medvirke ved behandlingen af sagen om udbud af hospitalsbyggeriet i Region Midtjylland, til sundheds- og ældreministeren
1691220_0004.png
Advokatfirmaet Poul Schmith
19. MARTS 2013
delse med den politiske drøftelse om ivrkstteIsen afudbuddet,
som
har fundet sted inden
rnodtagelsen afansøgningen
om
prkvaIiflkation fra konsortiet, hvori PKA indgâr.
Det forhold, at en forvaltningsperson er inhabil I forhold til behandlingen af en bestemt sag,
medfører ikke i sig selv, at vedkomrnende er afskáret fra at se det fremlagte materiale til
møder. hvor vedkommende er afskret fra at deltage. Det sikreste er dog formentlig, at Bent
Hansen ikke rnodtager papirer fra udbuddet, indtil tildelingen har fundet sted.
Sammenfattende er det
mm
vurdering, at Bent Hansen er inhabil, men at inhabiliteten kan
athje1pes ved, at han ikke deltager i møder/dagsordenspunkter, hvor udbuddet behandles.
2.2
Inhabilitet for ansøgeren
Det ma overvejes,
om
forbindelsen mellem Bent Hansen og PKA medfører, at konsortiet,
hvori PKA indgâr, er afskâret fra at blive prkva1ificeret som folge afudbudsretiig inhabili
tet.
Det udbudsretiige iigebehandlingsprincip i udbudsdirektivets artikel 2 medforer overordnet
en forpligteise for den ordregivende myndighed til at sikre, at der ikke sker forskeisbehand
ling aftilbudsgiverne, og at tilbudsgiverne har samme grundiag at afgive tilbud pa, herunder
lige adgang til udbudsmateriaiet. Ethvei-t forspring i viden eller tid kan sâiedes potentielt
indebre en konkurrencefordel for en elier flere tilbudsgivere pa bekostning afde ovrige.
I denne situation vii udbudsretlig inhabilitet kunne vre begrundet i, at der
sorn
foige af
Bent Hansens post som bestyrelsesformand i PKA opstàr risiko for favorisering af PKA
under udbuddet, bl.a. ved at PKA potentielt kan
ra
adgang til oplysninger, som de ovrige
deltagere i udbuddet ikke bar adgang til.
Det bermerkes, atjeg ikke bar kendskab til, i hvilket omfang Bent Hansen indtil flu bar del
taget i sagen bos PKA, herunder i forbindelse med indgivelse afprkvaIifikationsansogning
for konsortiet. Jeg bar saledes Iagt til grund, at Bent Hansen ikke har vret involveret i ud
arbejdelsen af prkval ifikationsansogningen.
Overordnet set bar bade EU-Domstoien og Klagenvnet for Udbud anlagt den linje, at
sporgsmálet om udbudsretlig inhabilitet altid skai vurderes ud fra en konkret bedommelse af
ornstndighedeme og den pávirkning, som disse bar pa konkurrencen.
Det bemrkes, at Region Midtjylland ikke blot kan beslutte at afvise at prkvalificere kon
sortiet, hvori PKA indgâr, idet dette sâfrernt udelukkelsen sker pa et urigtigt grundlag (pa
stáet inhabilitet) vii udgore en overtrdelse af iigebehandlingsprincippet I forhold til den
pâgeldende ansoger.
-
-
Side 4/6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om at fremsende Kammeradvokatens notat af 19. marts 2013, hvori det anbefales regionsformand Bent Hansen straks at afstå fra at medvirke ved behandlingen af sagen om udbud af hospitalsbyggeriet i Region Midtjylland, til sundheds- og ældreministeren
1691220_0005.png
Advokatfirmaet Poul Schmith
19. MARTS 2013
Pa det foreliggende grundlag er det sammenfattende mm vurdering, at forbindeisen mellem
Bent Hansen og PKA ikke indcbrer, at konsortiet, hvori PKA deitager, har opnâet en ube
rettiget konkurrencefordel pa de øvrige ansøgeres bekostning med den konsekvens, at kon
sortiet skal udelukkes fra udbuddet.
Jeg har i den forbindelse tillagt det betydning. at udbudssagen efter det oplyste alene bar
vret drøftet i forretningsudvalget og regionsrâdet i forbindelse mcd, at regionsrâdet god
kendte ivrksttelsen af udbuddet i december 2012. Sagen blev behandlet pa et lukket
dagsordenspunkt,
men
de oplysninger, der fremgâr afbesiutningspunktet, er i det vsentIig
ste at genfinde i udbudsbekendtgørelsen og prkvaiifikationsbeskrive1sen.
Hverken udbudsbekendtgøreisen elier prkva1ifikationsbeskrive1sen gengiver dog de un
derkriterier med vgtning,
sorn
tilbuddene vii skulle vurderes ud fra, og som fremgàr af
besiutningspunktet fra regionsrâdets beslutning om ivrksttelse af udbuddet. 131.a. i lyset
af,
at den endelige vgtning af underkriterierne samt delkriteriernes indhoid først vii blive
fastiagt i udbudsrnaterialet og først vii have betydning i forbindelse med udarbejdeise af
tilbud, kan det efter
mm
vurdering ikke antages at indebre en konkurrencefordel at have
kendskab til de underkriterier med vgtning, der fremgâr afbeslutningspunktet.
Det er sâledes mm vurdering, at der ikke er nogen risiko for, at Bent Hansen ved at deitage i
forretningsudvaigets og regionsràdets behandling af sagen i december 2012 bar haft mulig
hed for at udøve serlig indflydeise pa tilrettelggelsen afudbuddet elier har opnàet en sr
hg viden, sorn kun vanskeligt kan tilegnes afkonkurrerende ansogere, og at det konsortium,
hvori PKA deltagcr, derfor ikke
som
følge heraf bar haft nogen konkurrencefordel i forhold
til de øvrige ansogere.
Jeg vii anbefale, at Region Midtjyiland for en sikkerheds skyld overvejer,
om
der er tiigãet
forretningsudvalget og/eller regionsrâdet andre oplysninger, som kan indebre en konkur
rencefordel for en ansøger, hvis denne bar modtaget oplysningerne, herunder navniig i det
notat vedrørende udvlgeises- og tiideiingskriterier, elier i den ansøgning til deponerings
fritagelsespuijen, der er omtalt i beslutningspunktet. Sâfremt der er sâdanne oplysninger,
bør oplysningerne gøres tiJgngeiige for ansøgerne, f.eks. som en del afdialogmaterialet.
Med henbiik pa at minimere risikoen for, at der senere kan sttes spørgsmãlstegn ved regi
onens hândtering af sagen, kan det overvejes at bede Bent Hansen underskrive en erkiring
om, at
han belier ikke niedvirker ved sagens behandiing hos PKA, hverken i bestyrelsesmø
der, bvor sagen drøftes, eller i forbindelse med konsortiets deltagelse i diaiogniøder, udar
bejdeise af op1g til dialog, tilbud osv. I for1nge1se heraf anbefales det, at det noteres I
protokoiler fra bestyreisesmøder hos PKA, hvor sagen behandles, at Bent Hansen ikke har
vret til stede. Hvis Bent Hansen ikke medvirker ved sagens behandling hos PKA, vii det
endvidere kunne undgas, at der opstâr spørgsmal om, hvorvidt Bent Hansen sorn følge af
sin
post som regionsrâdsformand i Region Midtjyhland er inhabil under PKA’s behandiing
SIde 5/6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om at fremsende Kammeradvokatens notat af 19. marts 2013, hvori det anbefales regionsformand Bent Hansen straks at afstå fra at medvirke ved behandlingen af sagen om udbud af hospitalsbyggeriet i Region Midtjylland, til sundheds- og ældreministeren
1691220_0006.png
Advokatfirmaet Poul Schmith
19. MARTS 2013
af spørgsrnái vedrørende udbudssagen i rnedfør af seiskabsiovens
§
13 1, idet der under ud
buddet vii kunne were rnodstridende interesser mellern seiskabet og regionen.
Afslutningsvis bernerkes, at Region MidtjylIand uanset ovenstâende tiitag heit generelt bør
have fokus p under gennernføreisen af udbuddet, at der ikke opstâr risiko for favorisering
af konsortiet, hvori PKA indgãr. Pa den anden side skal konsortiet naturligvis ikke behand
les “hardere end de to andre prkva1ificerede.
Hvis Region Midtjylland liar spørgsrnàl eller bernrkninger til ovenstâende, star jeg natur
Iigvis til râdighed, herunder ogsá gerne for et (haste)møde hos regionen, ligesom jeg gerne
udarbejder udkast tii ovennvnte korte erk1ring.
Med venli hilsen
-
Kristian Ha
Advokat
Side 6/6